Elektronika.lt
 2024 m. liepos 18 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Liepos 18 d. 20:18
Atostogos su elektriniu paspirtuku: kas svarbu juo naudojantis užsienio šalyse
Liepos 18 d. 17:47
Specialistai: vasarą išauga nelegalaus turinio vartojimas
Liepos 18 d. 14:11
Programišiai taikosi į naršyklėse saugomus prisijungimo duomenis. Kaip apsisaugoti?
Liepos 18 d. 11:43
Tyrimas atskleidė tendenciją: Lietuvos verslas atsinaujinančios energijos naudoti dar neplanuoja (1)
Liepos 18 d. 08:25
Patarimai keliaujantiems: kodėl pasirūpinti pinigais svarbiau nei susikrauti lagaminą
Liepos 17 d. 20:21
Modernus sportiškumas ir aukščiausios klasės proporcijos: naujieji „Audi“ „A5 Sedan“, „S5 Sedan“, „A5 Avant“ ir „S5 Avant“
Liepos 17 d. 17:34
Naujos kartos taromatas pradėjo veikti ir Šiauliuose – per minutę apdoroja 100 butelių
Liepos 17 d. 14:16
Oro kondicionierių rizikos – peršalimo ligos ir pavojus bakteriniam užterštumui
Liepos 17 d. 11:35
Kaip teisingai formuoti užklausą „ChatGPT“, kad gautumėte naudingą atsakymą?
Liepos 17 d. 08:34
„AGON by AOC“ pristato naująjį „AGON Pro“ e. sporto duetą
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Automobilių saugumas ženkliai patobulėjo: kas pasikeitė labiausiai?

Publikuota: 2023-06-08 08:14
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Mėgėjams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Devintajame ir dešimtajame dešimtmečiuose samprata apie automobilių saugumą dar buvo ganėtinai siaura ir iš esmės labiausiai sutelkta į saugos diržus bei oro pagalves. Tiesa, pastarosios taip pat dar nebuvo itin plačiai naudojamos. Tačiau nuo to laiko pasaulis stipriai pasikeitė, o kartu su juo ir automobilių pramonė.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Devintajame ir dešimtajame dešimtmečiuose samprata apie automobilių saugumą dar buvo ganėtinai siaura ir iš esmės labiausiai sutelkta į saugos diržus bei oro pagalves. Tiesa, pastarosios taip pat dar nebuvo itin plačiai naudojamos. Tačiau nuo to laiko pasaulis stipriai pasikeitė, o kartu su juo ir automobilių pramonė, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Saugos oro pagalvės („Shutterstock“ nuotr.)
Saugos oro pagalvės („Shutterstock“ nuotr.)

Ji nuėjo tolimą kelią ir iš esmės pakeitė transporto priemonių saugos koncepciją. Vis dėlto minėti du saugumo elementai išliko tokie patys, tad kas gi per visus šiuos metus pakito?

Technologijos atėjo iš lėto

Prieš tris dešimtmečius mūsų šalies keliais pradėjo riedėti modernūs vakarietiški automobiliai. Tačiau net iš gatvių nykstant „Ladoms“, ne kiekvienas jų turėjo oro pagalves. Tuomet jos buvo laikomos kone pagrindiniu saugumo pažangos simboliu.

Visgi – tai buvo tik ledkalnio viršūnė. Neilgai trukus į mūsų namus atkeliavo pirmosios mašinos su stabdžių antiblokavimo sistemomis (ABS), kurios, kaip teigia efektyvaus vairavimo akademijos vadovas Darius Grinbergas, yra šiuolaikinių aktyviųjų saugumo sistemų pradininkės. Vis dėlto vairavimo specialistas priduria, kad vairuotojai ne visada žino, kaip tinkamai šia sistema naudotis.

„Dalis vairuotojų nenutuokia, kam ji skirta, galvoja, jog ABS padeda sutrumpinti stabdymo kelią. Taip, tam tikromis sąlygomis stabdymo kelias, veikiant ABS, bus trumpesnis, tačiau sistema pirmiausia leidžia valdyti automobilį avarinio stabdymo metu“, – aiškina pašnekovas.

Tik vėliau į automobilius buvo pradėtos montuoti ir traukos kontrolės sistemos. Jomis specialistai siekė padidinti automobilio stabilumą. Tačiau net ir su visomis šiomis sistemomis mašinų saugumas nė trupučio neprilygo šiandieninių modelių saugumui.

Ne apsaugoti, o padėti išvengti

Bėgant metams, prasidėjo tikra transporto priemonių saugumo transformacija. Didėjant technologinėms galimybėms ir atsirandant vis pažangesniems inžineriniams sprendimams, automobilių saugumo lygis ėmė sparčiai kilti. Vienas reikšmingiausių lūžių įvyko, kai buvo sukurta elektroninė stabilumo kontrolė (ESC). Ši sistema padeda vairuotojams kontroliuoti automobilį staigiai manevruojant ir slystant, o tai sumenkina virtimo bei avarijos riziką.

Ši sistema tapo privaloma visuose automobiliuose tik nuo 2012 metų, tačiau dalis gamintojų ją pradėjo savo klientams siūlyti gerokai anksčiau, apie 2000-uosius. Turbūt niekam nekelia nuostabos, kad ESC sistemą vieni pirmųjų pradėjo naudoti „Mercedes-Benz“ ir „Volvo“ gamintojai, tačiau netrukus po jų savo modelyje „Octavia“ ją ėmė diegti ir „Škoda“.

Kitas reikšmingas saugumo sistemų evoliucijos etapas – aktyviųjų saugumo sistemų diegimas. Įspėjimas apie nukrypimą nuo juostos (LDW), įspėjimas apie susidūrimą priekyje (FCW), aklosios zonos indikatorius (BSM), parkavimo jutikliai ar kameros – sistemos, kurios turėjo visiškai kitą tikslą nei ankstesnės. Ne apsaugoti per eismo įvykį, o padėti jo išvengti. Tai – pirmas žingsnis į šiuolaikiškų automobilių erą.

„Visgi svarbiausia saugumo sistema – vairuotojas. Jokios kitos sistemos nepadės suvaldyti automobilio ar nepatekti į avarinę situaciją, jei neveiks ši, pagrindinė“, – esminį automobilio saugumo elementą įvardija D. Grinbergas.

Modernūs automobiliai

Šiais laikais gamintojams automobilių saugumas tapo prioritetu. Jie į šiuolaikiškas transporto priemones diegia įvairiausias elektronines sistemas, kurių paskirtis – užtikrinti maksimalų visų eismo dalyvių saugumą. Nuo pažangių pagalbos vairuotojui sistemų iki patobulinto kėbulo konstrukcinio vientisumo – svarbi kiekviena atskira detalė, jei tai reiškia didesnį saugumą. Kartu tai reiškia didesnę ramybę vairuotojui.

Bene svarbiausią vaidmenį šiuo metu atlieka pažangios pagalbos vairuotojui technologijos. Dešimtajame praeito amžiaus dešimtmetyje vairuotojas turėjo mėtyti pavaras, spaudyti tris pedalus, sukti vairą be stiprintuvo, statyti automobilį pasitelkdamas tik savo įgūdžius, o jei nežinojo, kur važiuoti, sustoti ir naršyti po žemėlapį.

Važiuojant šiuolaikiniu automobiliu, galima įsijungti adaptyviąją greičio palaikymo sistemą. Ji padės prisitaikyti prie priekyje važiuojančios transporto priemonės greičio. Savo ruožtu avarinio sustojimo sistema sumažins susidūrimo riziką. Juostų palaikymo sistema ne tik perspės apie kertamą juostą, bet ir grąžins į jos vidurį, o navigacija nuves vairuotoją ten, kur jam reikia.

Kalbėdamas apie pagalbos vairuotojui sistemas D. Grinbergas nepamiršta ir autonominio vairavimo. „Kol kas idealaus galutinio autonominio vairavimo sistemos produkto nematau, bet jam ateis laikas. Turbūt tik autonominiai automobiliai, veikiantys pagal tas pačias taisykles ir algoritmus, padės pasiekti didžiausią eismo saugumą“, – svarsto pašnekovas.

Gamintojai nestovi vietoje

Nors šiuolaikinių saugumo technologijų apstu, gamintojai ir toliau nestovi vietoje. Štai čekų bendrovė „Škoda“ savo naujajame elektriniame modelyje pristatė naujovišką sistemą. Įdomu tai, kad ji skirta ne vairuotojui, o keleiviams apsaugoti.

Automobiliui pajutus, jog avarija yra neišvengiama, įgulos apsaugos sistema uždaro visus langus ir įtempia diržus, kad keleiviai patirtų kuo mažiau sužalojimų. O jei automobilis po avarijos vis dar nekontroliuojamai juda – automatiškai nuspaudžiami jo stabdžiai.

Konstrukcinis transporto priemonių vientisumas taip pat atlieka didelį vaidmenį užtikrinant keleivių saugumą. Anksčiau automobiliai buvo gaminami taip, kad jų kėbulas būtų kuo tvirtesnis, o dabar tos pačios dalys daromos iš tvirtų smūgį sugeriančių medžiagų. O mašinos priekyje kuriamos specialios deformacinės zonos, kurių paskirtis – sugerti smūgį. Tačiau smūgis sugeriamas tik iki rėmo, kuriame yra keleiviai.

Paklaustas, kokį kėbulą reikėtų rinktis, jei norima, kad automobilis būtų kuo saugesnis, D. Grinbergas sako, jog sėkmės formulės nėra. „Kiekvienas kėbulas turi savų pliusų ir minusų. Mažas, tikėtina, turės mažesnes deformacines zonas, didelis – daugiau sveria, jo didesnė inercija, taigi ir smūgis į kliūtį gali būti skaudesnis“, – mintimis dalijasi jis.

Na, o viena iš naujausių išmaniųjų saugumo sistemų, išvertus iš anglų kalbos, vadinasi „ryšys ir bendravimas“ (Connectivity and Communication). Ši vis dar tobulinama sistema padeda bendrauti ne tik prasilenkiantiems automobiliams, bet ir transporto infrastruktūros objektams. Sistema leidžia realiuoju laiku keistis informacija apie kelio sąlygas, eismą ar priekyje tykančius pavojus. Tai dar labiau padidins bendrą kelių transporto saugumą.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
FS25 Mods, FS25 Tractors, FS25 Maps
fs25mods.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama