2017 m. spalio 20 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai

Spalio 19 d. 18:07
Pokyčiai mokykloje: tyrimas atskleidė, kokiais būdais juos įgyvendino geriausi vadovai
Spalio 19 d. 15:16
KTU mokslininkai kvies susipažinti su naujausiomis technologijomis ir pasinerti į virtualios realybės pramogas
Spalio 19 d. 14:09
Netikėčiausi klientų prašymai: nuo prašymo atspėti slaptažodį iki Biblijos programėlės
Spalio 19 d. 07:15
Vidutinės klasės naujasis „Xiaomi Mi 5X“: tiems kam reikia nebrangaus bet spartaus ir tiesiog gražaus telefono
Spalio 18 d. 16:29
Paskelbta apie grėsmę „Wi-Fi“ tinklams: ką reikia žinoti ir kaip apsisaugoti
Spalio 18 d. 14:15
ESO pataria, kaip elgtis apsemtose vietovėse ir patalpose
Spalio 18 d. 11:01
„Xiaomi Amazfit“ apžvalga
Spalio 18 d. 08:37
Viskas, ką galvojame apie „Samsung Galaxy Note 8“
Spalio 17 d. 20:24
NASA nenutuokia, kokį eksperimentą rusai ruošiasi atlikti kosminėje stotyje
Spalio 17 d. 19:07
LIGO ir Virgo pirmą kartą aptiko neutroninių bangų sukurtas gravitacines bangas
Farmingmods2015.com
FS17 Mods, FS17 Maps, FS17 Trucks
Cattle and Crops
Farming Simulator 17 Mods, FS2017 Maps, FS17 Tractors
Pardavimų valdymas
Klientų valdymo sistema, projektų valdymo sistema

Mėnulyje pilna vandens – daugiau, nei kada nors tikėjomės

Publikuota: 2017-07-26 07:05
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Nauja palydovų duomenų analizė rodo, kad Mėnulyje yra kur kas daugiau vandens, nei manyta anksčiau.

Šis netikėtas atradimas apie pilkąjį mūsų planetos pakeleivį suteikia mokslininkams naujų įžvalgų apie Mėnulio formavimąsi ir vidinę jo sandarą. Ir tai potencialiai itin svarbu bet kuriai būsimai Mėnulio misijai.

Ilgai manyta, kad Mėnulis sausas kaip pintis. Jo paviršius itin dulkinas, bent kiek reikšmingesnės atmosferos nėra, temperatūra ekstremali, o vandens molekulėms išlaikyti Mėnulio gravitacijos nepakanka.

Bet nauji tyrimai aptiko kelių tipų Mėnulio vandens atsargas. 2009 metais NASA tyčia sudaužė LCROSS zondą į Mėnulio pietinį ašigalį, atrasdama daug vandens ledo smūgio išmestose uolienose.

Mėnulyje pilna vandens – daugiau, nei kada nors tikėjomės

Manyta, kad šioms ledo sankaupoms, įstrigusioms amžinai šešėlių dengiamuose ir itin šaltuose Mėnulio ašigalių tarpekliuose – milijardai metų. Bet šis vanduo ten buvo ne visados.

Tyrėjai manė, kad jis yra produktas išorės jėgų, tokių, kaip Saulės vėjas, kuris čaižo paviršių ir atlieka reikiamas chemines reakcijas. Tiesą sakant, foninis itin mažų tokio tipo sugauto vandens kiekis Mėnulio paviršiuje egzistuoja.

Kelių „Apollo“ misijų astronautai pargabeno geologinius bandinius iš įvairių Mėnulio paviršiaus vietų, ir 2008 metais šie pavyzdžiai buvo analizuojami iš naujo, ieškant mažuose stiklo rutuliukuose įkalinto vandens.

Šie stiklo rutuliukai buvo aptikti piroklastinėse nuogulose – vulkaninės kilmės uolienų sankaupose iš laikų (maždaug prieš 100 milijono metų), kai Mėnulis dar buvo geologiškai aktyvus rutulys burbuliuojančiu branduoliu ir paviršiniais ugnikalniais.

Toks vanduo, įkalintas paties Mėnulio geologijoje, vadinamas vietinės kilmės, „įgimtu“, tai yra, jis galėjo būti nuo tų laikų, kai Mėnulis tebebuvo materijos gabalas žiauriai atplėštas nuo jaunutės Žemės. Bet mokslininkai negalėjo nustatyti, ar šie stiklo rutuliukai išties rodė „drėgną“ sluoksnį, glūdintį po dulkėta Mėnulio pluta, Mėnulio mantijoje.

„Svarbiausias klausimas, ar šie „Apollo“ bandiniai rodo paplitusias sąlygas Mėnulio viduje, ar tik atsitiktinį, neįprastą, gal net anomalų vandens gausų regioną šiaip jau „sausoje“ mantijoje“, – pažymi naujausiam tyrimui vadovavęs Ralphas Millikenas iš Browno universiteto.

Ieškodami atsakymo į šį esminį klausimą, Millikenas su komanda ėmėsi tyrinėti duomenis iš Indijos paleisto Mėnulio palydovo „Chandrayaan-1“, kuriame sumontuotas „Moon Mineralogy Mapper“ prietaisas.

Naudodami anksčiau Mėnulio paviršiuje sužymėtų didelių piroklastinių sankaupų duomenis, laboratorinę „Apollo“ misijų bandinių analizę, ir detalų Mėnulio paviršiaus temperatūrų duomenų modelį, tyrėjai visur aptiko vandens turtingas vulkanines sankaupas.

„Jos pasklidusios po visą paviršių, tai rodo, kad „Apollo“ radiniai nebuvo atsitiktinumas“, – sako Millikenas.

Kai kurios vulkaninės sankaupos yra tūkstančių kvadratinių kilometrų ploto, o komandos duomenys rodo, kad ten yra keturis kartus daugiau vandens, nei rodo anksčiau aptartas foninis lygis.

„Šios sankaupos yra magmos, pakilusios iš Mėnulio gelmių, rezultatas“, – Millikenas sakė Space.com.

Tad, ar šis vanduo kadaise atkeliavo iš Žemės, ar ten jo prinešė kometos? Deja, naujieji atradimai tesako, kad šis vanduo ten yra – bet tai žingsnis į priekį, siekiant geriau suprasti Mėnulio istoriją.

„Ar jis iš Žemės, ar nukrito vėliau … į šį klausimą atsakyti dar nesame pasirengę“, – sakė Shuai Li iš Browno universiteto komandos.

Bet kad ir kaip jis ten atsidūrė, mokslininkai mano, kad visas šis vanduo vieną dieną gali tapti vertingu ištekliumi.

„Beveik visur, didesnėse ir mažesnėse Mėnulio piroklastinėse sankaupose esantis vanduo dar labiau paremia įsitikinimą, kad Mėnulio mantija yra svarbus vandens rezervuaras“, – rašo komanda tyrime.

O jei taip yra iš tiesų, būsimieji Mėnulio kolonistai iš šių didžiulių vulkaninių telkinių galėtų išgauti vandenį ir nežemiškieji jų namai taptų labiau gyvenami.

Tyrimas publikuotas „Nature Geoscience“.

Komentarus rašo skaitytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti.
Mėnulyje aptiktas gigantiškas tunelis

Žemės palydovo stebėjimų, kurie buvo atliekami kosminiu aparatu „Kaguya“, rezultatai parodė, kad Mėnulio paviršiuje yra urvas, kuris tęsiasi maždaug 50 km.

Termobranduolinė sintezė kompiuteryje gali tapti naujo kompiuterių mokslo pradžia

Dabar tyrėjai pirmą kartą gali aprašyti elektronų dujų elgesį šiltoje tankioje aplinkoje. Taip bus galima geriau suprasti sintezės procesus, vykstančius žvaigždžių gelmėse ir neribotą švarią energiją tiekiančiuose termobranduolinės sintezės reaktoriuose.

Mokslininkai pasiūlė Žemę uždengti milžinišku skydu

Mūsų Visatoje yra daugybė pavojų, nuo kurių žmonija turi išmokti apsisaugoti. Nuolat kalbama apie būtinybę išmokti nukreipti asteroidus, tačiau ir be jų galime sulaukti didžiulės grėsmės iš kosmoso. Mokslininkai dabar pasiūlė mūsų planetą tiesiog uždengti skydu, kuris išgelbėtų bent jau nuo vienos grėsmės.

2017 m. spalis
2017-10-13 19:25
Atrastas būdas įkrauti telefonus žmogaus šiluma
2017-10-12 15:14
Devintosios planetos požymiai tokie akivaizdūs, kad daugiau klausimų sukeltų jos nebuvimas
2017-10-09 19:09
„Ateivių megastruktūros“ žvaigždė pasirodė dar keistesnė
2017-10-09 18:28
Marso asteroidai gali būti jo dalys
2017-10-05 14:17
Asfaltas sutrumpino ličio jonų akumuliatorių krovimosi laiką iki penkių minučių
2017-10-02 13:40
Įsigali nauji Lietuvos mokslo tarybos nuostatai
2017 m. rugsėjis
2017-09-27 11:12
„Intel“ pradeda smegenis primenančių lustų gamybą (1)
2017-09-27 07:05
Mokslininkai sumodeliavo už vandenį lengvesnį metalą
2017-09-26 13:24
Lietuvos mokslininkai plėtoja bendradarbiavimą su Europos kosmoso agentūra
2017-09-25 19:27
Fizikai pirmą kartą atliko sudėtingos šviesos struktūros teleportaciją
2017-09-19 12:05
Sukūrė kvantinio chaoso lygtį, su kuria galima suprasti viską – nuo smegenų chirurgijos iki stygų teorijos
2017-09-11 15:18
Įrodyta itin svarbi kvantinė teorija: Majoranos fermionai tikrai egzistuoja

www.bigbox.lt

www.rrt.lt – Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba

RaskInterneta.lt – plačiajuosčio ryšio žemėlapis

„EParašas“ – elektroninio parašo mokymo sistema

www.cert.lt – praneškite apie incidentą viešuosiuose elektroninių ryšių tinkluose arba informacinėse sistemose

‡ 1999–2017 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!

„Google“ reklama,