Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 26 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 26 d. 12:41
Švarus telefonas veiks gerokai greičiau, ilgiau neišsikraus
Balandžio 26 d. 10:20
Naujieji „Audi“ įkraunami hibridai Q7 ir Q8 elektros režimu įveiks iki 90 km atstumą
Balandžio 26 d. 08:04
Išskirtinės JUNG naujienos svarbiausioje statybų verslui skirtoje parodoje „RESTA“
Balandžio 25 d. 20:47
Nuo asfalto nulipti drąsinantis elektrinis SUV: kaip gamintojai dėlioja šį pasjansą?
Balandžio 25 d. 18:22
Kosmoso agentūrai NASA Lietuvoje sukurtas palydovas pasiekė orbitą – testuos saulės bures
Balandžio 25 d. 16:36
AOC dovana turinio kūrėjams – tobula drobė tikroms spalvoms „Graphic Pro U3 Series“
Balandžio 25 d. 14:36
Gegužę – svarbūs pokyčiai tūkstančiams „Shopify“ vartotojų (1)
Balandžio 25 d. 12:27
Grėsmės vaikų mobiliuosiuose telefonuose: ką apie tai galvoja tėvai?
Balandžio 25 d. 10:41
Išmanioji buitinė technika: kaip ji gali padėti sumažinti elektros sąskaitą?
Balandžio 25 d. 08:32
HMD pristatė tris atnaujintus „Nokia“ mygtukinius telefonus
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Sėkmingai užbaigta „Artemis 1“ misija: kas laukia toliau ir kada žmonės sugrįš į Mėnulį?

Publikuota: 2022-12-14 14:35
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Mėgėjams
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Sekmadienį NASA kosminė kapsulė „Orion“ saugiai nusileido Ramiajame vandenyne ir užbaigė daugiau kaip 25 dienas trukusią kelionę aplink Mėnulį „Artemis 1“. Misija žymi naują pradžią kosmoso tyrinėjimams ir priartina NASA per žingsnį prie galutinio tikslo – žmonių grąžinimo į Žemės palydovo paviršių.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Sekmadienį NASA kosminė kapsulė „Orion“ saugiai nusileido Ramiajame vandenyne ir užbaigė daugiau kaip 25 dienas trukusią kelionę aplink Mėnulį „Artemis 1“. Misija žymi naują pradžią kosmoso tyrinėjimams ir priartina NASA per žingsnį prie galutinio tikslo – žmonių grąžinimo į Žemės palydovo paviršių.

„Artemis 1“ misijos erdvėlaivis „Orion“ / NASA
„Artemis 1“ misijos erdvėlaivis „Orion“ / NASA

Nors misijos pradžia buvo duobėta – raketos paleidimas atidėtas net 4 kartus, lapkričio 16 d. iš NASA Kenedžio kosmoso centro Floridoje pakilo „Orion“ bepilotis erdvėlaivis, kurį į kosmosą iškėlė naujoji nediutinė SLS (angl. Space Launch System) raketa.

Taip pradėta pirmoji „Artemis 1“ misija iš trijų dalių ciklo, kurių tikslas – sugrąžinti žmoniją į Mėnulio paviršių. Sekmadienį erdvėlaivis „Orion“ be įgulos nusileido Ramiajame vandenyne netoli Baja Kalifornijos pakrantės ir baigė 25,5 dienos trukusią misiją į Mėnulio orbitą ir atgal.

Šio bandomojo skrydžio „Orion“ viduje nebuvo įgulos – vietoje astronautų kapsulėje sėdėjo manekenai, kuriuose sumontuoti jutikliai rodė perkrovų, vibracijos ir spinduliuotės lygį.

Pagrindinis šios misijos tikslas buvo išbandyti „Orion“ šiluminės apsaugos skydą – tai dienai, kai kapsulėje skris žmonės, o ne bandomieji manekenai.

Skrydžio metu „Orion“ patyrė keletą nesklandumų. Pavyzdžiui, netrukus po pakilimo kapsulės navigaciniai žvaigždžių sekimo prietaisai rodė neįprastus rodmenis. Tačiau apskritai kapsulė debiutinės kelionės už Žemės orbitos ribų metu veikė gerai ir, kaip ir buvo planuota, atliko vieną svarbų etapą po kito.

Sekmadienį „Orion“ įskriejo į Žemės atmosferą virš Ramiojo vandenyno, toli nuo vakarinės Pietų Amerikos pakrantės. 40 000 km/val greičiu – 32 kartus didesniu už garso greitį. Toks milžiniškas greitis sukėlė didžiulę trintį, todėl „Orion“ 5 metrų pločio šilumos skydas patyrė didelį išbandymą. Didžiausias kada nors skraidytas tokio tipo šiluminis skydas atlaikė maždaug 2800 laipsnių pagal Celsijų temperatūrą.

Netrukus po įskridimo į Žemės atmosferą „Orion“ vėl ją paliko, atšokdamas nuo viršutinių oro sluoksnių. Šis „praleidimo manevras“, kurio iki šiol nebuvo atlikęs nė vienas žmogaus pilotuojamas erdvėlaivis, leidžia kapsulei įveikti didesnį atstumą ir tiksliau nusileisti grįžtant į žemę, teigė NASA pareigūnai.

Radiacija kosmose gali daryti didelį poveikį skrydžio sistemoms ir biologinėms sistemoms. Todėl projektuojant erdvėlaivius dedamos didelės pastangos, kad įgulos ir aparatūra būtų apsaugotos nuo apšvitos.

Per savo pirmąją kelionę aplink Mėnulį „Orion“ nuskrido toliau nuo Žemės nei bet kuris kitas žmonėms skraidinti skirtas erdvėlaivis – lapkričio 28 d. jis pasiekė 432 210 km atstumą ir 32 186 km viršijo „Apollo 13“ misijos rekordą.

Skrydžio su žmonėmis dar teks palaukti

Dabar, kai „Artems 1“ įgyvendinta, visuomenės dėmesys greitai krypsta į kitą programos etapą – skrydžius su įgula. Tačiau šio reginio dar teks palaukti.

NASA inžinieriai ir rangovai yra užsiėmę įvairių SLS, kuri iškels „Artemis 2“, elementų konstravimu. Tuo tarpu pagrindiniai misijos „Orion“ kapsulės komponentai bus pakartotinai naudojami iš „Artemis 1“ – prieš montuojant juos į naująjį erdvėlaivį pirmiausia turės būti atlikta eilė patvirtinimo bandymų po skrydžio, o tai užtruks.

Šioje nuotraukoje, kurią šeštąją misijos „Artemis I“ dieną padarė kamera, esanti ant vieno iš „Orion“ saulės baterijų antgalio, matomas Mėnulis 130 km. atstumu nuo paviršiaus, o tolumoje – mūsų planeta Žemė. / NASA
Šioje nuotraukoje, kurią šeštąją misijos „Artemis I“ dieną padarė kamera, esanti ant vieno iš „Orion“ saulės baterijų antgalio, matomas Mėnulis 130 km. atstumu nuo paviršiaus, o tolumoje – mūsų planeta Žemė. / NASA

NASA sprendimas pakartotinai panaudoti dalį „Orion“ skrydžio įrangos buvo priimtas tuo metu, kai „Artemis 1“ dar buvo vadinama „Exploration Mission-1“ (EM-1), o pagal SLS grafiką tarp pirmųjų dviejų paleidimų buvo numatyti treji metai, rašo „Space“. 2017 m. NASA tinklaraštyje paskelbtame įraše minimas „Orion“ techninės įrangos perdirbimas:

„NASA kitam skrydžiui pakartotinai naudoja „Orion“ įgulos modulio avionikos dėžes. Avionika ir elektros sistemos yra raketų nešėjų ir erdvėlaivių “nervų sistema„, jungianti įvairias sistemas į veikiančią visumą.“

Iš pradžių buvo numatyta, kad „Artemis 2“, arba „Exploration Mission 2“ (EM-2), kaip tuo metu buvo vadinama, skris raketa „SLS Block 1B“ – didesnė patobulinta „Artemis 1“ naudotos SLS versija. Trejų metų pertrauka tarp EM-1 ir EM-2 buvo skirta tam, kad būtų laiko SLS mobiliosios paleidimo platformos (MLP) patobulinimams.

Tačiau iki 2018 m. NASA finansavimo asignavimai iš Kongreso ir agentūros pastangos paspartinti SLS paleidimo laiką lėmė sprendimą sukonstruoti antrą MLP, kad būtų galima palaikyti didesnes raketos konfigūracijas. Nors tai sutrumpino pertrauką tarp misijų, tačiau taip pat kelia padidinamąjį stiklą virš sprendimo pakartotinai panaudoti dalį „Orion“ avionikos.

Remiantis NASA Generalinio inspektoriaus biuro (OIG) 2022 m. lapkričio mėn. ataskaita, „[NASA] nuomone, nepagrindinės avionikos pakartotinis panaudojimas yra pagrindinis kritinis „Artemis 2“ misijos kelias, o visi pasirengimo darbai tarp misijų užtruks apie 27 mėnesius“.

Jei „Artemis 1“ skrydžio duomenys nepadarys jokių neįprastų išvadų, NASA planuoja „Artemis 2“ lėktuvu skraidinti keturis astronautus trajektorija aplink Mėnulį ir pasiekti maksimalų 8 889 km aukštį virš Mėnulio paviršiaus, praneša Europos kosmoso agentūra (ESA).

Planuojama, kad „Artemis 2“ ekspedicija į Mėnulį truks kiek daugiau nei 10 dienų, rašo „Live Science“.

„Keturi astronautai vieną dieną skris labai elipsine orbita, kad iš esmės išbandytų gyvybės palaikymo sistemą ir atliktų artumo operacijų demonstravimą su viršutine pakopa prieš jai atsiskiriant dideliu atstumu nuo „Orion“. Pasibaigus vienai dienai aukštoje Žemės orbitoje, „Orion“ iš esmės atliks misijos užbaigimo manevrą ir naudodamasis tarnybiniu moduliu atliks translunarinės injekcijos manevrą bei pereis į laisvo grįžimo trajektoriją – maždaug 4,5 dienos į Mėnulį ir maždaug 4,5 dienos atgal. Taigi tai truks šiek tiek daugiau nei 10 dienų“, – lapkričio 28 d. surengtame instruktaže aiškino „Artemis 1“ misijos vadovas Maikas Sarafinas

Šiuo metu NASA planuoja, kad „Artemis 2“ paleidimas įvyks 2024 m. Tačiau misija gali nusikelti ir į 2025 m., jei 27 mėnesių periodas, skirtas išmontuoti „Orion“ įranga pradedamas skaičiuoti nuo erdvėlaivio nusileidimo Žemėje.

Mėnulio apgyvendinimo planai

Paskutinė misija – „Artemis 3“ – nepriklauso nuo „Artemis 2“ skrydžio įrangos. Tačiau ji priklauso nuo daugybės kitų svarbiausių etapų, todėl mažai tikėtina, kad ši misija, šiuo metu numatyta 2025 m., taip pat bus pradėta laiku.

„Artemis 3“ tikslas yra nusileisti Mėnulio paviršiuje, pietų poliarinėje srityje. Tam reikės nusileidimo sistemos, skirtos įguloms gabenti į Mėnulio paviršių ir nuo jo, ir naujų skafandrų, kuriuos astronautai dėvės vaikščiodami Mėnulyje. Jei visa tai būtų parengta iki 2025 m. nusileidimo Mėnulyje, NASA ir jos partneriams tai būtų milžiniškas žygdarbis.

Kita „Artemis“ programos dalis – Mėnulio orbitoje skriejanti nuolatinė žmonių prižiūrima bazė „Gateway“. Anot NASA, įgyvendinant tarptautinę ir komercinę partnerystę, „Gateway“ galimybės apims prieplaukas įvairiems atvykstantiems erdvėlaiviams, erdvę įgulai gyventi ir dirbti, taip pat laive atliekamus mokslinius tyrimus, skirtus heliofizikos, žmogaus sveikatos ir gyvybės mokslų bei kitoms sritims tirti. „Gateway“ bus labai svarbi platforma, kurioje bus kuriamos technologijos ir pajėgumai, padėsiantys artimiausiais metais atlikti Mėnulio ir Marso tyrimus.

„Gateway“ stoties iliustracija / NASA
„Gateway“ stoties iliustracija / NASA

Stoties moduliams iškelti NASA pasirinko „SpaceX“ raketą „Falcon Heavy“, kuri pirmuosius komponentus turėtų paleisti 2024 m. pabaigoje. Ar bus spėjama į šį terminą, kol kas taip pat nėra aišku, bet ekspertai laikosi skeptiško požiūrio.

DIdelę įtaką skeptišumui turi ir astronautų skafandrų klausimas. „Armetis“ misijoms reikia kitokių kostiumų nei tie, su kuriais astronautai leidžiasi į kosminius pasivaikščiojimus TKS. Dabar turimi skafandrai neužtikrintų tokio mobilumo, patvarumo ar funkcionalumo, kokio reikės planuojamoms misijoms.

OIG ataskaitoje, kuri buvo parengta praėjusiais metais, skeptiškai vertinamas NASA gebėjimas laikytis agentūros nustatyto grafiko. Ataskaitoje teigiama, kad NASA sukurti skafandrus užtruko dešimtmetį ir jiems sukurti buvo panaudota daugiau nei milijardas dolerių.

„Agentūra susiduria su dideliais sunkumais siekdama šio tikslo. Šis grafikas apima maždaug 20 mėnesių vėlavimą pristatyti planuojamą projektavimo, patikros ir bandymų kostiumą, du kvalifikacinius kostiumus, TKS demonstracinį kostiumą ir du Mėnulio skrydžio kostiumus. Atsižvelgiant į integracijos reikalavimus, kostiumai skrydžiams bus paruošti ne anksčiau kaip 2025 m. balandžio mėn.“


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama