Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 19 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 18 d. 20:33
„Audi Q6 e-tron“ platformos inovacijos: išradingas paprastumas, 800 voltų spartusis įkrovimas ir išmanusis temperatūros valdymas
Balandžio 18 d. 17:23
Šiaulių gimnazistų išradimas gali pagerinti tragiškus matematikos egzaminų rezultatus: siūlo mokytis... žaidžiant
Balandžio 18 d. 14:22
Įvardijo, kokias didžiausias klaidas daro keliautojai: nepasitikrinę ryšio nustatymų, galite būti nepasiekiami
Balandžio 18 d. 11:15
4 iš 10 šalies gyventojų be sutikimo gauna el. laiškus su reklamomis. Ar tai teisėta?
Balandžio 18 d. 08:43
Kaip išvengti didžiausių stojančiųjų klaidų
Balandžio 17 d. 20:25
Mokėjimo kortelių duomenis internete gali pavogti: paaiškino, kaip neapsigauti ir neprarasti pinigų
Balandžio 17 d. 17:52
Roveris „Curiosity“ pradėjo naujo Marso regiono tyrimus
Balandžio 17 d. 14:35
Visapusis namų klimato valdymas su „Komfovent KOMBI“
Balandžio 17 d. 11:38
Atskleistos itin detalios smegenų nuotraukos, padarytos galingiausiu pasaulyje MRT aparatu
Balandžio 17 d. 08:23
Paprastai ir aiškiai: kodėl įspėjamuosius pranešimus kartais gauna ne visi gyventojai?
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Pažintiniai, įdomybės Dalintis | Spausdinti

Minint 52-ąsias išsilaipinimo Mėnulyje metines: kodėl ten daugiau nebeskrendame?

Publikuota: 2021-07-26 14:52
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Agnė Tarailaitė
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

1969 m. liepos 20 d. „Apollo 11“ misijos metu žmogaus pilotuojamu erdvėlaiviu buvo nusileista ir išsilaipinta Mėnulyje. Tai tapo istoriniu įvykiu, padėjusiu pradžią platesniems kosmoso tyrinėjimams. Minint 52-ąsias išsilaipinimo vieninteliame Žemės palydove metines, prisiminkime šią didingą istoriją ir tai, kodėl žmonės daugiau nebeskrenda į Mėnulį.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

1969 m. liepos 20 d. „Apollo 11“ misijos metu žmogaus pilotuojamu erdvėlaiviu buvo nusileista ir išsilaipinta Mėnulyje. Tai tapo istoriniu įvykiu, padėjusiu pradžią platesniems kosmoso tyrinėjimams. Minint 52-ąsias išsilaipinimo vieninteliame Žemės palydove metines, prisiminkime šią didingą istoriją ir tai, kodėl žmonės daugiau nebeskrenda į Mėnulį.

Minint 52-ąsias išsilaipinimo Mėnulyje metines: kodėl ten daugiau nebeskrendame?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

„Apollo 11“ – daugiau nei tik skrydis

„Tai mažas žingsnelis žmogui, bet didelis šuolis žmonijai“, – legendinė Neilo Armstrongo, pirmojo žmogaus, išsilaipinusio Mėnulyje, frazė, žinoma turbūt daugumai iš mūsų. Ir tai tiesa – „Apollo 11“ tapo ypatinga misija, apipinta legendomis ir paslaptimis.

Erdvėlaivio ekipažą sudarė Neilas Armstrongas, komandinio modulio pilotas Michaelas Collinsas ir Mėnulio modulio pilotas Buzas Aldrinas. Ko dauguma nežino, yra tai, kad N.Armstrongas neturėjo būti pirmasis žmogus, žengęs ant uolėto paviršiaus – B.Aldrinas turėjo eiti pirmas, tačiau, norėdamas įamžinti savo išsilaipinimą, paprašė kolegos jį nufotografuoti lipantį iš raketos. Tokiu būtų N.Armstrongas tapo pirmuoju žmogumi, išsilaipinusiu kosmose.

Po simbolinės nuotraukos buvo pririnkta 22 kg grunto pavyzdžiams. Dėl tokio papildomo svorio, įgulai teko išmesti dalį įrangos – palikti ją Mėnulio paviršiuje.

Pagal Jungtinių Amerikos Valstijų vykdytą „Apollo“ programą, tarp 1969 m. ir 1972 m. Mėnulyje iš viso išsilaipino 12 žmonių, visi vyriškos lyties. Nuo paskutinės išsilaipinimo misijos „Apollo 17“ praėjo beveik 50 metų, tad kyla klausimas – kodėl žmonija daugiau nebeskrenda į Mėnulį?

Mėnulio bazė

Mokslininkai ir verslininkai jau seniai siekė Mėnulyje sukurti įgulos bazę – Mėnulio kosminę stotį.

„Nuolatinė žmonių tyrimų stotis Mėnulyje yra kitas logiškas žingsnis“, – anksčiau „Business Insider“ sakė buvęs astronautas Chrisas Hadfieldas.

Mėnulio bazė galėtų virsti degalų sandėliu giliojo kosmoso misijoms, padėtų sukurti precedento neturinčius kosminius teleskopus, palengvintų gyvenimą Marse ir padėtų išspręsti įsisenėjusias mokslines paslaptis apie Žemę ir Mėnulio sukūrimą. Tai netgi galėtų paskatinti klestinčią nežemišką ekonomiką, galbūt paremtą Mėnulio kosmoso turizmu.

Tačiau daugelis astronautų ir kitų ekspertų mano, kad didžiausios kliūtys, trukdančios įgyvendinti šią misiją (ir apskritai visas Mėnulio misijas), yra banalios ir netgi šiek tiek slegiančios.

Finansai – brangu, bet ar per brangu?

Esminė kliūtis bet kokiai kosminių skrydžių programai, ypač misijoms, kuriose dalyvauja žmonės, yra didelės išlaidos.

NASA biudžetas, palyginti su praeitimi, yra nedidelis.

„NASA dalis federaliniame biudžete 1965 m. pasiekė aukščiausią tašką – 4 proc.“, – 2015 m. liudydamas Kongrese sakė „Apollo 7“ astronautas Walteris Cunninghamas. „Pastaruosius 40 metų ji išliko mažesnė nei 1 proc., o pastaruosius 15 metų artėjo prie 0,4 proc. federalinio biudžeto.“

2005 m. NASA ataskaitoje apskaičiuota, kad grįžimas į Mėnulį per 13 metų kainuotų apie 104 mlrd. dolerių (šiandien, atsižvelgiant į infliaciją, – 133 mlrd. dolerių). Šiandieniniais doleriais „Apollo“ programa kainavo apie 120 mlrd. dolerių.

Taip pat pilotuojami tyrimai yra brangiausias kosmoso projektas, todėl jiems sunkiausia gauti politinę paramą.

Prisiminkime ir tai, kad pastaruosius dešimtmečius buvo kuriami erdvėlaiviai ir Tarptautinė kosminė stotis, pareikalavusi didžiosios finansų dalies.

Pasikeitęs požiūris

Kai JAV pirmą kartą išsilaipino Mėnulyje, NASA pasirinko greičiausią įmanomą kelią. Prioritetas buvo įveikti Rusiją, o ne sukurti aiškų kelią būsimoms kelionėms.

„Vietoj logiškų žingsnių kuriant tvarų nuolatinės prieigos ir veiklos Mėnulyje modelį, tai buvo labiau šuolis į Mėnulio paviršių“, – CNN komentavo Blairas DeWittas, „Lunar Station Corporation“ (LSC), Mėnulio duomenų tvarkymo startuolio Kembridže, Masačusetso valstijoje, generalinis direktorius. „Dėl nenormalios rinkos struktūros neliko priemonių sukurti tiekimo grandinę, reikalingą nuolatiniam įrangos, medžiagų ir žmonių gabenimui į Mėnulį“, – sakė jis.

Dabar tą pačią struktūrą reikia atkurti be Šaltojo karo aistros, stumiančios į priekį. Motyvacija vykti į Mėnulį turi būti pagrįsta siekiu tyrinėti, o ne laimėti.

Pavojingesnis, nei atrodo

Politinės kovos dėl NASA misijos ir biudžeto nėra vienintelė priežastis, kodėl žmonės dar negrįžo į Mėnulį. Mėnulis taip pat yra 4,5 mlrd. metų senumo mirtini spąstai žmonėms, todėl jo negalima nuvertinti.

Mėnulio paviršiuje gausu kraterių ir riedulių, keliančių grėsmę saugiam nusileidimui. Prieš pirmąjį nusileidimą Mėnulyje 1969 m. JAV vyriausybė išleido milijardus dabartinių dolerių, kad sukurtų, paleistų ir pristatytų į Mėnulį palydovus, kurie kartografuotų jo paviršių ir padėtų misijų planuotojams ieškoti galimų „Apollo“ nusileidimo vietų.

Tačiau didesnį rūpestį kelia tai, ką per amžius sukūrė meteoritų smūgiai: Mėnulio dulkės, dar vadinamos regolitu.

Pietų Kalifornijos universiteto aeronautikos inžinierius Madhu Thangavelu 2014 m. rašė, kad Mėnulį dengia „smulkus, viršutinis Mėnulio dulkių sluoksnis, kai kuriuose regionuose kelių colių gylio, kuris dėl sąveikos su Saulės vėju yra elektrostatiškai įkrautas ir labai lipnus, todėl labai greitai užteršia skafandrus, transporto priemones ir sistemas“.

Taip pat kyla problemų dėl saulės šviesos. Maždaug 14 dienų Mėnulio paviršių tiesiogiai veikia aštrūs saulės spinduliai. Mėnulis neturi apsauginės atmosferos. Kitas 14 dienų yra visiškoje tamsoje, todėl Mėnulio paviršius yra viena šalčiausių vietų Visatoje.

Be finansinių ir techninių iššūkių, privačioms kosmoso bendrovėms nuolat kyla sunkumų dėl visuomenės požiūrio. „Jei eisite gatve ir pasakysite, kad kuriate įmonę, kuri skraidins krovinius į Mėnulį, galite sulaukti kreivo žvilgsnio. Žmonės turi patikėti, kad galima kurti verslą Mėnulyje, – sako „Astrobotic“ generalinis direktorius Johnas Thorntonas. – Visą ankstesnę veiklą Mėnulyje finansavo supervalstybės. Kas gali pasakyti, kad privati bendrovė gali ten nusileisti ir uždirbti pinigų?“

Vis dėlto skrisime

Naujos NASA „Artemis“ programos tikslas – sugrąžinti žmones į Mėnulį, geriausia – ilgalaikėms tyrimų misijoms. Vienas iš programos elementų yra orbitinės stoties, skrajojančios aplink Mėnulį, sukūrimas.

Pradžioje buvo planuojama, kad stotis bus pastatyta prieš žmonių skrydžius, bet vėliau planai keitėsi, kai ankstesnio prezidento Donaldo Trumpo administracija pareikalavo žmonių skrydžio į Mėnulį ne vėliau, nei 2024-ųjų spalį. Tada svarstyta stoties atsisakyti apskritai arba jos statybas pavėlinti iki 2027 metų.

Sugrįžimo į Mėnulio misiją NASA pavadino Artemidės – Apolono sesės dvynės vardu. Taip siekta simboliškai pagerbti ir susieti misiją su „Apollo“.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama