Elektronika.lt
 2025 m. rugsėjo 3 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Rugsėjo 3 d. 17:13
Kaip „iPhone“ Veiksmo („Action“) mygtuką padaryti funkcionalesniu
Rugsėjo 3 d. 14:20
Keturiskart tankesnis tinklas: kaip elektromobilių įkrovimas pakeitė pajūrio žemėlapį
Rugsėjo 3 d. 11:32
Rašyti ant pasaulio: kompiuteriniai žaidimai ir mes
Rugsėjo 3 d. 08:42
Į Lietuvą atkeliavo vienas didžiausių 3D spausdintuvų Baltijos regione: leis kurti išskirtines medžiagas
Rugsėjo 2 d. 20:15
NASA turi didelių problemų: atskleista priežastis, kodėl marsaeigiai nuolat stringa svetimų pasaulių paviršiuje
Rugsėjo 2 d. 17:35
Patikrinkite, ar atlikote visus veiksmus po duomenų perkėlimo į naują telefoną
Rugsėjo 2 d. 14:10
Tobuli nuomonės formuotojai: kodėl būtina žymėti DI turinį?
Rugsėjo 2 d. 11:27
Lietuvoje atsidaro „Airtech“ dronų mokymų centrai: bepiločių orlaivių valdymo įgūdžių įgaus tūkstančiai vaikų ir suaugusiųjų
Rugsėjo 2 d. 08:27
„X“, „Meta“ ir „Pinterest“ nori žinoti, kur esate. Kaip apsisaugoti?
Rugsėjo 1 d. 20:23
Po tragedijų laivuose uždraudė elektrinių automobilių gabenimą (1)
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Fun football drills
Football Training Equipment, Defending drills football, Kids football training kit
Reklama
 Straipsniai » Kompiuteriai, IT Dalintis | Spausdinti

Rašyti ant pasaulio: kompiuteriniai žaidimai ir mes

Publikuota: 2025-09-03 11:32
Tematika: Kompiuteriai, IT
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Rolandas Maskoliūnas
Inf. šaltinis: Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė“

Galbūt pastebėjote, kompiuteriniai žaidimai tampa pagrindine pramogos rūšimi pasaulyje. Juos žaidžia keturi iš dešimties, arba daugiau kaip trys milijardai Žemės gyventojų. Vakarų šalyse taip elgiasi du trečdaliai, pusę jų sudaro moterys. Beje, žaidžia ir vaikai, ir senoliai. Nenuostabu, kad žaidimų industrija pelnu pralenkė filmų. Tačiau tokie žaidimai kartais atlieka ir juodą darbą.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Galbūt pastebėjote, kompiuteriniai žaidimai tampa pagrindine pramogos rūšimi pasaulyje. Juos žaidžia keturi iš dešimties, arba daugiau kaip trys milijardai Žemės gyventojų. Vakarų šalyse taip elgiasi du trečdaliai, pusę jų sudaro moterys. Beje, žaidžia ir vaikai, ir senoliai. Nenuostabu, kad žaidimų industrija pelnu pralenkė filmų. Tačiau tokie žaidimai kartais atlieka ir juodą darbą.

Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Žaidimai ima keisti kultūrą. Ir teigiamai, ir neigiamai. XX amžiaus minkštąją Holivudo galią keičia žaidimų pasauliai. Kaip kinta vertybės ir kas jas formuoja? Šįkart jau ne tik Amerika. Žurnalo „The Economist“ duomenimis, prieš kelerius metus 20-ties pelningiausių žaidimų kūrėjai buvo iš 9 šalių.

Tokioms valstybėms kaip Kinija tai galimybė panaudoti žaidimus šnipinėjimui ir tam, kad propaganda būtų efektyviai platinama. 2022-aisiais kinai sukūrė 6 iš 20 pelningiausių žaidimų. Kinų valdžia žaidimus laiko dvasios opijumi – todėl vaikams riboja laiką, praleistą prie kompiuterių. Kinai orientuojasi į pasaulinę rinką. Jie dažniausiai kopijuoja Vakarų šalyse sukurtus produktus, bet žmonės vis tiek perka. Deja, kinų žaidimai yra instrumentai, renkantys asmeninę informaciją apie žaidėjus. Pvz „Genshin Impact“ (nukopijuotas nuo „Zeldos legendos“) instaliuoja šnipinėjimo programas (spyware) į žaidėjų kompiuterius.

Pramogų susiliejimas

Šiais laikais sukurti vadinamo trigubo A lygio žaidimą kainuoja milžiniškus pinigus. Tai galime kalbėti apie tokias sumas kaip 200 mln. ir daugiau. 2020 m. lenkų kompanijos sukurtas žaidimas „Cyberpunk 2077“, kuriame vaidina K. Reevesas, kainavo apie 275 mln. dol. Investicijos didžiulės, bet atsiperka. Tiesa, vis dar yra žaidimų, kuriuos sukuria pavieniai entuziastai. Kai kurie jų irgi tampa labai populiarūs. Bene labiausiai žaidimų plėtrą paskatino išmanieji telefonai. Kuo lengviau jie pasiekiami, tuo sunkiau atsispirti. Rinkoje dominuoja „Apple“ ir „Google“ – pagrindiniai žaidimų platintojai. Prie jų jungiasi „Amazon“, „Nvidia“, kinų „Tencent“.

Geri scenarijai ir kokybiškas vaizdas lemia šį populiarumą. Jų kūrimą itin pagreitino ir palengvino vadinamieji žaidimo varikliai (pvz. tokie kaip „Unreal engine“). Kino, TV serialų kūrėjai naudoja tuos pačius variklius, keičiasi patirtimi. Vienas pirmų pavyzdžių – TV serialas „Mandalorietis“. Kita vertus, kino ir žaidimų kūrėjai dalijasi siužetų idėjomis. Serialo „Sostų žaidimai“ scenarijaus autorius Džordžas Martinas neseniai parašė scenarijų kompiuteriniam žaidimui „Elden Ring“. Sėkmingi žaidimai virsta serialais, pavyzdžiui, „The Last of Us“, „Assasin‘s Creed“ ir daug kitų. Kokie žaidimai, jo komponentai būtini, kad žaidimas būt populiarus?

Prof. Tomas Blažauskas sako, kad kartais nutinka netikėtų dalykų. Tokių kaip „Angry Brids“. Kompanija prieš tai buvo sukūrusi keliasdešimt žaidimų, kol netikėtai būtent šis tapo bestseleriu. Lietuviai irgi nepėsti. Žaidimas „Humans Fall Flat“ turbūt patenka į populiariausių žaidimų pasaulyje penkiasdešimtuką. Kritikai ir žaidėjai įvertino jo įdomias mįsles ir juokingą animaciją. 2023 metų duomenimis pasaulyje parduota daugiau kaip 50 mln. žaidimo kopijų. Jo autorius Tomas Sakalauskas paskelbė, kad kuriamas tęsinys.

Gyvenimo sužaidybinimas

Sandėlio darbuotojas pakuoja dėžes, lenktyniaudamas su virtualiu drakonu kompiuterio ekrane. Jei įveiks savo kolegą, bus apdovanotas. Jei ne, gali būti atleistas. Kompanija „Uber“ pavargusiems vairuotojams pateikia iššūkių, kad jie išlaikytų dėmesį ir ilgiau dirbtų. Kinija taškais vertina savo piliečių elgesį, o programėlės mobiliuosiuose telefonuose skatina išleisti daugiau, knygoje „Jus apžaidė“ rašo šios srities profesionalas Andrew Honas.

Fenomenalus žaidimų populiarumas neabejotinai paspartino įvairių veiklos sričių sužaidybinimą. Ideologai tvirtina: įprastas pasaulis nepakankamai spalvingas, nemotyvuojantis. Sužaidybinkime pasaulį, kad būtų smagiau ir lengviau mokytis, dirbti, tvarkyti namus.

Šis principas gali būti naudingas kuriant edukacines programas arba įvairius treniruoklius. Geras pavyzdys – viena populiariausių vadinamojo fitneso programėlė „Zombies, run“. Kita vertus, sužaidybinimas neretai tampa dar vienu visuomenės sekimo ir drausminimo įrankiu. Žinovai sako, kad tai nepadeda pakeisti žmonių įpročių. Įvairios siūlomos misijos, taškų rinkimas tik blaško dėmesį ir kaupia informaciją apie mus.

Vienas kilnesnių tikslų yra mokymasis. Pietų Korėjos sostinėje Seule veikia žaidimų akademija. Tai mokyklų tinklas, kur keli tūkstančiai vaikų nuo 9-erių metų treniruojasi, kad taptų e-sporto profesionalais. Tokios žaidėjų varžybos labai populiarios. Štai viena kinų srautinio transliavimo kompanija įsigijo „Legendų lygos“ transliacijos teises už daugiau kaip 300 mln. dolerių. Geriausi žaidėjai tampa milijonieriais. Be to, labai paklausūs mokomieji vaizdo įrašai, iš kurių mokomasi žaisti.

Nenuostabu, kad Pietų Korėjoje gimsta vis daugiau žaidimų. Šalies vyriausybė skatina šią kultūros bangą, kurią sudaro kompiuteriniai žaidimai, K-pop muzikos grupės ir tokie filmai kaip „Parazitas“.

Profesionaliai žaisdami arba testuodami žaidėjai įgyja įgūdžių. Kadangi tam reikia laiko, įgūdžiai parduodami už pinigus virtualioje erdvėje visiems norintiems. Tai dar viena auganti verslo sritis.

Gabus berniukas žaidžia žaidimą, kuriame naikina kosminius ateivius, puolančius Žemę. Pabaigoje paaiškėja, kad jis iš tiesų su bendraamžiais dalyvavo mūšyje ir žudė kitas gyvybės formas. Tai jam sukelia didžiulę traumą ir pakeičia gyvenimą. Tai fantastinio romano „Enderio žaidimas“ siužetas. Dabar panašiai Rusijos federacijoje ieškoma gabių vaikų, kurie galėtų nuotoliniu būdu valdyti karinius dronus, naikindami ukrainiečius ir jų karinę techniką. Fantastika virsta tikrove, kurios nenorėtume matyti.

Lietuvių projektai

Norėdami susipažinti su naujomis tendencijomis šioje srityje, apsilankėme Kauno technologijos universiteto VR laboratorijoje. Čia kuriamos ir išbandomos įtraukios technologijos. Mokslininkai tiria, kokią įtaką jos turi medicinai, edukacijai ir kitoms sritims.

Informatikas prof. Tomas Blažauskas sako, kad VR apgauna mūsų jausmus, apgauna smegenis. Net jeigu suprantame, kad esame užsidėję akinius, vis tiek tai veikia mūsų smegenis taip, tarsi tai būtų tikrovė. Jeigu turite aukščio baimę, ji išliks ir virtualioje tikrovėje. Todėl ši technologija tinka medicininiams tyrimams. KTU mokslininkai kartu su LSMU tyrinėja, kaip diagnozuoti vestibiuliarinės funkcijos sutrikimą. Tai padeda nustatyti, kada žmogui reikėtų kreiptis į gydytoją. Kiti projektai irgi susiję su sužaidybinimu. Pavyzdžiui, kaip motyvuoti pacientą, kuriam reikia atsigauti po insulto? Tokia VR programa dabar naudojama Londono karališkosios akademijos klinikoje. LSMU gydytojai irgi ja naudojasi. Kitas įdomus projektas įgyvendintas klinikų tinklo „Antėja“ užsakymu. Siekiant, kad vaikai nesibijotų skiepų arba kraujo paėmimo. Įnikęs į patrauklią istoriją, mažasis pacientas tampa ramesnis ir gydytojas gali jį paskiepyti be dramų. Be to, technologijos padeda pacientams mankštinti, stiprinti giliuosius raumenis, sužaidybinus balansavimo platformą. Su LSMU rengiamos programos, skirtos chirurgų mokymui.

KTU informatikai sukūrė mokomąjį žaidimą, skirtą biologijos pamokoms, integruotą į mokymosi sistemą Moodle. Jos nereikia diegti į virtualios tikrovės akinius. Tai turbūt pirmoji virtualiosios realybės mokomoji programa, esanti oficialiame švietimo portale emokykla.lt. Uždavinys – surinkti skeletą iš pabirusios kaulų krūvelės. Mokinys, užsidėjęs VR akinius, turi pasilenkti, pagriebti daiktą, nunešti jį ir padėti į vietą. Tokiu būdu žmogus mokosi, naudodamas kitas savo jusles.

KTU tyrėjai yra sukūrę ir irklavimo simuliatorių. Paspaudus klavišą galima atsidurti virtualioje valtyje Galvės ežere prie Trakų. Belieka nuplaukti tam tikrą atstumą. Vienu metu gali irkluoti net aštuoni irkluotojai, todėl kiekvienas realiuoju laiku lygina savo rezultatus su plaukiančiais greta.

Sveiki atvykę į Matricą

Lenkų rašytojas Jacekas Dukajus sako: galime rašyti ant popieriaus, bet galime ir ant pasaulio. Vakaruose gyvename taip gerai, kad jau turime kurti sau kokius nors gyvenimo tikslus. Atsiranda tokios paslaugos poreikis. Žaidimų kūrėjai virsta pirmaisiais gyvenimo prasmių inžinieriais – žmogaus likimo sužaidybinimo praktikais, tikslų kūrėjais. Tad sveiki atvykę į Metavisatą. O gal į Matricą?

Rugsėjo 12 d. 11 ir 12.30 val. pakviesime į KTU Informatikos fakulteto 119 kab. (Studentų g. 50, Kaunas), kur informatikas Andrius Paulauskas pasakos apie virtualią realybę ir jos išmaniuosius įrenginius, virtualiosios realybės kūrimo procesą. Išmėginsite virtualios realybės pramogas, kurtas KTU Informatikos fakulteto studentų.

Tą pačią dieną 12.30 val. KTU Statybos ir architektūros fakulteto 305 aud. (Studentų g. 67, Kaunas) prof. Tomas Blažauskas pakvies kurti trimatį žaidimą, naudojant „Delightex“ („CoSpaces“) edukacinę programą. Renginys skirtas 3-7 klasių mokiniams (būtinos registracijos).

(Ne)gyvo katino paieškos Mokslo festivalyje

Mokslo festivalis



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama