Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 26 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 25 d. 20:47
Nuo asfalto nulipti drąsinantis elektrinis SUV: kaip gamintojai dėlioja šį pasjansą?
Balandžio 25 d. 18:22
Kosmoso agentūrai NASA Lietuvoje sukurtas palydovas pasiekė orbitą – testuos saulės bures
Balandžio 25 d. 16:36
AOC dovana turinio kūrėjams – tobula drobė tikroms spalvoms „Graphic Pro U3 Series“
Balandžio 25 d. 14:36
Gegužę – svarbūs pokyčiai tūkstančiams „Shopify“ vartotojų (1)
Balandžio 25 d. 12:27
Grėsmės vaikų mobiliuosiuose telefonuose: ką apie tai galvoja tėvai?
Balandžio 25 d. 10:41
Išmanioji buitinė technika: kaip ji gali padėti sumažinti elektros sąskaitą?
Balandžio 25 d. 08:32
HMD pristatė tris atnaujintus „Nokia“ mygtukinius telefonus
Balandžio 24 d. 20:16
Kaip išjungti ar perkrauti visų modelių „iPhone“
Balandžio 24 d. 17:16
Nuo blynus kepančių robotų iki miesto priežiūros technologijų – „Tech_Champ 2024“ hakatone komandos kūrė naujoves
Balandžio 24 d. 14:32
Pristatytas 816 AG „Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE“ kupė
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Kompiuteriai, IT Dalintis | Spausdinti

Ekspertai įsitikinę: virtuali realybė spręs nuotolinio mokymosi trūkumus

Publikuota: 2021-11-17 14:29
Tematika: Kompiuteriai, IT
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt / Pranešimas spaudai

Nuotolinės darbo galimybės, įvairiausi mokymai, pamokos bei paskaitos ekrane – tai naujoji šių dienų realybė, kurios plėtrą paspartino pasaulinė pandemija. Tačiau viešoje erdvėje nenutyla kalbos apie nuotolinio mokymosi trūkumus – ypač mokyklose bei universitetuose. Lietuvos bei užsienio ekspertai įsitikinę – nuotolinio mokymosi problemas padės spręsti virtualios realybės technologijos.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Nuotolinės darbo galimybės, įvairiausi mokymai, pamokos bei paskaitos ekrane – tai naujoji šių dienų realybė, kurios plėtrą paspartino pasaulinė pandemija. Vien per praėjusius metus net 64 proc. Lietuvos gyventojų naudojosi nuotoliniais kursais. Tačiau viešoje erdvėje nenutyla kalbos apie nuotolinio mokymosi trūkumus – ypač mokyklose bei universitetuose. Lietuvos bei užsienio ekspertai įsitikinę – nuotolinio mokymosi problemas padės spręsti virtualios realybės (VR) technologijos.

Ekspertai įsitikinę: virtuali realybė spręs nuotolinio mokymosi trūkumus
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Pasak Kauno technologijos universiteto (KTU) Informatikos fakulteto (IF) dėstytojo Tomo Blažausko, nors daug kas ugdymo procese persikėlė į nuotolinę erdvę, tačiau VR įrankiai dar nėra plačiai taikomi.

„Nuotolinis mokymasis šiandien yra neišvengiamas. Įvairūs internetiniai kursai yra ne tik efektyvus būdas gauti žinių bei įgūdžių, bet ir santykinai pigesnis. Vis dėlto, tiek mokykloje, universitete, tiek darbo aplinkoje, reikia ne tik įgyti žinių, bet ir pamatyti, atlikti tam tikrus procesus gyvai, bendrauti“, – sako T. Blažauskas.

Pagrindinė nuotolinio mokymosi kliūtis – bendravimas

Tamperės universiteto atlikti tyrimai rodo, kad VR įrankiai įgalina naujus problemų sprendimo metodus, padidina dėmesio koncentraciją bei pagerina bendravimą, kas dažnai yra įvardijama kaip nuotolinio darbo ar mokymosi kliūtis.

Pasak T. Blažausko, įvairūs efektyvūs mokymosi metodai įtraukia ir grupines veiklas, todėl reikia ne tik tobulinti nuotolinio mokymosi metodus, bet ir gyvą kontaktą, o esant galimybei naudoti abu metodus: „Nuotolinio mokymosi trūkumus – grupines ir fizines veiklas – padėtų spręsti virtualios realybės technologijos“.

Pavyzdžiui, VR aplinkoje žmonės gali susitikti ir bendrauti – prieiti prie dėstytojo ir paprašyti patarimo ar kartu su savo grupe atsiskirti ir aptarti vykdomą užduotį. Be to, virtualioje realybėje asmuo gali natūraliai judėti ir atlikti analogiškus realybei veiksmus: paspausti ranką, pagriebti ar padėti daiktą ir kitus.

„Toks mokymasis ypač tinka tiems, kurie turi dominuojantį kinestetinį suvokimą – šiais laikais sukuriama vis daugiau įrenginių, kurie leidžia pajusti prisilietimą, pasipriešinimo jėgą, šaltį ar šilumą“, – pasakoja KTU IF dėstytojas.

Tamperės universiteto – kuris kartu su KTU priklauso jungtiniam ECIU universitetui – VR ekspertas Osku Torro prideda, kad nuotolinėje aplinkoje susiduriama su bendru problemų sprendimo priėmimu.

Asinchroniniai įrankiai – tekstas – yra puikūs perduodant daug informacijos, tačiau keliems žmonėms, dirbantiems su tokia informacija, yra sunkiau įsitraukti bei prieiti prie tų pačių išvadų. Tuo tarpu sinchroniniai įrankiai – vaizdas – puikiai tinka aptarti idėjas, tačiau nepakeičia gyvų pokalbio veiksmingumo.

Pasak O. Torro, socialinė virtuali realybė, kuomet VR naudojasi keli vartotojai, palaiko sinchroninį ir asinchroninį bendravimo procesus. Pavyzdžiui, 3D modelius arba duomenų vizualizacijas galima panaudoti diskusijoms ar dialogui, o tai skatina bendrai interpretuoti turimą informaciją. Be to, dabartinė nuotolinio mokymosi aplinka nepalengvina neformalaus bendravimo, ir tai – vienas iš svarbiausių jos apribojimų.

„Tekstiniai arba žodiniai komentarai yra svarbi grįžtamojo ryšio dalis, kuomet vartotojai gali padėti arba keistis idėjomis, kurių neriboja laikas. Be to, neformalios VR erdvės gali būti realybės atspindys, pavyzdžiui, įmonės fizinio poilsio kambario kopija, kurioje bendraujama, nėra formalių taisyklių. Taigi VR suteikia galimybę ne tik efektyviai mokytis, bet ir dalytis patirtimi, kurios nebūtų galima pasiekti jokiomis kitomis nuotolinėmis priemonėmis“, – prideda Tamperės universiteto tyrėjas.

VR galimybės neribotos, tačiau tai – brangi technologija

Pasak O. Torro, žmonių smegenys virtualią realybę supranta kaip tikrą, nors ir žino, kad tai – netiesa. Kadangi aplinka atrodo itin tikroviškai, naudotojai joje elgiasi kaip realioje.

„Virtualioje realybėje studentai gali pažvelgti į mokomąją medžiagą iš kelių perspektyvų: paukščio skrydžio, 1:1 mastelio, dalyvauti realiose ar įsivaizduojamose situacijose. Tokia patirtis didina studentų motyvaciją. Ir tai – tik pirmosios kartos VR patirtis. Tikimasi, kad ateityje technologija bus dar tobulesnė“, – teigia VR ekspertas.

Tyrėjas įsitikinęs – teoriškai VR galimybės ugdyme yra neribotos, tačiau praktiškai VR potencialas yra susijęs su sudėtingu VR aplinkų kūrimu.

„Skirtingiems studentams reikia skirtingų priemonių, tačiau kuo daugiau informacijos turima, tuo daugiau kainuoja VR kūrimas bei diegimas“, – sako jis ir prideda, kad labai svarbu suprasti, kad VR gali stimuliuoti viską, ko žmogus nori.

„VR aplinkoje studentai ir dėstytojai gali manipuliuoti laiku ir erdve – pamokos gali vykti bet kur, pavyzdžiui, Marse arba kosminiame laive. Studentai galėtų keliauti į juodąją skylę ir, skirtingai nei realiame pasaulyje, sugrįžti gyvi. Taip pat yra ir galimybė būti kuo nori – jei studijuojate varles, VR aplinkoje galite ja tapti. Taigi VR yra ne tik tai, kas jau egzistuoja“, – aiškina jis.

Be to, VR įrankiai leidžia žmonėms patobulinti arba transformuoti neverbalinės komunikacijos procesus – virtualios realybės aplinkoje dėstytojas gali stebėti visus mokinius vienu metu. Tyrimai rodo, kad toks „dirbtinis žvilgsnis“ didina studentų motyvaciją ir susikaupimą, net ir žinant, kad žvilgsnis – netikras.

VR – tai galimybė universitetams papildyti gyvas paskaitas

Virtualios aplinkos pavyzdžiai švietime, orientuoti į tarptautines galimybes, jau diegiami ir Europoje. Siekiant išspręsti nuotolinio mokymosi trūkumus tarp skirtingų universitetų studentų, Tamperės universitetas kartu su Suomijos kompanija „Zoan“ pristatė išplėstos realybės (angl. extended reality, XR) ECIU universiteto studentų miestelį.

„Įprastos nuotolinio mokymosi aplinkos turi rimtų ir esminių apribojimų, susijusių su susitelkimu ties užduotimis, kūrybiškumu, bendru supratimu ir bendravimu. Tai – ypač didelė problema ECIU universiteto iššūkiais grįsto mokymosi aplinkoje“, – sako O. Torro, kuris kuria ECIU universiteto „XR Campus“ dizainą, atsižvelgiant į naudotojų poreikius.

Naujoje virtualios realybės aplinkoje jungtinio ECIU universiteto bendruomenės nariai – 11 Europos universitetų, tarp jų ir KTU – galės glaudžiau bendradarbiauti sprendžiant iššūkius ir įgyjant naujų žinių bei įgūdžių. Miestelis yra sukurtas kaip parkas, į aplinką patekti bus galima naudojantis VR įranga ir kompiuteriu, o ateityje – ir mobiliuoju telefonu.

„Virtuali realybė universitetams gali padėti savo veiklą praplėsti virtualiame pasaulyje. Geriausios mokymosi aplinkos, kursai gali būti taikomi bei naudojami nepaisant geografinių apribojimų, suteikiant studentams galimybę efektyviai mokytis, įsitraukti ir transformuoti mokymosi patirtį. Pavyzdžiui, kodėl gi neaplankius kosminės stoties? Virtuali realybė – tai ne tik pabėgimas į virtualų pasaulį, bet ir galimybė naudotojams praplėsti savo pasaulėžiūrą, tuo pačiu smagiai leidžiant laiką“, – sako O. Torro.

Šiuo metu XR studentų miestelyje naudojami avatarai, 3D bei erdvinis garsas, kuris imituoja natūralų gyvą bendravimą. Be to, naudotojai gali atsisiųsti ir sąveikauti su 3D modeliais, kurti lipdukus ir lentas, žiūrėti 360 laipsnių vaizdo įrašus, naudotis 3D piešimo bei kitomis funkcijomis. Naudotojų pseudoportretai kuriami remiantis nuotraukomis, tačiau juos galima koreguoti.

O. Torro teigia, kad ateityje miestelis bus tobulinamas – įtraukiama vis daugiau funkcijų, kurios pagerins naudotojų virtualią patirtį: „Galutinis ECIU universiteto „XR Campus“ tikslas yra sukurti naujus problemų sprendimo metodus, padidinti studentų susitelkimą į užduotis ir pagerinti jų socialinius santykius mokantis nuotoliniu būdu“.

Pastebimas virtualios realybės specialistų trūkumas

KTU VR ekspertas T. Blažauskas įsitikinęs, kad bendrajame Lietuvos švietimo skaitmenizacijos lauke, matomi ryškūs bei teigiami pokyčiai. Jis pastebi, kad pandemijos pradžioje žmonės gana entuziastingai ėmėsi nuotolinio mokymosi, tačiau vėliau jie pavargo: „Atėjo ir supratimas, kad norint kokybiškai paruošti nuotolines pamokas ir dar pasiekti rezultatų – reikia įdėti daugiau darbo nei tradiciniam mokymesi“.

Vis dėlto, tiek mokyklos, universitetai, įmonės, tiek valdžia nori išmėginti naujus dalykus, pasiūlyti mokiniams ir studentams naujus mokymosi metodus ir tai, anot T. Blažausko, yra labai svarbu.

„Tiesa, šiuo metu trūksta IT srities specialistų, galinčių kurti skaitmeninį turinį, tame tarpe ir sprendimus skirtus virtualiai bei papildytai realybei – tai lemia ir didesnį sprendimų kūrimo laiką bei kainą. Technologiniai sprendimai čia nepadės – reikia skatinti ir ugdyti skaitmeninių edukacinių inovacijų kultūrą bei skatinti mokinius rinktis šios srities specialybes“, – teigia KTU IF dėstytojas.

Anot jo, nors VR ir neatstos tikros patirties ar aplinkos, kai nėra sąlygų vykdyti fizinius mokymus ar jie – per brangūs, tai ypač gera alternatyva ne tik sudominti jaunąją kartą, bet ir suteikti galimybę daugiau pasipraktikuoti.

„Manau, kad ateityje mokymasis pasitelkiant virtualios realybės įrankius taps panašus į šiuolaikinį, kuriame naudojamos nuotolinio mokymosi technologijos. VR technologijos bus ne tik efektyvios, bet ir plačiai naudojamos. Taip kaip dabar turime tokias platformas kaip „Coursera“, „Udemy“ ar „Pluralsight“ – panašias platformas turėsime ir virtualiajai realybei“, – sako T. Blažauskas.

KTU tyrėjai ir studentai eksperimentuoja bei ieško sprendimų Virtualios realybės laboratorijoje (VR Lab) – VR mokymosi technologijos yra svarbi šios laboratorijos veiklos sritis. Tyrėjai ne tik dalyvauja tarptautiniuose mokslo ir studijų projektuose, susijusiuose su VR panaudojimu mokymesi, bet ir ruošia mokymosi programas moksleiviams ir studentams (medicinos ir technologijos mokslų).

„Atliekame įvairius tyrimus doktorantūros ir magistrantūros studijose. Kaip tik šiuo metu „VR Lab“ dirbantys studentai dalyvavo INTAP konferencijoje, Agder universitete, ir kartu su Adger ir Sienos universitetais pristatė įgyvendintą projektą, kuriame virtualioji realybė papildyta lietimo pojūčiais naudojama mokymuisi“, – sako T. Blažauskas.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama