Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 26 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 26 d. 20:22
Kaip skaitmeninė transformacija keičia dėstytojų darbą
Balandžio 26 d. 18:43
Palydovinis ryšys ir naujas įkrovimo būdas: kokių galių mūsų išmaniesiems suteiks „Android 15“ atnaujinimas?
Balandžio 26 d. 16:49
Automobiliuose vis dažniau naudojamos kameros, kurios pakeičia įprastinius veidrodėlius: kokie tokio sprendimo privalumai ir trūkumai?
Balandžio 26 d. 14:29
„Instagram“ ruošia kritikuojamą funkciją: leis realiu metu matyti draugų buvimo vietą
Balandžio 26 d. 12:41
Švarus telefonas veiks gerokai greičiau, ilgiau neišsikraus
Balandžio 26 d. 10:20
Naujieji „Audi“ įkraunami hibridai Q7 ir Q8 elektros režimu įveiks iki 90 km atstumą
Balandžio 26 d. 08:04
Išskirtinės JUNG naujienos svarbiausioje statybų verslui skirtoje parodoje „RESTA“
Balandžio 25 d. 20:47
Nuo asfalto nulipti drąsinantis elektrinis SUV: kaip gamintojai dėlioja šį pasjansą?
Balandžio 25 d. 18:22
Kosmoso agentūrai NASA Lietuvoje sukurtas palydovas pasiekė orbitą – testuos saulės bures
Balandžio 25 d. 16:36
AOC dovana turinio kūrėjams – tobula drobė tikroms spalvoms „Graphic Pro U3 Series“
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Kompiuteriai, IT Dalintis | Spausdinti

Ar dirbtinis intelektas gali pakeisti skrydžių vadovus ir pilotus?

Publikuota: 2019-07-25 16:26
Tematika: Kompiuteriai, IT
Skirta: Pradedantiems
Inf. šaltinis: Pranešimas spaudai

Tobulėjant technologijoms, lėktuvuose ir skrydžių valdymo centruose taip pat naudojamos naujausios sistemos, palengvinančios pilotų ir skrydžių vadovų darbą. Tokie pokyčiai jau seniau leido sumažinti pilotų skaičių lėktuve nuo 4 iki 2, o pastaruoju metu keliamas klausimas – ar ateityje išvis nebeliks skrydžių vadovų, o orlaiviuose nebematysime pilotų, nes lėktuvas gebės skristi valdomas tik dirbtinio intelekto?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Tobulėjant technologijoms, lėktuvuose ir skrydžių valdymo centruose taip pat naudojamos naujausios sistemos, palengvinančios pilotų ir skrydžių vadovų darbą. Tokie pokyčiai jau seniau leido sumažinti pilotų skaičių lėktuve nuo 4 iki 2, o pastaruoju metu keliamas klausimas – ar ateityje išvis nebeliks skrydžių vadovų, o orlaiviuose nebematysime pilotų, nes lėktuvas gebės skristi valdomas tik dirbtinio intelekto?

Ar dirbtinis intelektas gali pakeisti skrydžių vadovus ir pilotus?

„Augant skrydžių skaičiui turi būti užtikrinamas pageidaujamas oro erdvės pralaidumas. Šiuo metu oro erdve naudojasi skirtingi vartotojai – komercinius skrydžius vykdančios aviakompanijos, mažoji aviacija, kariškiai, oro balionai, parasparniai bei dronai. Natūralu, kad norint užtikrinti tvarkingą, saugų oro eismą bei patenkinti visų vartotojų poreikius, būtina užtikrinti ir saugų oro erdvės reguliavimą – tam taip pat galėtų pasitarnauti dirbtinis intelektas, kuris pagelbėtų šias funkcijas atliekantiems specialistams. Pradedama mąstyti ir apie automatizuotą bendravimą tarp skrydžių valdymo bei orlaivio sistemų. Skrydžių valdymo nurodymą, dabar perduodamą radijo ryšiu, skrydžių valdymo sistema galėtų pasiūlyti atlikti automatiškai. Pilotas galėtų nuspręsti – priimti tai ar atmesti“, – sako VĮ „Oro navigacija“ Strateginės plėtros ir inovacijų departamento vadovas Tomas Tamašauskas.

Europos Sąjungos oro erdvėje intensyvią vasaros dieną įvyksta iki 40 000 skrydžių. Didžiosios dalies orlaivių plika akimi nematome, nes Lietuvoje trys ketvirtadaliai visų skrydžių yra tranzitiniai, kada lėktuvai Lietuvos oro erdvę kerta tranzitu. Kaip teigia „Oro navigacijos“ atstovai, nuo 2023 m. Europos Sąjungoje kiekvienam orlaiviui bus suformuota atskira 4D skrydžio trajektorija, susidedanti iš trijų erdvinių matmenų ir laiko, kaip ketvirtojo matmens, kuri padės geriau suplanuoti maršrutą.

Dirbtinis intelektas ir aviacija

Pastaruoju metu ta pačia oro erdvės dalimi pageidauja praskristi daug naudotojų, didėja eismo sudėtingumas. Orlaiviams yra nustatyti minimalūs tarpusavio atstumai tam tikrame aukštyje, todėl per oro erdvę negali praskristi tiek orlaivių, kiek pageidauja oro bendrovės. „Dirbtinis intelektas sudarytų sąlygas oro erdvę naudoti efektyviau, sutaupytų laiko, padėtų išvengti kamščių, tačiau norint tinkamai jį išnaudoti, prieš tai reikia atlikti daug bandymų“, – aiškina VĮ „Oro navigacija“ Kompetencijų centro vadovas Vaidotas Kondroška. Jis pabrėžia, kad šiuo metu „Oro navigacija“ baigia diegti modernią skrydžių valdymo sistemą „iTEC“, kuri, pasitelkiant tam tikras automatizavimo funkcijas, skrydžių vadovus gerokai iš anksto įspės apie galimus orlaivių suartėjimus ir taip padės išvengti pavojingų situacijų ore.

Automatizuotos funkcijos padėtų ne tik pilotams, bet ir skrydžių vadovams. Paprastai Regiono skrydžių valdymo centro skrydžio vadovas per valandą aptarnauja apie 40-50 lėktuvų. Aerodromo skrydžių valdymo centro skrydžių vadovas, priklausomai nuo sezono, aptarnauja 115-150 orlaivių per parą. Didinant oro erdvės pralaidumą, dirbtinis intelektas, atlikdamas tam tikras technines funkcijas, padėtų skrydžių vadovams aptarnauti didesnį kiekį orlaivių.

„Skrydžių valdymo sistemos turi užtikrinti efektyvų skrydžių valdymą, todėl jos atnaujinamos ar keičiamos naujomis kas 12–15 metų. Be to, kiekvienoje šalyje, pro kurią skrenda lėktuvas, už oro erdvę atsako tos šalies oro navigacijos paslaugų teikėjas, todėl svarbu, kad visi teikėjai naudotų efektyvias skrydžių valdymo sistemas, kurios geba efektyviai keistis duomenimis tarpusavyje. Tam, kad būtų pasiektas geras rezultatas ne tik Lietuvos, bet ir visos Europos oro erdvės mastu, naujų sistemų diegimui galioja ir teisinis reglamentavimas“, – pasakoja V. Kondroška

Dirbtinis intelektas sistemose

Dirbtinis intelektas padeda apdorojant duomenis, taip pat, jį pasitelkus, bandoma atlaisvinti skrydžių vadovą nuo formalių, rutininių funkcijų, tokių kaip ryšio užmezgimas ir palaikymas ir kt. Kadangi oro navigacijos paslaugos teikiamos kiekvienoje skrydžio fazėje, taip pat ir kol lėktuvas dar yra ant žemės, būtina užtikrinti gerą ryšį tarp oro uostų antžeminių padalinių, pilotų, aerodromų skrydžių valdymo centrų. Tam puikiai gali padėti dirbtinis intelektas. Manoma, kad per ateinantį dešimtmetį beveik pusė oro uostų įdiegs dirbtinio intelekto priemones.

Jau šiandien tokiose šalyse kaip Jungtinė Karalystė, Švedija, Prancūzija, taip pat Jungtinės Amerikos Valstijos ir kt., naudojamos kai kurios dirbtinio intelekto formos, padedančios kasdieniame darbe: antžeminis saugos tinklas „Approach Path Monitor“ (APM), įspėjantis apie nukrypimą nuo orlaivio tūpimo trajektorijos, inovatyvi orientavimo sistema „Follow the Greens“, padedanti pasirinkti optimalų riedėjimo kelią, taip pat „Runway Incursion Warning System“ (ARIWS) sistema, įspėjanti apie neteisėtą įsibrovimą į aerodromo kilimo ir tūpimo taką.

Dirbtinis intelektas ar žmogus?

Sąmonė skiria žmones nuo robotų, todėl, kaip teigia „Oro navigacijos“ atstovai, tiek dabar, tiek tolesnėje perspektyvoje skrydžių vadovo – žmogaus, priimančio galutinius sprendimus – nepakeis jokia mašina.

„Tam tikros dirbtinio intelekto užuomazgos turi padėti žmogui atlikti techninius darbus, suteikti informaciją, siūlyti sprendimus. Ateityje keisis skrydžio vadovo darbo specifika. Jis turės atlikti daug mažiau techninių darbų, daugiau stebėti ir priimti lemiamus sprendimus“, – sako VĮ „Oro navigacija“ Kompetencijų centro vadovas V. Kondroška.

Jis tikina, kad aviacijoje saugumas yra pats svarbiausias dalykas ir klaidos kaina per didelė, tad visos naujausios technologijos pirmiausia nuodugniai išbandomos, o tai užtrunka.

Be to, žmonės per mažai pasitiki visiškai automatizuotais sprendimais. Šveicarijos bankų unijos (UBS) atliktas tyrimas parodė, kad net 61 proc. žmonių neišdrįstų skristi žinodami, kad jų lėktuvo nevaldo pilotas net ir tuo atveju, jei paslaugų kaina būtų žemesnė. Todėl norint pasiekti pokytį dirbtinio intelekto diegimo srityje, pirmiausia reikia, kad keleiviai pasitikėtų savarankiškai veikiančiais prietaisais, tada, visai įmanoma, jog ateityje skrisime be pilotų.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama