Elektronika.lt
 2025 m. spalio 25 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Spalio 25 d. 14:28
Policijos operacija Vilniuje atskleidė SIM „fermų“ mastą: ekspertas įspėja – sukčiavimas nesustos, kol išliks pelno motyvas
Spalio 25 d. 12:16
Kas stabdo elektrinių sunkvežimių proveržį Lietuvoje?
Spalio 25 d. 08:18
Pamiršti slaptažodžiai, programuotojų klaidos ir „ChatGPT“: dėl ko dažniausiai sutrinka įmonių IT?
Spalio 24 d. 20:23
Kuriami neįtikėtini palydovai, kurie sufleruoja apie kosmoso gynybos revoliuciją
Spalio 24 d. 17:26
Ar DI spręs, kas gaus darbą ar paskolą? Naujas ES reguliavimas sudės taškus ant „i“
Spalio 24 d. 14:14
Kaip tėvai gali padėti vaikui ruoštis egzaminams nesukeldami papildomo streso
Spalio 24 d. 11:37
Lietuvos keliuose diegiamos modernios technologijos – štai kuo jos naudingos vairuotojams
Spalio 24 d. 08:25
Naujoji paieškos era: dirbtinis intelektas perrašo SEO taisykles
Spalio 23 d. 20:25
Pristatyti „Xiaomi 17 Pro“ ir „Pro Max“ modeliai su „Qualcomm“ lustais ir papildomu ekranu
Spalio 23 d. 17:51
Finišavo visą savaitgalį trukęs Vilniaus miesto inovacijų hakatonas „Hack4Vilnius“ 2025
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Kas stabdo elektrinių sunkvežimių proveržį Lietuvoje?

Publikuota: 2025-10-25 12:16
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Mėgėjams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Elektrifikacija transporto sektoriuje įsibėgėja, tačiau sunkiasvorių elektromobilių proveržio kol kas nematyti. Nors technologijos sparčiai tobulėja, o tarptautinėje rinkoje didėja elektrinių sunkvežimių pasiūla, Lietuvoje elektriniai vilkikai ir krovininiai automobiliai vis dar išlieka retenybe.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Elektrifikacija transporto sektoriuje įsibėgėja, tačiau sunkiasvorių elektromobilių proveržio kol kas nematyti. Nors technologijos sparčiai tobulėja, o tarptautinėje rinkoje didėja elektrinių sunkvežimių pasiūla, Lietuvoje elektriniai vilkikai ir krovininiai automobiliai vis dar išlieka retenybe. Ekspertai atskleidžia, kodėl šioje srityje atsiliekame nuo kitų Europos šalių ir kas iš tiesų stabdo elektrinių sunkvežimių plėtrą.

Asociatyvi Tautvydo Levinsko nuotr.
Asociatyvi Tautvydo Levinsko nuotr.

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, Lietuvoje rugsėjo mėnesį įregistruoti 68 N1 klasės (krovininiai elektromobiliai, galintys gabenti iki 3,5 tonos krovinius) automobiliai, o naujų automobilių rinkoje jie sudarė 20,5 proc. šios kategorijos registracijų. Elektromobiliai rugsėjį užėmė 6,9 proc. šios kategorijos automobilių rinkos, o vertinant tik naujų automobilių registraciją, šis rodiklis siekė 20,5 procento. Pasak agentūros, spalio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 774 N1 krovininiai lengvieji elektromobiliai.

Vis dėlto kalbant apie didesnių gabaritų elektrinį sunkųjį transportą, situacija nėra džiuginanti. Šalyje šiuo metu yra vos vienas elektra varomas N2 klasės (galintis gabenti nuo 3,5 iki 12 tonų krovinius) automobilis ir 14 N3 (skirti vežti krovinius nuo 12 tonų svorio) klasės sunkvežimių, kai tuo metu dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro daugiau nei 99 proc. šio parko.

„Šiandien pasaulyje komercinių transporto priemonių parką sudaro apie 260 mln. krovininių automobilių ir sunkvežimių – tai beveik penktadalis viso lengvųjų automobilių parko. Tačiau būtent šios transporto priemonės iki 2040 m. bus atsakingos už didžiąją dalį anglies dvideginio emisijų pasauliniu mastu“, – sako „Elektrum Lietuva“ Elektromobilių produktų vystymo vadovė Laura Doraitė-Gudavičienė.

Infrastruktūros plėtros atsiperkamumas per mažas

Anot L. Doraitės-Gudavičienės, proveržį lyderiaujančiose šalyse – Nyderlanduose, Švedijoje ar Vokietijoje – lėmė kompleksinės priežastys: mažos taršos zonų plėtra miestuose, gerai išvystytas įkrovimo tinklas, valstybių įsipareigojimai dėl ŠESD mažinimo, mokestinės priemonės, skatinančios perėjimą prie netaršaus transporto, tiek kalbant apie subsidijas, tiek ir apie taršos ar kelių mokesčius.

„Vien Nyderlanduose šiuo metu yra daugiau nei 500 įkrovimo prieigų, pritaikytų sunkiajam transportui. Ši šalis kartu su Švedija ir Vokietija turi apie 60 proc. visos Europoje veikiančios infrastruktūros. Nyderlandų pavyzdys rodo ir tai, kad mažų taršos zonų plėtra gali tapti puikiu netaršaus komercinio transporto skaičiaus augimo katalizatoriumi. Šioje valstybėje net 18 miestų jau turi mažos taršos zonas ir numatoma jų plėtra dar 11-oje, o pirmąjį šių metų pusmetį daugiau nei 80 proc. visų naujų registracijų sudarė lengvųjų krovininių elektrinių transporto priemonių pardavimai“, – sako ji.

Ekspertė priduria, kad elektriniai sunkvežimiai ekonomiškai konkurencingiausi šalyse, kur elektra pigi, dyzelinas brangus arba transportas intensyviai naudojamas.

Skaičiuojama, kad norint paskatinti perėjimą prie netaršaus komercinio transporto, elektrinio transporto įkrovimo kaina neturėtų būti didesnė nei 30 centų už kilovatvalandę. Nors ši kaina atitinka komercinių vartotojų kainų rėžius, tinklo operatoriams sudėtinga užtikrinti tokius tarifus dėl didelių investicijų, kurie reikalingi infrastruktūrai sukurti ir žemų stotelių užimtumo rodiklių.

L. Doraitės-Gudavičienės teigimu, Europos Komisija yra numačiusi aiškius tikslus pagal Alternatyviųjų degalų infrastruktūros reglamentą (AFIR) – iki šio dešimtmečio pabaigos pagrindinėse transporto arterijose turi būti įrengtos itin didelės galios įkrovimo stotelės. Šių projektų įgyvendinimui skirta daugiau kaip 3,5 mlrd. eurų.

Svarbiausi finansavimo šaltiniai tam yra Alternatyviųjų degalų infrastruktūros priemonė (AFIF) ir 1,7 mlrd. eurų vertės programa Vokietijoje, pagal kurią bus įrengta daugiau nei 1800 MCS (megavatinių) įkrovimo stotelių. Lenkijoje iki 2029 m. sunkiojo transporto įkrovimo tinklo sukūrimui numatyta skirta daugiau nei 470 mln. eurų. Tuo metu Lietuvoje reali pažanga kol kas minimali.

„Kol kas neturime nei vieno specialiai komerciniam krovininiam transportui skirto įkrovimo parko, nors kai kurios lokacijos yra dalinai pritaikytos sunkvežimiams. Visgi tokios lokacijų įrengimas reikalauja labai didelių investicijų ir jų atsiperkamumas kol kas mažas, nes tokio transporto yra labai mažai, o infrastruktūros išlaikymas operatoriui kainuoja labai daug“, – aiškina ekspertė.

Kaip pavyzdį ji pateikia šalia Lenkijos sienos, A5 magistraliniame kelyje, jungiančiame Kauną, Marijampolę ir Suvalkus, įrengtą pirmąją Lietuvoje sertifikuotą poilsio ir automobilių stovėjimo aikštelę. Nors aikštelė atitinka visus Europos Sąjungos reikalavimus ir yra skirta visų tipų transportui – tiek vietiniams, tiek tarptautiniams maršrutams, joje nėra nei vienos elektriniam sunkiajam transportui pritaikytos įkrovimo prieigos.

Paradoksas: investicijos auga, bet įkrauti nėra kur

Nors sunkvežimių gamintojai jau siūlo vis daugiau elektrinių modelių ir įmonės drąsiai investuoja į tvaresnį parką, realybėje susiduriama su iššūkiais.

„Pastaraisiais metais daug investuojame į elektrinių transporto priemonių parką – naudojame elektrinius lengvuosius automobilius ir mikroautobusus. Tačiau kalbant apie sunkųjį transportą, vis dar stokojame realiai pritaikytos infrastruktūros,“ – sako „Volvo Trucks Lietuva“ Produkto ir transporto sprendimų vadovas Eivitas Žarys.

Anot E. Žario, pagrindinė problema – privažiavimas ir įkrovimo galia. Nors įkrovimo taškų, atrodo, daugėja, bet prie jų privažiuoti didelio gabarito transportui dažnai neįmanoma. Be to, retai kuri stotelė siūlo daugiau nei 300 kW galią – o to reikia norint per trumpą laiką įkrauti sunkųjį vilkiką.

„Reikia sukurti tinklą, kuriame įkrovimo taškai būtų įrengti pagrindinėse magistralėse kas 50 kilometrų, ir turėti bendrą informacinę sistemą, rodančią stotelių užimtumą ir pajėgumus. Tai padėtų planuoti maršrutus ir efektyviau išnaudoti transportą“,– pažymi E. Žarys.

Politinių sprendimų belaukiant

Lietuvoje elektromobilumo plėtrai svarbūs sprendimai vis dar įstrigę politinių diskusijų stadijoje – nuo kelių mokesčių lengvatų iki mažos taršos zonų įteisinimo savivaldybėse. Kol kas aiškių paskatų sunkiojo transporto elektrifikacijai nėra, o paramos priemonės dažnai apsiriboja vien įrangos finansavimu, neapimant infrastruktūros išlaikymo.

Transporto inovacijų asociacijos Žaliojo transporto grupės vadovo Martyno Norbuto teigimu, elektrinių sunkvežimių technologijos sparčiai žengia į priekį, o iškastiniam kurui brangstant ir didėjant taršioms transporto priemonėms taikomiems kelių mokesčiams ekonominė nauda toliau didės.

„Vyriausybės ir Susisiekimo ministerijos įsipareigojimai spartinti elektromobilumo plėtrą yra pastebimi. Tačiau didesniam proveržiui būtina spręsti pagrindinius šiuo metu kylančius iššūkius. Viena esminių problemų šiandien – galios dedamosios klausimas. Šiuo metu Lietuvoje turime per mažai elektromobilių, o elektra varomų sunkvežimių dar mažiau. Tik užtikrinus operatorių investicijų atsiperkamumą galima tikėtis spartesnės elektromobilių įkrovimo tinklo plėtros, ypač regionuose”, – sako jis.

Ekspertai sutaria – jei valstybė nesiims aktyvesnių veiksmų, Lietuva rizikuoja atsilikti nuo Europos pokyčių.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama