Elektronika.lt
 2025 m. rugsėjo 29 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Rugsėjo 29 d. 11:30
Evelina Jaleniauskienė: penkios gedėjimo stadijos arba kokiais etapais priimame DI veržimąsi į švietimą
Rugsėjo 29 d. 08:41
IT specialistas perspėja susidomėjusius naujaisiais „iPhone 17“: galite sutaupyti krūvą pinigų
Rugsėjo 28 d. 19:24
Kvantinė revoliucija: mokslininkai sukūrė LEGO principu surenkamą superkompiuterį
Rugsėjo 28 d. 17:31
Už kiek parduotumėte savo „Facebook“ paskyrą? Programišiai tai daro už mažiau nei 1 eurą
Rugsėjo 28 d. 15:43
Nebereikia anūkų pagalbos? Lietuvių senjorai patys noriai mokosi kurti su DI
Rugsėjo 28 d. 11:38
Darbuotojų mažiau, rūpesčių daugiau: ką DI iš tiesų atneš darbdaviams?
Rugsėjo 28 d. 07:16
Išmanus WC puodas „LavaPura“ su „iFrame“ rėmu – naujas „hansgrohe“ vonios komforto standartas
Rugsėjo 27 d. 19:28
Slaptas išmaniųjų telefonų gamintojų planas: atskleista, kodėl naujų telefonų pažanga stovi vietoje
Rugsėjo 27 d. 17:27
Technologijos – humanitarams: profesijos, kuriose nereikia programavimo
Rugsėjo 27 d. 15:27
„Xiaomi“ pristatė naujus išmaniuosius telefonus – į rinką žengia „T15“ serijos flagmanai
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Fun football drills
Football Training Equipment, Defending drills football, Kids football training kit
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Evelina Jaleniauskienė: penkios gedėjimo stadijos arba kokiais etapais priimame DI veržimąsi į švietimą

Publikuota: 2025-09-29 11:30
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Inf. šaltinis: Kauno technologijos universitetas

Šį kartą norėčiau pateikti platesnį matymą ir prognozes, kokiais etapais einame ir kur link mus atves dirbtinio intelekto (DI) įsiveržimas švietime. Kad lengviau būtų suprasti, pabandžiau tai metaforiškai susieti su klasikiniu gedėjimo proceso modeliu ir jame psichiatrės E. Kübler-Ross išskirtomis penkiomis pagrindinėmis gedėjimo stadijomis – neigimu, pykčiu, derybomis, depresija ir susitaikymu.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

KTU Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto doc. dr. Evelina Jaleniauskienė

Šį kartą norėčiau pateikti platesnį matymą ir prognozes, kokiais etapais einame ir kur link mus atves dirbtinio intelekto (DI) įsiveržimas švietime. Kad lengviau būtų suprasti, pabandžiau tai metaforiškai susieti su klasikiniu gedėjimo proceso modeliu ir jame psichiatrės E. Kübler-Ross išskirtomis penkiomis pagrindinėmis gedėjimo stadijomis – neigimu, pykčiu, derybomis, depresija ir susitaikymu.

Asociatyvi DI sugeneruota „Pixabay“ nuotr.
Asociatyvi DI sugeneruota „Pixabay“ nuotr.

Labai panašu, kad kiekvienas dėstytojas ar mokytojas šiuo metu būtent ir praeina šias stadijas. Skirtumas yra tik tame, kurioje stadijoje kiekvienas iš mūsų esame šiuo metu ir kiek laiko praleidžiame kiekvienoje.

Neigimas

Nors DI įrankiai švietime yra taikomi jau labai seniai, tačiau pagrindinė pokyčių lavina prasidėjo 2022 metų pabaigoje, kai buvo plačiai atvertos didžiųjų kalbos modelių galimybės.

Didžiulė konkurencija tarp pagrindinių žaidėjų tokių modelių pasiūloje ir toliau leidžia stebėti dar didesnes jų galimybes, kartais net ir sunkiai suvaldomas pačių kūrėjų (turime išlikti labai atsargūs dalindamiesi savo duomenis).

Dauguma modelių leidžia naudotis labai įvairiomis funkcijomis, pavyzdžiui kurti multimodalinį tekstą, naudotis mokymosi rėžimu, pateikti tekstą pritaikytą prie tavo rašymo stiliaus ar net parašyti mokslų daktaro lygio parašytą apžvalgą su „deep research“ nustatymu. Tiksliau sakant, šiandien jau būtų sunku įvardinti dalyką, kurio negalėtų padėti atlikti DI. Ir jau net nebereikia gebėti formuluoti labai įmantrių užklausų (angl. prompts) kaip tai buvo pradžioje, nes intuityviai pasiklausia ir pasiūlo patys modeliai.

Panašu, kad pirmoji daugelio mūsų reakcija į šių modelių galimybes buvo neigimas ir šokas siekiant save apsaugoti. Daugelis negalėjo patikėti, kad tokie modeliai gali taip sparčiai tobulėti ir padėti mokytis taip ar net geriau, kaip žmonės. Tai turbūt atsispindi ir dėstytojų ar mokytojų draudimuose bendradarbiauti su DI galimybėmis, kas tikrai nepadeda pasiruošti realiam gyvenimui.

Juk jame DI įrankiais naudoti bus privalu siekiant turėti pranašumą prognozuojamoje augančio nedarbo ir darbo vietų, kurias tiesiogiai veikia DI integravimas, mažėjimo realybėje. Turbūt neverta minėti to, kad sumanus bendradarbiavimas su DI įrankiais leidžia sutaupyti labai daug laiko (pvz., vietoje klausimų suvedinėjimo į „Google“ ar modelių paieškų laukelius ranka, tiesiog įkelkite jų nuotrauką) ir dirbti daug efektyviau (pvz., galite palyginti ir išsirinkti bei pritaikyti geriausius atsakymus iš visų trijų modelių, o tai darant auga kognityvinis intensyvumas ir galimybės daugiau suprasti).

Pyktis

Pyktis šiame kelyje yra svarbus, tai yra natūrali reakcija ir galbūt postūmis ieškoti naujų sprendimų ir mokinti bei mokintis tinkamai pasinaudoti DI galimybėmis. Kiek pykdami mokomės mes patys, galite atsisakyti kiekvienas sau.

Dažnai pamirštame, kad visiems tai nauja sritis ir siekiant ją įvaldyti, reikia mokytis tiek mums patiems, tiek mokiniams ar studentams. Pavyzdžiui, Kinijoje nuo šių metų rugsėjo jau buvo įvestas DI raštingumo lavinimas nuo 6 metų.

Tai pat svarbu paminėti, jog mokymas(is) neturėtų apsiriboti tik techniniais ar pedagoginiais DI integravimo sprendimais, bet kartu apimti ir socialinius bei emocinius aspektus.

Derybos

Jau suprantant apie DI taikymą ir tai išbandžius, derybų etape atgaunamas kontrolės jausmas. Tai atsispindi įvairiuose bandymuose integruoti DI įrankius ir DI raštingumo tobulinimą į mokymo procesą.

Aš asmeniškai mokinuosi kartu su savo studentais ir jų prašau naudoti pačius įvairiausius DI įrankius bei išbandyti pačias moderniausias mokymosi veiklas. Kaip tik šiuo metu KTU atliekame tyrimą apie DI raštingumo tobulinimą kalbų studijose. Taip pat, su grupe kitų tyrėjų, planuojame didelės apimties tarptautinį tyrimą, susijusį su DI iššūkiais susiduriančių kalbų studijų modernizavimo procesais universitetuose.

Depresija

Panašu, kad daugeliui teks arba jau tenka išgyventi savotišką depresijos, beprasmybės ar bejėgiškumo etapą, kai suvokiame, jog DI gali ir padaro daug geriau ir greičiau, bent jau kognityvine prasme.

Atsiranda ir daugybė tyrimų rezultatų, kurie patvirtina, jog mokinių ar studentų mokymosi laikas praleistas su modeliais buvo efektyvesnis nei mokytojų ar dėstytojų bandymai (ypač paremtais senomis mokymo paradigmomis) perteikti žinias.

Būtent šiame etape gali padėti mūsų žinojimas, kad turime pereiti į paskutinį susitaikymo su esama realybe etapą ir kad čia kartu ateis arba jau yra ir kiti kolegos.

Susitaikymas

Šiame etape priimame visas DI siūlomas galimybes bei mokomės pertvarkyti mokymo ir mokymosi procesus. Nors tiek dėstytojai, o ypač mokytojai yra gana konservatyvūs, būtina nedelsiant atsisakyti daugelio senų mokymo(si) veiklų bei ieškoti naujų, integruoti DI raštingumo tobulinimą bei mokyti besimokančiuosius sąžiningai atskleisti visą bendradarbiavimo su DI procesą.

Svarbiausias patarimas, kurį plačiai aptarėme neseniai vykusioje DI integravimo į švietimą konferencijoje Centrinės Floridos universitete, su kuriuo mūsų fakultetas turi jungtinę studijš programą, yra būtinybė teikti prioritetą mokymosi procesui ir jo subprocesams, o ne galutiniam mokymosi rezultatų įrodymui.

DI krikštatėviu tituluojamas mokslininkas Geofrrey Hinton pateikia prognozes apie tai, jog yra nuo 10 iki 20 proc. tikimybė, jog DI gali „išstumti“ žmones. Nepaisant šių ganėtinai bauginančių ateities vizijų, žmogiškieji santykiai ir procesai, tokie kaip pavyzdžiui empatija, motyvacija ar kultūrinių ypatumų žinojimas, mokymo(si) aplinkose šiuo metu išlieka nepakeičiami ir net tampa svarbiausiais.

Būtent DI ir atlaisvina tam daugiau laiko. Todėl universitete pasiūliau plėtoti podoktorantūros stažuotojo ir jo grupės tyrimus, kurie padėtų integruoti technologines inovacijas į švietimo prioritetus, siekiant užtikrinti tvarią švietimo sistemos raidą, kurioje technologijos ne pakeistų žmogiškuosius gebėjimus, bet veiktų kaip priemonė stiprinti besimokančiųjų agentiškumą ir išsaugoti fundamentalius švietimo principus. Tokie tyrimai taip pat puikiai atspindėtų ir KTU nuo 2020 m. turimą tvarų požiūrį, jog „Už kiekvienos technologijos – žmogus“.

Apibendrinant, manau, jog turėtume bijoti ne DI (bent jau kol kas), o mūsų nežinojimo ar daug lėtesnio mokymosi šioje srityje nei mokiniai ar studentai.

Taip pat svarbu labiau kontroliuoti DI veržimosi į švietimą procesus (tik jokiu būdu nedraudžiant) ir padėti besimokantiems prisitaikyti bei susitaikyti su nauja DI prisotinta realybe. Gera žinia, jog susitaikymas ir prisitaikymas yra paskutinis etapas. Tačiau mokymasis – visam gyvenimui ir neišvengiama būtinybė išlikti sėkmingu darbo rinkoje.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama