Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 23 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 23 d. 20:24
Dauguma Lietuvos tėvų riboja vaikų laiką internete: psichologas patarė, kaip nepažeisti vaiko privatumo
Balandžio 23 d. 17:16
Peteris Higgsas: kaip itin kuklus fizikas sugalvojo dieviškosios dalelės idėją
Balandžio 23 d. 14:42
Huawei“ pristatė naujuosius „Pura 70“, „Pura 70 Pro“ ir „Pura 70 Pro+“ išmaniuosius telefonus
Balandžio 23 d. 11:27
Sukčiai iš lietuvių pernai vidutiniškai išviliojo po 74 eurus: atskleidė, kur ir kaip jie veikia
Balandžio 23 d. 08:41
Europos Komisija: KTU – pirmasis universitetas Lietuvoje pagal pritrauktas lėšas
Balandžio 22 d. 20:22
„Sony“ pristato naują „BRAVIA“ namų kino teatro garso produktus
Balandžio 22 d. 17:29
DI tendencijos: ko verta nepraleisti pro akis, kad spėtumėte įšokti į įsibėgėjusį technologijų traukinį
Balandžio 22 d. 14:28
Užderėjo pavasarinis „Facebooko“ problemų derlius – kaip jas spręsti?
Balandžio 22 d. 11:17
Lietuviai teise reikalauti ištrinti asmeninius duomenis naudojasi bene rečiausiai Europoje
Balandžio 22 d. 08:27
„Sony“ pristato naujuosius ryškiausius bei geriausiai skambančius „BRAVIA“ televizorius
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Konfliktas tarp „Facebook“ ir „Apple“ įsisiūbuoja

Publikuota: 2021-03-09 08:35
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Profesionalams
Autorius: Peiman Alipour Sarvari
Inf. šaltinis: Pranešimas spaudai

2020 m. „Apple“ ir „Facebook“ dar labiau įsitraukė į per pastarąjį dešimtmetį įsišaknijusį tarpusavio konfliktą susijusį su asmens duomenų apsauga, kuris tęsiasi iki šiol. Šis konfliktas sulaukė didelio susidomėjimo, nes į jį yra įsitraukusios dvi garsiausios IT kompanijos pasaulyje.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Pastarųjų savaičių įvykiai tik dar kartą patvirtino, kokia jautri tema yra asmens duomenų saugumas. Kuomet vartotojų duomenys atsiduria netinkamose rankose, organizacija ne tik praranda vartotojų pasitikėjimą, bet ir gali atsidurti arti žlugimo slenksčio.

2020 m. „Apple“ ir „Facebook“ dar labiau įsitraukė į per pastarąjį dešimtmetį įsišaknijusį tarpusavio konfliktą susijusį su asmens duomenų apsauga, kuris tęsiasi iki šiol. Šis konfliktas sulaukė didelio susidomėjimo, nes į jį yra įsitraukusios dvi garsiausios IT kompanijos pasaulyje.

Konfliktas tarp „Facebook“ ir „Apple“ įsisiūbuoja
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

2020 m. „Facebook“ pasaulinės pajamos siekė 86 mlrd. (palyginimui – Lietuvos BVP 2019 m. apie 55 mlrd. JAV dolerių), tuo tarpu apskaičiuota, kad tais pačiais metais „Apple“ pajamos buvo 275 mlrd., o rugpjūtį pasiekė 2 trilijonų JAV dolerių vertę.

Iš esamos konflikto situacijos galima išmokti keletą techninių, valdymo ir verslo pamokų.

Dviejų platformų (ne)sutarimai

Pirmiausia kyla klausimas, kodėl buvo sulaužytas akivaizdžiai abiem pusėms naudingas status quo. Iš tiesų, tiek „Apple“, tiek „Facebook“ yra kompanijos, valdančios platformas arba verslo ekosistemas.

Egzistuoja vidinės ir išorinės platformos. Vidinės platformos yra turto, sudaryto bendroje struktūroje, rinkinys, iš kurio įmonė gali efektyviai kurti, gaminti, parduoti savo nuosavų „išvestinių“ produktų ar paslaugų srautą.

Išorinės platformos yra produktai, paslaugos ar technologijos panašios į ankstesnes, tačiau suteikiančios pagrindą ant kurio kitos (išorinės) įmonės gali kurti savo papildomus produktus, technologijas ar paslaugas. Platformos lyderė arba pagrindinė kompanija skatina viso sektoriaus naujoves, kurdama bendrą atskirai sukurtų komponentų sistemą.

Tokia ekosistema nors ir itin galinga, novatoriška ir naudinga, atsiranda ir dėl sudėtingo bendradarbiavimo bei konkurencijos derinio, kuris yra „Apple“ ir „Facebook“ santykių pavyzdys. Dabartinį „Apple“ ir „Facebook“ konflikto etapą galima interpretuoti šioje teorinėje plotmėje: abi kompanijos yra platformų lyderės, „Apple“ yra kelių aparatinės ir programinės įrangos platformų lyderė, tuo tarpu „Facebook“ verslo kamienu yra jų pačių socialinių tinklų platforma su įvairiais papildiniais aplink ją.

Vertinant teoriškai, abi įmonės turėtų labiau bendradarbiauti, nes jos nepatenkina tų pačių poreikių. Priešingai, jų sprendimai papildo vienas kitą arba, kitaip tariant, yra tarpusavyje susiję. Kalbant apie ekosistemų valdymą, įtampa tarp abiejų bendrovių gali būti aiškinama vertės paskirstymo, intelektinės nuosavybės valdymo ir lyderystės aspektais.

Egzistuoja esminis prieštaravimas tarp dviejų organizacijų verslo modelių, kurį iš dalies galima interpretuoti kaip konfliktą dėl intelektinės nuosavybės, tačiau svarbesnė priežastis yra platformų ekosistemų susidūrimas dėl atitinkamos integracijos.

Prieš kelerius metus „Apple“ nusprendė sukurti specialų verslo modelį, pagrįstą aukščiausios klasės aparatine ir programine įranga, skiriant daug dėmesio klientų privatumui. „Apple“, kitaip nei „Facebook“ ir „Google“, nusprendė nekonkuruoti tiesiogiai su įmonėmis, kurios savo verslo modelius grindžia intensyviu asmeninių duomenų panaudojimu surinktu naudojantis jų paslaugomis.

„Apple“ nemano, kad asmens duomenys yra beverčiai, tačiau mažiau akcentuoja jų vertę kalbant apie pakartotinį jų panaudojimą ekosistemoje ir daugiau kalba apie vartotojų įgalinimą patiems apsispręsti, kurie duomenys gali būti renkami bei kas ir ką gali su jais padaryti.

Tačiau 2020 m. pasirodžiusi nauja operacinė sistema „iOS 14“ sukėlė naują dviejų IT kompanijų milžinių krizę.

Būdama platformos lydere, „Apple“ tęsė vartotojų įgalinimo politiką ir nusprendė, kad naujoje programinės įrangos versijoje, aplikacijoms jos ekosistemoje bus nustatyti tam tikri reikalavimai. Pagal šią versiją mobiliųjų programėlių kūrėjai turės aiškiai paprašyti vartotojų sutikimo, kad galėtų rinkti asmeninius duomenis bei stebėti jų veiklą.

Žvelgiant iš „Facebook“ perspektyvos, tai yra esminė grėsmė jo ekosistemos stabilumui, stipriai priklausančiam nuo reklamos rinkos. Tai yra geras pavyzdys norint pabrėžti, jog jėgų pusiausvyra platformose ir tarp jų yra ilgalaikė problema, o kompromisai, priimti po kiekvieno susidūrimo, yra labai trapūs. Dviejų gigančių konfliktas tęsiasi iki šiol ir sunku nuspėti, koks bus pasiektas naujas status quo.

Pamokos artimai ateičiai

Iš šios situacijos galime pasimokyti, kad kibernetinis saugumas – tik dalis iššūkių, tačiau nėra pagrindinė problema. Organizacijos sutinka dėl itin didelės kibernetinio saugumo svarbos, ypač tos, kurios yra susijusios su asmens duomenų rinkimu ir suvokia, kad bet koks duomenų nutekėjimas gali pakenkti reputacijai.

Visgi, sparčios skaitmenizacijos akivaizdoje esminiu momentu yra vertės paskirstymas ir sąžininga prieiga prie asmens duomenų. Svarbu šiek tiek atsiriboti nuo galimų kaltinančių diskusijų ir interpretacijų dėl teisiojo ir klystančio vaidmenų.

Tiesiog, šiandienos faktas yra tai, kad daugelis internetinių paslaugų remiasi reklamos mechanizmais ir asmens duomenų rinkimu, siekiant pritaikyti ar individualizuoti reklamos skelbimus. Negalima pamiršti ekonominio asmens duomenų aspekto, nes tai yra galingas skaitmeninės ekonomikos variklis. Tačiau pakartotinis asmens duomenų naudojimas arba nesaugus duomenų laikymas kelia potencialią grėsmę klientų privatumui.

Kalbant apie visuomenės įgalinimą, šie klausimai galėtų būti sprendžiami duomenų valdymo šviečiamosiomis programomis, pagal kurias galėtų būti mokomi jau mokiniai ar studentai bei plačioji visuomenė. Siekiant mažinti skaitmeninio raštingumo atskirtį reikia pripažinti, kad didelė visuomenės dalis vis dar ignoruoja nestabilią internetinės ekonomikos pusiausvyrą ir neatpažįsta mechanizmų, kurie gali kelti grėsmę.

Kalbant apie platformas ir ekosistemas, jaučiamas poreikis atrasti sprendimus, kurie užtikrintų sąžiningą prieigą prie vertingų duomenų, sveiką skaitmeninę ekonomiką, pagrįstus susitarimus dėl prieigos prie asmens duomenų ir pakartotinio jų naudojimo.

Visi šie klausimai galėtų būti sprendžiami esamais sprendimais, tokiais kaip: asmens duomenų saugyklos, kuriose vartotojai gali saugoti savo duomenis ribotos prieigos suteikimo principais jų patikimam tarpininkui ekosistemoje. Šiuo metu jie daugiausia skirti visuomenės gerovės klausimams tokiems kaip, pavyzdžiui, e. sveikata.

Beje, galbūt išgirsime „Facebook“ ir panašių platformų komentarus, kurie perspės visuomenę apie grėsmę naudojant nemokamas programas ir svetaines, kurios išgyvena iš reklamų bei tai, jog „Apple“ nebesiūlys jokių nemokamų paslaugų. Tačiau galimas atsakymas į tokius teiginius gan paprastas – nereikia jaudintis, ekosistema persitvarkys pati save, o vartotojai tikrai netaps pralaimėtojais šioje kovoje.

Dr. Peiman Alipour Sarvari. Pirmojo Lietuvoje ERA Chair projekto „Pramonė 4.0 poveikis valdymo praktikai ir ekonomikai (IN4ACT)“ tyrėjas, KTU Ekonomikos ir verslo fakultetas.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama