Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 25 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 25 d. 08:32
HMD pristatė tris atnaujintus „Nokia“ mygtukinius telefonus
Balandžio 24 d. 20:16
Kaip išjungti ar perkrauti visų modelių „iPhone“
Balandžio 24 d. 17:16
Nuo blynus kepančių robotų iki miesto priežiūros technologijų – „Tech_Champ 2024“ hakatone komandos kūrė naujoves
Balandžio 24 d. 14:32
Pristatytas 816 AG „Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE“ kupė
Balandžio 24 d. 11:26
Švietimo ekspertai sutaria: universitetų aljansai – galimybė turėti geresnę švietimo sistemą
Balandžio 24 d. 08:18
„Nothing“ pristatė „Ear“ ir „Ear (a)“ belaidžius ausinukus
Balandžio 23 d. 20:24
Dauguma Lietuvos tėvų riboja vaikų laiką internete: psichologas patarė, kaip nepažeisti vaiko privatumo
Balandžio 23 d. 17:16
Peteris Higgsas: kaip itin kuklus fizikas sugalvojo dieviškosios dalelės idėją
Balandžio 23 d. 14:42
Huawei“ pristatė naujuosius „Pura 70“, „Pura 70 Pro“ ir „Pura 70 Pro+“ išmaniuosius telefonus
Balandžio 23 d. 11:27
Sukčiai iš lietuvių pernai vidutiniškai išviliojo po 74 eurus: atskleidė, kur ir kaip jie veikia
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Tyrinėtojas: kompiuteriniai žaidimai sukelia panašias emocijas kaip sportas ar knygos

Publikuota: 2015-12-01 13:14
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Indrė Urbaitė
Inf. šaltinis: LRT radijo laida „Ryto garsai“, LRT.lt

Kol kas sutariama, kad kompiuteriniai žaidimai sukelia bent jau trumpalaikį agresyvumą, nors panašiai nutinka su bet kuria trumpalaike emocija – juk atitinkamą emociją gali sukelti ir knyga, LRT RADIJUI sako Vytauto Didžiojo universiteto filosofijos doktorantas Vainius Volungevičius.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Kol kas sutariama, kad kompiuteriniai žaidimai sukelia bent jau trumpalaikį agresyvumą, nors panašiai nutinka su bet kuria trumpalaike emocija – juk atitinkamą emociją gali sukelti ir knyga, LRT RADIJUI sako Vytauto Didžiojo universiteto filosofijos doktorantas Vainius Volungevičius. „Teigiama, kad nuo 2010 m. smurto tarp paauglių sumažėjo, nors kompiuterinių žaidimų pardavimai išaugo. Anekdotinis pavyzdys – JAV paaugliai vasarą padaro mažiausiai nusikaltimų, nes būtent tada dažnai žaidžia kompiuterinius žaidimus. Tai lyg ir leistų sakyti, kad ilgalaikio poveikio nėra. Bet, jei ir teigtume priešingai, reikėtų pagrįsti, ar smurtinis elgesys dėl to yra didesnis nei kitų socialiai priimtinesnių grupių, pavyzdžiui, sporto sirgalių“, – svarsto V. Volungevičius.

Tyrinėtojas: kompiuteriniai žaidimai sukelia panašias emocijas kaip sportas ar knygos

– Tyrinėti žaidimus imta gana neseniai. Kodėl tik dabar pradedama domėtis šia sritimi?

– Kaip žaidimų tyrinėtojas, savo tyrimus pradedu nuo klausimo – kodėl žaidimai buvo pamiršti? Yra versijų, kad kultūriškai žaidimas visada buvo nelabai rimtas vaikų užsiėmimas. Taip pat, kad tai yra žemoji, arba populiarioji, kultūra. Todėl net tokių žaidimų, kaip šachmatai, tyrinėjimas prasidėjo tik XX a. pradžioje. Anksčiau buvo knygų, kuriose buvo aiškinama, kaip žaisti žaidimus, bet nebuvo tyrinėjama ir istorija prasidėjo gerokai vėliau. Kompiuteriniai žaidimai dažnai irgi laikomi nieko negalinčia pasiūlyti pramoga, skirta tik vaikams.

Pasaulyje žaidimų tyrinėjimai ėmė plisti nuo 2000 m., o Lietuvoje jie irgi pradeda įgauti pagreitį. Atsirado specialių akademinių žurnalų, skirtų tik kompiuteriniams žaidimams. Galima paminėti, kad pernai vieno Vokietijos universiteto religijos studijų žurnalas skyrė ištisą numerį vien religijos reiškiniui kompiuteriniuose žaidimuose. Autoriai pirmuose puslapiuose bandė ginti savo pasirinkimą – kodėl verta tyrinėti kompiuterinius žaidimus ir ką ten galima rasti.

– Tyrinėjate etikos aspektą kompiuteriniuose žaidimuose. Neretai kalbama apie agresiją ir su ja susijusius etinius klausimus. Vieni teigia, kad agresyvūs žaidimai, kur šaudoma, skatina agresiją, nors kiti prieštarauja, kad tai – savotiškas atsipalaidavimas. Kuri pusė teisesnė?

– Jei pažaidi ir žaidimas turi neigiamą poveikį elgesiui, etinis svarstymas yra svarbus. Bet pats klausimas, kaip žaidimai veikia, labiau psichologinis. Tam skirtų tyrimų yra atlikta ir kol kas sutariama, kad žaidimai sukelia bent jau trumpalaikį agresyvumą. Nors panašiai nutinka su bet kuria trumpalaike emocija – juk atitinkamą emociją gali sukelti ir kokia nors knyga.

Teigiama, kad nuo 2010 m. smurto tarp paauglių sumažėjo, nors kompiuterinių žaidimų pardavimai išaugo. Anekdotinis pavyzdys – JAV paaugliai vasarą padaro mažiausiai nusikaltimų, nes būtent tada jie dažnai žaidžia kompiuterinius žaidimus. Tai lyg ir leistų sakyti, kad ilgalaikio poveikio nėra. Bet, jei ir teigtume priešingai, reikėtų pagrįsti, ar smurtinis elgesys dėl to yra didesnis nei kitų socialiai priimtinesnių grupių, pavyzdžiui, sporto sirgalių.

– Kodėl dažniau akcentuojama agresija kompiuteriniuose žaidimuose, o ne sporte?

– Svarbus naujumo aspektas. Visada buvo puolama tai, kas nauja. Prieš tai buvo puolami smurtiniai filmai, paskui taip nutiko su muzika – metalas, repas buvo kaltinami dėl blogų žodžių ir blogos įtakos. Visi su tuo apsiprato, ir dabar liko kompiuteriniai žaidimai.

– Nemažai diskutuojama ir apie žaidėjų tarpusavio ryšį. Realiame gyvenime mes bandome ieškoti kompromisų, o žaidimuose – nugalėti priešininką. Iškyla etinė pasirinkimo problema.

– Bet taip yra ir sporte. Žmonės vartoja dopingą, sukčiauja, laužo taisykles, kad jų komanda laimėtų. Pati situacija skatina varžytis, nes žaidimas yra simuliuotas konfliktas.

– Tai nėra visiškai tikra realybė. Kiek realybės yra žaidimuose?

– Klausimas ypač sudėtingas. Aš sakau, kad tai simuliuotas konfliktas dėl dirbtinio sukūrimo. Žmonės atsisėda prie šachmatų stalo ir jiems pasakoma, kad jie dabar yra priešininkai ir turi kovoti. Taip yra ir su kompiuteriniais žaidimais. Aš būčiau linkęs sakyti, kad kompiuteriniai žaidimai – realybės dalis. Galime matyti, kad daug dalykų iš realaus gyvenimo persikelia į kompiuterinius žaidimus. Tiek mūsų politinės ir socialinės pažiūros, tiek aplinka turi įtakos žaidimams.

Dažnai apie internetą ir kompiuterinius žaidimus sakoma, kad ten niekas nėra svarbu, gali apsimesti, kuo nori. Mano pasiūlymas būtų kada nors pamėginti tai padaryti. Kiek man teko matyti, net kai tyčia bandai apsimesti, nelabai nepavyksta, nes išryškėja rašymo stilius ar kai kurios psichologinės savybės.

Su vienu draugu žaidėme žaidimą, kuriame galima ir vienytis, ir vienas kitam pakenkti. Jis pamatė, kad laimi, ir pradėjo žaisti labai agresyviai, atsiskyrė. Sakyčiau, kad jis taip parodė savo tikras charakterio savybes, o ne kažkokias išsigalvotas. Manau, kad žaidimai, net tie patys šachmatai, parodo tikrąsias žaidėjų charakterio savybes – vieni būna agresyvesni, kiti – atsargesni.

– Kokia kūrėjo etinė atsakomybė dėl žaidime leidžiamų veiksmų?

– Neaišku, ar neetišku veiksmas laikomas dėl žaidėjo, kuris tą veiksmą pasirinko, ar dėl kūrėjų, kurie suteikė tokią galimybę. Yra nuomonė, kad neetiškas žaidimas yra toks, kuriame kūrėjai suvaržo žaidėjo galimybės ir neleidžia jam elgtis remiantis savo vertybėmis.

Pavyzdžiui, jau senesniame žaidime „XIII“ žaidėjas yra samdomas žudikas, kuris gali šaudyti į visus personažus, tačiau, kai nušauna policininką, žaidimas baigiasi. Šiuo atveju kūrėjai „įdiegė“ savo vertybes. Galbūt tokį žaidimą būtų galima laikyti neetišku, nes kūrėjai neleidžia žaidėjui įsijausti į personažą ir laisvai priimti visus sprendimus.

– Kokį žaidimą galima laikyti etišku, o kokį – ne?

– Reikia išsikelti tam tikrus kriterijus. Galima sakyti, kad neetišku laikomas žaidimas, kuris daro neetišką poveikį visuomenei: pavyzdžiui, po žaidimo paaugliai smurtauja. Taigi vienas iš galimų kriterijų – pasekmės. Kitas kriterijus galėtų būti turinys. Pavyzdžiui, neetiška istorinių įvykių ar socialinės grupės reprezentacija. Tarkim, skatinamas rasizmas ar seksizmas. Neetišku galime laikyti ir žaidimą, kuriame žaidėjai sukčiauja, laužo taisykles, įžeidinėja vieni kitus.

Tarkim, jei žaidėjas įžeidinėja kitą, apie tai gali būti pranešta administratoriui, tuomet bendruomenė vertina tokį žaidėjo elgesį. Vėliau matoma, kuriuo žaidėju dažnai skundžiamasi ir žinoma, kad galbūt geriau su juo nežaisti. Kai kurie žaidimai, kad nekiltų jokių konfliktų, visiškai apriboja žaidėjų bendravimą, pavyzdžiui, galima pasakyti tik „labas“ ir „ačiū“.


LRT



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama