Elektronika.lt
 2025 m. lapkričio 21 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 21 d. 09:52
Autonominių sunkvežimių potencialas kelia intrigą: kada kelius patikėsime robotams?
Lapkričio 20 d. 19:33
Žmonija mėgina įžiebti savo Saulę: pradedamas montuoti pavojingiausias reaktorius pasaulyje
Lapkričio 20 d. 17:45
Pristatytas sprendimas, leidžiantis saugiau naudoti skirtingus DI įrankius
Lapkričio 20 d. 15:23
Naujos kartos „Gemini 3“ – didžiausias „Google“ dirbtinio intelekto šuolis iki šiol
Lapkričio 20 d. 13:16
Ką sukčiai daro su nutekintais duomenimis ir ką daryti, jei jus apgavo?
Lapkričio 20 d. 11:39
Studijose, darbe, asmeniniame gyvenime: kaip išnaudoti AI įrankių galimybes?
Lapkričio 20 d. 09:22
Naujos kartos telefonų ekranai dažnai braižosi lengviau: kodėl taip nutiko?
Lapkričio 20 d. 07:29
Nuo koncertų bilietų iki sutarčių: ar saugu kelti PDF failus į internetą?
Lapkričio 19 d. 20:20
Teismas nagrinėjo šokiruojančią bylą: vaiko žaidimai virto milžiniška skola, teismo sprendimas nustebino
Lapkričio 19 d. 17:44
„Philips Evnia 27M2N6501L“ – aukščiausios kokybės vaizdas QD-OLED ekrane
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Autonominių sunkvežimių potencialas kelia intrigą: kada kelius patikėsime robotams?

Publikuota: 2025-11-21 09:52
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Mėgėjams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Autonominiai sunkvežimiai jau seniai nebėra vien tik inžinierių svajonė – šiandien jie rieda Australijos kasyklose, JAV greitkeliais ir net Europos logistikos koridoriais. Technologijų pažanga leidžia išbandyti šias transporto priemones realiomis sąlygomis – net ir Lietuvoje. Jų potencialas kelia daugybę intriguojančių klausimų: kada kelius patikėsime robotams ir kur tokie sprendimai gali geriausiai prigyti?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Autonominiai sunkvežimiai jau seniai nebėra vien tik inžinierių svajonė – šiandien jie rieda Australijos kasyklose, JAV greitkeliais ir net Europos logistikos koridoriais. Technologijų pažanga leidžia išbandyti šias transporto priemones realiomis sąlygomis – net ir Lietuvoje. Jų potencialas kelia daugybę intriguojančių klausimų: kada kelius patikėsime robotams ir kur tokie sprendimai gali geriausiai prigyti?

Autonominio sunkvežimio įranga. Gamintojo nuotr.
Autonominio sunkvežimio įranga. Gamintojo nuotr.

Ir bando, ir pritaiko

Australijos kariuomenė 2023 m. pirmą kartą viešame kelyje išbandė lyderį sekančių keturių autonominių sunkvežimių konvojų. Bendrovės „Scania“ autonominiai sunkvežimiai po ketverius metus trukusio bandomojo projekto jau pradeda dirbti nuolat šios šalies kasyklose. JAV bendrovės, tokios kaip „Waymo“ ir „TuSimple“, taip pat sėkmingai testuoja automatizuotas vilkikų kolonas.

Europos Sąjungoje vykdomas panašus projektas, kai keli autonominiai sunkvežimiai važiuoja vienas paskui kitą, mažindami kuro sąnaudas ir emisijas. Bendrovė „Pony.ai“ paskelbė, kad vien 2024 m. įveikė daugiau nei 5 mln. km su visiškai autonominiais sunkvežimiais. Konsultacijų bendrovės „PricewaterhouseCoopers“ tarptautinis tyrimas parodė, jog labiausiai išloš tos šalys, kurios gebės derinti tokias transporto inovacijas su griežtais saugumo reikalavimais.

Štai ir Lietuvoje jau galioja bandomųjų autonominių transporto priemonių tvarka. Tuo metu Klaipėdos uoste bendrovė „Telia“ diegia savarankiško veikimo (angl. standalone) 5G tinklą, kuris įgalins išmanųjį konteinerių identifikavimą, autonominį sunkvežimių judėjimą tarp krantinių ir nuotolinį sunkiosios įrangos valdymą.

Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius prisimena, kad su savaeigiu automobiliu pirmą kartą teko važiuoti dar prieš maždaug 17 metų Japonijoje. Pašnekovo teigimu, dabartiniu laikotarpiu kelių infrastruktūra ir teisinė aplinka šių technologijų praktiniam įgyvendinimui išlieka didžiausiu iššūkiu.

„Pati technologija jau dabar yra veikli ir ištestuota. Dabar svarbiausia dalis – teisinis reguliavimas. Kol jis nėra plačiai patvirtintas, tol tokie automobiliai dirbs uždarose teritorijose – fabrikuose, sandėliuose ar kasyklose“, – pabrėžia V. Milius.

Ekspertų vertinimu, pirmieji realūs autonominių vilkikų maršrutai Europoje galėtų atsirasti tik per artimiausius penkerius metus – pritaikius kelių ženklinimą, įdiegus pažangias stebėjimo sistemas ir parengus vairuotojus naujoms pareigoms: stebėti bei valdyti sistemas nuotoliniu būdu.

Visuomenėje kyla klausimų dėl saugumo, tačiau „Eurostat“ duomenys rodo, kad tinkamai integruoti į eismą autonominiai sunkvežimiai galėtų sumažinti avarijų skaičių net iki 40 proc.

Keičia žmones nepalankiose sąlygose

V. Milius sutinka, kad dar viena itin aktuali sritis, kurioje gali būti pritaikytas autonominis transportas, yra žmogui kenksmingos darbo sąlygos. Tai gali būti itin aukšta ar žema temperatūra, kylančios dulkės, kasamos pavojingos medžiagos ir panašiai.

Štai „Scania“ darbuotojų komanda Perto mieste (Australija), nuo 2021 m. dirbusi su viena didžiausių pasaulyje kalnakasybos bendrovių „Rio Tinto“, autonominių sprendimų bandymus Čenaro (Channar) geležies rūdos kasykloje pavertė realiai veikiančiu projektu. Dabar pirmasis komercinis 11 autonominių „Scania G 560 8x4“ sunkvežimių parkas nuo 2025 m. pabaigos pradės darbą bendrovės „Element 25“ Bačberdo (Butcherbird) magnio kasykloje.

„Bandymų įdarbinti įvairaus pobūdžio savaeiges mašinas matėme ir Lietuvoje. Vienas prekybos tinklas tokiomis transporto priemonėmis vežiojo prekes klientams, o Vilniuje buvo bandomas maršrutinis autobusiukas. Tad technologija nuolat bandoma ir mūsų keliais“, – primena V. Milius.

Puikiai dera su elektrifikacija

2024 m. verslo konsultacijų įmonės „McKinsey“ ataskaitoje pažymima, kad autonominiai elektriniai vilkikai galėtų sumažinti logistikos sąnaudas iki 25 proc., kartu ženkliai pažabodami taršą ir triukšmo lygį miestuose.

„Scania“ specialistai taip pat pabrėžia, kad autonominiai sunkvežimiai yra ne tik saugesni bei produktyvesni, bet ir vieni lengviausiai elektrifikuojamų transporto segmentų, nes automatinis valdymas užtikrina maksimaliai efektyvų pavaros išnaudojimą. Todėl kasyklose šiuo metu dirbantys dyzeliniai autonominiai sunkvežimiai artimiausiu metu bus keičiami elektriniais.

„McKinsey“ vertinimu, ilgų nuotolių maršrutuose (daugiau nei 2 000 km) elektrinių sunkiųjų vilkikų nuosavybės kaštai (angl. Total cost of ownership, TCO) gali būti mažesni apie 42 proc., net įskaičiavus autonomiškumo įrangos ir nuotolinės priežiūros išlaidas. Tokią naudą lemia mažesni darbo kaštai, didesnis ridos išnaudojimas ir optimizuota veikla. Be to, elektriniai sunkvežimiai realiomis sąlygomis jau įveikia nemažas distancijas tarp įkrovimo prieigų, o tai išplečia jų pritaikymo galimybes.

Pavyzdžiui, „Scania“ modulinės konstrukcijos sunkvežimiai gali būti komplektuojami su 416–728 kWh talpos baterijomis ir be sustojimo nuvažiuoti iki 600 km, kai apkrova siekia nuo 29 iki 64 tonų.

Dar vienas esminis veiksnys – vairuotojų trūkumas. Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) 2024 m. duomenimis, vien Europoje trūko apie 426 tūkst. vairuotojų. Tai struktūrinė problema, kurią autonominiai sprendimai gali padėti sušvelninti, pažymima IRU ataskaitoje.

V. Milius sutinka, kad autonominiai sunkvežimiai galėtų prisidėti prie nuolatinės vairuotojų trūkumo problemos sprendimo, tačiau pabrėžia, jog kol kas išlieka klausimas, kiek įmonių ryžtųsi tokiam pokyčiui.

„Natūralu, kad darbuotojų stoka verčia šiuolaikinį verslą nuolat ieškoti būdų, kaip automatizuoti tam tikras funkcijas ir šį klausimą išspręsti visiems laikams. Tačiau norint vairuotoją pakeisti robotu kyla klausimas: kiek tokia technologija kainuos? Ar tai nebus gerokai brangesnis sprendimas? Gal tuomet paprasčiau pakelti algą ir greitai prisivilioti naują vairuotoją?“ – svarsto ekspertas.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama