Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 25 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 24 d. 20:16
Kaip išjungti ar perkrauti visų modelių „iPhone“
Balandžio 24 d. 17:16
Nuo blynus kepančių robotų iki miesto priežiūros technologijų – „Tech_Champ 2024“ hakatone komandos kūrė naujoves
Balandžio 24 d. 14:32
Pristatytas 816 AG „Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE“ kupė
Balandžio 24 d. 11:26
Švietimo ekspertai sutaria: universitetų aljansai – galimybė turėti geresnę švietimo sistemą
Balandžio 24 d. 08:18
„Nothing“ pristatė „Ear“ ir „Ear (a)“ belaidžius ausinukus
Balandžio 23 d. 20:24
Dauguma Lietuvos tėvų riboja vaikų laiką internete: psichologas patarė, kaip nepažeisti vaiko privatumo
Balandžio 23 d. 17:16
Peteris Higgsas: kaip itin kuklus fizikas sugalvojo dieviškosios dalelės idėją
Balandžio 23 d. 14:42
Huawei“ pristatė naujuosius „Pura 70“, „Pura 70 Pro“ ir „Pura 70 Pro+“ išmaniuosius telefonus
Balandžio 23 d. 11:27
Sukčiai iš lietuvių pernai vidutiniškai išviliojo po 74 eurus: atskleidė, kur ir kaip jie veikia
Balandžio 23 d. 08:41
Europos Komisija: KTU – pirmasis universitetas Lietuvoje pagal pritrauktas lėšas
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Nuo garo variklių ir kvėpuojančių baterijų iki įelektrintų degalų: kaip keisis mūsų kelionės

Publikuota: 2019-04-23 21:08
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Mėgėjams
Autorius: Tautvydas Lukaševičius
Inf. šaltinis: LRT.lt

Skelbiama, kad šiuo metu pasaulio keliais važinėja apie 1,5 milijardo automobilių, o šis skaičius nepaliaujamai auga. Manoma, kad 2035 m. keliuose bus 2 milijardai transporto priemonių, todėl norėdami toliau tiek daug keliauti turėsime surasti alternatyvų tradiciniams degalams. Kuo bus varomos mūsų transporto priemonės ateityje, kai baigsis nafta?

 Rodyti komentarus (1)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Skelbiama, kad šiuo metu pasaulio keliais važinėja apie 1,5 milijardo automobilių, o šis skaičius nepaliaujamai auga. Manoma, kad 2035 m. keliuose bus 2 milijardai transporto priemonių, todėl norėdami toliau tiek daug keliauti turėsime surasti alternatyvų tradiciniams degalams.

Nuo garo variklių ir kvėpuojančių baterijų iki įelektrintų degalų: kaip keisis mūsų kelionės

Kasmet Lietuvoje vidutiniškai sunaudojama daugiau nei 200 tūkst. tonų benzino ir per 100 tūkst. tonų dyzelino. Kuo bus varomos mūsų transporto priemonės ateityje, kai baigsis nafta?

Mokomės iš augalų?

Alternatyvų netrūksta, tačiau vis dar laukiama to lūžio taško, kai naujos kartos degalai sugebės patenkinti didėjančius žmonių poreikius. Daug diskutuojama apie saulės ir vėjo energiją, biokurą, biodegalus ir etanolį, tačiau pats perspektyviausias dyzelino ir benzino pakaitalas, manoma, yra vandenilis.

Tai ne tik labiausiai paplitęs cheminis elementas, bet ir visiškai draugiškas aplinkai kuras. Deginant vandenilį, kaip šalutiniai produktai išsiskiria tik vanduo ir šiluma – juos abu galima panaudoti. Problema ta, kad norint vandenilį naudoti kaip degalus, reikia daug sudėtingų technologijų, kurių gamyba yra labai brangi. Vandenilį taip pat sudėtingiau kaupti, o degalinių infrastruktūra kol kas visai nepritaikyta jį parduoti vairuotojams. Nors vandenilio energija iš tiesų daug žadanti, kol nebus išspręstos šios problemos, panaudojimas – labai ribotas.

Kita populiari alternatyva iškastiniam kurui galėtų būti elektromobiliai, varomi pakraunamomis baterijomis, o ne vidaus degimo varikliais. Tokia perspektyva privertė viso pasaulio mokslininkus ieškoti naujų, ekologiškų ir patogių būdų, kaip gaminti elektros energiją. Vienas iš įdomesnių pasiūlymų – imituoti fotosintezę (procesą, kurį augalai ir kiti organizmai naudoja tam, kad saulės spindulius konvertuotų į energiją) ir išnaudoti ją komerciniams tikslams. Naujausi pasiekimai šioje srityje leido laboratorijoje atkurti tikslius fotosintezės cheminius procesus.

Drėgmės malūnas

Mokslininkams pavyko pažaboti natūralų vandens apytakos ciklą taip, kad galėtų energija aprūpinti nedidelę transporto priemonę. Garavimas yra vienas iš esminių vandens apykaitos rato elementų, kai dėl pakilusios temperatūros ar slėgio skystoji vandens forma virsta dujine. Nors taip planetoje perduodami milžiniški kiekiai energijos, šis šaltinis dar niekada nebuvo tinkamai išnaudotas. Kolumbijos universiteto mokslininkai mano, kad jiems pavyko tai pakeisti – jiems padėjo bakterijų sporos.

Šios sporos dažniausiai tūno sausose vietose, tačiau, susidūrusios su drėgme, gali ją sparčiai absorbuoti ir išsipūsti. Tuomet, sugrįžusios į savo įprastinę sausą aplinką, jos vandenį išgarina ir susitraukia iki įprastinės savo būsenos. Jos gali išsitempti ir susitraukti tarsi raumenys, o intensyvumas priklausys nuo to, kiek vandens yra ore. Mokslininkai suprato, kad šią sporų savybę galima panaudoti energijai gauti, todėl jie sukūrė prietaisą, leidusį šią idėją išbandyti praktiškai. Jie sumaišė sporas su atskiestais klijais, o gautą masę užtepė ant plonų plastiškų juostelių. Padidinus drėgmę patalpoje, sporos išsiplėtė, tuo pačiu pailgindamos ir juosteles, ant kurių buvo priklijuotos.

Mokslininkai sukonstravo judantį aparatą, kurį į priekį varo „drėgmės malūnėlis“ – plastmasinis ratas, aplipdytas daugybe sporomis išteptų juostelių. Pusė šio rato yra drėgmėje, o kita pusė – sausame ore. Ten, kur drėgmė didesnė, sporos išsiplečia, o ten, kur mažesnė, – susitraukia. Šis svorių pusiausvyros nebuvimas priverčia ratą suktis. Norėdami „užvesti“ žaislinę mašiną, mokslininkai paprasčiausiai su elastine juosta prijungė šį sporų variklį prie ratų ir mašina pajudėjo į priekį.

Yra daugybė galimų šios technologijos panaudojimo būdų, tačiau pačius ją sukūrusius mokslininkus labiausiai žavi tai, kad jiems pavyko garavimą išnaudoti gaminant energiją, kartu tausojant vandenį. Galbūt dar praeis daugybė metų, kol galėsime į savo automobilių bakus pripildyti vandeniu iš čiaupo, tačiau šis proveržis įrodo, kad tokie varikliai labiau mokslo nei fantastikos sritis.

Kvėpuojančios baterijos

Ekologiškumu tradiciniai automobiliai niekaip negali prilygti elektromobiliams, tačiau pastaruosius nepopuliarius kol kas daro gana nedidelis vienu įkrovimu nuvažiuojamas atstumas, be to, baterijos greitai dėvisi, jas reikia pakeisti naujomis.

Cheminės inžinerijos mokslininkai iš Cambridge universiteto teigė, kad jiems pavyko šį trūkumą pašalinti. Problemos sprendimas – ličio ir deguonies baterija, kuri pakartotinai įkraunama gali būti daugiau nei 2000 kartų. Šios „kvėpuojančios“ baterijos išnaudoja energiją, susidarančią, kai litis reaguoja su ore esančiu deguonimi. Kaip ir įprastinėse įprastose baterijose, šioje yra trys pagrindinės dalys: teigiamas elektrodas (katodas), neigiamas elektrodas (anodas) ir elektrolitas – laidi terpė, leidžianti jonams tekėti tarp elektrodų.

Naujovė – grafeno katodas, kuris yra daug patvaresnis nei anksčiau naudotos anglies formos. Jis derinamas kartu su naujuoju elektrolitu, o viso proceso meto susidaro šalutinis produktas, vadinamas ličio hidroksidu. Skirtingai nuo senesnių baterijų, šis šalutinis produktas nepadengia anodo (kas iš lėto bateriją iš lėto silpnindavo), tačiau suyra po kiekvieno įkrovimo.

Mokslininkai tikisi, kad, įdiegus šią technologiją, elektromobiliai su įkrauta baterija galės nuvažiuoti net 800 kilometrų. Tiesa, kol kas neverta tikėtis šią technologiją išvysti „Nissan Leaf“ ar „Tesla“ automobiliuose.

Kol ličio ir deguonies baterijos pasieks gamyklų konvejerius, gali praeiti ir dešimtmetis. Vis dėlto šis išradimas mus prie ilgą nuotolį nuvažiuoti galinčių elektromobilių priartino kaip niekada iki šiol.

Žalioji „Boeing“ technologija

Tokie keleiviniai lėktuvai, kaip „Boeing 747“, kiekvieną skrydžio sekundę sudegina apie 4 litrus degalų. Jeigu kelionė trunka daugiau nei 10 valandų, tai prilygsta 150000 litrų sudegintų degalų. Turint omenyje, kad pasaulyje kiekvieną dieną vykdoma atliekama apie 100000 komercinių skrydžių, oro linijos ypač suinteresuotos kuo labiau sumažinti degalų sąnaudas.

Vienas būdų – lėktuvo svorio sumažinimas. „Boeing“ pradėjo eksperimentuoti su lėktuvų uodegų konstrukcijomis. Štai „ecoDemonstrator 757“ modelis gerokai sumažintame vertikaliame stabilizatoriuje turi 31 mažytį prietaisą, padedantį išnaudoti oro sroves. Tai pakilimo ir nusileidimo metu atkartoja tokias pat šonines jėgas, kaip ir lėktuvuose su didesniu uodegos stabilizatoriumi, bet ši technologija, leidžianti atsisakyti didesnių konstrukcijų, sumažina lėktuvo svorį, padeda taupyti degalus.

Holo efekto varikliai

Įprasti raketiniai varikliai veikia išnaudodami trečiajį Niutono dėsnį –  jei  vienas kūnas kokio nors dydžio jėga paveikia kitą kūną, tai tas kitas kūnas pirmąjį taip pat  paveikia tokio paties dydžio priešingos krypties jėga. Susidaro išmetamosios dujos, kurios paleidžiamos pro reaktyvinę tūtą. Taip sukuriama jėga, stumianti raketą priešinga kryptimi. Šis metodas naudojamas jau nuo pačių pirmųjų kosminių skrydžių, tačiau jis yra gana neefektyvus ir netinkan iš tiesų ilgų skrydžių kelionėms.

NASA sukūrė holo efekto variklius, kuriems reikia dešimt kartų mažiau degalų nei įprastinėms raketoms. Jis veikia suteikiant elektrinį krūvį raketiniam kurui (paprastai ksenono dujoms), kurios elektriniame lauke yra greitinamos, kol galiausiai didele jėga paleidžiamos pro raketos tūtą, taip sukuriant varomąją jėgą į priekį. Tokie kosminiai varikliai yra saugūs, ekonomiški ir daug efektyvesni už tradicinius.

Hibridinių traukinių technologija

„Rolls-Royce“ inžinieriai teigia, kad gali traukinius padaryti ekonomiškesnius ir efektyvesnius. „Hybrid PowerPack“ technologiją sudaro standartinis dyzelinis variklis ir aušinimo sistema, tačiau ją papildo elektriniai varomieji varantieji moduliai ir energijos talpyklos sistemos.

Pastarieji elementai išnaudoja tam tikro tipo regeneracinį stabdymą, kuris pirmą kartą buvo įdiegtas „Formulės 1“ boliduose. Traukiniui stabdant sukuriama kinetinė energija dėl šios technologijos perimama ir kaupiama specialiose baterijose. Vėliau ši paprastai iššvaistoma energija gali būti panaudota traukiniui judant į priekį. Tai ypač pasiteisintų tuose traukiniuose, kurie turi dažnai sustoti stotelėse. Bandymų metu ši hibridinė technologiją sutaupė 15 proc. degalų.


LRT



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama