Elektronika.lt
 2025 m. gruodžio 13 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 13 d. 21:03
Tankai tampa bejėgiai: JAV kariuomenė testuoja spiečių robotų atakas prieš šarvuotą techniką
Gruodžio 13 d. 19:23
Dinamiškoje rinkoje – stabili kaina: už ką mokate įkraudami savo elektromobilį?
Gruodžio 13 d. 17:24
Žaliasis vandenilis: KTU mokslininkai kuria pigesnį kelią į švarią energijos ateitį
Gruodžio 13 d. 15:38
EY tyrimas: 88 proc. darbuotojų naudoja DI, tačiau – tik paprastoms užduotims atlikti
Gruodžio 13 d. 13:28
Šventinis laikotarpis – darbymetis kibernetiniams sukčiams: kokius veiksmus atlikti, kad netektų gailėtis?
Gruodžio 13 d. 11:06
Kai 96 proc. lietuvių rytas prasideda ekrane: kaip nuolatinis informacijos srautas keičia mąstymą?
Gruodžio 13 d. 09:53
Naviguokite net be interneto – saugumo programėlė KOVAS pristato naują funkcionalumą
Gruodžio 13 d. 07:43
Pasaulinio DI reguliavimo užkulisiai: MRU profesorė pasakoja apie JT darbo grupės veiklą
Gruodžio 12 d. 20:13
Europos Sąjunga keičia žaidimo taisykles: sužinokite, kaip keisis privatumas naršant internete
Gruodžio 12 d. 17:24
Kaip ištrinti naršymo istoriją „iOS“ „Safari“ naršyklėje
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Must have farming mods
Farming simulator modhub, Best farming simulator mods
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

VGTU lektorius: „Retas oro uostas turi realiai veikiančias ir dronus blokuojančias sistemas“

Publikuota: 2019-01-11 14:18
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Mėgėjams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Oro uosto erdvėje pastebėjus skraidantį bepilotį orlaivį, buvo sustabdytas vieno judriausių Didžiosios Britanijos Gatviko oro uosto darbas, sukėlęs nepatogumų daugeliui tūkstančių keleivių. Apie galimą pavojų lėktuvo keleiviams komentuoja VGTU AGAI prodekanas Linas Gelažanskas. Jis pažymi, kad tokia situacija galima ir Lietuvoje.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Prieškalėdiniu laikotarpiu oro uosto erdvėje pastebėjus skraidantį bepilotį orlaivį, buvo sustabdytas vieno judriausių Didžiosios Britanijos Gatviko oro uosto darbas, sukėlęs nepatogumų daugeliui tūkstančių keleivių. Vos prieš kelias dienas situacija pasikartojo kitame Londono oro uoste. Apie įvykusį incidentą ir galimą pavojų lėktuvo keleiviams komentuoja Vilniaus Gedimino technikos universiteto Antano Gustaičio aviacijos instituto (VGTU AGAI) prodekanas Linas Gelažanskas. Jis pažymi, kad tokia situacija galima ir Lietuvoje.

Dronas / VGTU nuotr.
Dronas / VGTU nuotr.

„Kol kas nėra aiškūs eismą trikdžiusio bepiločio orlaivio valdytojo motyvai. Galima spėti, kad orlaivio valdytojai nežinojo taisyklių, o gal tai buvo atliekama specialiai, norint sutrikdyti oro uosto darbą“, – teigia VGTU AGAI prodekanas Linas Gelažanskas.

Vienu ar kitu atveju, pasak pašnekovo, jau anksčiau oro uostų atstovams reikėjo imtis veiksmų tiek supažindinant žmones su bepiločių orlaivių skrydžių taisyklėmis, tiek įsidiegiant juos blokuojančias sistemas. „Oro uostuose dirbantys atsakingi asmenys jau turėjo pradėti rūpintis apsauga nuo nelegalių skrydžių ir leistinų orlaivių integracija į bendrą oro erdvę. Tačiau šiandien oro uostai neturi tinkamų apsaugos priemonių nuo abiejų kategorijų – tiek nuo neišmanėlių, tiek nuo piktadarių. Kol kas sėdime ant „tiksinčios bombos“. Reikia tikėtis, kad nebus varžomasi dėl to, kas sustabdys oro uosto darbą ilgiau“, – priduria L. Gelažanskas.

Panaši situacija galiam ir Lietuvoje. „Jei tai nutiko Londone, tai gali nutikti bet kuriame Lietuvos oro uoste. Vienas didžiausių dronų gamintojų – DJI yra apribojęs įskridimą į visus tarptautinius Lietuvos oro uostus ir kitas draudžiamas zonas, tačiau tai tik vienas iš gamintojų. Yra nuomonių, jog reikia riboti ir amžių, nuo kada galima nusipirkti droną, arba jį registruoti jau perkant, tačiau, mano nuomone, tai būtų tik dalinis problemos sprendimas kuris neapims savadarbių dronų“, – sako L. Gelažanskas.

Žalos gali pridaryti net ir mažiausias dronas

Dėl pastebėto bepiločio orlaivio Londono oro uoste buvo sustabdyti visi išvykstantys skrydžiai, o atvykstantys nukreipti į artimiausius oro uostus. Skaičiuojama, jog per 36 valandas trukusią sumaištį buvo sutrikdyta apie 1000 lėktuvų skrydžių, sukėlusių nepatogumų daugiau nei 140 tūkst. keleivių.

„Žala, kurią dronas gali padaryti lėktuvui, priklauso nuo jo dydžio. Šiuo metu dronų gamintojai mažina bepiločius orlaivius, naudojamus laisvalaikiui, tačiau net ir mažiausias dronas, lėktuvui skrendant dideliu greičiu, mechaniškai pažeis lėktuvo korpusą. Kita vertus, didesnis dronas, pavyzdžiui, „DJI Phantom“ serijos, patekęs į variklį, gali jį ir užgesinti. Lėktuvo išorėje yra įvairių daviklių, kuriuos užkliudęs dronas sukeltų didelių nemalonumų orlaivio pilotams“, – pasakoja L. Gelažanskas.

Jis atkreipia dėmesį, kad susidūrimai su pašaliniais objektais, lėktuvui kylant arba leidžiantis, ne naujiena aviacijos pasaulyje. Ne tik dronai, bet ir paukščiai kelia realų pavojų lėktuvų saugumui. „Kalbėdami apie paukščius, nerasime nė vieno oro uosto, neturinčio tam tikrų apsaugos priemonių. Dronų situacija kitokia – retas oro uostas turi realiai veikiančias ir dronus blokuojančias sistemas, vis dar pasikliaujama valdytojų nuovokumu ir edukacija“, – sako L. Gelažanskas.

Bepiločiams orlaiviams – specialios skraidymo zonos

Komentuodamas Londone įvykusį incidentą, L. Gelažanskas akcentuoja, kad be specialaus leidimo bepiločių orlaivių skrydžiai yra draudžiami oro uostų teritorijose ir jų prieigose. Taip pat pasienio zonoje, LK karinių oro pajėgų numatytose teritorijose (EYP zonos) ir neseniai atsiradusiose bepiločių orlaivių neskraidymo zonose (T zonos).

Kiekviena savivaldybė nuolat atnaujina ir papildo neskraidymo zonų sąrašą, todėl valdytojas prieš kiekvieną skrydį turėtų pasitikrinti aktualią informaciją, kurią patogu pasitikrinti ORAN puslapyje. „Noriu atkreipti dėmesį, jog didžioji Vilniaus Gedimino prospekto dalis priskirta EYP5 neskraidymo zonai, o išimtį gali suteikti tik karinės oro pajėgos. Civiliams gauti išimtį yra neįmanoma, o tai labai varžo technologinę pažangą. Tikimasi, jog Civilinės aviacijos administracija išspręs šį klausimą sukurdama naują, profesionalių valdytojų kategoriją, kuri, įrodžiusi aukštą sugebėjimų lygį, turės galimybę prašyti leidimo skrydžiui supaprastintu būdu“, – teigia VGTU AGAI prodekanas.

Galima išvengti klaidų

Siekiant išvengti panašių situacijų ateityje, viena iš pagrindinių priemonių L. Gelažanskas įvardija bepiločių orlaivių valdytojų edukaciją. „Kiekvienas drono valdytojas privalėtų išklausyti bazinį bepiločių orlaivių žinių kursą. Tai ypač padėtų apsisaugoti nuo netyčinių incidentų. Taip pat valdytojas gebėtų prieš skrydį tinkamai patikrinti bepilotį orlaivį, o tai sumažintų techninių gedimų galimybes“, – įsitikinęs L. Gelažanskas.

Jo nuomone, saugomuose objektuose turėtų būti įdiegtos sistemos, bent šiek tiek lenkiančios plačiojoje rinkoje vyraujančias technologijas. Šių technologijų tobulėjimas yra labai spartus, todėl ir apsaugos įrangą teks nuolat naujinti. „Pavyzdžiui, įsidiegus GPS/GNSS ir tam tikrų signalo perdavimo dažnių blokavimo sistemą, iš dalies būsime saugūs, tačiau rinkoje sparčiai plinta technologijos, leidžiančios naviguoti, naudojant tik kamerų vaizdą. Apsisaugojimui nuo tokių bepiločių orlaivių teks ieškoti naujų būdų“, – atkreipia dėmesį L. Gelažanskas.

Taip pat jis pažymi, kad Lietuvoje patvirtintos bepiločių orlaivių naudojimo taisyklės, o už jų nesilaikymą naujame Administracinių nusižengimų kodekse numatomos baudos net iki 500 eurų. Dronų valdytojas privalo jį skraidinti tik gero matomumo zonos ribose ne toliau nei 1 km atstumu nuo valdytojo, ne aukščiau nei 120 m nuo žemės. Taisyklėse apibrėžta neskraidinti drono arčiau nei 50 m nuo pašalinių žmonių ir jų turto, taip pat virš miestų ar tankiai apgyvendintų teritorijų.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama