Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 25 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 24 d. 20:16
Kaip išjungti ar perkrauti visų modelių „iPhone“
Balandžio 24 d. 17:16
Nuo blynus kepančių robotų iki miesto priežiūros technologijų – „Tech_Champ 2024“ hakatone komandos kūrė naujoves
Balandžio 24 d. 14:32
Pristatytas 816 AG „Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE“ kupė
Balandžio 24 d. 11:26
Švietimo ekspertai sutaria: universitetų aljansai – galimybė turėti geresnę švietimo sistemą
Balandžio 24 d. 08:18
„Nothing“ pristatė „Ear“ ir „Ear (a)“ belaidžius ausinukus
Balandžio 23 d. 20:24
Dauguma Lietuvos tėvų riboja vaikų laiką internete: psichologas patarė, kaip nepažeisti vaiko privatumo
Balandžio 23 d. 17:16
Peteris Higgsas: kaip itin kuklus fizikas sugalvojo dieviškosios dalelės idėją
Balandžio 23 d. 14:42
Huawei“ pristatė naujuosius „Pura 70“, „Pura 70 Pro“ ir „Pura 70 Pro+“ išmaniuosius telefonus
Balandžio 23 d. 11:27
Sukčiai iš lietuvių pernai vidutiniškai išviliojo po 74 eurus: atskleidė, kur ir kaip jie veikia
Balandžio 23 d. 08:41
Europos Komisija: KTU – pirmasis universitetas Lietuvoje pagal pritrauktas lėšas
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Išmanieji keliai

Publikuota: 2017-07-09 18:38
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©IQ.lt
Inf. šaltinis: IQ.lt

Savavaldžiams automobiliams pritaikytas greitkelis Vilnius–Kaunas, galimybė visuose pagrindiniuose šalies keliuose įkrauti elektromobilio bateriją, į oro bei eismo sąlygas atsižvelgiantys kelio ženklai ir budrios pažeidėjus fiksuojančios elektroninės akys – tai naujovės, kurios artimiausiais metais bus pritaikytos šalies keliuose.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

2017-uosius galima pavadinti lūžio metais, kai Lietuvos keliuose sparčiai diegiamos išmaniosios technologijos, kurios keliones pavers patogesnėmis ir saugesnėmis.

Išmanieji keliai

Savavaldžiams automobiliams pritaikytas greitkelis Vilnius–Kaunas, galimybė visuose pagrindiniuose šalies keliuose įkrauti elektromobilio bateriją, į oro bei eismo sąlygas atsižvelgiantys kelio ženklai ir budrios pažeidėjus fiksuojančios elektroninės akys – tai naujovės, kurios artimiausiais metais bus pritaikytos šalies keliuose.

„XXI a. kelius apibūdina ne tik lygus asfaltas, tai nebekvestionuojama. Naujuose automobiliuose gausu daviklių, jie tampa išmanesni ir mes patys naudojame vis daugiau prietaisų, kurie kaupia begalę informacijos. Ja keisdamiesi su vairuotojais, transporto priemonėmis ir kelių infrastruktūros įrenginiais, keliones galime paversti patogesnėmis, ekonomiškesnėmis ir saugesnėmis“, – tvirtino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) direktorius Egidijus Skrodenis.

Palyginti su Latvija ar Estija, E. Skrodenio teigimu, Lietuva yra neabejotina regiono lyderė ir gali lygiuotis į Lenkiją, kuri pastaraisiais metais investavo milžiniškas lėšas kelių infrastruktūrai modernizuoti.

Po dešimtmečių darbo – spurtas

Pirmosios intelektinės transporto sistemos Lietuvoje pradėtos diegti maždaug 1993–1995 m. Tuo metu atsirado pirmoji informacinė sistema, kuri kaupė duomenis apie kelius, jų ilgį, plotį, dangą ir kita.

Tuo metu keliuose buvo įrengtos meteorologinės stotelės, tapusios pirmaisiais Intelektinės transporto sistemos (ITS) įrenginiais ir teikusios kelių priežiūros tarnyboms informaciją apie temperatūrą, vėjo stiprumą. Tai kelių prižiūrėtojams leido įvertinti informacijos naudą – užuot gaišus laiką ir važiavus tikrinti kelių būklės, buvo galima iškart siųsti techniką jų valyti ar barstyti.

Per du dešimtmečius šios stotelės buvo modernizuotos, jų tinklas pagrindiniuose Lietuvos keliuose išplėstas beveik iki 300, stotelės išdėstytos kas 10–20 km. Dabar jos nepalyginti modernesnės, įrengtos kelio būklę stebinčios vaizdo kameros, naudojama daugiau ir tikslesnių daviklių.

LAKD specialistai šiuo metu plėtoja naują projektą, kuris leis stebėti kelio būklę ne tik prie stotelių, bet ir visame ruože tarp jų. Kelio sąlygos tarp dviejų meteorologinių stotelių – miške, laukymėje ar ant viaduko – gali skirtis dramatiškai, ypač oro temperatūrai svyruojant apie nulį. LAKD pradeda ilgalaikę vadinamojo termomapingo programą, kurią vykdant keliai du tris kartus bus skenuojami skirtingomis oro sąlygomis – šiuos duomenis palyginus su meteorologinių stotelių informacija, pasitelkiant kompiuterinę modeliaciją, bus galima įvertinti kelių būklę visame ruože.

„Visa ši informacija pateikiama Eismo informacijos centrui, kur specialistai budi 24 valandas per parą 7 dienas per savaitę. Šie duomenys jiems padės priimti sprendimus, kuriuose kelio ruožuose būtinas kelių priežiūros tarnybos dėmesys“, – sakė Andrius Teškevičius, LAKD Intelektinių transporto sistemų skyriaus vyriausiasis specialistas.

LAKD specialistai šiuo metu plėtoja keletą duomenų kaupimo ir jų apdorojimo sistemų, kurių pamatu reikėtų laikyti Lietuvos automobilių kelių informacinę sistemą (LAKIS).

Joje renkami ir saugomi duomenys apie visą kelių infrastruktūrą: kelių matmenys, dangos, kelio ženklai, net kelkraščių stulpeliai su tiksliomis jų koordinatėmis. Iki 2020 m. pasinaudojus Europos Sąjungos lėšomis ši sistema bus išplėsta iki turto valdymo sistemos, kuri padės efektyviau valdyti šį valstybės turtą.

Tačiau LAKIS duomenys būtini plėtojant kitas IT platformas, pavyzdžiui, Eismo informacinę sistemą (EIS), kuri padeda įvertinti padėtį keliuose realiuoju laiku: transporto priemonių judėjimo intensyvumą, avarijas, apribojimus, remontą.

Išnaudojant šias sistemas, bus galima iš esmės pakeisti eismo valdymo ypatumus ir operatyviai reaguoti ne tik į iškilusias problemas, bet ir išnaudoti puikias kelio sąlygas, pavyzdžiui, padidinti leistiną greitį automagistralėje nors ir viduržiemį, jei kelias sausas ir saugus. LAKD pirmiausia kelyje A1 Vilnius–Klaipėda siekia atsisakyti visų metalinių kelio ženklų ir įrengti kintamosios informacijos elektroninius ženklus, kuriuose nurodymai vairuotojams būtų pateikiami atsižvelgiant į eismo ir oro sąlygas. Tai leis pakeisti Kelių eismo taisykles ir, pavyzdžiui, automagistralėse žiemą atsisakyti greičio ribojimo iki 110 km/val.

Tik policija turi teisę nuspręsti, kokie kelio ženklai įrengiami, tačiau pagal su pareigūnais suderintus scenarijus Eismo priežiūros tarnybos specialistai gali keisti kelio ženklų reikšmes. Tokie kintamos informacijos ženklai jau įrengti prie Kauno ir uostamiesčio prieigose esančiame Jakų žiede.

Mokestis už kilometrus

LAKD pradeda diegti Daugiafunkcę pažeidimų kontrolės sistemą (DPKS), kurios pirmieji trys postai pradės veikti dar šiais metais, o iki 2019 m. bus įrengta dar 14. DPKS padės nustatyti ne tik įvairius Kelių eismo taisyklių pažeidėjus, bet ir kontroliuoti kelių mokesčius.

„Technologiškai sistema nesudėtinga – automobilių valstybinius numerius gebanti atpažinti kamera informaciją perduoda įvairių institucijų duomenų bazėms, kuriose ji apdorojama“, – pasakojo A. Teškevičius. Policijos duomenų bazėje patikrinama, ar automobilis neieškomas, draudikų – ar apdraustas, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos – ar galioja techninė apžiūra ir t. t. Jei nustatomas pažeidimas, policija gauna reikalingą informaciją ir vairuotojui išsiunčia administracinės teisės pažeidimų protokolą.

Išmanieji keliai

Pasitelkiant IT taip pat bus ketinama kovoti su viena opiausių kelininkų problemų – perkrautais sunkvežimiais, kurie daro didžiulę žalą keliams. Per reidus surinkti duomenys parodė, kad daugiau nei pusė sunkvežimių buvo perkrauti ar netinkamai pakrauti, kai vienai ašiai tekdavo didesnė nei leistina masė. Specialūs davikliai ateityje keliuose fiksuos bendrą sunkvežimio ir kiekvienai jo ašiai tenkančią masę, tad, LAKD vadovo E. Skrodenio teigimu, nė vienas pažeidėjas neišvengs baudų: „Daugybė sunkvežimių yra perkrauti. Prie kiekvieno kelio negalime pastatyti kontrolieriaus su svarstyklėmis, o elektroninės kontrolės sistemos fiksuos kiekvieną pažeidėją.“

DPKS taip pat rinks informaciją apie automobilių judėjimo maršrutus. Jau kaupiami duomenys apie eismo intensyvumą tam tikruose keliuose, suskaičiuojama, kiek automobilių atvažiuoja į Lietuvą ir išvažiuoja iš šalies, tačiau nežinomi transporto priemonių judėjimo maršrutai. Duomenys apie transporto srautus padės tiksliau planuoti kelių infrastruktūros plėtrą.

Dar viena šiais metais vairuotojų laukianti naujovė – pirmieji vidutinio greičio kontrolės postai. Kontroliuojamo greičio ruožai nebus ilgi – 2–5 km, jie bus įrengiami gyvenvietėse ir kituose pavojinguose ruožuose, kuriuose taikomi greičio apribojimai. Greitkeliuose vidutinio greičio kontrolės postų neketinama įrengti.

A. Teškevičiaus teigimu, komercinio transporto priemonių savininkai retai nesumoka už naudojimąsi keliais, tačiau DPKS gebės nustatyti ir tokius pažeidėjus. Vėliau vairuotojams nebereikės pirkti ir ant automobilio stiklo klijuoti vinječių, pakaks internetu pateikti duomenis apie automobilį ir sumokėti mokesčius. Tolimesnėje ateityje ketinama atsisakyti kelių mokesčio už tam tikrą laikotarpį (dabar galima sumokėti nuo dienos iki metų), bet apmokestinti pagal komercinio transporto priemonės nuvažiuotą atstumą. Tokia sistema laikoma sąžiningesne ir Europos Sąjungos iniciatyva turėtų būti taikoma visose Bendrijos šalyse.

O gal autobusu?

Europos Sąjungos politinė valia nedviprasmiška – reikia mažinti naudojimąsi asmeniniais automobiliais ir piliečius skatinti rinktis viešąjį ar alternatyvų transportą. Plintant išmaniesiems telefonams, į susisiekimo sistemą efektyviai galima integruoti ne tik senąsias transporto sistemas, bet ir naujoves – dalijimosi dviračiais ir automobiliais, pavėžėjimo paslaugas.

Vilniuje šios naujovės prigijo ir tampa puikia, dažnai pigesne alternatyva asmeniniam transportui, tačiau kitose vietovėse elementarios informacijos trūkumas trukdo naudotis viešojo transporto paslaugomis. Dar prieš keletą metų surinkti informaciją, kaip autobusu nuvykti iš Zarasų į Skuodą, būtų daug laiko pareikalavęs darbas.

LAKD plėtojama Viešojo transporto informacinė sistema (VINTRA) gerokai palengvina keliautojų vargus. „Supratome, kad nėra galimybės patogiai susiplanuoti maršrutą iš vieno Lietuvos galo į kitą, todėl 2015 m. liepą startavo VINTRA. Ji vis dar tobulinama, iki šiol yra problemų su duomenų patikimumu, nes viešąjį transportą administruoja daug skirtingų subjektų – beveik visos savivaldybės turi savo autobusų parkus, paslaugas teikia privatūs vežėjai, tarpmiestinių ir tarptautinių vežimų bendrovės“, – kalbėjo A. Teškevičius.

Kelionių autobusais maršrutus galima planuoti interneto svetainėje visimarsutai.lt, tačiau LAKD ragina privačias IT bendroves naudotis šiais duomenimis ir kurti vartotojams patogius produktus. Pasirašius sutartį su „Google“ paieškos sistemą valdančia „Alphabet“, šie duomenys naudojami „Google Maps“ programėlėje, kurioje galima planuoti keliones Lietuvoje viešuoju transportu.

Savavaldžiai ir elektriniai automobiliai

Jau keletą metų dvi karščiausios automobilių pramonės temos yra elektrinės ir savavaldės transporto priemonės.

Visai netrukus gerų naujienų sulauks elektromobilių savininkai – be jau veikiančių dviejų elektromobilių krovimo stotelių kelyje A1, bus įrengtos dar devynios, viena stotelė pradės veikti ir greitkelyje Vilnius–Panevėžys, šalia Ukmergės. Iki metų pabaigos dar 14 stotelių atsiras kituose magistraliniuose šalies keliuose, maždaug kas 50 km. Tai reiškia, kad net ir pirmos kartos elektromobiliu bus galima keliauti po visą šalį.

Išmanieji keliai

Dar ambicingesnis projektas pradedamas plėtoti kelyje Vilnius–Kaunas, kuris bus pritaikytas visiškai savavaldžiams automobiliams. Plėtojama intelektinė transporto sistema leis keistis informacija su vis išmanesniais tampančiais automobiliais ir kelių infrastruktūros įrenginiais. Tai ne tik leis atsisakyti vairuotojų, bet ir užtikrinti darnų eismą. Galimybės atrodo beribės: automobiliai pasirinks reikiamą greitį, kad galėtų išvengti raudono šviesoforo signalo, o kelininkai, gavę duomenis apie automobilių pakabos elgesį, nustatys kelio dangos nelygumus.

Kol kas šis kelio ruožas bus kaip savavaldžių transporto priemonių bandymų poligonas, ir Lietuva norėtų būti tarp pasaulio lyderių, kur šios technologijos ne tik bus bandomos, bet ir prigis. „Galbūt kai kam savavaldžiai automobiliai atrodo kaip tolima ateitis, tačiau jie jau čia pat. Turime būti tam pasirengę“, – teigė E. Skrodenis.


IQ.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama