Ar kada nors pagalvojote, kad automobilis galėtų rodyti stabdymo signalą ne tik gale, bet ir priekyje? Ši, iš pirmo žvilgsnio netikėta mintis, gali turėti esminę reikšmę eismo saugumui.
Austrijos Graco technologijos universiteto ir Vokietijos Bonos teisės bei kelių psichologijos instituto tyrėjai išanalizavo 200 realių avarijų sankryžose ir pateikė stulbinančią išvadą. Papildomas priekinis stabdžio signalas galėtų sumažinti susidūrimų skaičių net iki 17 %, priklausomai nuo kitų vairuotojų reakcijos.
Kodėl to reikia – tikri duomenys iš avarijų
Ekspertų analizė atskleidė, kad daugelis sankryžų susidūrimų įvyksta dėl nežinojimo apie kito automobilio ketinimus. Vairuotojai iš šonų ar priešais dažnai neturi galimybės matyti, kada automobilis ruošiasi sustoti ar vėl pradėti važiuoti.
Priekinis stabdymo signalas padėtų susikalbėti su priešpriešais ar šonuose važiuojančiais eismo dalyviais. Tyrėjai pabrėžia, kad matant, jog priekinis stabdžių žibintas užsidegė, vairuotojas iš kitos pusės galėtų greičiau įvertinti situaciją ir reaguoti efektyviau.
Kaip tai veiktų?
Tyrėjų pasiūlymas – įrengti žalią priekinį stabdžių signalą, kuris užsidegtų automobiliui sustojus. Signalas užgestų, kai automobilis ruošiasi judėti iš vietos. Tokiu būdu:
- Žalia spalva reikštų, kad automobilis stovi.
- Pritemimas ar išsijungimas reikštų, kad jis tuoj pajudės.
Tai galėtų ženkliai pagerinti saugumą ypač intensyvaus eismo sankryžose, kur susiduria skirtingi eismo srautai.
Ar tai tik žalia lemputė?
Ne tik. Tyrėjai siūlo dar plačiau – įrengti stabdžių signalus ir šoninėse automobilio pusėse. Tokie šoniniai indikatoriai suteiktų papildomos informacijos:
- Šonu važiuojantys vairuotojai greičiau suvoktų stabdymo momentą.
- Sumažėtų neaiškumo situacijų sankryžose.
- Pagerėtų naktinis ir blogo matomumo saugumas.
Privalumai – aiškūs, kaštai – minimalūs
Inovatyvi idėja skamba kaip futuristinė? Iš tiesų – ne. Tyrėjų teigimu:
- Techninė įranga pigi ir lengvai įdiegiama.
- Galima montuoti tiek į naujus, tiek į esamus automobilius.
- Reikėtų tik šviesos diodų (LED) modulio ir paprasto valdymo algoritmo.
Masinis pritaikymas galėtų prasidėti greitai, jei būtų priimti reikiami standartai ir patvirtinimai. Kaip ir kiekviena inovacija, ši idėja turi savo kritikų. Kai kurie mano, kad:
- Vairuotojai gali būti supainioti, nes žalia spalva paprastai reiškia „važiuok“.
- Gali kilti nesusipratimų tarp skirtingų eismo kultūrų (pvz., JAV vs Europa).
Tačiau tyrėjai atremia šias abejones: žalia spalva čia naudojama ne kaip nurodymas, o kaip informacija, o mokymai ir komunikacija padėtų tinkamai įdiegti sistemą.
Šis pasiūlymas yra dar vienas žingsnis link išmanesnių ir bendradarbiaujančių transporto priemonių. Ateityje automobiliai vis dažniau ne tik reaguos į aplinką, bet ir bendraus tarpusavyje vizualiai bei per įvairias sistemas.
Tokie elementarūs sprendimai kaip papildomi stabdžių signalai gali:
- Išgelbėti gyvybes.
- Pagerinti miesto srautų valdymą.
- Sumažinti streso lygį vairuotojams.