2017 m. rugsėjo 22 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai

Rugsėjo 21 d. 20:01
Tvirtina, kad avaringumą keliuose sumažins savivaldžiai ir „švarūs“ automobiliai
Rugsėjo 21 d. 13:10
Darbo rinka ateityje: kokios savybės padės neužleisti vietos robotui?
Rugsėjo 21 d. 12:27
Mobiliųjų telefonų pinklės: vartotojų įtraukimas ir kaip to išvengti
Rugsėjo 21 d. 11:10
Lietuviai seka „Facebook“ ir „Microsoft“ pavyzdžiu ir įrenginėja mokyklų klases
Rugsėjo 21 d. 08:19
Pigiausias maitinimo blokas: „Chieftec Element“ apžvalga
Rugsėjo 20 d. 18:09
Radarų detektoriai Lietuvoje nedraudžiami?
Rugsėjo 20 d. 17:20
KTU docentas A. Jutas: „Mentorystė ugdo studento pasitikėjimą dalykais, kuriuos studijuoja“
Rugsėjo 20 d. 16:17
Tarp universitetų – kovos be taisyklių: pradėtas tyrimas prieš KTU rektorių
Rugsėjo 20 d. 15:20
Išmanieji telefonai: vyresniesiems – susisiekti, jaunimui – išsiskirti iš minios
Rugsėjo 20 d. 14:16
#SWITCH! – 15 tūkstančių dalyvių, svečiai iš „Facebook“ ir „Google“ bei pasakojimai apie apsiperkantį šaldytuvą
Farmingmods2015.com

Koją kosmoso užkariavimui kiša dar viena kliūtis

Publikuota: 2017-09-07 17:19
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Kažkada astrofizikas Neilas DeGrasse Tysonas yra pasakęs, jog „dinozaurai šiandien išnykę dėl to, kad jie neturėjo priešais delną pasukamų nykščių ir smegenų galios, reikalingos kosminei programai sukurti“. Nors nesame dinozaurai – ir nykščiai mūsų funkcionalūs, ir jau turime technologinį gebėjimą atsiplėšti nuo Žemės – mokslininkai aptiko dar vieną rimtą kliūtį naujų pasaulių kolonizavimui – mūsų pačių imuninę sistemą, rašo telegraph.co.uk.

Nors astronomai mėgsta kartoti, kad mes esame sudaryti iš žvaigždžių dulkių, žvaigždės kosmosu keliauti gali kur kas drąsiau ir toliau, nei iš jų dulkių sudaryti žmogeliai. Per milijardus evoliucijos metų žmonija buvo izoliuota Saulės sistemos pakraštyje – ir gali būti, kad dabar iš ten ištrūkti bus be galo sunku. Rusijos ir Kanados mokslininkų grupė analizavo mikrogravitacijos poveikį 18 Rusijos kosmonautų, pusmetį gyvenusių Tarptautinėje kosminėje stotyje (TKS), kraujo baltymų sandarą. Tyrimo rezultatas kelia nerimą: baltymai pasikeitė tiek, kad nusilpo imuninės sistemos, dėl ko net banalus slogos virusas galėtų sukelti labai rimtą ligą.

„Tyrimo rezultatai parodė, kad nesvarumo sąlygomis imuninė sistema elgiasi taip, tarsi žmogus jau būtų kažkuo užsikrėtęs, nes žmogaus kūnas nežino ką daryti ir bando įjungti visas įmanomas gynybines sistemas“, – sakė Maskvos fizikos ir technologijų instituto bei Skolkovo mokslo ir technologijų instituto profesorius Jevgenijus Nikolajevas.

Kosminių skrydžių poveikis žmogaus organizmui aktyviai tyrinėjamas nuo pat žmogaus kosminių skrydžių pradžios, nuo praėjusio amžiaus vidurio, tad dabar gerai žinoma, kad mikrogravitacija veikia metabolizmą, kūno temperatūros reguliavimą, raumenų tonusą, kaulų tankį, kvėpavimo sistemos veikimą. Praėjusiais metais JAV mokslininkai taip pat nustatė, kad astronautams, keliavusiems į tolimąjį kosmosą – link Mėnulio – būdinga net penkis kartus didesnė mirties nuo širdies ir kraujotakos ligų rizika, nei astronautams, kurie dirbo artimojoje Žemės orbitoje ar apskritai nebuvo pakilę nuo Žemės paviršiaus.

Bendras astronautų fizinis pasirengimas yra geresnis nei statistinio visuomenės nario, jiems prieinama pati geriausia įmanoma sveikatos apsauga, tad natūralu, kad ir jų sveikata yra geresnė nei vidutinio piliečio. Tad į tolimą kosmosą niekada neskridusiems astronautams buvo būdinga 10 proc. mirties nuo širdies ligų rizika. Tačiau panašaus amžiaus žmonėms, pasiekusiems Mėnulį ar keliavusiems į tolimą kosmosą, rizika mirti nuo širdies ligų išauga iki 43 procentų.

Galbūt taip yra dėl mirtino kosminės spinduliuotės poveikio. Visgi iki šiol molekuliniai mechanizmai, sukeliantys fiziologinius pokyčius dėl kosminių skrydžių, iki šiol yra nelabai gerai suprantami. Norint labiau pasigilinti į žmogaus fiziologijos pokyčius kosminių kelionių metu, tyrimo autoriai kiekybiškai vertino 125 skirtingų baltymų koncentracijas kosmonautų kraujo plazmoje.

Keičiantis imuninei sistemai keičiasi ir joje esantys baltymai, tad kiekybiniai baltymų pokyčiai gali būti naudojami kaip imuninės sistemos veikimo stebėsenos priemonė. Kosmonautų kraujas buvo imamas likus 30 dienų iki kelionės į TKS ir nedelsiant po jų sugrįžimo į Žemę. Taip pat buvo tiriamas kraujas, paimtas praėjus savaitei po nusileidimo. Masės spektrometru buvo nustatinėjama visų skirtingų baltymų koncentracijos.

„Kai ištyrėme kosmonautus, pusę metų dirbusius kosmose, nustatėme, kad jų imuninė sistema buvo susilpnėjusi. Jie buvo neapsaugoti net nuo paprasčiausių virusų. Taigi, mums reikia naujų priemonių apsisaugoti nuo sutrikimų ilgų skrydžių metu. Turime suprasti mechanizmus, kurie sukelia šiuos sutrikimus. Jeigu surasime mechanizmus, kurie yra veikiami nesvarumo, galėsime juos paveikti ir ieškoti kažkokio priešnuodžio, galbūt pasiūlysime kokį nors farmacinį produktą, kuris apsaugotų nuo neigiamų procesų“, – sakė pirmoji šio tyrimo autorė, Maskvos fizikos ir technologijų instituto Jonų ir molekulių fizikos laboratorijos mokslininkė dr. Irina Larina. Tyrimą publikavo recenzuojamas leidinys „Nature Scientific Reports“.

Komentarus rašo skaitytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti.
Sukūrė kvantinio chaoso lygtį, su kuria galima suprasti viską – nuo smegenų chirurgijos iki stygų teorijos

Nors fizikams pavyko perprasti makroskopinio pasaulio chaoso teoriją, chaoso netrūksta ir kvantiniame lygmenyje. Ir kvantinis chaosas stulbina dar labiau, nei didesnysis jo atitikmuo. Būtent todėl taip svarbu, kad tyrėjai pristatė lygtį, pagal kurią galima numatyti kvantinio chaoso elgseną.

Įrodyta itin svarbi kvantinė teorija: Majoranos fermionai tikrai egzistuoja

Tyrėjai iš Sidnio universiteto ir kompanijos „Microsoft“ užregistravo, kaip elektronai formuoja materiją, vadinamą kvazidalele tokiomis sąlygomis, kur jos elgėsi kaip teoriniai objektai, vadinami Majorana fermionais.

Tokio dydžio juodosios skylės dar niekam nėra pavykę aptikti

Japonijos mokslininkai, pasinaudodami itin galingu radijo teleskopu Čilėje, mūsų galaktikos viduryje aptiko didžiulę juodąją skylę. Už mūsų Saulę 100 tūkstančių kartų didesnis darinys yra maždaug 25 tūkstančiai šviesmečių nutolęs nuo Žemės ir 195 šviesmečius nuo Paukščių tako centro. Ar ši didžiulė viską ryjanti juodoji skylė kelia pavojų Žemei ar visai galaktikai?

2017 m. rugsėjis
2017-09-07 17:19
 Koją kosmoso užkariavimui kiša dar viena kliūtis
2017-09-04 20:17
Aptiktas dar negirdėtas fenomenas fizikoje – lazerio srovės
2017-09-04 16:21
Mokslininkai mano atradę būdą, kaip visam laikui atsikratyti žalingų įpročių
2017 m. rugpjūtis
2017-08-30 19:30
„Cassini“ prieš mirtį atsiuntė įspūdingą Saturno nuotrauką
2017-08-29 21:02
Žemėje pavyko atkurti kosminį deimantų lietų
2017-08-29 20:38
JAV mokslininkai sukūrė galingiausią magnetą pasaulyje
2017-08-29 07:20
Fizikai aptiko terahercinį vandens spinduliavimą
2017-08-28 12:34
Po kelių dešimtmečių pertraukos įjungtas torio druskų branduolinis reaktorius
2017-08-28 08:13
Ruošiasi blogiausiam: NASA nori įsigręžti į Žemės superugnikalnį
2017-08-25 08:14
E. Muskas parodė, kaip atrodys naujasis „SpaceX“ skafandras (1)
2017-08-23 10:11
Mokslininkai įsilaužė į žmogaus smegenis – kūną gali valdyti per atstumą (1)
2017-08-18 15:16
Meksikoje kaktusai tampa energijos šaltiniu

www.bigbox.lt

www.rrt.lt – Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba

RaskInterneta.lt – plačiajuosčio ryšio žemėlapis

„EParašas“ – elektroninio parašo mokymo sistema

www.cert.lt – praneškite apie incidentą viešuosiuose elektroninių ryšių tinkluose arba informacinėse sistemose

‡ 1999–2017 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!

„Google“ reklama,