Elektronika.lt
 2025 m. liepos 15 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Liepos 15 d. 14:17
KTU studento kuriamas DI sprendimas – proveržis nevaisingumo gydyme
Liepos 15 d. 11:48
VU MIF prof. Rimas Norvaiša: matematikos mokymas ir egzaminai – tarp reformų ir realybės
Liepos 15 d. 08:10
Saulės energija bute: lietuviams trūksta žinių? (1)
Liepos 14 d. 20:26
Mokslininkai įspėja dėl dirbtinio intelekto žalos: jis vis dar nesuprantu mūsų elgesio, o tai gali kainuoti ir gyvybę
Liepos 14 d. 17:12
VDU mokslininkų kuriamas verslas – bemiegės naktys, begalė prototipų ir mediciną keičianti inovacija
Liepos 14 d. 14:17
„Renault“ pristato išskirtinį automobilį ugniagesiams
Liepos 14 d. 11:51
Tyrimas: tik 25% mūsų regiono įmonių išnaudoja DI potencialą
Liepos 14 d. 08:19
Kaip naudoti ir naujais žodynais papildyti „Apple Dictionary“ aplikaciją
Liepos 13 d. 20:33
Naudoji oro kondicionierių kasdien? Daugelis daro šią klaidą, kuri gali gerokai sutrumpinti jo tarnavimo laiką
Liepos 13 d. 16:48
Vienas monitorius – du charakteriai: „Philips Evnia 27M2N3800A“
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Football Training Kit
Football Training Equipment, Football Skills, Football Training
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

VU MIF prof. Rimas Norvaiša: matematikos mokymas ir egzaminai – tarp reformų ir realybės

Publikuota: 2025-07-15 11:48
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Profesionalams
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Kiekvienais metais matematikos valstybinio brandos egzamino (VBE) rezultatai ir patys egzamino organizavimo pokyčiai kelia daug diskusijų ir nerimo švietimo bendruomenėje. Šiais metais matematikos egzaminą išplėstiniu lygiu išlaikė 84,5 proc. abiturientų, o bendruoju kursu – 57,1 proc., tačiau prireikė tiek moksleivių protesto, tiek Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos sprendimo indeksuoti rezultatus, pridedant po dešimt taškų prie visų egzaminų, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Kiekvienais metais matematikos valstybinio brandos egzamino (VBE) rezultatai ir patys egzamino organizavimo pokyčiai kelia daug diskusijų ir nerimo švietimo bendruomenėje. Šiais metais matematikos egzaminą išplėstiniu lygiu išlaikė 84,5 proc. abiturientų, o bendruoju kursu – 57,1 proc., tačiau prireikė tiek moksleivių protesto, tiek Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos sprendimo indeksuoti rezultatus, pridedant po dešimt taškų prie visų egzaminų, išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros.

Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto (VU MIF) prof. Rimas Norvaiša dalijasi savo vertinimais apie egzaminų sistemą, mokymo problemas ir galimus sprendimus.

Naujos stojimo į aukštąsias mokyklas taisyklės ir egzaminų sistema

Šių metų naujovė – padidinti stojamųjų balų reikalavimai universitetams ir kolegijoms. Buvo tikimasi, kad tai paskatins mokinius rimčiau ruoštis matematikos egzaminui. Tačiau, kaip pastebi prof. R. Norvaiša, mokymo kokybė nepakito – apie ją net nebuvo kalbama. Be to, šiemet egzaminai vyko pagal naują, išskaidytą sistemą, kuri dėl organizacinių problemų buvo kritikuojama.

„Nuo šių metų padidinti stojamųjų balų reikalavimai – stojant į Lietuvos universitetus VBE įvertinimų aritmetinis vidurkis turi būti ne žemesnis nei 50 balų, o stojant į kolegijas – ne žemesnis nei 41 balas. Ši aplinkybė mokiniams turėjo tapti papildomu motyvu siekti aukštesnių matematikos rezultatų, tačiau taip nenutiko, o švietimo politikos ekspertai net nekalbėjo apie mokymo kokybės pokyčius. Antra, šių metų abiturientai pirmą kartą egzaminus laikė pagal išskaidytą sistemą, kuri dėl organizavimo trūkumų taip pat vertinama kritiškai“, – teigia VU MIF profesorius R. Norvaiša.

Mokytojų trūkumas ir programos problemos

Prof. Rimas Norvaiša. Asmeninio archyvo nuotr.
Prof. Rimas Norvaiša. Asmeninio archyvo nuotr.

Mokyklos tinkamai neparuošia mokinių matematikos egzaminams – mokymas orientuotas ne į matematikos supratimą, o į pasirengimą egzaminui, kas neigiamai veikia mokymo kokybę. Tinkamam pasiruošimui trukdo nepakankamas kvalifikuotų mokytojų skaičius ir kokybiškos metodinės medžiagos stygius.

„Viešojoje erdvėje nuolat kalbama apie matematikos mokytojų trūkumą, dėl kurio kartais nevyksta pamokos, o dalį jų veda nepakankamai kvalifikuoti specialistai. Situaciją dar labiau apsunkina metodinės medžiagos stygius – iki šiol 8 ir 12 klasėms nėra vadovėlių pagal atnaujintą programą. Pats programos parengimas yra nekokybiškas – joje gausu trūkumų, daug nesusijusių ir skirtingų temų. Į programą įtrauktos tokios sritys kaip informatika, finansai ir pan., todėl ji yra perkrauta, o mokytojams pritrūksta laiko nuosekliam dalyko dėstymui. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos paskirta ir mano vadovaujama penkių matematikų grupė šią programą įvertino neigiamai“, – pasakoja profesorius.

Ar egzaminai vertina tai, ko iš tiesų mokoma?

Pasak profesoriaus, bet kokie egzaminų pokyčiai turi būti derinami su mokymo turinio ir metodikos pokyčiais. Taip pat svarbu, kad egzaminų kaita būtų planuojama kartu su mokytojų rengimu ir pasirengimu šiems pokyčiams.

„Viena iš galimų pokyčių krypčių – mokinių mąstymo disciplinos ugdymas matematikos kontekste, ypač lavinant matematinio įrodinėjimo gebėjimus. Vis dėlto daugelis mokytojų patys neturi šių gebėjimų, todėl kol kas sudėtinga kalbėti apie esminius pokyčius egzaminų užduočių lygyje“, – teigia prof. R. Norvaiša.

Egzaminų pobūdis dažnai orientuotas į standartinių užduočių sprendimą, todėl jie dažnai atspindi ne žinias, o mokinių atminties galias. „Egzaminai tampa loterija: jei pavyksta atpažinti užduotį ir prisiminti sprendimo būdą – pasisekė“, – komentuoja profesorius.

Kalbėdamas apie technologijų, ypač dirbtinio intelekto, vaidmenį švietime, jis pabrėžia, kad šios priemonės gali didinti mokinių motyvaciją, tačiau šiuo metu nėra pakankamai įrodymų, jog jos gerina mokymosi rezultatus labiau nei tradiciniai metodai.

„Yra pavojus, kad technologijų naudojimas pervertinamas, o pagrindinės mokomojo dalyko turinio gylio problemos lieka neišspręstos“, – įspėja jis.

„Nematytos formulės“ – mokymo sistemos simptomai

Anot profesoriaus, tarpiniai egzaminai turėtų atskleisti mokinio spragas ir padėti koreguoti mokymo procesą, o baigiamieji egzaminai – įvertinti sukauptas žinias, t. y. bazines kompetencijas, tokias kaip mąstymo gebėjimai. Tačiau dabartinėje programoje atsisakyta lavinti bazines ir dalykines kompetencijas, sutelkiant dėmesį į bendrąsias, todėl mokymas išlieka paviršutiniškas.

„Dažnai girdime moksleivių skundus, kad egzaminuose pateikiamos „formulės, kurių jie niekada nematė“. Tai gali būti ne tik mokymo spraga, bet ir platesnė sistemos problema. Dažniausiai tai rodo, kad matematika mokoma paviršutiniškai, o nedideli pakeitimai formulėse ar formuluotėse lieka neatpažinti. Tai yra gilesnė problema už mokymo arba egzamino spragas. Tai visos matematikos mokymo sistemos problema, nes mokyklose mokoma „supaprastinta“ matematika“, – teigia pašnekovas.

Prof. R. Norvaiša ragina sutelkti dėmesį į moksliniais tyrimais grindžiamų sprendimo priėmimo praktikos bei kvalifikuotų mokytojų rengimo sistemos kūrimą. Tai, jo nuomone, yra būtina sąlyga esminiams pokyčiams tiek mokymo procese, tiek egzaminų sistemoje.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama