Elektronika.lt
 2025 m. gruodžio 18 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 18 d. 20:19
Ekspertai perspėja: pirkdami LED girliandas darote 3 klaidas, o nuo to priklauso saugumas ir ilgaamžiškumas
Gruodžio 18 d. 14:32
VU superkompiuteris keičia žaidimo taisykles: ką iš tiesų galima su juo nuveikti?
Gruodžio 18 d. 08:29
KTU įsikūręs startuolis siekia užpildyti rinkoje esančią spragą: kuria dronų aptikimo ir sekimo sistemą nedideliame aukštyje
Gruodžio 17 d. 20:28
Apie šią automobilio funkciją nežino daugelis: pultelis turi daugiau galimybių nei jūs galvojate
Gruodžio 17 d. 11:48
„Vibe coding“ keičia inovacijų kūrimo taisykles: tai atveria naują galimybių lauką verslams
Gruodžio 16 d. 20:40
Nauja „ChatGPT“ apsipirkimo funkcija iš esmės pakeis jūsų apsipirkimo internete patirtį
Gruodžio 16 d. 17:38
Kaip švęsti neišauginant elektros sąskaitos? Atsako ekspertai
Gruodžio 16 d. 14:51
Observatorijos Mėnulyje
Gruodžio 16 d. 11:14
Lietuvių startuolis „Blackswan Space“ dalyvaus pirmoje Europoje palydovų papildymo orbitoje misijoje
Gruodžio 16 d. 08:28
Kaip „Finder“ įrankių juostą padaryti naudingesne
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Must have farming mods
Farming simulator modhub, Best farming simulator mods
Reklama
 Straipsniai » Įvykiai, visuomenė Dalintis | Spausdinti

Kodėl skaitmeninių technologijų amžiuje negalime apsieiti be lėktuvo juodųjų dėžių?

Publikuota: 2015-03-26 17:34
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Paulius Grinkevičius
Aut. teisės: ©15min, UAB
Inf. šaltinis: 15min.lt

Sudužus „Germanwings“ lėktuvui, kuriuo skrido 150 žmonių, gelbėtojai, kaip ir po kiekvienos aviakatastrofos, suskubo ieškoti lėktuvo juodųjų dėžių, kad galėtų išsiaiškinti nelaimės aplinkybes. Kodėl skaitmeninių technologijų amžiuje vis dar reikia pasikliauti juodosiomis dėžėmis ir ne visuomet veikiančiais radarais? Ar nėra paprastesnių būdų, kurie leistų realiu laiku matyti, kas vyksta lėktuvo kabinoje?

 Rodyti komentarus (1)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Sudužus „Germanwings“ lėktuvui, kuriuo skrido 150 žmonių, gelbėtojai, kaip ir po kiekvienos aviakatastrofos, suskubo ieškoti lėktuvo juodųjų dėžių, kad galėtų išsiaiškinti nelaimės aplinkybes. Kodėl skaitmeninių technologijų amžiuje vis dar reikia pasikliauti juodosiomis dėžėmis ir ne visuomet veikiančiais radarais? Ar nėra paprastesnių būdų, kurie leistų realiu laiku matyti, kas vyksta lėktuvo kabinoje?

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio Aviacijos instituto (AGAI) direktoriaus profesoriaus Jono Stankūno teigimu, duomenis persiųsti realiu laiku teoriškai gal ir būtų galima, tačiau visa tai kainuotų milžiniškus pinigus.

„Būtų gerai, jei viskas, kas yra juodojoje dėžėje, būtų ištransliuota kažkur kitur. Bet įsivaizduokite, kokie tai būtų informacijos srautai. Tai tarsi kino filmo transliavimas į Žemę, o lėktuvų ore vienu metu būna tūkstančiai. Tai būtų be galo brangus malonumas“, – sakė J. Stankūnas.

Kodėl skaitmeninių technologijų amžiuje negalime apsieiti be lėktuvo juodųjų dėžių?
Jonas Stankūnas / Asm. archyvo nuotr.

Radarai padeda ne visada

Kai lėktuvas skrenda, jame veikia aibė įrangos, kuri fiksuoja jo buvimo vietą, aukštį ir kitus svarbius duomenis, ir juos perduoda. Yra ir specialus siųstuvas – vadinamasis radijo švyturys, kuris siunčia lėktuvo koordinates po avarijos.

Pasak J. Stankūno, sausumos radijo švyturys montuojamas lėktuvo uodegoje, nes ji per kritimus mažiausiai nukenčia, o po vandeniu veikiantis radijo švyturys – lėktuvo juodosiose dėžėse. Jose taip pat įrašomi variklio veikimo parametrai – aukštis, greitis ir pokalbiai, kurie vyksta ekipažo viduje.

Lėktuvų padėtis fiksuojama radarais, kurių yra du. J. Stankūno teigimu, pirmasis nustato lėktuvo buvimo vietą, o antrasis siunčia informaciją apie skrydžių parametrus ir juos perduoda į skrydžių valdymo centrą. Tačiau radarai veikia ne visur.

„Radaras turi baigtinį veikimo nuotolį – jis gali matyti lėktuvus kelių šimtų kilometrų atstumu, tačiau kadangi radaro radijo banga sklinda tik tiesiai, ji dėl Žemės apvalumo pakyla aukštyn ir nesiekia lėktuvo. Be to, radarai neturi tokios galios, kad spinduliuotų energiją ir siektų visur“, – aiškino J. Stankūnas.

Paprastai radarų duomenys gali būti nepasiekiami džiunglėse ar tolimose vietose virš vandenynų.

„Jei neveikia ir lėktuvo siųstuvas, yra skaičiuojamoji vieta, kurią turi skrydžių vadovai ir gali nustatyti bent apytikslę lėktuvo buvimo vietą“, – pridūrė J. Stankūnas.

Kameros kainuotų per brangiai

Jei radarų visose Žemės vietose pasiekti negalima, galbūt duomenų perdavimui galima naudoti kitas sistemas, pavyzdžiui, GPS jutiklius? Pasak eksperto, šiuo metu lėktuvai jutiklius naudoja tik lėktuvo vietos žemėlapyje nustatymui, o visi duomenys į kosmosą nesiunčiami – tokį informacijos kiekį palydovui apdoroti būtų per daug sudėtinga.

„Ateity palydovinės technologijos gal ir perims lėktuvų kontrolę. Dabar kuriama nauja skrydžių valdymo koncepcija, įteisinamos GPS naudojimo galimybės lėktuvuose, – kalbėjo J. Stankūnas. – Kad sistemą galėtume naudoti navigacijoje, ji turi būti šimtą kartų patikrinta ir įsitikinta, kad dėl to bėdų nebus. Tai turi būti sertifikuota. O jei įrangą leidžiama naudoti, ji turi būti įdiegta visuose lėktuvuose. Įsivaizduokite, kiek tai kainuotų.“

Paklaustas, ar bent jau teoriškai į lėktuvus įmanoma įmontuoti kameras, kurios leistų perduoti vaizdą ir kitą informaciją internetu iš pilotų kabinos skrydžio metu, aviacijos specialistas aiškino, jog tam reikėtų labai spartaus interneto, kuris apkrautų visą sistemą.

„Vaizdas iš pilotų kabinos kainuotų labai daug ir greičiausiai nepasiteisintų. Ore skraido dešimtys tūkstančių lėktuvų, o nelaimė atsitinka kartą per keletą mėnesių. Kyla klausimas, ar apsimoka diegti tokią sistemą“, – sakė J. Stankūnas.


15min.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama