Lietuva aeronautikos srityje žengia didelį žingsnį, kuris gali pakeisti požiūrį į skrydžių našumą. Dvigubos paskirties lietuvių aeronautikos įmonė „Airvolve“ sukūrė horizontalios ašies rotorių, kuris pasižymi išskirtiniu efektyvumu, tylumu ir manevringumu. Prognozuojama, kad ši pažangi propulsijos sistema netolimoje ateityje gali iš esmės pakeisti vertikaliai kylančių ir besileidžiančių orlaivių (VTOL) industriją.
Skirtingai nei tradiciniai propeleriai ar sraigtai, šis horizontalios ašies rotorius turi penkias mentes, kurios sukasi aplink horizontalią ašį. Visas jų darbinis paviršius juda vienodu greičiu, todėl konstrukcija leidžia labai tiksliai optimizuoti aerodinamines savybes ir sumažinti energijos nuostolius. Bandymai parodė, kad lietuvių sukurtas rotorius esant maksimaliam traukos lygiui naudoja net 50 % mažiau energijos nei iki šiol buvę rinkoje.

„Airvolve“ technologijų vadovas šalia sukurto rotoriaus
„Mūsų komandos inovatyvus sprendimas leidžia išlaikyti aukštą efektyvumą ir itin žemą triukšmo lygį. Tylus veikimas yra kritiškai svarbus miesto mobilumui, kadangi triukšmas yra vienas iš skrydžius ribojančių faktorių. Nepaisant tylaus veikimo, vienas toks rotorius gali generuoti net 250 kilogramų keliamąją jėgą. Du rotoriai prilygsta 8 metrų skersmens sraigtasparnio sraigtui, tačiau užima kur kas mažiau vietos“, – sako „Airvolve“ technologijų vadovas Tomas Narbuntas.
Sukūrė tai, kas nepavyko „Boeing“ įkūrėjui
Prieš 80 metų bendrovės „Boeing“ įkūrėjas Viljamas Boingas pirmą kartą iškėlė horizontaliosios ašies rotoriaus idėją. Vis dėlto jos įgyvendinti jam nepavyko – tuo metu dar nebuvo technologijų, leidžiančių sukurti mentes, kurios būtų ir pakankamai lengvos, ir galinčios atlaikyti milžiniškas išcentrines apkrovas, atsirandančias rotoriaus sukimosi metu.
„Turėjome sukurti tai, ko iki šiol rinkoje dar nebuvo – naują metalo paviršiaus apdorojimo technologiją. Prireikė pusės metų nuolatinių bandymų ir klaidų, tačiau galiausiai mums pavyko. Sukūrėme unikalias mentes, galinčias atlaikyti apkrovas, net 1 000 kartų viršijančias jų pačių svorį“, – sako T. Narbuntas.
Unikali baterija
Pasak bendrovės technologijų vadovo, „Airvolve“ įsigijo dvi „Tesla“ elektromobilių baterijas, jas išardė, kruopščiai išnagrinėjo kiekvieną komponentą ir sukūrė savo sprendimą, pritaikytą orlaivio rotorių sistemai. Šiandien įmonė turi pirmąją pasaulyje tokio tipo, specialiai aviacijai sukurtą bateriją, pasižyminčią išskirtiniu galios tankiu.
Rotorius – svarbi išskirtinio orlaivio dalis
„Airvolve“ kuria taktinių operacijų orlaivį, kuris išsiskiria 10 kartų mažesnėmis nei įprasti sraigtasparniai operacinėmis sąnaudomis. Bendrovės sukurta išskirtinė horizontalios ašies propulsijos technologija didelio tūrio ir svorio krovinius leis gabenti atstumais iki 150 km. Pats orlaivis telpa jūriniame konteineryje, todėl yra ypač patogiai transportuojamas ir saugomas.

„Airvolve“ kuriamas orlaivis
Manome, kad toks orlaivis bus naudojamas įvairialypėms civilinėms ir gynybinėms misijoms, tokioms, kaip autonominis krovinių pristatymas, sužeistųjų evakuacija, paieškos ir gelbėjimo operacijos.
Pirmasis „Airvolve“ orlaivio prototipas buvo išbandytas 2024-ųjų gegužę, taip užbaigiant dvejus metus trukusį bandomųjų tyrimų etapą. Realių gabaritų orlaivis šiuo metu jau baigiamas surinkti, bandomieji skrydžiai prasidės šį birželį, Lietuvoje.
2025 m. pradžioje įmonė kreipėsi į Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) patentų ir prekių ženklų biurą bei pateikė pirminę patento paraišką, nuo kurios įmonė turės dvylikos mėnesių laikotarpį galutiniam išradimo patentavimui. Bendrovės „Airvolve“ patentu bus apsaugomas jos sukurtas orlaivis su horizontalios ašies rotoriais ir keliamąją jėgą generuojančiu korpusu.
Kaip veikia „Airvolve“ rotorius: