Elektronika.lt
 2025 m. gegužės 1 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 30 d. 20:39
Išmanusis telefonas nukrito ant žemės? Štai kodėl neverta iškart panikuoti, bet ir delsti pavojinga
Balandžio 30 d. 17:15
Nuo laboratorijos Vilniuje iki Tarptautinės kosminės stoties – lietuviškos molekulės prieš radiaciją
Balandžio 30 d. 14:39
5 aukštosios mokyklos skirs 1 mln. EUR finansavimą EDINA sistemos atnaujinimui
Balandžio 30 d. 11:29
Kvantiniai deimantai – įrankis ir karo lauke, ir vėžio diagnostikoje
Balandžio 30 d. 08:51
„Trafic“, „Estafette“ ir „Goelette“ – pirmosios „Renault“ programiškai valdomos transporto priemonės, sukurtos „Ampere“
Balandžio 29 d. 20:25
8K televizoriai – revoliucija ar brangus triukas? Štai ką gamintojai nutyli
Balandžio 29 d. 17:43
Naujos taisyklės darbo rinkoje: dirbtinis intelektas atims darbą iš tų, kurie juo nesinaudos
Balandžio 29 d. 14:46
Pažangūs automobiliai sensta vis lėčiau – kaip gamintojams tai pavyksta?
Balandžio 29 d. 11:22
„Microsoft“ darbo tendencijų indekso ataskaita atskleidžia „Pionierių įmonių“ atsiradimą, žyminčių naują darbo jėgos raidos erą
Balandžio 29 d. 08:23
Suomijoje į miškus išvažiavo ypatingi šarvuočiai: vairuotoją atstojo 5G ryšys
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
LEGO
Mänguköök, mudelautod, nukuvanker
FS25 Mods
FS25 Harvesters, FS25 Tractors Mods, FS25 Maps Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Football Training Kit
Football Training Equipment, Football Skills, Football Training
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

KTU aviacijos inžinerijos ekspertai: kokios yra tikrosios lėktuvų katastrofų priežastys?

Publikuota: 2025-04-20 10:12
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Inf. šaltinis: Kauno technologijos universitetas

Pastaruoju metu, bent kartą per savaitę vis išgirstame su lėktuvų avarijomis ar skrydžių nesklandumais susijusias naujienas. Vokietijos oro eismo pramonės asociacijos duomenimis, pernai civilinės aviacijos avarijos visame pasaulyje nusinešė iš viso 334 žmonių gyvybes. Palyginti, 2023 m. lėktuvų avarijose žuvo vos 80 žmonių. Tad kokios yra priežastys?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Pastaruoju metu, bent kartą per savaitę vis išgirstame su lėktuvų avarijomis ar skrydžių nesklandumais susijusias naujienas – ar tikrai lėktuvai taip dažnai genda, ar tiesiog anksčiau šios naujienos mūsų nepasiekdavo?

Asociatyvi „Pexels“ nuotr.
Asociatyvi „Pexels“ nuotr.

Kad ir kaip būtų, Vokietijos oro eismo pramonės asociacijos (BDL) duomenimis, pernai civilinės aviacijos avarijos visame pasaulyje nusinešė iš viso 334 žmonių gyvybes. Palyginti, 2023 m. lėktuvų avarijose žuvo vos 80 žmonių. Tad kokios yra priežastys?

Sistemos lėktuve – dubliuojamos

Lėktuvų ar kitų orlaivių avarijų ar avarinių nusileidimų priežastys gali būti kelios: techniniai gedimai, žmogiškasis faktorius bei oro sąlygos. Remiantis „Boeing“ kompanijos 2024 m. ataskaita „Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents“, nuo 2014 m. iki 2023 m. pasaulyje įvyko 28 komercinės aviacijos orlaivių avarijos, kurių metu žuvo žmonės.

Iš jų 14,29 proc. įvyko dėl techninių gedimų ar orlaivio sistemų funkcinių sutrikimų. Vis tik didžioji dalis priežasčių – susijusios su žmogiškuoju faktoriumi, t.y. pilotavimo klaidomis – 17,86 proc.

Nors orlaivių sistemų darbo sutrikimų pasitaiko, tačiau tik nedidelė dalis šių sutrikimų ar gedimų tampa orlaivių avarijų priežastimi. Visos svarbiausios orlaivių sistemos yra dubliuotos, taigi atsitikus gedimui vienoje sistemoje vis dar veikia kita, dubliuojanti, sistema.

2014-2023m. avarijų priežasčių pasiskirstymas
2014-2023m. avarijų priežasčių pasiskirstymas

Statistiškai avarijų, kurių priežastimi tapo techniniai sistemų ar komponentų gedimai, skaičius nesiekia 20 proc. visų avarijų. Šis skaičius tolygiai mažėjo per visą aviacijos istoriją ir jau apie du dešimtmečius išlieka daugmaž stabilus. Įvertinant, kad skrydžių skaičius nuolat didėja – tai geras rodiklis.

Kalbant apie avarijas sukeliančius gedimus, dažniausiai pasitaiko elektronikos, variklių, degalų tiekimo sistemos, hidraulinės sistemos (įskaitant važiuoklę), kabinos slėgio palaikymo sistemos ir skrydžio valdymo sistemos sutrikimai.

Orlaivio komponentai ir konstrukcijos elementai turi numatytą tarnavimo laiką. Jis gali būti matuojamas skrydžio valandomis ir/arba skrydžių skaičiumi. Techninės priežiūros metu komponentai, kurių tarnavimo laikas baigiasi, yra keičiami naujais arba atliekamas jų remontas (atnaujinimas).

Orlaivio amžius įtakos neturi

Tyrimai rodo, kad orlaivio amžius neturi tiesioginės įtakos avarijų dažniui. Tai pasiekiama užtikrinant tinkamą ir kokybišką techninę priežiūrą. Techninės priežiūros procesai yra griežtai reglamentuoti, o visus darbus atlieka kvalifikuoti specialistai.

Vis tik žmogiškosios klaidos išlieka viena iš pagrindinių aviacijos avarijų priežasčių. Nepaisant mokymo ir technologijų pažangos, pilotų ir skrydžių vadovų padarytos klaidos gali baigtis katastrofiškomis avarijomis.

Nors konkretūs procentai, priskiriantys nelaimingus atsitikimus žmogaus klaidoms ar techniniams gedimams, bendru atveju nėra išsamiai aprašyti, įvairūs tyrimai parodė, kad žmogaus klaida išlieka svarbiu aviacijos avarijų veiksniu.

Lėktuvų valdytojų ir pilotų asociacijos (angl. Aircraft Owners and Pilots Association) paskelbtoje 2022 metų ataskaitoje rašoma, kad tais metais įvyko 62 incidentai su 63 lėktuvais, iš kurių 9 pasibaigė mirtimi. Iš tų 62 incidentų, net 45 buvo susiję su žmogiškuoju faktoriumi, dėl mechaninių gedimų – 12 incidentų bei 5 incidentai dėl nenustatytų priežasčių.

Kalčiausias – žmogus

Juridinės kompanijos „Panish Shea Ravipudi LLP“ 2025 metų ataskaitos duomenimis, piloto klaidos lėmė 53 proc. orlaivių avarijų, mechaniniai gedimai – 21 proc. ir oro sąlygos – 11 proc. Be to, kompanijos išvadose daroma prielaida, kad iš esmės apie 80 proc. incidentų su orlaiviais yra vienaip ar kitaip susiję su žmogiškomis klaidomis.

Kad ir kaip būtų – oro transportas vis tiek išlieka saugiausiu keliavimo būdu. Lyginant su kitomis pagrindinėmis transporto rūšimis, net kelionė traukiniu yra pavojingesnė nei kelionė lėktuvu – 100 mln. nuvažiuotų mylių tenka 0,04 mirčių, tuo tarpu skrydžiams tenka tik 0,01.

Vis dėlto, skrydžių saugumas priklauso nuo daugelio žmonių kvalifikacijos, orlaivio būklės bei griežtų techninės priežiūros bei skrydžių standartų. Aviacijos sauga nuolat gerėja – avarijų, sukeltų techninių priežasčių, skaičius mažėja, nepaisant augančio skrydžių skaičiaus.

Žmogiškosios klaidos išlieka svarbi sritis, kuriai turi būti skiriamas didesnis dėmesys siekiant dar labiau didinti saugumą.

Doc. dr. Saulius Japertas ir lekt. prakt. Andrius Rimkevičius, Kauno technologijos universiteto Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakulteto (KTU MIDF) Aviacijos ir Aeronautikos inžinerijų ekspertai




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama