Elektronika.lt
 2025 m. gruodžio 13 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Įvykiai, visuomenė
 - Pažintiniai, įdomybės
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 13 d. 21:03
Tankai tampa bejėgiai: JAV kariuomenė testuoja spiečių robotų atakas prieš šarvuotą techniką
Gruodžio 13 d. 19:23
Dinamiškoje rinkoje – stabili kaina: už ką mokate įkraudami savo elektromobilį?
Gruodžio 13 d. 17:24
Žaliasis vandenilis: KTU mokslininkai kuria pigesnį kelią į švarią energijos ateitį
Gruodžio 13 d. 15:38
EY tyrimas: 88 proc. darbuotojų naudoja DI, tačiau – tik paprastoms užduotims atlikti
Gruodžio 13 d. 13:28
Šventinis laikotarpis – darbymetis kibernetiniams sukčiams: kokius veiksmus atlikti, kad netektų gailėtis?
Gruodžio 13 d. 11:06
Kai 96 proc. lietuvių rytas prasideda ekrane: kaip nuolatinis informacijos srautas keičia mąstymą?
Gruodžio 13 d. 09:53
Naviguokite net be interneto – saugumo programėlė KOVAS pristato naują funkcionalumą
Gruodžio 13 d. 07:43
Pasaulinio DI reguliavimo užkulisiai: MRU profesorė pasakoja apie JT darbo grupės veiklą
Gruodžio 12 d. 20:13
Europos Sąjunga keičia žaidimo taisykles: sužinokite, kaip keisis privatumas naršant internete
Gruodžio 12 d. 17:24
Kaip ištrinti naršymo istoriją „iOS“ „Safari“ naršyklėje
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Must have farming mods
Farming simulator modhub, Best farming simulator mods
Reklama
 Straipsniai » Elektronika, technika Dalintis | Spausdinti

Aviacija be naftos: horizonte – branduoliniai lėktuvai

Publikuota: 2008-11-04 07:06
Tematika: Elektronika, technika
Skirta: Pradedantiems
Aut. teisės: ©Balsas.lt
Inf. šaltinis: Balsas.lt

Karališkosios Aeronautikos draugijos susirinkime pranešimą skaitęs Cranfieldo universiteto aerokosminės inžinerijos profesorius Ianas Pollas, „Omega“ projekto technologinis vadovas, ragina pradėti didelio masto tyrimų programą, kuri leistų aviacijos pramonei pereiti nuo naftos prie branduolinės energijos. Profesorius savo pranešime priminė, kad Šaltojo karo metais atlikti eksperimentai patvirtino, jog nėra jokių neįveikiamų kliūčių branduolinių reaktorių varomiems lėktuvams kurti.

 Rodyti komentarus (7)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

Jei D. Britanijos vyriausybės lėšomis vykdomas „Omega“ projektas bus sėkmingas, kai kurie mūsų dar spės paskraidyti keleiviniais lėktuvais, kuriems energiją tieks branduoliniai reaktoriai.

Šaltojo karo laikais pradėta kurti strateginių bombonešių su branduoliniais reaktoriais, kurie nenusileisdami savaites ar mėnesius galėtų patruliuoti padangėje vykdydami atominio atgrasymo strategijos planus, technologija artimiausiais dešimtmečiais gali patirti renesansą. Pasak britų dienraščio „Times“, šalies vyriausybės finansuojamo „Omega“ projekto, kuriuo siekiama sumažinti aviacijos žalą aplinkai, vykdytojų, dar šiame amžiuje keleiviniai lėktuvai su branduoliniais reaktoriais skraidins milijonus keleivių.

Tokie aviacinio žibalo nenaudojantys lėktuvai, kurių keleiviai sėdės už keliolikos ar keliasdešimt metrų nuo veikiančio branduolinio reaktoriaus, galės nenutūpdami skraidyti iš Londono į Australiją ar Naująją Zelandiją, nes nebereikės leistis pusiaukelėje pasipildyti degalų. Iš naftos gaminamo kuro nenaudojantys lėktuvai neterš atmosferos anglies dvideginiu, o tai padės mažinti pasaulinį atšilimą, teigia dienraštis.

Karališkosios Aeronautikos draugijos susirinkime pranešimą skaitęs Cranfieldo universiteto aerokosminės inžinerijos profesorius Ianas Pollas, „Omega“ projekto technologinis vadovas, ragina pradėti didelio masto tyrimų programą, kuri leistų aviacijos pramonei pereiti nuo naftos prie branduolinės energijos.

Profesorius savo pranešime priminė, kad Šaltojo karo metais atlikti eksperimentai patvirtino, jog nėra jokių neįveikiamų kliūčių branduolinių reaktorių varomiems lėktuvams kurti.

„Times“ rašo, kad praėjusio amžiaus 6-ąjį dešimtmetį JAV ir Sovietų Sąjunga pradėjo gaminti eksperimentinius branduolinius lėktuvus. Jų koncepcija rėmėsi prielaida, kad tokie strateginiai bombonešiai galės labai ilgai patruliuoti atakai tinkamu atstumu nuo savo taikinių.


1955–1957 m. eksperimentinis JAV karo lėktuvas „Convair NB-36H“ (B-36H-20-CF)
atliko 89 skrydžius su jame veikiančiu 3 MW galios oru aušinamu branduoliniu reaktoriumi.
(„WikimediaУ nuotr.)

Jungtinėse Valstijose buvo išbandytas branduolinio reaktoriaus varomas reaktyvinis aviacinis variklis, vėliau virš Vakarų Teksaso ir pietinės Naujosios Meksikos valstijos dalies buvo vykdomi pirmojo lėktuvo su „skraidančiu reaktoriumi“ bandymai. Reaktorius buvo sumontuotas B-36 strateginiame bombonešyje, kurio įgulos kabina buvo padengta švinu. Eksperimentų metu lėktuvas naudojo įprastus degalus, tačiau jame įrengtas reaktorius vis dėlto veikė – buvo siekiama įrodyti, kad lėktuvo įgula gali būti patikimai apsaugota nuo radiacijos.

Kiekvieno skrydžio metu eksperimentinį B-36 lydėjo desantinis lėktuvas su jūrų pėstininkais, kurie avarijos atveju turėjo nusileisti parašiutais ir izoliuoti reaktyviomis medžiagomis užkrėstą vietovę.

Branduolinių lėktuvų bandymų programos buvo nutrauktos 7-ojo dešimtmečio pradžioje, kai abi šalys nusprendė, kad dėl tarpžemyninių balistinių raketų tokie eksperimentai neteko prasmės, rašo „Times“.

„Mes turime ieškoti sprendimo, kaip būtų galima iki nulio sumažinti žalingą aviacijos poveikį aplinkai kartu užtikrinant nepertraukiamų skrydžių galimybę“, – dienraščiui sakė profesorius I. Pollas. Pasak jo, reikia kurti naujos kartos lėktuvus, kurie nenaudotų aviacinio žibalo. „Kad ši idėja reali, buvo patvirtinta prieš 50 metų, bet aš manau, kad prireiks dar maždaug 30 metų, kol pavyks įtikinti žmones skraidyti tokiais lėktuvais“, – pastebėjo mokslininkas.

Anot jo, viena didžiausių problemų – įrodyti, kad lėktuvo įgula ir keleiviai bus patikimai apsaugoti nuo reaktoriaus skleidžiamos radiacijos. „Tai jau padaryta povandeniniuose laivuose. Lėktuvuose tokie reaktoriai galėtų būti montuojami po sparnais – kartu su varikliais. Pavojų, kad katastrofos atveju į aplinką iš pažeistų reaktorių pateks radioaktyvios medžiagos, esą sumažintų jų „katapultavimo“ prieš pat susidūrimą galimybė: reaktoriai ant žemės būtų nuleisti parašiutais.

Pasak mokslininko, pagal patį blogiausią scenarijų, tai yra, jei reaktorių saugantis šarvas vis dėlto būtų pažeistas, radioaktyviomis medžiagomis būtų užkrėstas vos kelių kvadratinių kilometrų plotas.

„Jei norime naudotis oro kelionių patogumais nekeldami pavojaus aplinkai, turime pereiti prie branduolinės energijos. Jeigu aviacija liks prikaustyta prie mineralinio kuro, ji pateks į didelę bėdą“, – tvirtino profesorius I. Pollas.

Jo teigimu, belieka apgailestauti, kad branduolinė energija buvo ilgai demonizuojama, nors jos nauda žmonijai yra nepaprastai didelė.

Alternatyva branduolinę energiją naudojantiems lėktuvams esą galėtų būti nebent orlaiviai su vandeniliniais varikliais. Tačiau šiuo atveju tektų įveikti sunkią technologinę kliūtį: nors vandenilis yra tinkamas energijos šaltinis antžeminėms transporto priemonėms, jo kaloringumas kur kas mažesnis, nei žibalo, todėl bus labai sunku suprojektuoti tolimiems reisams skirtą keleivinį lėktuvą, kuris galėtų pasiimti būtiną vandenilio degalų kiekį.

Žurnalo „Flight International“ techninis redaktorius Robas Coppingeris „Times“ sakė manąs, kad labiau tikėtina, jog branduoliniai reaktoriai bus naudojami nepilotuojamuose žvalgybiniuose ar koviniuose lėktuvuose, nes juose nereikės tokios sunkaus nuo radiacijos saugančio skydo, kaip keleiviniuose.


Balsas.lt



Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama