![]() Asociatyvi DI sugeneruota „Pixabay“ nuotr. |
---|
„Kaip pervesti pinigų užjūrio mylimajam?“, „Kaip atsikratyti propagandinio turinio?“ – tokie klausimai vis dažniau girdimi iš vyresnio amžiaus žmonių, kurie dėl nepakankamo skaitmeninio raštingumo tampa labiausiai pažeidžiama visuomenės grupe. Reaguodama į augančią skaitmeninės atskirties problemą, telekomunikacijų bendrovė „Telia“ prisijungė prie Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) organizuojamos nacionalinės skaitmeninės įtraukties iniciatyvos „Nė vienas nėra pamirštas“. Jos metu specialistai lankėsi bibliotekose, savivaldybėse ir bendruomenių namuose 16-oje Lietuvos miestų.
„Būdami telekomunikacijų bendrovė puikiai suprantame, kad vien teikti internetą nepakanka – svarbu užtikrinti, kad visi žmonės mokėtų juo naudotis ir galėtų integruotis į šiuolaikinę visuomenę. Internetą galima lyginti su ugnimi – ji gali būti nepaprastai naudinga, bet nesaugiai elgiantis, pridaryti didelių nemalonumų. Bendradarbiaudami su RRT ir trečiojo amžiaus universitetais, galime pasiekti žymiai platesnę auditoriją, nei vien savo jėgomis. Ypač džiaugiamės, jog iniciatyva apima ne tik didžiųjų miestų, bet ir mažesnių miestelių gyventojus, užtikrindama, kad tikrai nė vienas neliktų pamirštas“, – sako „Telia“ įvairovės ir įtraukties vadovė Julija Markeliūnė.
Nustebino žingeidumas
„Telia“ ekspertai projektą pradėjo prisijundami prie RRT organizuojamų paskaitų Vilniaus Adomo Mickevičiaus bibliotekoje, kur susitiko su pirmąja senjorų grupe. Dviejų valandų sesijos metu buvo aptartos internete slypinčios grėsmės, saugaus naršymo principai ir būdai atpažinti sukčiavimo atvejus. Nors prieš prasidedant renginiui pranešėjams jaudulį kėlė bloknotais ir rašikliais apsiginklavusi senjorų minia, turinys sulaukė didelio susidomėjimo. Dalyviai konspektavo kiekvieną žodį, uždavinėjo klausimus ir aktyviai įsitraukė į diskusijas, demonstruodami, kad noras mokytis ir išlikti aktualiais skaitmeniniame pasaulyje nepriklauso nuo amžiaus.
Kiek vėliau „Telia“ komanda aplankė tokius miestus kaip Kupiškis, Jurbarkas ir Šakiai, kur susitiko su vietinėmis bendruomenėmis. Šių susitikimų metu paaiškėjo, kad skaitmeninio raštingumo lygis tarp vyresnio amžiaus žmonių labai įvairus – kai kurie jau aktyviai naudojasi išmaniosiomis technologijomis ir nori gilinti žinias, o kitiems vis dar reikia pagalbos įsisavinant bazines funkcijas. Tačiau visus juos vienijo noras mokytis ir išlikti savarankiškais technologijų pasaulyje, nepriklausomais nuo vaikų ar anūkų pagalbos.
Kartais net paprasčiausi dalykai, kurie jaunesnei kartai atrodo savaime suprantami, vyresniems žmonėms tampa svarbiais atradimais. Vienas tokių momentų įvyko Šakiuose, kai po paskaitos viena moteris priėjo prie lektorės užduoti neraminantį klausimą. „Kodėl man visada tas pačias propagandines žinutes meta? Pamačiau kažkada melagieną ir man visada tokios stilistikos naujienas rodo. Niekada nebūčiau pagalvojusi, kad išvalius naršyklės slapukus vėl galiu matyti kitokį turinį,“ – nuoširdžiai stebėjosi moteris, sužinojusi, kaip atsikratyti erzinančios propagandos.
„Tokiais momentais supranti, kad netgi paprasti paaiškinimai apie technologijas gali reikšmingai pagerinti žmogaus gyvenimo kokybę. Mes dažnai nepagalvojame, kad tai, kas mums atrodo elementaru, kitam žmogui gali atverti visiškai naują pasaulį. Tokie susitikimai mums primena, kodėl skaitmeninė įtrauktis yra tokia svarbi – ji suteikia žmonėms galią priimti geresnius sprendimus ir apsisaugoti nuo manipuliacijų“, – pabrėžia J. Markeliūnė.
Pavyko apsaugoti nuo „užjūrio princo“
Skaitmeninės įtraukties iniciatyva be edukacinės funkcijos taip pat padeda kovoti su vienu didžiausių pavojų vyresniems žmonėms – sukčiavimu internete. Pasak „Telia“ ekspertų, senjorai dažnai tampa sukčių taikiniu dėl mažesnio technologinio išprusimo ir didesnio pasitikėjimo svetimais žmonėmis. Todėl paskaitų metu jiems buvo suteikti konkretūs įrankiai, kaip atpažinti apgaulę ir apsaugoti savo lėšas.
Šių įgūdžių svarbą iliustravo įvykis, užfiksuotas per „Telia“ organizuojamas „Senjorų valandas“ Kėdainiuose. Moteris, pavyzdingai lankiusi edukacines sesijas, kreipėsi į mentorę su prašymu padėti atlikti tarptautinį pavedimą. Paaiškėjus, kad pinigai skirti internetiniam „mylimajam“, su kuriuo ji susirašinėjo jau pusę metų, „Telia“ darbuotojai jai padėjo suprasti, kad tai tikriausiai yra romantinio sukčiavimo atvejis. Moteris pripažino, kad nors turi vaikų ir anūkų, jai buvo nedrąsu jų pasiteirauti dėl tokio reikalo.
Dar vienas projekto privalumas – abipusis mokymasis. Bendravimas su skirtingų regionų gyventojais padeda „Telia“ darbuotojams geriau suprasti įvairių visuomenės grupių poreikius ir iššūkius. Tai leidžia tobulinti paslaugas, padaryti jas labiau įtraukias ir pritaikytas skirtingiems vartotojams. Tokiu būdu projektas tampa ne tik socialinės atsakomybės išraiška, bet ir priemone geriau pažinti savo klientus ir jų lūkesčius.
„Tokie projektai kaip šis leidžia mums išeiti iš savo stiklinių biurų ir tiesiogiai pabendrauti su žmonėmis iš įvairių Lietuvos regionų. Mūsų darbuotojai grįžta ne tik su džiaugsmu, kad galėjo padėti kitiems, bet ir su vertingomis įžvalgomis bei klausimais, kaip galėtume tobulinti savo paslaugas. Tai tarsi dviguba nauda – ir visuomenei, ir mums kaip verslui“, – įspūdžiais dalinasi „Telia“ atstovė.
Tvarumas teikia visapusišką naudą
Skaitmeninė įtrauktis tampa vis svarbesne verslo socialinės atsakomybės dalimi, ypač technologijų ir telekomunikacijų sektoriuose. Iniciatyvos, kuriomis siekiama mažinti skaitmeninę atskirtį, yra ne tik prasmingos, bet ir ekonomiškai naudingos ilguoju laikotarpiu – jos didina pasitikėjimą įmone, stiprina prekės ženklo įvaizdį ir formuoja lojalių klientų ratą.
„Telia“ darbuotojai, dalyvavę šioje iniciatyvoje, pastebi, kad dalintis žiniomis su senjorais yra ypač malonu dėl jų nuoširdaus susidomėjimo ir dėkingumo. Viena iš bendrovės darbuotojų, grįžusi iš pirmosios sesijos Vilniaus Adomo Mickevičiaus bibliotekoje, visus džiuginu didele šypsena ir iškart klausė, kada galės vėl dalyvauti panašiame renginyje. Pasak jos, žmonių akyse po paskaitų atsirandantis supratimas ir džiaugsmas darbuotojams teikia didžiulį pasitenkinimą ir primena apie jų darbo prasmę.
Tokios iniciatyvos taip pat padeda kurti tvirtesnius ryšius su bendruomenėmis, valstybinėmis institucijomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis. Sėkminga partnerystė su RRT ir trečiojo amžiaus universitetais rodo, kad tarpinstitucinis bendradarbiavimas gali būti labai veiksmingas sprendžiant sudėtingas visuomenės problemas. Šis partnerystės modelis galėtų būti pavyzdys ir kitoms verslo organizacijoms, siekiančioms prisidėti prie pozityvių socialinių pokyčių.
„Tvarumas šiandien daugeliui asocijuojasi su aplinkosauga, tačiau ne mažiau svarbus yra ir socialinis tvarumas. Verslai neturėtų tik imti – jie turėtų ir atiduoti dalį vertės visuomenei. Jei galime prisidėti prie pilietiškesnės visuomenės kūrimo, tai ir turėtume daryti. Be to, pastebėjome, kad žmonės ateina į mūsų salonus ir sako, kad nori tapti mūsų klientais būtent dėl to, kad esame socialiai atsakinga įmonė. Kartais geriausia reklama yra tiesiog geri darbai, o ne investicijos į tradicinius reklamos kanalus“, – akcentuoja „Telia“ įvairovės ir įtraukties vadovė.