Elektronika.lt
 2024 m. balandžio 22 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 - Elektronika, automatika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Organizaciniai
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Balandžio 21 d. 20:20
Tarptautinėje kvantinių technologijų srityje – svarbus lietuvių laimėjimas
Balandžio 21 d. 17:36
„Mazda“ pristatė naująjį flagmaną CX-80
Balandžio 21 d. 14:13
Kolegijų vertinimas: kriterijai tie patys – rezultatai skirtingi
Balandžio 21 d. 11:19
Ekspertas patarė kaip saugiai transportuoti televizorių, skalbimo mašiną ar šaldytuvą
Balandžio 21 d. 08:44
Kibernetinės atakos yra neatsiejama šiuolaikinio karo dalis
Balandžio 20 d. 20:35
„Nissan“ pristatė naująjį „Qashqai“
Balandžio 20 d. 17:47
9 iš 10 tėvų sutinka, kad jų vaiko telefonas turėtų būti kontroliuojamas
Balandžio 20 d. 14:27
„Sony“ išleidžia plačios diafragmos, plačiakampį, priartinantį „G Lens FE 16-25mm F2.8 G“ objektyvą
Balandžio 20 d. 11:28
Kaip dirbtinis intelektas išranda naujus vaistus?
Balandžio 20 d. 08:53
„Garmin“ pristatė naująjį „Xero C1 Pro“ chronografą
FS 22 Tractors
Farming Simulator 19 Mods, FS 22 Maps, FS22 Mods
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS22 Trucks
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Paskola internetu
Vartojimo paskola, paskola automobiliui, paskola būsto remontui
Thermal monocular
Thermal vision camera,
Night vision ar scope,
Night vision spotting scope
FS22 Mods
FS22 Harvesters, FS22 Tractors Mods, FS22 Maps Mods
FS22 Mods
FS22 Maps,
FS22 Harvesters,
FS22 Tractors
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
Sims 4 Mods
Sims 4 CC Clothes,
Sims 4 Hair CC,
Sims 4 Skill Cheat
Optic sight
Binoculars for hunting elk,
Best compact binoculars,
Riflescope hunting
Reklama
 Vykdomi projektai » IT, kompiuteriai ir sistemos Dalintis | Spausdinti

Kaip reabilitacija vyksta virtualioje realybėje?

Publikuota: 2024-01-31 08:20
Tematika: IT, kompiuteriai ir sistemos
Vykdytojai: Profesionalai
Inf. šaltinis: Pranešimas spaudai

Reabilitacijai po insulto šiuo metu naudojami pažangūs metodai, taikomos išmaniosios technologijos. Viena naujausių reabilitacijos tendencijų – virtualios realybės naudojimas pažinimo funkcijoms atkurti ir negaliai sumažinti. Taip, taip, teisingai pagalvojote, kad čia panašu į kompiuterinį žaidimą. Kaip tai veikia?

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 

„Smegenų insultas senėjančiame pasaulyje yra viena labiausiai paplitusių sveikatos problemų. Tai antra pagal dažnį mirties priežastis ir pagrindinė ilgalaikio neįgalumo priežastis. Ilgalaikės tendencijos nedžiugina: per pastaruosius 25 metus sergančiųjų išeminiu galvos smegenų insultu skaičius ES auga, keičiasi sergamumo insultu epidemiologija – sergančiųjų amžius ženkliai jaunėja. Lietuvoje sergamumas šia liga išlieka vienas didžiausių Europoje“, – teigia Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Psichologijos katedros profesorė dr. Liuda Šinkariova.

Kaip reabilitacija vyksta virtualioje realybėje?

Pasak VDU mokslininkės, po insulto geriausiai matomos fizinės sveikatos komplikacijos, sukeliančios neįgalumą, bet dažnai sutrinka ir dėmesys, atmintis. Šių funkcijų sutrikimai gali tapti pažintinio neįgalumo priežastimi – sumažėja protinės veiklos efektyvumas, gali būti sunku orientuotis net įprastoje aplinkoje, sunku prisitaikyti prie naujų ar sudėtingesnių situacijų. „Reabilitacijai po insulto šiuo metu naudojami pažangūs metodai, taikomos išmaniosios technologijos. Viena naujausių reabilitacijos tendencijų – virtualios realybės naudojimas pažinimo funkcijoms atkurti ir negaliai sumažinti. Taip, taip, teisingai pagalvojote, kad čia panašu į kompiuterinį žaidimą. Kaip tai veikia?

Užsidėjęs virtualios realybės akinius pacientas tarsi persikelia į specialiai sukurtų užduočių pasaulį. Akiniai atriboja asmenį nuo realios aplinkos trukdžių, pacientas įsitraukia į virtualią trimatę aplinką, kurioje pultelių pagalba gali judinti „rankas“, perkelti daiktus iš vienos vietos į kitą. Kompiuteris fiksuoja, ar pacientas sėkmingai atlieka dėmesio ir įsiminimo reikalaujančias užduotis. Jei sėkmingai – pateikia sudėtingesnes, iššūkių daugėja, programa praneša apie rezultatą – pavyko ar ne. Visa tai stiprina susidomėjimą, įtraukia, palaiko motyvaciją stengtis – treniruoti dėmesį ir atmintį“, – pasakoja prof. dr. L. Šinkariova.

VDU Psichologijos katedros mokslininkės, padedamos Kauno technologijos universiteto (KTU) programuotojų, sukūrė naują dėmesio ir atminties funkcijų atstatymo metodą, kuris šiuo metu išbandomas Abromiškių reabilitacijos ligoninėje. Tyrimą finansuoja Lietuvos mokslo taryba. „Įrodžius metodo veiksmingumą, jį būtų galima taikyti visose reabilitacijos įstaigose ar net namuose. Jei paklaustumėte, kodėl programa skirta būtent dėmesio ir atminties funkcijų atstatymui, atsakytume, kad tai pačios pagrindinės pažinimo funkcijos, kurios daro įtaką likusioms. Nuo dėmesio ir įsiminimo galimybių priklauso, kaip žmogus prisitaikys aplinkoje, kaip supras situaciją ir kiek sėkmingai priims sprendimus. Yra pagrindo manyti, kad treniruojant dėmesio ir atminties funkcijas pagerėja ir kitos pažinimo galimybės – mąstymas, kalba, psichomotorinis greitis, net ir fizinės reabilitacijos rezultatai“, – metodo pritaikymo svarbą akcentuoja viena iš projekto vykdytojų.

Tačiau tyrėjai turi daugiau ambicijų. Sveikstant labai svarbus emocinis komponentas. Jei pacientas reabilitacijoje užsiima nauja iššūkius keliančia veikla, įsitraukia į užduotis, kurios parenkamos pagal pradines galimybes, pats mato savo progresą, atsiranda viltis ir noras tęsti. Pastarieji dalykai labai svarbūs atsistatant po insulto, nes kartais žmogus labai nerimauja dėl savo būklės, pasijunta bejėgis, nesavarankiškas, pasiduoda liūdesiui ir nebesistengia laikytis sveikimo rekomendacijų, pvz., kartoti fizinių pratimų ar pan. Tikimasi, kad įtraukiosios virtualios realybės taikymas gali mažinti depresijos ir nerimo simptomus.

Kuo skiriasi veikla įtraukioje ir neįtraukioje virtualioje realybėje? Pasak VDU mokslininkės, atliekant užduotis kompiuterio ar planšetės ekrane, matomas dvimatis vaizdas ir reali aplinka, kurioje tuo metu žmogus yra.

„Tai neįtrauki virtuali realybė. Užsidėjęs virtualios realybės akinius žmogus nemato aplinkos, kurioje yra čia ir dabar, o mato trimatį vaizdą, kuriame pats tarsi dalyvauja – tai įtrauki virtuali realybė. Kol kas mokslinių tyrimų nedaug, bet jau yra įrodymų, kad įtrauki (3D) virtuali realybė skatina greitesnį naujų neuroninių ryšių susidarymą smegenyse. Užduotis atliekant plokščiame ekrane, dalyvauja tik kelios pažinimo funkcijos, o veikdamas trimatėje dirbtinėje realybėje žmogus turi pasitelkti beveik visas savo galias pažinti tą naują pasaulį – taip intensyviau stimuliuojami neuronų tinklai, užtikrinantys sveikimą. Pažangiausios pasaulio ligoninės jau naudoja šias technologijas judėjimo funkcijų atstatymui, pvz., pacientas virtualioje realybėje slidinėja arba irkluoja sraunioje upėje, turi išvengti kelyje pasitaikančių kliūčių. Tokių užduočių integravimas į reabilitacijos paslaugas ženkliai geriau padeda atstatyti pusiausvyros, regos ir judesio koordinacijos bei kitas judėjimui reikalingas funkcijas. Labai tikėtina, kad tokia multisensorinė stimuliacija gali padėti ne tik tiems pacientams, kuriems po insulto ar traumos sutriko judesiai, bet ir tiems, kuriems pasireiškia pažinimo funkcijų sutrikimai“, – pasakoja profesorė.

Naujai sukurta įtraukios virtualios realybės programa jau išbandyta ekspertų grupėje ir pradėta taikyti pacientams, patyrusiems insultą. Pacientai dalyvauja trisdešimties minučių užsiėmimuose (iš viso 10 užsiėmimų), kurių metu dirba su dvejomis užduotimis. Mokslininkė džiaugiasi, jog pirmieji tyrimo rezultatai teikia vilties – pacientų, kurie dalyvavo užsiėmimuose, pagerėjo ne tik atmintis ir dėmesys, bet ir nuotaika, lyginant su užsiėmimuose nedalyvavusiais. Kas dar džiugina – kad pacientai labai noriai dalyvauja šiuose užsiėmimuose, jaučia susidomėjimą, smalsumą.

„Nors kai kurie pacientai į užsiėmimus įsitraukia nedrąsiai, kadangi prieš tai nebuvo turėję panašios patirties, tačiau labai greitai įpranta prie įrangos, o užduotys sukurtos būtent taip, kad jų valdymas nekeltų iššūkių ir vyresniems žmonėms. Taigi, dažnai pacientai užsiėmimui einant į pabaigą nenori užbaigti, kaip jie patys teigia, kad „pagauna azartą”. Visi pacientai užsiėmimus vertina labai pozityviai, nes jie patys pastebi, kad kiekvieną kartą pasiekia vis aukštesnį lygį”, – projekto rezultatais dalijasi tyrėja.

Apibendrinant, galima pastebėti atsirandančias tendencijas, kurios skatina naujausias technologijas integruoti į sveikatos priežiūros sistemos teikiamas paslaugas. „Žinoma, reikėtų nepamiršti, kad technologijos nepakeis įprastos reabilitacijos svarbos, tačiau technologijų, kaip priemonės, integravimas į įprastą reabilitaciją, gali suteikti daug naudų. Be pacientų įsitraukimo, padidėjusios motyvacijos lankytis užsiėmimuose, galime tikėtis ir greitesnio sveikimo, dėl jau minėto neuroninių tinklų aktyvavimo. Taigi, naujausių technologijų integravimas į sveikatos priežiūros paslaugas gali gerokai praplėsti reabilitacijos galimybes“, – akcentuoja prof. dr. L. Šinkariova.

Lietuvos mokslų taryba remia inovatyvių technologijų tyrimus. Tokiais tyrimais siekiama ne tik mokslo plėtros, bet ir praktinės naudos pacientams atstatant savarankiškumą. Įtraukios virtualios realybės taikymo insulto reabilitacijoje idėja yra nauja ir originali nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu. Tikimasi, kad įrodymais pagrįstas naujas reabilitacijos metodas dėl savo patrauklumo ir naudojimo paprastumo prigis praktikoje.




Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti
informaciją su nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

GENERAL FINANCING BANKAS

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

Technologijos.lt

Buitinė technika ir elektronika internetu žemos kainos – Zuza.lt

www.esaugumas.lt – apsaugok savo kompiuterį!

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

„Deinavos baldai“ — šeimos baldai


Reklama
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Script hook v, Openiv, Menyoo
gta5mod.net
Farming Simulator 2019 Mods, FS22 Mods, FS22 Maps
farmingsimulator19mods.fr
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
Reklamos paslaugos
SEO sprendimai

www.addad.lt
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
FS22 mods, Farming simulator 22 mods,
FS22 maps

fs22.com
Reklama


Reklama