Elektronika.lt
 2025 m. lapkričio 21 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Verslo naujienos
 - Įvykiai, renginiai
 - Švietimas, studijos
 - Mokslo naujienos
 - Portalo naujienos
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 21 d. 15:25
Komentatorių pinklės: ar verslas turi priemonių kovai?
Lapkričio 21 d. 13:27
ESO investicijos į modernų elektros tinklą Alytaus regione: šiemet nutiesta jau daugiau kaip 70 kilometrų kabelinių linijų
Lapkričio 21 d. 09:52
Autonominių sunkvežimių potencialas kelia intrigą: kada kelius patikėsime robotams?
Lapkričio 20 d. 19:33
Žmonija mėgina įžiebti savo Saulę: pradedamas montuoti pavojingiausias reaktorius pasaulyje
Lapkričio 20 d. 17:45
Pristatytas sprendimas, leidžiantis saugiau naudoti skirtingus DI įrankius
Lapkričio 20 d. 15:23
Naujos kartos „Gemini 3“ – didžiausias „Google“ dirbtinio intelekto šuolis iki šiol
Lapkričio 20 d. 13:16
Ką sukčiai daro su nutekintais duomenimis ir ką daryti, jei jus apgavo?
Lapkričio 20 d. 11:39
Studijose, darbe, asmeniniame gyvenime: kaip išnaudoti AI įrankių galimybes?
Lapkričio 20 d. 09:22
Naujos kartos telefonų ekranai dažnai braižosi lengviau: kodėl taip nutiko?
Lapkričio 20 d. 07:29
Nuo koncertų bilietų iki sutarčių: ar saugu kelti PDF failus į internetą?
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Naujienos » Mokslo naujienos Ankstesnė naujiena | Sekanti naujiena | Dalintis | Spausdinti

Naujas Lietuvos mokslininkų sukurtas vėjo turbinų sparnų perdirbimo metodas – žingsnis visiškai žalios vėjo energijos link

Publikuota: 2024-05-19 19:35
Tematika: Mokslo naujienos
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Nors vėjo energija yra vienas sparčiausiai augančių energijos šaltinių pasaulyje, vėjo turbinų sparnų atliekos tampa itin opia problema. Tai neleidžia šios energijos rūšies laikyti visiškai draugiška aplinkai. Spręsdami šį iššūkį, Kauno technologijos universiteto (KTU) ir Lietuvos energetikos instituto mokslininkai pasiūlė inovatyvų vėjo malūnų sparnų perdirbimo sprendimą – pirolizę.

Tautvydo Levinsko nuotr.
Tautvydo Levinsko nuotr.

Vėjo turbinos atlieka svarbų vaidmenį, išgaunant atsinaujinančiąją energiją. Sudaryti iš kompozicinių medžiagų, pavyzdžiui, stiklo ar anglies pluošto sluoksnių, sustiprintų epoksidine ar poliesterio derva, vėjo turbinų sparnai yra tvirti, lengvi ir stabilūs. Tačiau pasibaigus jų galiojimui (vėjo turbinų sparnai tarnauja 20–25 metus), šios medžiagos perdirbimo procesą ypač apsunkina.

Dar prieš kelerius metus vėjo turbinų sparnų buvo beveik neįmanoma perdirbti. Be to, įprastiniai jų utilizavimo būdai, pavyzdžiui, išvežimas į sąvartyną, kelia pavojų aplinkai. Daugeliui šalių uždraudus kompozicines medžiagas sąvartynuose, panaudotų vėjo turbinų sparnų perdirbimas tampa iššūkiu, kurį bando išspręsti viso pasaulio mokslininkai.

Panaudotus vėjo malūnų sparnus tyrimams suteikė Danijos įmonė

2022 metais KTU Mechanikos inžinerijos ir dizaino fakulteto (MIDF) mokslininkas Samy Yousef bei jo vadovauja tyrėjų komanda atliko eksperimentų seriją, siekdami atrasti efektyvų vėjo malūnų sparnų perdirbimo būdą.

Pirolizės būdu, naudodami specialų katalizatorių, Lietuvos mokslininkai siekė suskaidyti vėjo turbinų sparnų kompozicines medžiagas, pavyzdžiui, stiklo pluoštu sustiprintą plastiką. Taip mokslininkai siekė atskirti vertingus komponentus tinkamus pakartotiniam naudojimui, o senas kompozicines medžiagas perdirbti į naudingą energiją.

Pirmieji eksperimentai suteikė vertingų žinių apie pirolizės naudojimą perdirbimo procesui. Tačiau kad būtų galima tęsti tyrimus ir nustatyti realų tokio proceso rezultatą, mokslininkams buvo reikalingas tikras, vėjo energijai išgauti jau nebetinkamas, vėjo turbinos sparnas.

S. Yousef džiaugiasi, jog vis dėlto įrenginius gauti pavyko: „Mūsų naujuose tyrimuose tyrimuose eksperimentai atliekami su tikrais vėjo turbinų sparnais, todėl buvo galima nustatyti galutinių produktų išeigą ir sudėtį“.

Naudotus sparnus tyrėjams suteikė Danijos įmonė „European Energy“. Atlikus kelių vėjo malūnų sparnų analizę pasirodė, kad Baltijos regione jų gamybai naudojamos poliesterinės dervos, o ne epoksidinės.

Perdirbami malūnų sparnai išskiria toksiškas medžiagas

Pasak, S. Yousef, stirenas – pagrindinė poliesterio dervos sudedamoji medžiaga – labai pavojinga aplinkai ir sveikatai.

„Stirenui patekus į sąvartyną, jis tampa labai toksišku žmonėms ir gali sukelti plaučių vėžį. Be to, taip gali būti užteršiamas dirvožemis ir požeminis vanduo“, – aiškina KTU mokslininkas.

Siekdama išspręsti šią problemą, Lietuvos mokslininkų grupė, naudodama pirolizės reaktorių, sėkmingai išskyrė stireną iš vėjo turbinos sparnų alyvos pavidalu.

„Pagrindinis tyrimo tikslas buvo rasti būdą, kaip iš senų vėjo turbinų sparnų išgauti anglies pluoštą ir dervą, kuriuos sunku utilizuoti dėl juose esančių toksiškų ir biologiškai neskaidomų medžiagų“, – sako S. Yousef.

Jis priduria, kad oksidacijos būdu išgautą anglies ir stiklo pluoštą galima naudoti kaip tvarų užpildą kompozicinių medžiagų mechaninėms savybėms pagerinti.

Mokslininkai taip pat atliko turbinų sparnų apdorojimo pirolizės procesu poveikio aplinkai skaičiavimus. S. Yousef komanda nustatė, kad lyginant panaudotų vėjo malūnų sparnų pirolizės ir jų šalinimo sąvartynuose aplinkosauginį poveikį, pirolizė turi didelį aplinkosauginį potencialą, ypač vertinant visuotinio atšilimo, stratosferos ozono sluoksnio nykimo ir iškastinių bei mineralinių išteklių trūkumo atžvigliu.

„Rezultatai atskleidė įvairių aplinkosaugos rodiklių pagerėjimą, kuris svyruoja nuo 43 iki 51 procento. Tai – didelis pasiekimas“, – džiaugiasi KTU mokslininkas.

Tačiau S. Yousef pabrėžia, kad pasiūlytoji vėjo malūnų sparnų perdirbimo strategija vis dar kelia tam tikrų iššūkių, susijusių su vėlesniais medžiagų apdorojimo procesais.

„Šias problemas reikia atidžiai spręsti ir tik tada bus galima vystyti tolimesnę išradimo eigą“, – sako jis.

Straipsnis „Recovery of energy and carbon fibre from wind turbine blades waste (carbon fibre/unsaturated polyester resin) using pyrolysis process and its life-cycle assessment“ paskelbtas žurnale „Environmental Research 2024“ ir jį galima rasti čia.


Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti informaciją su
nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

 Rodyti komentarus (0)
Vardas:    El. paštas:   (nebūtinas)
Pakartokite kodą: 
  Apsaugos kodas: 
 
Komentarus rašo lankytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti. Jei nurodomas el. pašto adresas, jis matomas viešai. Patvirtindami komentaro įrašymą, kartu patvirtinate, jog esate susipažinęs su portalo privatumo politika ir su ja sutinkate.
Vandens išgraužtos olos Marse

Jei Marse yra ar kada nors buvo gyvybės, labiausiai tikėtina jos rasti olose. Ten aplinka apsaugota nuo smarkių dulkių audrų, ekstremalių temperatūrų ir stiprios spinduliuotės paviršiuje. Dauguma iki šiol atrastų Marso olų buvo lavos tuneliai, bet naujo tyrimo autoriai teigia, jog identifikavo pirmąsias karstinio tipo olas Raudonojoje planetoje.

Mokslininkai nustebino: kuo chaotiškiau vairuojate, tuo ilgiau gyvena jūsų elektromobilio baterija

Daugelis elektromobilių savininkų ilgai tikėjo, kad jų baterijos tarnauja ilgiau tik tada, kai jie vairuoja itin švelniai. Buvo manoma, kad reikia vengti staigių greitėjimų, stabdymų ir važiuoti itin tolygiai. Tačiau naujas Stanfordo universiteto tyrimas parodė, kad ši nuostata neteisinga ir gali būti net priešinga tiesai.

DI valdė palydovą orbitoje

Orbitoje aplink Žemę vis daugėja palydovų – nuo mažyčių iki milžiniškų. Neseniai inžinieriai pirmą kartą orbitoje sėkmingai išbandė palydovo orientacijos valdymo algoritmą, paremtą dirbtiniu intelektu.

2025 m. lapkritis
2025-11-19 06:03
Naujas algoritmas stebina pasaulį: išmanieji laikrodžiai jau netrukus matuos judesius centimetro tikslumu
2025-11-18 15:33
Pigesnės, saugesnės, galingesnės: mokslininkai švenčia proveržį, magnis tapo realia alternatyva ličiui (2)
2025-11-18 10:12
„New Glenn“ sėkmingai paleido Marso palydoviukus
2025-11-18 09:26
Mokslininkai pralaužė elektroninį garso barjerą: šis atradimas gali pakeisti visą elektronikos rinką
2025-11-17 12:24
Žemė skleidžia signalus, kurių nesuprato net mokslininkai: šis metodas atveria tai, kas buvo nematoma
2025-11-15 18:51
Encelado šiaurės ašigalio šiluma
2025-11-14 19:38
Vėjai Veneros paviršiuje
2025-11-13 16:29
Saulės ašigalio magnetinis laukas
2025-11-12 18:09
Lietuvio vadovaujama komanda sukrėtė fiziką: atrasta medžiaga, kuri prieštarauja logikai
2025-11-09 18:41
Mokslininkai rado būdą, kaip šilumą paversti elektra: prietaisai galės veikti be jokių baterijų ir saulės
2025-11-08 22:02
Visatos pulsą gali išgirsti bet kas: mokslininkai pasiekė gravitacinių bangų revoliuciją
2025-11-07 15:18
Šviesa keičia medžiagą akimirksniu: mokslininkai patys negali patikėti tuo, ką jiems pavyko atrasti
Daugiau...Paieška archyve

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama