Pirmasis automobilis, turėjęs stabdžių antiblokavimo sistemą, buvo 1971 m. „Chrysler Imperial“. Tiesa, tuomet ši technologija dar nesivadino ABS ir buvo gana primityvi. Dabartinę sistemos versiją pirmieji 1978 m. pristatė „Mercedes-Benz“, o nuo 2004-ųjų ABS tapo privaloma visiems Europoje parduodamiems automobiliams.
Motocikluose ši sistema debiutavo 1988 m., ją pirmasis gavo K serijos BMW modelis, tačiau privaloma visiems naujiems modeliams Europoje ABS tapo tik 2016-aisiais. Ir nors ne visos saugos sistemos motocikluose yra privalomos, juose vis dažniau galima sutikti sprendimų, seniai prigijusių automobilių pasaulyje.
Naujos galimybės kelionėse
ABS sistemos kelias į motociklus buvo ilgas. Pirmieji įmontuoti moduliai buvo panašūs į naudotus automobiliuose – svėrė daugiau kaip 10 kg ir veikė gana primityviai. Tik atsiradus elektrohidraulinėms sistemoms, integruotoms su kitais jutikliais, technologija tapo išties efektyvi.
Šiuolaikinės motociklų ABS sistemos veikia kartu su sukibimo kontrole, matuoja ne tik ratų sukimosi greitį, bet ir posvyrio kampą, pagreitį bei kitus parametrus, taip užtikrindamos stabilumą net važiuojant ant dviejų ratų.
Kai kuriuose motocikluose vis dar montuojama elementari ABS sistema, neveikianti sinergiškai su kitomis technologijomis. Tačiau aukštesnės klasės modeliuose diegiamos sudėtingesnės versijos jau nieko nebestebina.
Technologijos – ne priešas, o pagalbininkas

„CFMOTO 800MT Explore“ motociklas (gamintojo nuotr.)
Žvelgiant bendrai į saugos sistemas motocikluose, jų sąrašas plečiasi ypač sparčiai. Pavyzdžiui, tokie modeliai kaip „BMW R1300GS Adventure“, „Ducati Multistrada“ ar „CFMOTO 800MT Explore“ turi aklosios zonos perspėjimo sistemą. Pastarajame modelyje ji taip pat įspėja apie galimą susidūrimą iš galo bei eismo juostos kirtimą.
„Automobilių pasaulyje įprasta sakyti, kad naujos technologijos atima važiavimo džiaugsmą – su tuo iš dalies sutinku. Tačiau, kalbant apie motociklus, kol kas taip tikrai nėra. Priešingai – jos keliones daro patogesnes ir saugesnes.
Šią vasarą turėjau dvi kelių dienų keliones po Lietuvą ir Lenkiją „CFMOTO 800MT Explore“ motociklu. Jis patogus ilgam važiavimui – standartinėje komplektacijoje turi patogias bagažo dėžes. Technologijų čia taip pat netrūksta: važiuojant greitkeliu per stiprų lietų ypač vertinau aklosios zonos sistemą. Ji praverčia ir judriame miesto sraute.
Svarbu ne tik pačios sistemos buvimas, bet ir tai, kaip patogiai bei aiškiai pateikiama informacija“, – pasakoja motociklų apžvalgininkas Justas Lengvinas.
„Apple CarPlay“ – patogumas ilgesnėse kelionėse
Pašnekovas užsimena ir apie tai, kad viena iš labiausiai kelionėse vertinamų funkcijų motocikluose yra „Apple CarPlay“ suderinamumas. Šis funkcionalumas pirmiausia pasirodė kelioninių motociklų etalonu vadinamame „Honda Gold Wing“ 2018 m.
Ir nors gali pasirodyti, kad tai nesunkiai integruojama technologija, kol kas ją galima rasti tik kai kuriuose, dažniausiai aukštesnės klasės modeliuose: „Honda Africa Twin“, „NT1100“, kai kuriuose „Indian“ ir „Harley-Davidson“ modeliuose bei jau minėtame „CFMOTO 800MT Explore“.
„Galimybė kelionėje patogiai valdyti muziką, matyti, kas skambina, ir, svarbiausia, turėti žemėlapį savo mėgstamoje programėlėje prieš akis suteikia daug komforto. Tiek automobiliuose, tiek motocikluose retai naudojuosi integruotomis navigacijos sistemomis, nes tokios programėlės kaip „Google Maps“ ar „Waze“ turi realiu laiku atnaujinamą eismo ir kelių informaciją, todėl yra gerokai patikimesnės. Taigi, jei motocikle jau yra ekranas – o jis šiandien montuojamas beveik visuose naujuose modeliuose, – „CarPlay“ funkcionalumas tampa labai svarbus“, – pabrėžia J. Lengvinas.
Diegiama vis daugiau saugumo ir komforto
Iš automobilių pasaulio į motociklus keliauja tiek saugos, tiek komforto sistemos. Daugelyje kelioninių modelių jau įprastos šildomos rankenos, o kai kurie siūlo net ir šildomą sėdynę. Taip pat vis plačiau montuojama kruizo kontrolė, kai kur – net adaptyvi atstumo palaikymo sistema. Atsiranda ir modelių su automatiniu ilgųjų šviesų perjungimu.
Vis dėlto tendencija nesikeičia – naujos technologijos įprastai pasiekia brangius modelius, su keliomis išimtimis, pavyzdžiui, „CFMOTO 800MT Explore“, kuris daugumą šių funkcijų turi standartinėje komplektacijoje.
„Lietuvos metų motociklo“ konkurso organizatorius J. Lengvinas svarsto, kad sugalvoti visiškai naujų sistemų motociklams – sudėtinga, tačiau idėjų, pasak eksperto, gamintojams netrūksta.
„Kiekviena montuojama sistema turi spręsti konkrečią problemą arba mažinti riziką. Keliaujant Lietuvos keliais, ypač sutemus, didžiausią nerimą kelia į kelią galintys išbėgti žvėrys. Čia padeda protingai parinktas greitis ir geri žibintai, tačiau ieškant technologinių sprendimų verta paminėti, kad kai kurie gamintojai jau montuoja naktinio matymo kameras.
Jos, užfiksavusios prie kelio artėjantį gyvūną, gali iš anksto įspėti vairuotoją. Kai kurie automobiliai net blykstelėja šviesa tiesiai į žvėrį, kad jį išbaidytų. Tai nėra pigus sprendimas, tačiau keliautojams jis suteiktų didelės pridėtinės vertės“, – tikina pašnekovas.