Elektronika.lt
 2025 m. gruodžio 8 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Kompiuterija
 - Telekomunikacijos
 - Verslo naujienos
 - Įvykiai, renginiai
 - Švietimas, studijos
 - Mokslo naujienos
 - Portalo naujienos
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Gruodžio 8 d. 20:17
Europa perrašo karinės technikos taisykles: pademonstruotas ginklas, kuris gali nustumti raketas į istoriją
Gruodžio 8 d. 17:33
Klausos sutrikimai paliečia tūkstančius: kokios pagalbos pacientai gali sulaukti?
Gruodžio 8 d. 14:27
Aukštojo mokslo transformacija ir dirbtinis intelektas: kas laukia studijų ateityje?
Gruodžio 8 d. 11:24
Ugdant lyderius: KTU pradendatiesiems tyrėjams suteikia unikalias galimybes
Gruodžio 8 d. 08:18
Patarė, kodėl verta rinktis kondensacinį dujinį katilą: saugiau, tvariau ir pigiau
Gruodžio 7 d. 20:14
Beveik visi šią orkaitės funkciją naudoja neteisingai: tikroji paskirtis stebina net patyrusias šeimininkes
Gruodžio 7 d. 17:40
Plinta naujas būdas išvilioti pinigus: bekontakčio atsiskaitymo apgaulė
Gruodžio 7 d. 14:10
Žvilgsnis į Lietuvos energetikos strategiją – branduolinė energija ir neužtikrintos vandenilio perspektyvos
Gruodžio 7 d. 11:31
VU mokslininkai siekia sukurti biojutiklį efektyvesnei vėžio diagnostikai
Gruodžio 7 d. 08:17
Baltijos šalių gyventojai taupo energiją tik prireikus: Lietuva pirmauja pagal investicijas į saulės elektrines
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Must have farming mods
Farming simulator modhub, Best farming simulator mods
Reklama
 Naujienos » Mokslo naujienos   | Sekanti naujiena | Dalintis | Spausdinti

Mokslininkai pagaliau rado būdą, kaip pagerinti garso kokybę automobilyje

Publikuota: 2025-12-08 18:29
Tematika: Mokslo naujienos
Autorius: Rūta
Aut. teisės: ©Bilis.lt
Inf. šaltinis: Bilis.lt

Automobilio salonas jau seniai laikomas vienu sudėtingiausių erdvių, kai kalbama apie kokybišką garso atkūrimą. Vairuotojas dažnai mėgaujasi aiškiu ir subalansuotu garsu, o keleivis gale girdi tarsi visai kitą melodiją – gesesnę, prislopintą, neretai iškraipytą. Toks skirtumas erzina net naudojant brangiausias automobilines garso sistemas. Tačiau mokslininkai iš Kinijos pagaliau atrado sprendimą, kuris gali visiškai pakeisti automobilių audio rinką ir užbaigti daugelį metų trunkančią akustinę nelygybę tarp sėdynių.

Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Garso kokybės problema slypi automobilio geometrijoje

Net ir moderniausi automobiliai turi bendrą trūkumą – salonas nėra akustiškai tobulas. Garsiakalbiai natūraliai skleidžia garsą kryptingai, tad didžioji dalis garso bangų keliauja pirmyn arba į šalis, o ne tolygiai visomis kryptimis. Prie to prisideda ir saloną formuojančios detalės: sėdynės, prietaisų skydelis, centrinė konsolė, stogo atramos, net keleivių kūnai. Šios kliūtys atspindi, išsklaido ar susilpnina garso bangas. Labiausiai nukenčia aukšti dažniai, kurie yra jautresni interferencijai ir turi trumpesnį bangos ilgį.

Tai paaiškina, kodėl kartais vairuotojas girdi skaidriai ir aiškiai, o gale sėdintis žmogus – tarsi klausytų muzikos per sieną. Anksčiau šią problemą bandyta spręsti tiesiog diegiant daugiau garsiakalbių arba naudojant pažangius elektroninius derinimo algoritmus. Tai veikia, bet smarkiai išbrangina visą garso sistemą. Todėl svarbiausias klausimas išlieka tas pats: ar įmanoma kokybę pagerinti nebranginant pačios įrangos?

Fraktalai – naujas garsinės akustikos ginklas

Kinijos mokslininkai į šį klausimą pažvelgė visiškai naujai. Vietoj tradicinių sprendimų jie panaudojo fraktalines struktūras, o tiksliau – Koch snaigės formą. Ši unikali geometrinė figūra turi stulbinančią savybę: jos perimetras ilgėja su kiekviena iteracija, nors plotas lieka toks pats. Tai reiškia, kad ji gali turėti labai daug „kraštų“ neprarasdama kompaktiškumo.

Pritaikyta akustikoje, ši fraktalinė struktūra veikia kaip protingas garso bangų sklaidytuvas. Ji natūraliai didina difrakciją – kai garso bangos lūžta ir tarsi „apsivynioja“ aplink objektą. Tokiu būdu garsas pasklinda daug tolygiau ir pasiekia erdves, kuriose anksčiau jo trūkdavo. Ir visa tai – nepridedant jokio papildomo dydžio ar masės. Tai ypač svarbu automobiliuose, kur kiekvienas centimetras brangus.

Nuo laboratorijos iki realaus automobilio

Šios naujos technologijos prototipas buvo išbandytas dviejų etapų tyrimu: pirmiausia laboratorijoje, o vėliau – realiame automobilyje. Fraktalinis metamaterialas buvo pritvirtintas tiesiai prie automobilio garsiakalbio, o tyrėjai matavo garso slėgio lygius skirtingose sėdynėse.

Rezultatai buvo įspūdingi. Skirtumai tarp sėdynių gerokai sumažėjo, ypač aukštųjų dažnių diapazone, kuris paprastai yra sunkiausias vienodai paskirstyti. Dar svarbiau tai, kad automobilio bandymų rezultatai praktiškai sutapo su laboratoriniais. Tai patvirtina, jog fraktalinė struktūra išlieka stabili ir efektyvi net esant vibracijoms, temperatūrų pokyčiams ar keleivių judėjimui.

Mokslininkai taip pat pažymėjo, kad technologija yra lengvai modifikuojama. Šiuo metu jau vyksta darbas siekiant išplėsti metamaterialo dažnių diapazoną, kad jis darytų įtaką ne tik aukštiems, bet ir vidutiniams ar žemiems dažniams. Tokiu atveju garso atkūrimas automobilyje galėtų pakilti į visiškai naują lygį.

Pramonė susidomėjo: fraktalinė akustika gali pasiekti gamybą

Ypač svarbus signalas rinkai – prasidėjusios mokslininkų diskusijos su vienu didžiausių Kinijos automobilių gamintojų „Chery Automobile“. Ši kompanija jau domisi galimybe komercinti fraktalinį metamaterialą. Jei bendradarbiavimas pavyks, naujoji technologija gali pasirodyti masinėje automobilių gamyboje per artimiausius keletą metų.

Tai reikštų, kad ateityje net ir vidutinės klasės automobiliai galėtų pasiūlyti tokį garso lygį, kokį šiandien girdime tik prabangiuose modeliuose su aukštos klasės garso sistemomis. Lietuvoje tai būtų ypač aktualu, nes premium klasės audio paketai dažnai kainuoja šimtus ar net tūkstančius eurų – ir ne visi pirkėjai gali ar nori už tai mokėti. Jei fraktaliniai metamaterialai taps pigesne alternatyva, jų nauda būtų juntama visuose kainų segmentuose.

Ar tai ateities standartas?

Akivaizdu, kad fraktalinė akustika gali tapti vienu reikšmingiausių garso technologijų proveržių per pastarąjį dešimtmetį. Jei ši technologija bus pritaikyta plačiai, automobilio salone pagaliau nebeliks „blogiausios vietos“, o garso kokybė taps vienodai gera visur – nuo vairuotojo iki galinės eilės.

Vairuotojai žino, kiek emocijų suteikia mėgstamos muzikos klausymas kelyje. Jei ši inovacija bus įgyvendinta, kelionės taps ne tik tyliau, bet ir harmoningiau skambančios. O galbūt net atsiras nauja garso kokybės karta, kuri taps pramonės standartu.


Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti informaciją su
nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

 Uždaryti komentarus
Vardas:    El. paštas:   (nebūtinas)
Pakartokite kodą: 
  Apsaugos kodas: 
 
Komentarus rašo lankytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti. Jei nurodomas el. pašto adresas, jis matomas viešai. Patvirtindami komentaro įrašymą, kartu patvirtinate, jog esate susipažinęs su portalo privatumo politika ir su ja sutinkate.

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama