2025 m. rugsėjo 16 d. Belgijos keliuose įvyko istorinis momentas, tai pirmą kartą Europoje į viešąsias gatves išriedėjo visiškai autonominė sunkvežimio prototipo versija, neturinti vairuotojo kabinos. Tai švedų įmonės „Einride“ bandymai, surengti viename didžiausių ir sudėtingiausių logistikos centrų, tai Antverpeno uoste.

Šis projektas yra svarbus ne tik Belgijai, bet ir visai Europos Sąjungai. Jis gali tapti pradžia naujos logistikos eros, kurioje prekių gabenimas vyks efektyviau, saugiau ir tvariau. Neatsitiktinai bandymai sutapo su pirmuoju Autonominės mobilumo viršūnių susitikimu, skirtu „ateities uosto“ vizijai.
Belgijos valdžios institucijos suteikė reikiamus leidimus, parodydamos, kad šalis pasirengusi tapti autonominių technologijų lydere. Tai žingsnis, kuris gali nulemti, kaip artimiausiais metais atrodys Europos transporto sektorius.
Sunkvežimis be kabinos
Vienas įspūdingiausių sprendimo bruožų, tai visiškas vairuotojo kabinos nebuvimas. Ją pakeitė dirbtinio intelekto sistemos, kameros ir jutikliai. Valdymas vyksta per „Einride Driver“ platformą, o visą flotilę koordinuoja valdymo centras „Control Tower“.
Tokios sistemos privalumas yra mažesni veiklos kaštai. Teoriškai vienas nuotolinis operatorius galėtų prižiūrėti kelis automobilius, todėl transportas taptų pigesnis ir paprastesnis. Be to, šie sunkvežimiai yra elektriniai, tad puikiai atitinka Europos tikslus mažinti anglies dioksido išmetimą.
Belgijos pasirinkimas
Antverpeno uostas kasmet aptarnauja daugiau nei 300 mln. tonų krovinių, todėl čia idealiai tikrinamos naujos technologijos. Belgijos politikai ir uosto vadovai pabrėžė, kad inovacijos ir tvarumas yra būtini, norint išlaikyti konkurencingumą.
Projektas tapo puikiu bendradarbiavimo tarp privataus sektoriaus ir valstybės pavyzdžiu. „Einride“ jau gavo leidimus veikti keliuose kituose Europos šalyse, tačiau Belgija tapo pirmąja, kurioje buvo leista testuoti be vairuotojo kabinos.
Europos Komisija autonominius automobilius laiko vienu iš konkurencingumo raktų. Jei bandymai Belgijoje pasiteisins, ateityje panašūs sunkvežimiai galėtų tapti kasdienybe visoje Europoje.
Žinoma, dar išlieka daug klausimų, tai nuo technologinio patikimumo iki visuomenės pasitikėjimo. Visgi Antverpeno pavyzdys rodo, kad kelias į autonominę logistiką jau atvertas.
Žingsnis į ateitį
Kaip pabrėžė uosto vadovai, tikslas yra ne tik būti vartais prekėms, bet ir vartais į ateitį. Autonominės transporto priemonės gali sumažinti avarijų skaičių, optimizuoti krovinių gabenimą ir pagreitinti visą tiekimo grandinę.
Belgijoje įvykęs bandymas yra daugiau nei technologinė demonstracija, tai galimas lūžio taškas Europos logistikos istorijoje. Klausimas tik vienas, kaip greitai tokios transporto priemonės iš bandomųjų projektų taps kasdienybe keliuose?



