Floridoje, garsiajame „Kennedy“ kosmoso centre, neseniai įvyko itin slapti bandymai, kurie gali pakeisti visą ateities aviacijos kryptį. Čia „GE Aerospace“ inžinieriai pristatė ilgai kurtas technologijas, į kurias reikšmingai investavo Pentagonas.

Nors daug techninių detalių lieka paslaptyje, jau dabar akivaizdu, kad šie pasiekimai gali žymėti naują etapą karinėje aviacijoje. Atliekant eksperimentus buvo išbandyta sistema „ATLAS“, kuri trijų bandomųjų skrydžių metu pasiekė viršgarsinį greitį.
Tai pirmas kartas, kai tokio tipo technologija išmėginta realiomis atmosferos sąlygomis, nes bandomasis aparatas buvo paleistas nuo lėktuvo „Starfighter F-104“. Bandymų rezultatai patvirtino, kad srautiniai kietojo kuro varikliai gali tapti ateities sprendimu.
„GE Aerospace“ atstovas Markas Rettigas šį įvykį pavadino pirmąja tokio tipo demonstracija ore. Tai rodo, kad laboratorinės idėjos perėjo į realų technologinį lygmenį, o JAV gynybos pramonė įgauna naują impulsą kurdama modernias sistemas.
Pentagono investicijos
Projektas gavo finansavimą pagal „Title III of the Defense Production Act“, kas aiškiai rodo ypatingą šios technologijos svarbą. Pentagonas suvokia strateginį pranašumą, kurį gali suteikti oru kvėpuojantys varikliai, leidžiantys ženkliai padidinti ginklų veikimo nuotolį.
„GE Aerospace“ šioje srityje dirba nuosekliai ir kryptingai. Įmonė plėtoja tiek viršgarsinius, tiek hipergarsinius variklius, o šis projektas yra tik viena iš daugelio inovacijų.
Visi jie skirti tam, kad JAV kariuomenė įgytų pranašumą tiek ore, tiek pažangių gynybos technologijų srityje. Karinės programos dažnai tampa inovacijų šaltiniu ir civilinei aviacijai. Todėl šiandien Pentagonui skirtos investicijos ateityje gali pasitarnauti ir keleiviniams lėktuvams.
Naujas degimo būdas
Dar vienas svarbus žingsnis buvo atliktas tyrimų centre Niskayune, kur pristatyta revoliucinė technologija „RDC“, paremta sukamosios detonacijos degimu. Ji iš esmės keičia variklio konstrukciją, nes vietoj tradicinio degimo naudojamos galingos detonacinės bangos.
Toks metodas užtikrina didesnį energetinį efektyvumą ir kompaktiškesnę konstrukciją. Bandymų rezultatai parodė, kad oro srauto pralaidumas gali būti tris kartus didesnis nei ankstesniuose prototipuose. Tai atveria kelią itin greitiems, mažesniems ir ekonomiškesniems orlaiviams.
Testuoti buvo keli variantai, tai nuo mažesnio, skirto raketoms, iki „dvimodžio“ variklio, tinkamo itin greitiems lėktuvams. Rezultatai pranoko lūkesčius ir patvirtino šios technologijos potencialą.
Įspūdingas tempas
Ne mažiau stebina ir technologijų kūrimo tempas. „GE Aerospace“ prireikė vos dešimties mėnesių pereiti nuo ankstesnės kartos variklio prie daug galingesnio demonstratoriaus „RDC 3X“. Tai rodo ne tik aukštą technologinę brandą, bet ir efektyvų mokslininkų bei inžinierių darbą.
Įmonė nuosekliai stiprina savo pajėgumus, tai 2022 m. įsigijo „Innoveering“, o 2024 m. modernizavo bandymų infrastruktūrą Ohajuje, Niujorke ir Niskayune. Tokios investicijos leidžia pasiekti proveržius per itin trumpą laiką. Tai liudija, kad hipergarsinių variklių kūrimas nebėra tik futuristinė svajonė, bet realus procesas, kurį aktyviai skatina tiek pramonė, tiek gynybos institucijos.
Ateities perspektyvos
„GE Aerospace“ padalinys „Edison Works“ toliau dirba prie kitų inovatyvių projektų. Tai, kad per mažiau nei metus buvo sukurtas „dvimodis“ variklis ir sėkmingai atlikti jo bandymai, parodo įspūdingas galimybes.
Jeigu šios technologijos taps brandžios, jos gali radikaliai pakeisti karinę aviaciją. Tačiau verta nepamiršti, kad kelias nuo sėkmingų bandymų iki pramoninio masto gamybos dažnai būna ilgas ir kupinas iššūkių.
Vis dėlto sėkmingi „ATLAS“ ir „RDC“ bandymai leidžia manyti, kad hipergarsinių variklių era gali būti daug arčiau, nei įsivaizduojame. Tai žinia, kuri gali nulemti ne tik JAV gynybos strategiją, bet ir visos pasaulinės aviacijos ateitį.