Tai gali atrodyti kaip mokslinė fantastika, bet pirmasis žingsnis jau žengtas: naujos kartos hipergarsinis lėktuvas galės nuskraidinti keleivius iš Niujorko į Londoną per mažiau nei valandą. Ir viskas dėka revoliucinės technologijos – sukamųjų detonavimo variklių, kurie ką tik sėkmingai išbandyti realiomis sąlygomis.
Pirmasis pasaulyje atmosferinis bandymas: istorinis momentas
Teksaso startuolio „Venus Aerospace“ komanda pranešė apie sėkmingą rotacinės detonacijos raketinio variklio (RDRE) bandymą, kuris įvyko 2025 m. gegužės viduryje Naujojoje Meksikoje, „Spaceport America“ poligone. Nedidelė raketa su šiuo varikliu sėkmingai pakilo 7:37 val. vietos laiku.
„Šis momentas – tai penkerių metų darbo kulminacija“, – sako įmonės vadovė Sarah Duggleby. Tai pirmas kartas, kai šio tipo variklis sėkmingai patikrintas ne laboratorijoje, o realiame skrydyje atmosferoje.
Kaip tai veikia: sprogimai vietoj degimo
RDRE (rotacinės detonacijos raketinis variklis) naudoja ne įprastą degimo procesą, o kontroliuojamus, besisukančius sprogimus. Jie generuoja trauką daug efektyviau ir leidžia pasiekti ekstremalias greičio ribas.
„Sprogimo banga variklyje sukuria aukštesnį slėgį ir našumą nei tradicinė liepsna“, –aiškina įkūrėjas Andrew Duggleby. Naudodama šią technologiją, „Venus Aerospace“ kuria hipergarsinį lėktuvą „Stargazer“, kuris pasieks 4 Mach greitį – tai daugiau nei 6100 km/h.
- Niujorkas – Paryžius: mažiau nei 60 minučių.
- Maksimali talpa: 12 keleivių.
- Planuojama paleisti: 2030-ųjų pradžioje
Palyginimui: legendinis „Concorde“ skrido vos 1354 mylių per valandą greičiu ir trukdavo apie 3 val., o dabartiniai transatlantiniai skrydžiai – apie 8 valandas.
Kodėl šis variklis išskirtinis?
RDRE varikliai, palyginti su tradiciniais raketiniais varikliais, yra: kompaktiškesni, našesni, ekonomiškesni. Jie taip pat gali būti derinami su pažangiais tiesioginio oro įsiurbimo reaktyviniais varikliais. Tai leidžia sistemai „kvėpuoti“ atmosfera, t. y. nenešti deguonies bako, kaip daro raketos.
„Mes sukūrėme veikiančią sistemą, kuri veikia patikimai – tai esminis žingsnis link plataus pritaikymo“, – sako Andrew Duggleby. Iki šiol tokie varikliai buvo tik teorija ar bandymai laboratorijoje. Dabar pirmą kartą įrodytas jų veikimas realiomis skrydžio sąlygomis.
Kartu su RDRE, įmonė kuria ir naująjį VDR2 variklį – tai tiesioginio įsiurbimo detonavimo sistema, suprojektuota pasiekti net 5 Mach greitį (virš 7500 km/h). Jo principas:
- Naudoja sprogimų bangas, o ne lėtą degimą.
- Nereikia vežtis deguonies – jis paimamas iš atmosferos.
- Sukuria supergreitą oro ir kuro judėjimą variklyje.
Tai reiškia, kad toks variklis teoriškai gali leisti skristi nuo Žemės paviršiaus iki stratosferos itin greitai ir ekonomiškai.
Ar tokie skrydžiai bus prieinami?
Tikslas – ne tik greitis, bet ir: mažesnė degalų sąnauda, mažesnė tarša, prieinama kaina. Nors pradžioje „Stargazer“ veš tik 12 keleivių, technologija gali būti išplėsta į platesnę aviaciją. Tai atvertų duris naujam greitų skrydžių segmentui.
- Galima skristi tarp žemynų per mažiau nei valandą.
- Greitis 3–5 kartus viršija dabartinių lėktuvų galimybes.
- Kuriamos naujos kartos varikliai, kurie naudoja energiją efektyviau nei bet kada anksčiau.
Tai ne tik pažanga technologijose, bet ir visiškai naujas požiūris į pasaulinį mobilumą.