„Google Analytics“ neabejotinai yra dažniausiai naudojama priemonė internetinių svetainių lankomumui analizuoti. Ją sukūrė „Urchin Software Corporation“, kurią 2005-ųjų metų balandį įsigijo „Google“ korporacija. Po šio įsigijimo įrankis tapo nemokamas – juo naudotis gali visi svetainių turėtojai.
Įrankis nuolat atnaujinamas. Per pastaruosius metus ne tik atsirado naujų techninių funkcijų, bet kardinaliai pasikeitė ir įrankio išvaizda. „Google Analytics“ sėkmę galima paaiškinti tuo, kad juo patogu naudotis, tačiau labiau įgudę ir smalsesni vartotojai gali pasirinkti sudėtingesnę versiją.
„Google Analytics“ paskyros sukūrimas ir aktyvavimas
Norint pradėti naudotis „Google Analytics“ teikiamomis paslaugomis, būtina turėti „Google“ profilį. Tarkim, jog tokį turite. Tokiu atveju einame į „Google Analytics“ svetainę, spaudžiame „Prisijungti“ („Sign In“), o vėliau „Užsiregistruoti“ („Sign Up“).
Kitame žingsnyje jums reikės užpildyti pagrindinę informaciją: paskyros pavadinimas, svetainės adresas (URL), laiko zonos ir pan. Užpildžius šią informaciją ir sutikus su sąlygomis, belieka integruoti automatiškai sugeneruotą sukurtą kodą į savo svetainę.
Pastarasis žingsnis būtinas, nes būtent jo dėka „Google Analytics“ gauna informaciją apie svetainės vartotojus ir „sekdami“ (angl. tracking) juos gali pateikti vertingos informacijos. Nukopijuokite antroje sekcijoje „Paste this code on your site“ esantį kodą ir įterpkite į pagrindinį index.php puslapį, tarp < head > žymų.
Išsaugoję atnaujintą puslapį, įkeliame jį į serverį, o „Google Analytics“ svetainėje spaudžiame „Išsaugoti“ („Save“). Štai ir viskas! Svetainė jau turi ryšį su „Google Analytics“. Dabar belieka sulaukti kitos dienos, kada bus pateikti pirmieji duomenys apie vartotojus.
Sekančią dieną apsilankykite „Google Analytics“ puslapyje, prisijunkite ir jums bus parodytas turimų paskyrų (svetainių) sąrašas (žr. iliustraciją nr. 1). Pasirinkę kątik sukurtą paskyrą, pamatysite praėjusio mėnesio lankomumą (žr. iliustraciją nr. 2). Taip pat galite stebėti vartotojų buvimą realiuoju laiku (online) (žr. iliustraciją nr. 3).
Pagrindinė vartotojo sąsaja ir pagrindiniai rodikliai
Pagrindinis „Google Analytics“ langas pasižymi glausta informacija apie svarbiausius rodiklius (žr. iliustraciją nr. 4): unikalių vartotojų skaičius, paspaudimų skaičius, vidutinė apsilankymo trukmė, grįžtančiųjų ir naujų lankytojų santykis ir kt.
Apsilankymų (angl. visits) skaičius parodo, kiek kartų buvo apsilankyta jūsų internetinėje svetainėje. Atkreipkite dėmesį, jog nesakome – kiek apsilankė žmonių. Skirtingų žmonių skaičių parodo unikalių lankytojų (angl. unique visitors) rodiklis.
Koks skirtumas tarp apsilankymų ir unikalių lankytojų? Jeigu vartotojas apsilanko svetainėje du kartus – ryte ir vakare – tuomet tai bus du apsilankymai ir vienas unikalus lankytojas. Taigi, nieko keisto, jog apsilankymų skaičius paprastai būna beveik dvigubai didesnis.
Puslapių rodiniai (angl. pageviews) yra dar vienas ypatingai svarbus rodiklis. Jis parodo, kaip stipriai lankytojai susidomėjo svetainės turiniu. Jeigu paspaudimų ir apsilankymų santykis yra 3 kartai, tuomet vieno apsilankymo metu lankytojas vidutiniškai apsilanko trijuose svetainės puslapiuose.
Kuo santykis yra didesnis, tuo geriau. Mūsų pateiktame pavyzdyje šis santykis yra 5,72 karto – tai gana aukštas rodiklis. Tiesa, kai kurie portalai (tarkim, skelbimų) pasižymi itin aukštu paspaudimų ir apsilankymų santykiu – kartais viršija 10 kartų.
Vidutinė apsilankymo trumė (angl. average visit duration) yra visų lankytojų bendra buvimo svetainėje trukmė padalinta iš apsilankymų skaičiaus. Vėlgi, sunku vertinti kokia apsilankymo trukmė yra vertinama pakankamai gera, o kuri – prastai. Tai priklauso nuo puslapio specifikos ir idealiausią rodiklį turėtų nustatyti pats svetainės savininkas atsižvelgdamas į savo verslo tikslus.
Egzistuoja dar du svarbūs matuokliai – atmetimo rodiklis (angl. bounce rate) ir naujų lankytojų (angl. new visitors) procentas. Pirmasis nusako, kiek lankytojų paliko svetainę po apsilankymo pirmame puslapyje (angl. landing page). Kuo mažesnis atmetimo rodiklis, tuo geriau, nes tai rodo vartotojų susidomėjimą jūsų svetainės turiniu. Kitaip, kodėl jiems būtų reikėję išeiti iš svetainės vos tik į ją atėjus?
Galiausiai, didelis naujų lankytojų procentas parodo, jog apie jūsų svetainę sužino vis didesnis žmonių ratas (žmonės, kurie anksčiau čia nesilankė). Iš kitos pusės, didelis naujų lankytojų procentas rodo neigiamą tendenciją, jog lankytojų lojalumas yra mažas. Ši statistika tokia svarbi, jog yra atskirai vaizduojama skrituline diagrama „Google Analytics“ dešinėje pusėje.
Duomenų srauto šaltinių apžvalga ir rodikliai
Viena naudingiausių „Google Analytics“ sistemos rubrikų yra duomenų srauto šaltinių apžvalga (žr. iliustraciją nr. 5). Jos dėka galite sužinoti, kokiais būdais ir per kurias interneto svetaines lankytojai ateina į jūsų internetinę svetainę.
Galimi trys duomenų srauto šaltiniai: tiesioginis (angl. direct) – kai svetainės adresas įvedamas tiesiai į naršyklę, persiuntimai (angl. referrals) – kai svetainės lankytojas ateina iš kitų svetainių, paieškos (angl. search) – kai į svetainę ateina per paieškos sistemą, pvz. „Google“.
Užėję į pagrindinį duomenų srauto šaltinių puslapį, pamatysite skritulinę diagramą, kurioje pasiskirsčiusios trys minėtos šaltinių rūšys. Paprastai įmonių reprezentacinėse svetainėse dominuoja tiesioginio ir paieškos srautų šaltiniai.
Tačiau viskas priklauso nuo įmonės rinkodaros strategijos. Vienos įmonės investuoja į reklaminių skydelių transliavimą kituose portaluose (todėl dominuoja persiuntimų šaltinis), kitos į tekstinių reklamų transliavimą paieškos sistemose (todėl dominuoja paieškos srautas). Jei įmonė nesireklamuoja, ji lankoma tiesioginiu būdu.
Ši skiltis reikalinga reklamos efektyvumui matuoti. Ji parodo, tarkim, iš kurių portalų ateina didesnis vartotojų skaičius, nors už reklamos transliavimą keliuose portaluose mokate tokią pačią sumą. Taigi, nusprendžiate atsisakyti neefektyvios ir daugiau pinigų investuoti į didesnį reklamos efektą duodantį internetinį portalą.
Nuėję į atskirtą organinės paieškos rubriką (angl. sources -> search -> organic), galite pamatyti kokiais raktažodžiais vartotojai atranda jūsų svetainę. Tačiau raktažodis, kuriuo ateina daugiau vartotojų, nebūtinai reiškai geriau. Taigi, pateikiama statistika ir tai, kiek laiko prabūna lankytojai atėję su vienu bei kitu raktažodžiu.
Čia pat galite gautą informaciją rūšiuoti pagal įvairius kriterijus. Tarkim, galima nueiti į persiuntimų srautą ir įsijungti visų portalų, iš kurių atėjo vartotojai sąrašą. Tuomet paspauskite dešinėje pusėje esantį „Atmetimo rodiklis“ (angl. bounce rate) kriterijų. Dabar jūs žinote, iš kurių portalų atėję lankytojai svetainę palieka rečiausiai!
Svetainės turinio apžvalga ir rodikliai
Paskutinė naudingiausioji „Google Analytics“ paslaugos dalis yra svetainės turinio apžvalga (žr. iliustraciją nr. 6). Jos dėka galite išsiaiškinti, kurios tinklalapio rubrikos ar turinys (informacija, straipsniai ar kt.) yra populiariausias/paklausiausias.
Nuėję į atskirą rubriką „Svetainės turinys -> Puslapiai“ (angl. site content -> pages), aptiksite dažniausiai atverčiamų svetainės puslapių dešimtuką. Tačiau tai nereiškia, jog negalite patikrinti ir kitų puslapių (mažiau populiaresnių) statistiką.
Vėlgi, kaip ir duomenų srauto šaltinių apžvalgos atveju, taip ir apžvelgiant svetainės turinį, galime įvairiai rūšiuoti informaciją apie turinį: patikrinti tuos puslapius, ties kuriais lankytojai nusprendžia palikti svetainę, kiek laiko vidutiniškai praleidžia puslapyje ir t. t.
Tuo tarpu rubrikoje „Svetainės sparta“ (angl. site speed) galite patikrinti ar jūsų svetainė nesusiduria su puslapių krovimo problemomis. Jeigu jūsų svetainė neseniai „streikavo“ dėl serverių tiekėjo klaidos, „Google Analytics“ jums tai parodys. O galbūt šį gedimą buvote pražiopsoję, nes juk negalite visą laiką sėdėti savo svetainėje ir tikrinti, ar ji veikia..?
Neabejotinai „Google Analytics“ lieka pačia populiariausia internetinės svetainės analitikos priemone (ir dar nemokama!). Nuosekliai ir kūrybiškai panaudodami gautą informaciją apie savo svetainę ir jos lankytojus, galite padidinti reklamos efektyvumą, lankytojų lojalumą ar svetainės turinio kokybę. Viskas priklauso nuo jūsų!