2020 m. rugsėjo 29 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai

Rugsėjo 28 d. 19:13
Nuotykių architektas: kaip pomėgis žaisti kompiuterinius žaidimus tapo profesija
Rugsėjo 28 d. 14:15
Lietuvoje debiutuoja naujas segmento lyderis „Toyota Yaris“
Rugsėjo 28 d. 12:52
Kibernetinio aplaidumo kaina gali siekti milijonus: kaip apsisaugoti?
Rugsėjo 28 d. 08:09
Piliečių mokslas – įrodymas, kad mokslininku gali būti kiekvienas
Rugsėjo 28 d. 07:16
Sportiškas, praktiškas ir elegantiškas: naujas „Audi Q5 Sportback“
Rugsėjo 27 d. 19:13
Naujasis „Aero L-39NG“ gavo Europos ir NATO standartų atitikties sertifikatus (1)
Rugsėjo 27 d. 16:38
Ką būsto apšvietimas sako apie šeimininko charakterį?
Rugsėjo 27 d. 10:15
Ekspertai apie 5G ryšį ir valstybinį operatorių: per dešimtmetį šalis gali patirti šimtus milijonų eurų nuostolių (2)
Rugsėjo 26 d. 16:21
KTU IT mokslininkas: „Šiuolaikinis besimokantysis yra ne tik turinio vartotojas, bet ir kūrėjas“
Rugsėjo 26 d. 10:14
Apmaudi teleportacijos realybė: teleportacija jau egzistuoja, tačiau pagrindinė jos panaudojimo problema net ne mokslinė
FS19 Courseplay, FS19 Maps, FS19 Seasons
SnowRunner Mods
SnowRunner maps, SnowRunner trucks, How to install mods
Farming Simulator 19 Mods, FS 19 Maps, FS 19 Trucks
Install MC Mods
Minecraft Dungeons Mods, Minecraft Dungeons Skins, Minecraft Dungeons Maps
FS19 Combines
Farming Simulator 19 Mods, FS19 Trucks, FS 19 Mods
Cyberpunk 2077 Mods
Installing CP2077 Mods, CP2077 Release Date, Cyberpunk 2077 News
Mobilieji telefonai
Mobilieji telefonai internetu, telefonų dėklai, telefonų priedai
Šlagbaumas
Fontanai, lauko židinys, supynės
LS19 Mods
Fs19 modhub, fs19 maps, FS19 Seasons
Snowrunner Mods
Snowrunner Maps, Snowrunner Trucks, Install Snowrunner Mods
MSFS2020 Liveries
Flight Simulator 2020 Mods, MSFS2020 Scener, MSFS2020 Airports
Sims 4 cheats, Sims 4 money cheat, Sims 4 careers

50 galaktikų panaudojimas leido iš naujo įvertinti Hablo konstantą ir Visatos amžių

Publikuota: 2020-08-04 19:21
Aut. teisės: ©Technologijos.lt
Inf. šaltinis: Technologijos.lt

Visata plečiasi – faktas. Tai būtų pusė bėdos, tačiau ji plečiasi greitėdama. Lyg to būtų maža, kosmologai nesutaria dėl plėtimosi greitėjimo, kas reiškia nesutarimą ir dėl Visatos amžiaus! Visiškai naujas matavimas ne tiek sumažina neapibrėžtumą, kiek dar labiau pabrėžia naujo požiūrio ir naujos fizikos poreikį.

Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Oregono universiteto fizikų vadovaujamas tyrimas pertvarko atstumo skaičiavimo techniką, sukurtą, remiantis empiriniais stebėjimais.

Naudodama žinomus 50-ies galaktikų atstumus nuo Žemės patikslinti Hablo konstantos skaičiavimus, Oregono universiteto astronomų vadovaujama tyrimų komanda iš naujo įvertino visatos amžių – 12,6 milijardai metų.

Visatą sukūrusio Didžiojo Sprogimo datos vertinimas remiasi matematika ir kompiuteriniu modeliavimu, naudojant seniausių žvaigždžių atstumo vertinimus, galaktikų elgseną ir visatos plėtimosi tempą. Iš esmė, skaičiuojama, kiek laiko truktų visiems objektams grįžti į pačią pradžią.

Datos nustatymui svarbiausia yra Hablo konstanta, pavadinta Edwino Hubble'o, kuris pirmasis paskaičiavo visatos plėtimosi tempą 1929 metais, garbei. Kita neseniai panaudota technika – DS likutinio spinduliavimo matavimas. Jame žymu erdvėlaikio įdubimai ir vinguriavimai — kosminio mikrobangų fono (KMF) — ir atspindimos ankstyvos visatos sąlygos, kurias apibrėžia Hablo konstanta.

Tačiau šiais metodais gaunami rezultatai skiriasi, pažymėjo Oregono universiteto fizikos profesorius James Schombert. Šių metų liepą Astronomical Journal publikuotame straipsnyje, jis su kolegomis atskleidžia naujus, nepriklausomu nuo Hablo konstantos atstumo matavimo būdu – barioniniu Tully-Fisher santykiu – paremtus skaičiavimus.

„Atstumo matavimo problema, kaip žinia, neįtikėtinai sudėtinga, nes atstumai tarp galaktikų yra didžiuliai, o ženklai, kuriais remiantis, atstumus galima būtų išmatuoti, yra blankūs ir juos sukalibruoti sunku“, – paaiškino Schombertas.

Schomberto komanda perskaičiavo Tully-Fisher būdu, pasinaudodami tiksliai nustatytais 50 galaktikų atstumais kaip atraminiais taškais, nustatant atstumus iki kitų 95 galaktikų. Jis pabrėžė, kad visata aprašoma lygtimis išreiškiamomis matematinių modelių serijomis. Naujasis būdas tiksliau atsižvelgia į galaktikų masę ir sukamuosius galaktikų nukrypimus ir paverčia tas lygtis tokiais skaičiais kaip amžius ir plėtimosi sparta.

Jo komandos nustatyta Hablo konstantos vertė — visatos plėtimosi sparta — yra 75,1±2,3 kilometrai per sekundę megaparsekui. Megaparsekas, matavimo vienetas, plačiai naudojamas kosminiuose matavimuose, yra lygus milijonui parsekų. Parsekas yra maždaug lygus 3,3 šviesmečiams.

Komanda rašo, kad visos Hablo konstantos reikšmės, mažesnės už 70, gali būti atmestos su 95 procentų užtikrintumu.

Tradicinės matavimo technikos, naudotos pastaruosius 50 metų, H₀ reikšmę nustatė 75, tačiau KMF fonas rodo 67. KMF technika gaunamas rezultatas, nors ir paremtas kitokiomis prielaidomis ir kompiuterinėmis simuliacijomis, irgi turėtų būti toks pats, sako jis.

„Įtampa šioje srityje kyla dėl fakto, kad šie vertinimai nesutampa, – sako Schombertas. – Šis skirtumas gerokai didesnis už stebėjimo paklaidas ir sukėlė nemenką trintį kosmologų bendruomenėje.“

2013 metais NASA Wilkinson mikrobangų anizotropijos zondo (Microwave Anisotropy Probe) stebėjimais paremti skaičiavimai nustatė visatos amžių kaip 13,77 milijardai metų, kuris kol kas reprezentuoja standartinį Didžiojo Sprogimo kosmologijos modelį. Remiantis skirtingomis technikomis gautomis skirtingomis Hablo konstantos reikšmėmis, visatos amžius yra nuo 12 milijardų iki 14,5 milijardų metų.

Naujasis tyrimas, iš dalies pagrįstas Spitzer kosminio teleskopo stebėjimais, prideda naują Hablo konstantos skaičiavimo būdą, pateikdamas visiškai empirinį atstumų iki galaktikų matavimo metodą, naudojantį tiesioginius stebėjimus, pabrėžė Schombertas.

„Mūsų gautas rezultatas yra artimas didžiausioms skirtingų kosmologijos mokyklų reikšmėms, kas rodo, kad mūsų supratimas apie visatos fiziką nėra išsamus, ir ateityje reikia tikėtis naujos fizikos“, – sakė jis.

University of Oregon / scitechdaily.com
Nuoroda: „Using the Baryonic Tully–Fisher Relation to Measure H₀“ by James Schombert, Stacy McGaugh and Federico Lelli, 17 July 2020, Astronomical Journal.
DOI: 10.3847/1538-3881/ab9d88

Komentarus rašo lankytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti. Jei nurodomas el. pašto adresas, jis matomas viešai. Patvirtindami komentaro įrašymą, kartu patvirtinate, jog esate susipažinęs su portalo privatumo politika ir su ja sutinkate.
Mokslininkai aptiko žvaigždę-rekordininkę – niekas visatoje daugiau neturi tokio stipraus magnetinio lauko

„Insight“ kosminio rentgeno teleskopo komanda paskelbė apie stipriausio magnetinio lauko aptikimą. Objektas-rekordininkas yra pulsaras – labai greitai besisukanti neutroninė žvaigždė.

Nežinomos egzotiškos dalelės sukuria įspūdingą efektą – nelieka jokios trinties, jokio pasipriešinimo

Tęsdami ankstesnį tyrimą, Lancasterio universiteto fizikai nustatė, kodėl per supertakų helį-3 judantiems objektams negalioja greičio apribojimai.

Naujas žvilgsnis į Uraną atskleidė įdomių faktų apie jo palydovus – aiškėja iš kur jie galėjo atsirasti

Uranas yra viena mažiausiai ištirtų Saulės sistemos planetų. Vykdyti stebėjimus iš Žemės yra gana sudėtinga, nes Uranas labai šaltas ir blausus. Bet infraraudonųjų spindulių diapazone jis kaip tik yra gana ryškus, todėl kartais naudojamas kaip bandomasis taikinys infraraudonųjų spindulių teleskopams.

2020 m. rugsėjis
2020-09-28 11:40
Mokslas ir verslas vienijasi: Lietuvoje kuriamas Europos skaitmeninių inovacijų centras
2020-09-23 09:09
Superkompiuteris išskaičiavo, kad veido skydeliai nėra efektyvi apsauga nuo COVID-19
2020-09-22 21:34
38 mln. eurų iki 2023 metų Lietuvos mokslo tarybos finansiniais instrumentais remti tyrėjų projektus
2020-09-22 19:21
Rusija pareiškė, kad Venera yra jos planeta
2020-09-22 13:35
Mokslininkai sako, kad yra du būdai apskaičiuoti paros trukmę – mūsiškė yra ilgesnė
2020-09-21 09:27
Mokslo paroda „Science is Wonderful!“
2020-09-19 13:07
Keistasis asteroidas Bennu – kodėl jo paviršius toks grubus?
2020-09-18 19:38
Įsibrovėliai į jūsų namus gali patekti tiesiog pasiklausę spynos keliamo garso
2020-09-18 18:08
Vilniaus universiteto geologai pasitelkę dirbtinį intelektą, atliko inovatyvų priešistorinių Lietuvos gyvenviečių tyrimą
2020-09-18 15:26
Aplink Žemę egzistuoja galingas natūralus dalelių greitintuvas
2020-09-17 21:16
Kodėl ilgai treniruoti, profesionalūs naikintuvų pilotai patiria dezorientaciją?
2020-09-17 16:27
Buvimas kosmose – stipriai transformuoja kūną: ką tai daro smegenims?

ENEBA's game store

„Altegra“ – elektronikos projektavimas ir gamyba

MRO Supply

‡ 1999–2020 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!

www.lmnsc.lt