Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko korupcijos rizikos analizę AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) prijungimo prie tinklo paslaugų teikimo procesuose. Analizės metu nustatytos galimos korupcijos rizikos reguliuojant prijungimo paslaugų kainodarą, matomas skirtingas klientų informavimas, neišsamus prijungimo sąlygų reguliavimas, perteklinių galių elektros tinkle rezervavimo rizika. Todėl būtini pokyčiai užtikrinant prijungimo prie tinklo paslaugų teikimo skaidrumą ir vienodas sąlygas klientams.
2021–2023 m. ESO suteikė 164 407 prijungimo prie tinklo paslaugas klientams. Iš jų 17 900 (11 proc.) paslaugų preliminari įmoka buvo perskaičiuota. Daugiau kaip 3 500 klientų kaina didėjo daugiau nei 10 proc., o kai kuriais atvejais, ESO perskaičiavus prijungimo paslaugų kainą, ji padidėdavo ar sumažėdavo drąstiškai iki keliasdešimt kartų. Pavyzdžiui, vienam ESO vartotojui teikiant naujo vartotojo prijungimo prie tinklų paslaugą buvo apskaičiuota preliminari kaina 69,3 eurų, o po perskaičiavimo ji padidėjo daugiau nei 40 kartų (pateikta apmokėti galutinė sąskaita – 4 619,34 eurų).
Atlikus korupcijos rizikos analizę, analizuojamu laikotarpiu nustatyti šie pagrindiniai rizikos veiksniai:
- ESO viešai skelbiama techninė informacija yra ribota, o prijungimo paslaugų preliminarių kainų skaičiuoklė nepritaikoma visiems vartotojams – tai riboja galimybes klientams gauti kuo tikslesnę informaciją.
- Praktikoje taikomos nevienodos prijungimo prie tinklų sąlygos, kas gali lemti perteklinius techninius reikalavimus ir nepagrįstas prijungimo paslaugų kainas klientams. Pavyzdžiui, atliekant analizę buvo nustatyti atvejai, kai klientui buvo suplanuota prijungti elektros įvadą nuo toliau esančios transformatorinės, nors šalia yra artimesnė. Arba, techninėse sąlygose ESO nurodė pakeisti transformatorių, kurio keitimas galimai nebuvo būtinas. Nuo techninėse sąlygose nurodomos informacijos tiesiogiai priklauso kliento prijungimo darbų apimtis ir galutinė paslaugos kaina klientui. STT taip pat nustatė, kad ESO ne visais atvejais tinkamai užtikrino privačių interesų deklaravimo kontrolę, kai keli ESO darbuotojai turėjo privatų interesą su ESO rangovais.
- Laisvų galių elektros tinkle rezervavimo sistema gali sudaryti sąlygas piktnaudžiavimui – pavyzdžiui, rezervuoti objektyviai nereikalingą kiekį elektros, o tai gali apriboti tinklų prieinamumą kitiems klientams.
- Ydingas prijungimo kainų (pagal faktines sąnaudas) nustatymas ir perskaičiavimas gali lemti kainos pasikeitimą klientui ir kelti neskaidrių susitarimų riziką. Pavyzdžiui, nustatyti atvejai, kai klientas su ESO suderina prijungimo paslaugos kainą, sudaro sutartį ir sumoka įmoką, tačiau jau atlikus prijungimo darbus, sužino, kad kaina buvo padidinta, nes ESO rangovo atlikti darbai kainavo brangiau. Taip pat nustatyti ir atvirkštiniai variantai – po perskaičiavimo ESO kaina sumažinama, kai rangovas darbus atlieka pigiau.
Siekiant mažinti korupcijos rizikas, STT pateikė Energetikos ministerijai, Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai ir ESO rekomendacijas – plėsti fiksuotų įkainių taikymą, tobulinti prijungimo techninių sąlygų, galios rezervavimo ir prijungimo paslaugų kainodaros mechanizmus bei stiprinti ESO darbuotojų nešališkumo bei privačių interesų paslaugų teikimo srityje kontrolę ir priežiūrą.
Viešojo sektoriaus subjektai, kuriems analizėje pateiktos rekomendacijos, per 3 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į STT pateiktas pastabas ir pasiūlymus.