Naujausias technologijų bendrovės „StrongPoint“ užsakymu atliktas apsipirkimo įpročių tyrimas atskleidė, kad Lietuvos pirkėjai vis labiau renkasi greitį. Beveik pusė (49 proc.) apklaustųjų pirmenybę teikia savitarnos kasoms, o net 61 proc. lietuvių mano, kad jose apsiperka greičiau. Ir nors pirkėjai džiaugiasi išvengiantys eilių, tyrimas rodo, kad labiausiai apsipirkimo patirtį pagerintų sklandesnis amžiaus patvirtinimo procesas savitarnoje.
„Šie rezultatai atskleidžia, kad savitarnos kasos Lietuvoje iš apsipirkimo alternatyvos tapo standartu. Kartu su šiuo pokyčiu auga ir pirkėjų lūkesčiai. Tai, kas anksčiau buvo inovacija, dabar yra kasdienybė, todėl net menkiausi trikdžiai savitarnos kasose tampa labiau pastebimi. Tyrimas išryškino vieną didžiausių kliūčių siekiant visiško sklandumo – būtinybę kviesti parduotuvės darbuotoją perkant prekes su amžiaus apribojimu. Būtent čia matome didžiausią potencialą inovacijoms tokioms kaip automatinis DI amžiaus patvirtinimas savitarnoje. Mūsų, kaip technologijų partnerių, tikslas yra pašalinti šiuos paskutinius barjerus, kad pirkėjai apsipirktų kaip įmanoma greičiau ir paprasčiau“, – teigia Rimantas Mažulis, „StrongPoint“ vadovas Baltijos šalims.
Ko lietuviai tikisi iš savitarnos?
Nors savitarnos kasos vertinamos teigiamai, reprezentatyvus Lietuvos visuomenės tyrimas atskleidė, kad pirkėjai susiduria su konkrečiais nesklandumais, kurie formuoja jų lūkesčius ateities sprendimams. Jaunesni, didmiesčiuose gyvenantys pirkėjai labiau linkę priimti naujoves, o vyresni ir regionuose gyvenantys – vertina įprastas kasas bei žmogišką kontaktą. Didžiausiu iššūkiu išlieka būtinybė laukti darbuotojo patvirtinimo perkant alkoholį ar tabaką – su tuo susiduria 46 proc. apklaustųjų.
Pasak R. Mažulio, šie iššūkiai tiesiogiai atsispindi pirkėjų noruose. Svarbiausias pageidavimas – galimybė apsipirkti ir atsiskaityti greitai, patogiai bei sklandžiai (37 proc.), taip pat lietuviai tikisi, kad nesusidurs su techninėmis klaidomis ir esamos savitarnos kasų funkcijos tobulės. Tokių lūkesčių turi kas penktas (22 proc.) apklausoje dalyvavęs lietuvis.
Sprendžiant šį pirkėjams aktualų iššūkį, Lietuvoje jau testuojamas naujas sprendimas. Prekybos tinkle „Iki“, vienoje iš Vilniaus parduotuvių, pradėtas pilotinis projektas, kurio metu įdiegta dirbtinio intelekto (DI) pagrindu veikianti automatinė amžiaus atpažinimo sistema.
„Skaičiai kalba patys už save – amžiaus patikrinimo procesas savitarnos kasose dėl DI įrankių naudojimo sutrumpėja nuo vidutiniškai 30 iki mažiau nei 10 sekundžių. Poveikis yra dvejopas: pirkėjai sugaišta mažiau laiko laukdami, o darbuotojams atlaisvėja rankos, jie gali daugiau dėmesio skirti tiesioginei pagalbai klientams. Iš esmės, ši technologija sprendžia vieną iš labiausiai erzinančių apsipirkimo savitarnoje aspektų“, – teigia R. Mažulis.
Savitarnos ateitis priklauso nuo pirkėjų požiūrio į naujoves
Tyrimas atskleidė, kad Lietuvos pirkėjų požiūris į technologijas nėra vienalytis – išryškėja dvi skirtingos grupės. Viena jų – dažniausiai jaunesnio amžiaus, didmiesčių gyventojai, kurie yra atviri naujovėms, teigiamai vertina augančią automatizaciją ir nori modernių, inovacijomis paremtų sprendimų. Kita grupė – vyresnio amžiaus, mažesnių miestelių ar kaimų gyventojai, kurie pirmenybę teikia įprastoms kasoms, vertina gyvą kontaktą su darbuotojais ir yra labiau skeptiški naujovėms. Tyrimo duomenimis, pirmoji, technologiškai pažangesnė pirkėjų grupė yra didesnė ir, tikėtina, ateityje tik augs.
„Žvelgiant į ateitį, didesnė dalis pirkėjų prekybos vietas po 5–10 metų įsivaizduoja gerokai modernesnes: su daugiau automatizacijos, robotizacijos ir DI sprendimų. Šią viziją patvirtina ir pirkėjų lūkesčiai. Pati geidžiamiausia ateities technologija yra galimybė išeiti iš parduotuvės be jokio sustojimo kasoje, atsiskaitant automatiškai. Tai dar kartą parodo, kad greitis ir siekis išvengti bet kokių trikdžių išlieka pagrindiniais veiksniais, skatinančiais technologinę pažangą mažmeninėje prekyboje“, – apibendrina R. Mažulis „StrongPoint“ vadovas Baltijos šalims.
„StrongPoint“ užsakymu atliktas tyrimas vyko 2025 m. liepos 14–28 dienomis. Jo metu buvo vykdyta internetinė apklausa (CAWI), kurioje dalyvavo 1002 respondentai. Apklausta reprezentatyvi 18–74 metų amžiaus Lietuvos gyventojų imtis, kurie yra atsakingi už maisto ar buities prekių pirkimą, taikant kvotas pagal lytį, amžių ir gyvenamąją vietovę. Nurodoma, kad tyrimo rezultatų paklaida neviršija 3,1 proc.