Skraidantis povandeninis dronas, tai idėja, kuri dar neseniai atrodė kaip mokslinė fantastika, tačiau šiandien tampa realybe. Šį projektą sukūrė keturi studentai iš Alborgo universiteto Danijoje.

Jų sprendimas yra paprastas, bet kartu genialus, todėl atkreipė dėmesį visame pasaulyje. Dauguma transporto priemonių, galinčių veikti skirtinguose aplinkos elementuose, susiduria su dideliais kompromisais.
Amfibijos automobiliams sunku pasiekti efektyvumą vandenyje, o skraidančių automobilių projektai iki šiol atrodo labiau kaip eksperimentai nei praktiniai sprendimai. Todėl dronas, galintis veikti tiek ore, tiek po vandeniu, gali tapti tikru technologiniu lūžiu.
Tokie hibridiniai aparatai turi didžiulį potencialą ne tik mokslo ar filmavimo srityse, bet ir gelbėjimo bei karinėse operacijose. Alborgo studentų darbas parodė, kad kartais didžiausias proveržis slypi paprastume ir netradiciniame mąstyme.
Idėja ir kūrėjai
Projektą įgyvendino keturi studentai iš „AAU Energy“ laboratorijos Esbjerge. Tarp jų buvo lenkai Pawełas Kowalczykas, Krzysztofas Sierockis ir Mikołajus Dźwigała bei jų kolega Andrejus Copaci. Darbas prie šio išradimo truko beveik metus ir apėmė du akademinius semestrus.
Studentai pasitelkė universitete prieinamus įrankius, 3D spausdinimą ir CNC technologijas. Jie nesinaudojo sudėtinga ar itin brangia įranga, todėl projektas sulaukė dar daugiau susižavėjimo.
Tai parodė, kad kūrybiškumas ir atkaklumas kartais svarbesni už dideles investicijas. Pagrindinis iššūkis buvo sukurti vandeniui atsparų droną, kuris galėtų judėti po vandeniu nepaveiktas didelės plūdrumo jėgos ir kartu neprarastų mobilumo.
Techninis sprendimas
Didžiausia inovacija slypi drono sraigtuose. Jų mentės gali keisti pasvirimo kampą realiuoju laiku, todėl prietaisas geba prisitaikyti tiek prie oro, tiek prie vandens pasipriešinimo. Tai vadinamasis kintamo žingsnio sprendimas, leidžiantis tiksliau valdyti sukamąjį momentą.
Tokiu būdu dronas išvengia poreikio naudoti papildomus elementus ar sudėtingus variklius. Pilotui tereikia suprasti, kaip keisti menčių kampą, kad aparatas sklandžiai išnertų į paviršių arba panirtų po vandeniu.
Bandymų metu įrenginys buvo naudojamas nedideliame baseine, kurio gylis siekė iki pusantro metro. Nors tai dar nėra pritaikyta gilesniems vandens telkiniams, rezultatai rodo, kad ši koncepcija gali būti išplėtota ateityje.
Ribotumai ir ateities planai
Kol kas pagrindinė kliūtis yra akumuliatoriaus veikimo trukmė. Dabartinės baterijos riboja drono galimybes veikti ilgiau po vandeniu. Taip pat konstrukcija dar atrodo eksperimentinė, su matomais laidais ir paprastais komponentais.
Kūrėjai planuoja tobulinti projektą, suteikti jam profesionalesnę išvaizdą bei įrengti galingesnius energijos šaltinius. Jei tai pavyks, toks dronas galės veikti ilgiau ir tapti praktiškai pritaikomu įrankiu.
Nepaisant ribotumų, idėja jau dabar kelia susidomėjimą dėl savo paprastumo ir efektyvumo. Ji gali būti pritaikyta ne tik tyrimuose ar pramogose, bet ir gelbėjimo operacijose, laivų inspektavime ar net kariniuose veiksmuose.
Reikšmė ir galimybės
Nors tai nėra pirmasis dronas, galintis judėti po vandeniu, Alborgo studentų kūrinys išsiskiria savo sprendimu. Užuot didinę galią, jie pasitelkė programinę įrangą ir tikslius menčių reguliavimus, o tai atvėrė naujas galimybes.
Hibridiniai dronai ateityje gali atlikti paieškos darbus, filmuoti neįprastus kadrus ar padėti kariuomenei. Jie galėtų sekti priešininko veiklą ne tik iš oro, bet ir po vandeniu, pasislėpdami nuo kamerų bei radarų.
Projektas dar tik pradžios stadijoje, bet jau dabar matyti jo potencialas. Tai primena, kad inovacijos neretai gimsta universiteto laboratorijose, o jaunųjų kūrėjų idėjos gali pakeisti ištisas pramonės šakas.