Elektronika.lt
 2025 m. lapkričio 20 d. Projektas | Reklama | Žinokite | Klausimai | Prisidėkite | Atsiliepimai | Kontaktai
Paieška portale
EN Facebook RSS

 Kas naujo  Katalogas  Parduotuvės  Forumas  Tinklaraščiai
 Pirmas puslapisSąrašas
 NaujienosSąrašas
 StraipsniaiSąrašas
 Vaizdo siužetaiSąrašas
 Nuolaidos, akcijosSąrašas
 Produktų apžvalgosSąrašas
 Naudingi patarimaiSąrašas
 - Elektronika, technika
 - Ryšio technika
 - Programinė įranga
 - Operacinės ir tinklai
 - Kompiuterinė įranga
 - Kitos protingos mintys
 Vykdomi projektaiSąrašas
 Schemų archyvasSąrašas
 Teorija, žinynaiSąrašas
 Nuorodų katalogai
 Įvairūs siuntiniai
 Bendravimas
 Skelbimai ir pasiūlymai
 Elektronikos remontas
 Robotų kūrėjų klubas
 RTN žurnalo archyvas






 Verta paskaityti
Lapkričio 20 d. 13:16
Ką sukčiai daro su nutekintais duomenimis ir ką daryti, jei jus apgavo?
Lapkričio 20 d. 11:39
Studijose, darbe, asmeniniame gyvenime: kaip išnaudoti AI įrankių galimybes?
Lapkričio 20 d. 09:22
Naujos kartos telefonų ekranai dažnai braižosi lengviau: kodėl taip nutiko?
Lapkričio 20 d. 07:29
Nuo koncertų bilietų iki sutarčių: ar saugu kelti PDF failus į internetą?
Lapkričio 19 d. 20:20
Teismas nagrinėjo šokiruojančią bylą: vaiko žaidimai virto milžiniška skola, teismo sprendimas nustebino
Lapkričio 19 d. 17:44
„Philips Evnia 27M2N6501L“ – aukščiausios kokybės vaizdas QD-OLED ekrane
Lapkričio 19 d. 14:48
3 darbuotojų klaidos, atveriančios duris jautrios informacijos nutekėjimui
Lapkričio 19 d. 11:22
RRT primena: prieš Juodąjį penktadienį verta prisiminti saugaus apsipirkimo ir siuntimo taisykles
Lapkričio 19 d. 08:20
Juodasis penktadienis gali tapti juodai liūdnas: kaip nuolaidų sūkuryje apsipirkti saugiau?
Lapkričio 18 d. 20:40
„OnePlus“ paskelbė apie naująją „OxygenOS 16“ vartotojo sąsajos versiją su daugiau DI galimybių
FS25 Tractors
Farming Simulator 25 Mods, FS25 Maps, FS25 Trucks
ETS2 Mods
ETS2 Trucks, ETS2 Bus, Euro Truck Simulator 2 Mods
FS22 Tractors
Farming Simulator 22 Mods, FS22 Maps, FS25 Mods
VAT calculator
VAT number check, What is VAT, How much is VAT
Dantų protezavimas
All on 4 implantai,
Endodontija mikroskopu,
Dantų implantacija
FS25 Mods
FS25 Maps, FS25 Cheats, FS25 Install Mods
FS25 Mods
Farming Simulator 25 Mods,
FS25 Maps
ATS Trailers
American Truck Simulator Mods, ATS Trucks, ATS Maps
Reklama
 Patarimai » Elektronika, technika Ankstesnis patarimas | Sekantis patarimas | Dalintis | Spausdinti

Ličio jonų baterijos, paspirtukai ir šaltis: ar mažesnė talpa – vienintelė rizika?

Publikuota: 2025-02-17 20:27
Tematika: Elektronika, technika
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Šiemet žiemiškiems orams įsivyravus tik vasarį, šaltuoju sezonu gatvėse buvo galima matyti žmonių, keliaujančių elektrinėmis priemonėmis – paspirtukais ar dviračiais, kuriuos jie retkarčiais renkasi ir dabar. Ekspertai teigia – ne tik itin didelis šaltis, bet ir ilgas buvimas žemesnėje temperatūroje neigiamai veikia ličio jonų baterijas ir didina trumpųjų jungimų bei savaiminio užsiliepsnojimo riziką. Jie apžvelgia, kaip skirtingos temperatūros veikia prietaisus su ličio jonų baterijomis ir ką daryti, kad išvengtume nemalonių pasekmių, rašoma „Compensa Vienna Insurance Group“ pranešime žiniasklaidai.

Ličio jonų baterijos, paspirtukai ir šaltis: ar mažesnė talpa – vienintelė rizika?
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Kalbant bendrai apie ličio jonų baterijas, optimaliausiai jos veikia esant 0–45 °C temperatūrai, teigia „Vilnius Tech“ Elektros inžinerijos katedros vedėja prof. dr. Sonata Tolvaišienė. Kai temperatūra nukrenta žemiau nulio, baterijos neišvengiamai patiria neigiamą poveikį.

„Minusinėje temperatūroje lėtėja elektrolito jonų laidumas, todėl mažėja ličio jonų baterijos įtampos lygis, didėja vidinė varža. Kartu sumažėja elektrodų cheminės reakcijos greitis, kas lemia mažesnę baterijos talpą ir efektyvumą. Žemesnėje nei 0 °C temperatūroje, baterijos talpa gali sumažėti iki 30–50 proc., žemiau -20 °C, baterija gali tapti praktiškai neveiksni dėl per didelės varžos“, – aiškina ekspertė.

Visgi neigiamą poveikį ličio jonų baterijoms daro ne tik didelis šaltis, bet ir ilgas buvimas žemesnėje temperatūroje, o būtent elektriniai paspirtukai, dviračiai ar kitos transporto priemonės su ličio jonų baterijomis neišvengiamai šaltyje būna gana ilgai.

Ekspertė atkreipia dėmesį, kad žiemą el. dvirates transporto priemones papildomai veikia itin nepalankios sąlygos: šaltis, drėgmė, temperatūrų šuoliai ir mechaniniai pažeidimai slydimo, kritimo atveju. Žemoje temperatūroje plastikiniai ir metaliniai baterijų korpusai tampa trapesni, todėl smūgiai ar spaudimas gali sukelti fizinius korpuso pažeidimus, o šis atitinkamai – cheminio elektrolito nutekėjimą, kuris gali būti toksiškas ir degus.

„Net kai atrodo, kad orai geresni, žiemą patarčiau vengti naudoti el. dvirates transporto priemones tiek dėl trumpėjančio priemonių ilgaamžiškumo, tiek dėl didesnės tikimybės paslysti ir susižaloti“, – sako ji.

Pavojus ir prietaisui, ir sveikatai

Aukštą susižalojimų riziką patvirtina ir draudimo statistika. Draudimo duomenimis, žiemą taip pat aktyviai fiksuojami atvejai, kuomet tenka išmokėti žalas susižalojusiems kelyje su elektriniais paspirtukais, dviračiais ar panašiomis priemonėmis.

„Reikia nepamiršti, kad žiemos keičiasi – šaltukai būna laikini, o šiltesnių dienų turime daugiau, tačiau orai jomis yra labai apgaulingi. Temperatūrai nuolat svyruojant aplink nulį, keliai dažnai būna šlapi, slidūs, su nematomu ledu, ypač rytais. Nelaimei įvykti daug nereikia, ypatingai jei transporto priemonės padangos nėra naujos ar yra nudilusios. Tokiais atvejais rizikuojama net tik savo paties, bet ir kitų eismo dalyvių saugumu“, – sako ne gyvybės draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurance Group“ Produktų ir rizikos vertinimo departamento vadovė Julija Judickienė.

Draudimo ekspertė pataria žiemą ličio jonų baterijomis varomas transporto priemones atidėti iki pavasario, kai orai bus stabilesni ir kels mažiau pavojaus tiek jose esančioms ličio jonų baterijoms, tiek žmogaus ar turto saugumui. Jei vis dėlto transporto priemonės ar kita ličio jonų baterijas turinti elektronika naudojama šaltyje, svarbu peržiūrėti turto ir civilinės atsakomybės draudimo sąlygas.

Poveikis išmaniesiems įrenginiams

S. Tolvaišienė pastebi, kad ilgas buvimas žemoje temperatūroje neigiamai veikia ne tik minėtas transporto priemones, bet ir kasdien naudojamus išmaniuosius įrenginius, kurie taip pat turi ličio jonų baterijas – mobiliuosius telefonus, planšetes, kompiuterius, laikrodžius, fotoaparatus ir pan.

„Kadangi šie įrenginiai visada šalia, net nesusimąstome, kad žiemą su jais reikėtų elgtis kaip nors kitaip. Ypatingai dažnai mėgstame automobiliuose palikti kompiuterius, planšetes, kol, pavyzdžiui, po darbų užsukame į sporto klubus. Į ilgus žiemos žygius taip pat keliaujame su telefonais, fotoaparatais ir aktyviai jais naudojamės. Jei įrenginys šaltyje (-10 °C–0 °C) praleidžia kelias valandas, ilgalaikės žalos nebus, tačiau galimai pastebėsite sumažėjusią baterijos talpą, LCD ekranų vangumą, o didesniame šalyje ir pikselių „užšalimą“ ar laikinus spalvų iškraipymus“, – sako ji.

Vis dėlto, jei įrenginys žemesnėje temperatūroje arba šaltyje, siekiančiame net -20 °C, laikomas ilgai, o vėliau staiga perkeliamas į šiltą aplinką, jo viduje gali susidaryti drėgmės kondensatas. Ekspertė teigia, kad tai gali lemti koroziją ir elektronikos gedimus.

Palikus išjungtą įrenginį šaltyje, poveikis bus mažesnis nei aktyviai jį naudojant. Tačiau net ir be to, norint, kad įrenginys ilgiau tarnautų, svarbu laikytis saugaus jo laikymo, naudojimo ir įkrovimo rekomendacijų.

Ilgaamžiškumą lemianti priežiūra

S. Tolvaišienė teigia, kad patarimai, kaip prižiūrėti ličio jonų baterijas turinčius prietaisus žiemos metu, gana universalūs.

„Svarbu neleisti staigiai įrenginiui sušilti. Jei įrenginys buvo šaltyje, geriau jam leisti palaipsniui sušilti prie vidutinės ar kambario temperatūros. Jau vien staigus pernešimas iš šalčio į šiltą patalpą gali sukelti kondensaciją, kuri pavojinga elektronikai. Tad, įnešus įrenginius į vidų, jokiu būdu nereikėtų jų šildyti ant radiatorių ar kitų šildytuvų“, – sako ji.

Lygiai taip pat svarbu po buvimo šaltyje iškart prietaisų nekrauti. Prieš prijungiant prie įkroviklio, reikia leisti įrenginiui atšilti bent iki +10 °C temperatūros.

„Jei įrenginys buvo išjungtas ar išsikrovė šaltyje, iškart jo nejunkite. Rekomenduojama palaukti bent 30–60 minučių, kol įrenginys pasieks kambario temperatūrą. Jei susidarė kondensatas, galima įrenginį padėti sausoje aplinkoje arba naudoti silikagelio pakelius drėgmės sugėrimui“, – pataria ekspertė.

Po buvimo šaltyje, atšilimo ir krovimo, būtina stebėti baterijos elgseną, priduria ji. Jei pastebimas nenormalus perkaitimas, išsipūtimas ar sumažėjusi talpa, bateriją reikėtų keisti ar utilizuoti pagal gamintojo nurodymus.


Draudžiama platinti, skelbti, kopijuoti informaciją su
nurodyta autoriaus teisių žyma be redakcijos sutikimo.

 Rodyti komentarus (0)
Įvertinimas:  1 2 3 4 5 
Vardas:    El. paštas:   (nebūtinas)
Pakartokite kodą: 
  Apsaugos kodas: 
 
Komentarus rašo lankytojai. Komentarai nėra redaguojami ar patikrinami, jų turinys neatspindi redakcijos nuomonės. Redakcija pasilieka teisę pašalinti pasisakymus, kurie pažeidžia įstatymus, reklamuoja, yra nekultūringi arba nesusiję su tema. Pastebėjus nusižengimus, prašome mums pranešti. Jei nurodomas el. pašto adresas, jis matomas viešai. Patvirtindami komentaro įrašymą, kartu patvirtinate, jog esate susipažinęs su portalo privatumo politika ir su ja sutinkate.
Paneigė populiariausius šaldytuvų priežiūros mitus – piniginę tuštinti gali ir smulkmenos

Šiandien technologijos už mus ne tik tvarko namus, reguliuoja šildymą ir apšvietimą, bet net apsiperka. Inovacijomis ir dirbtiniu intelektu „pagardinami“ net tokie buitinės technikos prietaisai kaip šaldytuvai. Technologinės naujovės leidžia palengvinti jų priežiūrą, su kuria susiję nemažai mitų.

Šaldytuve viena klaida kasdien ryja pinigus: pataisykite rankenėlę ir sutaupysite pinigų

Kylant energijos kainoms, daug kas pradėjo atidžiau žiūrėti į buitinius prietaisus – kuriuos verta keisti, kuriuos verta reguliuoti, o kuriuos tiesiog išjungti, kai nereikia. Tačiau šaldytuvas toje kategorijoje, kuri išjungimo prabangos neturi.

Ši lemputė vairuotojams kelia didžiulį stresą, tačiau viena paprasta gudrybė ją leis išjungti per dvi minutes

Švieselė su užrašu „check engine“ yra viena nemaloniausių, kurią gali išvysti vairuotojas. Dažnai ignoruojama arba nuvertinama, ji iš tiesų gali signalizuoti ir visai nereikšmingą smulkmeną, ir rimtą automobilio variklio gedimą. Tačiau prieš skubant į servisą ir paliekant ten šimtus eurų, verta išbandyti paprastą metodą, galintį šią problemą pašalinti vos per kelias minutes.

2025-11-12 08:21
Automatiniai užtvarai – prieš šventinis vairuotojų galvos skausmas
2025-11-10 11:40
Sukčiai atranda naują nišą – elektromobilių įkrovimo stoteles: pataria, į ką atkreipti dėmesį
2025-11-05 20:21
Popieriaus lapas ir šaldytuvo durelės: slaptas triukas, kuris padės jums sutaupyti krūvas pinigų
2025-11-04 20:21
Paprastos klaidos, kurios gali kainuoti brangiai: taip kondicionierius gali trigubai padidinti sąskaitą už elektrą
2025-10-29 08:18
Vonios maišytuvai – kaip rasti balansą tarp funkcionalumo ir stiliaus
2025-10-27 20:20
Greičio matuoklis blykstelėjo, bet laiško negavote? Specialistai pasakė tai, ką privalo žinoti kiekvienas vairuotojas
2025-10-26 17:56
Netikėtai užsidegė degalų lemputė? Ekspertai pasakė, kiek išties dar galite nuvažiuoti
2025-10-25 17:26
Paslėpta automobilio funkcija, apie kurią daugelis nežino: mygtukas, kuris gali palengvinti kasdienį vairavimą
2025-10-22 14:22
Energijos taupymas namuose: kaip mažais žingsniais pasiekti didelį efektą
2025-10-21 14:13
Elektros tiekėjų planai po padidinamuoju stiklu: kaip pasirinkti teisingai ir sutaupyti? (2)
2025-10-20 17:19
Renkatės buitinę techniką? Primena, ką apie sutaupymus sufleruoja energijos efektyvumo etiketė
2025-10-17 20:24
Ši lemputė yra didžiausias vairuotojų košmaras: dauguma daro lemtingą klaidą, bet šis sprendimas gali išgelbėti
Daugiau...Paieška archyve

Global electronic components distributor – Allicdata Electronics

Electronic component supply – „Eurodis Electronics“

LOKMITA – įvairi matavimo, testavimo, analizės ir litavimo produkcija

Full feature custom PCB prototype service

Sveiki ir ekologiški maisto produktai

Mokslo festivalis „Erdvėlaivis Žemė

LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina

„Konstanta 42“

„Mokslo sriuba“

www.matuok.lt - Interneto spartos matavimo sistema

Programuotojas Tautvydas – interneto svetainių-sistemų kūrimas

PriedaiMobiliems.lt – telefonų priedai ir aksesuarai

Draugiškas internetas


Reklama
‡ 1999–2025 © Elektronika.lt | Autoriaus teisės | Privatumo politika | Atsakomybės ribojimas | Reklama | Turinys | Kontaktai LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!
Ets2 mods, Ats mods, Beamng drive mods
allmods.net
„MokslasPlius“ – mokslui skirtų svetainių portalas
www.mokslasplius.lt
Optical filters, UV optics, electro optical crystals
www.eksmaoptics.com
LTV.LT – lietuviškų tinklalapių vitrina
www.ltv.lt/technologijos/
Elektroninių parduotuvių optimizavimas „Google“ paieškos sistemai
www.seospiders.lt
Mokslo festivalis „Erdvėlaivis žemė“
www.mokslofestivalis.eu
Reklama


Reklama