Virtuali realybė (VR), kuri dar neseniai daugeliui siejosi tik su pramogomis, šiandien yra svarbi priemonė, padedanti mokytis, kurti, pažinti pasaulį ir geriau suprasti save. Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) mokslininkų teigimu, VR nėra tik žaidimų aikštelė – tai priemonė, kuri efektyviai taikoma mokymui, studijoms ar moksliniams tyrimams. VR, dirbtinis intelektas, interaktyvios multimedijos – tai ne ateities mokslas, o šiandienos studentų kasdienybė.

Jono Petronio nuotr.
„Virtuali realybė leidžia visiškai pasinerti į skaitmeninę aplinką. Užsidėjęs VR akinius, gali persikelti į kitus pasaulius – dairytis po interaktyvų muziejų, daryti mokslinius eksperimentus, tyrinėti architektūrą, pažinti kitas kultūras ar savo paties emocijas. Šiandien VR technologijos žengia toli už pramogų srities ribų: jos naudojamos mokymui ir mokymuisi, kultūros paveldo pristatymui, meno instaliacijose“, – pasakoja VDU Informatikos fakulteto Sistemų analizės katedros vedėja, docentė dr. Judita Kasperiūnienė.
Pasak mokslininkės, šiandien populiari ir kita panaši technologija – išplėstinė realybė (angl. extended reality, XR), kuri leidžia praturtinti realų pasaulį skaitmeniniais objektais. Naudodami telefoną, planšetę ar specialius akinius, vartotojai gali matyti realioje aplinkoje įterptus trimačius modelius, tekstus, animacijas ar net personažus.
„Tiek VR, tiek XR leidžia kurti įtraukiančias patirtis, ugdyti interaktyvaus dizaino, techninius ir kūrybinius įgūdžius. Pasinėrę į virtualią ar išplėstinę realybę, laviname savo erdvinį mąstymą, ugdome problemų sprendimo, komandinio darbo ar kritinio mąstymo įgūdžius. Tai puiki erdvė saugiam eksperimentavimui ir kūrybai. Nieko nuostabaus, kad šiandien šios technologijos taikomos be galo plačiai – nuo XR reklamų ar virtualių prototipų versle iki edukacinių VR turų, mokomųjų žaidimų, interaktyvių instaliacijų ir paveldo objektų rekonstrukcijų“, – pažymi doc. dr. J. Kasperiūnienė.
Virtuali realybė leidžia saugiai mokytis ir praktikuotis – išbandyti veiklas, kurias realiame pasaulyje atlikti sudėtinga arba pavojinga. Dėl to VR itin plačiai taikoma tokiose srityse kaip technologijos, medicina, fizika, chemija ar inžinerija.
Multimedijų laboratorija – vieta, kur susilieja kūryba ir technologijos
Didžiules virtualios ir išplėstinės realybės, kaip ir kitų technologijų, galimybes išbandyti praktikoje galima VDU Informatikos fakultete – čia veikiančioje Multimedijų laboratorijoje. Studentai ir mokslininkai joje taiko naujausias multimedijos technologijas, dirba su įranga, skirta interaktyvių aplinkų kūrimui, taip pat – skenavimo įranga, kuri leidžia į skaitmeninę erdvę perkelti svarbius paveldui ar kitus išliekamąją vertę turinčius realaus pasaulio objektus.
Kaip pasakoja doc. dr. J. Kasperiūnienė, Multimedijų laboratorijoje susilieja kūryba ir technologijos. VDU studentai čia rengia savo baigiamuosius ar kursinius darbus, dalyvauja tarpdisciplininiuose projektuose, dirba su verslo užsakovais.
„Studentų projektai patys įvairiausi, išties kūrybingi ir prasmingi: interaktyvus mokslo muziejus, leidžiantis tyrinėti gamtos mokslų eksperimentus virtualioje erdvėje, edukacinis pabėgimo kambarys, paremtas baltų mitologija ir loginėmis užduotimis, taip pat – VR simuliacija „Emocijų valdymas mokykloje“, kuri padeda vaikams mokytis atpažinti ir valdyti emocijas. Tarp studentų darbų – ir tarpukariu veikusio VDU Fizikos ir chemijos instituto rūmų virtuali rekonstrukcija, skirta virtualios realybės ir asmeninių kompiuterių sistemoms. Mūsų studentai stengiasi, kad būtų ne tik gražu ar įdomu, bet ir turėtų poveikį, naudą“, – pabrėžia doc. dr. J. Kasperiūnienė.
Studijos – unikalus technologijų, meno ir dizaino derinys
Išskirtinį dėmesį virtualiai realybei, kompiuterinių žaidimų kūrimui ir kitoms technologinėms inovacijoms skiria VDU siūloma Multimedijos ir interneto technologijų bakalauro studijų programa. Pasak VDU Sistemų analizės katedros vedėjos, ši programa yra unikalus technologijų, meno ir dizaino derinys, kurio tikslas – parengti specialistus, gebančius kurti multimedijos, kompiuterinių žaidimų, virtualių aplinkų ir internetinių sistemų sprendimus. Čia studentai ne tik lavina programavimo, multimedijos ar kompiuterinės grafikos žinias, bet ir komandinio darbo ar kūrybiškumo įgūdžius, o svarbiausia – dar studijuodami gali prisiliesti prie mokslo ir verslo projektų.
„Mokymasis čia grindžiamas patirtimi – tai viena iš didžiausių programos stiprybių. Deriname teorinius studijų dalykus su laboratoriniais ir praktiniais darbais, realių, interaktyvių projektų rengimu, eksperimentavimu, tarpdiscipliniškumu, bendradarbiavimu su meno, švietimo, kultūros, verslo partneriais. Mes norime, kad studentas iškart matytų, kur pritaikys tai, ką išmoko“, – sako doc. dr. J. Kasperiūnienė.
Pašnekovė pabrėžia, kad šios studijų programos turinys – itin įvairiapusiškas, apimantis ne tik trimatį modeliavimą, animaciją, audiovizualines technologijas ar programavimą, tačiau ir žaidimų kūrimą, VR/XR projektavimą, įvairias interaktyvias medijas, vartotojo sąsajos dizainą.
„Augant dirbtinio intelekto, interaktyvių sistemų ir skaitmeninio dizaino svarbai, tokių studijų reikšmė tik didės. Mūsų studentai rengiami ne tik būti technologijų naudotojais, bet ir jų kūrėjais – žmonėmis, kurie žino, kaip technologija gali paveikti, praturtinti ar net transformuoti žmogaus patirtį“, – pažymi VDU docentė.
Patiko laisvė kurti projektus: dėstytojas tik užveda ant kelio
Šiuo metu VDU Multimedijų ir interneto technologijų studijų programoje studijuojanti Kornelija Mauzaitė pasakoja, kad pasirinko ją todėl, kad dar nuo mokyklos laikų domina animacija. „Kai pamačiau, ką ši programa siūlo, nusprendžiau išbandyti save šiose studijose. Labiausiai patinka laisvė darant projektus, pavyzdžiui, trumpametražius filmukus ar žaidimus. Dėstytojas užveda ant kelio, duoda mintį, bet studentas gali savarankiškai nuspręsti, ką daryti“, – savarankiškumą kaip vieną svarbiausių privalumų įvardija Kornelija.
Pasak jos, studijose dėstoma nemažai įdomių dalykų – apie audiovizualinį meną, kūrybinę multimediją, kompoziciją, skaitmeninį garsą, išplėstinę realybę ir įvairias kitas sritis. Studentė pasakoja, kad per paskaitas siūloma ir mokoma naudotis virtualia realybe ir kitais inovatyviais įrankiais – pavyzdžiui, kaip išplėstinė realybė leidžia ant realių objektų uždėti trimatį arba dvimatį veikėją ar sceną.
„Labai patiko studijų metu daryti vieną laboratorinį darbą, skirtą išplėstinės realybės inžinerijos dalykui: kurti išplėstinės realybės scenas naudojant dvimačius ir trimačius markerius mobiliems įrenginiams. Į grafinį variklį „Unity“ buvau įsikėlusi slibiną, tad, naudodama programėlę telefone, galėjau matyti tą slibiną bet kurioje vietoje, kur pakreipiamas telefonas. Tuo metu buvome auditorijoje – tad atrodė, kad slibinas skraido joje. Šis darbas patiko, nes nieko panašaus nebuvau mačiusi, buvo įdomu išbandyti“, – įspūdžiais dalinasi studentė, atskleidusi, jog ateityje ją domintų darbas trimatės animacijos ar filmų specialiųjų efektų srityje.
Toje pačioje programoje studijuojanti Karolina Grigaravičiūtė papildo, kad šias studijas pasirinko dėl plataus spektro sričių, kurios ją domina. „Ieškojau tokios programos, kurioje galėčiau mokytis derinti tiek meną, tiek technologijas, kuriant tam tikrą produktą. Įdomiausi studijų dalykai – dirbtinio intelekto žaidimų kūrimas, vizualinės komunikacijos, kūrybinės multimedijos pagrindai bei kompiuterio vartotojo sąsaja“, – atskleidžia Karolina, pasidžiaugusi, kad programos dalykus dėsto motyvuoti ir draugiški savo srities specialistai.
Studentė pasakoja, kad jai įdomiausi studijų metu vykdomi projektai siejasi su žaidimų kūrimu, nes šio proceso metu reikia derinti tiek programavimą, tiek logiką, dizainą ir vartotojo sąsają. „Labiausiai patiko bandyti kurti savo alternatyvią versiją jau egzistuojančio žaidimo – šį semestrą tai buvo „Bomberman“ tipo žaidimas pagal „Bomb It“ žaidimo pavyzdį, kuriam naudojau „Unity“ žaidimų kūrimo variklį“, – sako pašnekovė, svarstanti toliau gilinti žinias ir praktikuotis puslapių grafinio dizaino, žaidimų aplinkos ar veikėjų kūrimo srityse.
Kūrybiškumas, tradicijos ir inovacijos
VDU Multimedijos ir interneto technologijų bakalaurė Iveta Intaitė pasakoja, kad jai ši programa labiausiai patiko dėl suteiktos laisvės kurti pagal savas idėjas. „Studijose skatinama kūrybinė laisvė ir nuodugnus idėjos plėtojimas, jos analizė. Be to, VDU studijų metu suteikia galimybę studijuoti su ne multimedijos programa susijusius dalykus, tokius kaip architektūra, psichologija, astronomija. Naujų sričių pažinimas paskatino kurti kokybiškesnius, vartotojui pritaikytus multimedinius produktus“, – I. Intaitė prisiminė studijų lankstumą dėl universiteto palaikomų artes liberales (laisvųjų menų) principų, papildžiusi, kad labiausiai jai patiko studijų dalykai, susiję su interaktyvių aplinkų ir jų komponentų kūrimu.
Šiose studijose, pasak Ivetos, derinami tradiciniai ir inovatyvūs mokymo metodai – dirbama su įvairia programine įranga, kur reikalingas interaktyvumas ir įsitraukimas norint įsisavinti studijų medžiagą, atlikti eksperimentus ar kurti produktą. Studentai kuria 3D eksperimentų simuliacijas su programa „Blender“, įvairias aplikacijas ir žaidimus grafiniame variklyje „Unity“.
„Be to, įtraukiamos ir VR technologijos bei jų kūrimas. Studijų metu suteikiamos galimybės kurti virtualios ir išplėstinės realybės aplinkas įvairiomis specifikomis ir interaktyvumo lygiais: nuo virtualių aplinkų įtraukimo į realybę, atitinkamos informacijos pateikimo iki vartotojo įsitraukimo, manipuliuojant objektus. Tokiu būdu studentai gali pažinti VR ir XR aplinkų charakteristikas testuojant ir kuriant savo aplikacijas“, – teigia I. Intaitė.
Dalindamasi mintimis apie savo Multimedijos ir interneto technologijų bakalauro studijas, pašnekovė prisiminė metus rengtą baigiamąjį darbą – kompiuterinį žaidimą, skirtą aplinkosaugos problemų atvaizdavimui.
„Pavyzdžiui, apibūdinant klimato kaitą, žaidime vaizduojamos dykumos buvo išdžiūvę vandenynai: čia stūksojo sudžiūvę koralai, apleisti laivai ir banginių griaučiai. Daugumą žaidimo trimačių objektų sumodeliavau ir tekstūravau naudodama „Blender“ programą. Taip pat kūriau ir pagrindinius veikėjus: jų dizainus, atkreipiant dėmesį į distopinį įsivaizduojamą pasaulį. Žaidimas buvo kuriamas naudojant „Unity“ grafinį variklį. Šis projektas leido suprasti, kad žaidimų kūrimas reikalauja įvairių žinių ir gebėjimo suderinti įvairius menines disciplinas į vieną kokybišką produktą“, – apibendrina I. Intaitė, šiuo metu studijuojanti VDU Informatikos fakulteto Taikomosios informatikos magistrantūroje.
Pasak universiteto atstovų, Multimedijų ir interneto technologijų studijos – dinamiška, į ateitį orientuota programa, kurioje, be kita ko, derinama dailė ir programavimo pagrindai, audiovizualinis menas ir matematika, kompozicija ir geometrija, grafinis dizainas ir grafikos programavimas. Studentai čia išmoks profesionaliai naudotis pagrindiniais multimedijos ištekliais, kompiuterinėmis technologijomis, taikyti VR, 3D, animaciją, kurti žaidimus, mobiliąsias programėles. Baigusieji šias studijas dirba įvairiose organizacijose, kuriančiose produktus ir paslaugas informacijos, elektronikos, ryšio technologijų srityse, reklamos ir dizaino agentūrose, visuomenės informavimo, viešosios komunikacijos ir kitose įmonėse bei organizacijose.