Siekdama apsaugoti žmones nuo sukčių atakų, „Bitė“ įdiegė naują apsaugos sistemą, kuri automatiškai blokuoja SMS su kenkėjiškomis nuorodomis. Kasdien „Bitės“ tinkle užblokuojama apie 2,5 tūkst. tokių sukčių žinučių. Prie didesnio žmonių saugumo galėtų prisidėti ir pačios organizacijos, tokios, kaip bankai, „Bitėje“ registruodamos savo siuntėjo vardą. Vis tik šia galimybe Lietuvoje naudojasi vos pavieniai verslai ir organizacijos, rašoma „Bitė Lietuva“ pranešime žiniasklaidai.

Asociatyvi „Bitės Lietuva“ nuotr.
Nors nuotolinių sukčių siunčiamos trumposios žinutės (SMS) sudaro tik nedidelę dalį viso SMS srauto, artėjant šventėms sukčių bandymų tradiciškai padaugėja.
„Kasdien „Bitės“ klientai gauna apie 2 mln. trumpųjų žinučių. Sukčių SMS sudaro vos 0,1 proc. viso srauto, tačiau net ir toks nedidelis kiekis vargina klientus bei gali pridaryti žalos. Sukčiai kėsinasi išvilioti ne tik žmonių asmeninius duomenis, bet ir pinigus. Naujoji mūsų sistema leidžia blokuoti įtartinas žinutes, ypač tas, kuriose įterptos kenkėjiškos nuorodos“, – aiškina Arūnas Mickevičius, „Bitė Lietuva“ generalinis direktorius.
Nauja „Bitės“ apsaugos nuo nuotolinių sukčių sistema automatiškai tikrina visas tinkle keliaujančias SMS ir ieško žinučių, kuriose yra nuorodos. Tada sistema patikrina, ar šių nuorodų nėra Nacionalinio kibernetinio saugumo centro (NKSC) kenkėjiškų nuorodų sąraše. Jei pasirodo, kad nuoroda – sukčių, tokia žinutė adresatui nepristatoma. Praleidžiamos tik tos SMS, kurių nuorodos nekelia grėsmės ar dar nebuvo įtrauktos į NKSC sąrašą. SMS nuorodos patikrinamos itin greitai, tai trunka vos kelias milisekundes, tad nei siuntėjas, nei gavėjas nepajaučia sulėtėjimo.
„Per dieną mūsų apsaugos sistema sulaiko apie 2500 kenkėjiškų žinučių, kurios bando imituoti oficialius bankų, kurjerių, el. parduotuvių ar valstybinių institucijų pavadinimus. Sukčiai naudoja net vizualiai panašias nuorodas, dažnai sukurtas taip, kad neatidžiam žmogui atrodytų patikimos. „Bitės“ sistema leidžia užkirsti kelią tokioms žinutėms dar prieš joms pasiekiant klientą“, – pabrėžia A. Mickevičius.
Pavyzdžiui, tarp užblokuotų SMS kenkėjiškų nuorodų pasitaiko tokių pavadinimų, kaip „epolicija.info“, „unipark.lat“, „judu-lt-service.com“ ir pan.
Sukčiams tobulėjant – stiprina apsaugą
Be nuorodų tikrinimo, „Bitės“ apsaugos sistema turi ir daugiau vertinamų parametrų, pavyzdžiui, vertina ir siuntėjo numerio atitikimą naudojamam SMS centrui. „Bitės“ klientai, net ir būdami užsienyje, vis tiek naudoja „Bitės” SMS centrą. Jei numerio ir centro informacija nesutampa, žinutė gali būti suklastota. Toks tikrinimas padeda identifikuoti galimai kenksmingas SMS.
Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriai taip pat bendradarbiauja tarpusavyje, keisdamiesi informacija apie sukčių SMS, siunčiamas per tarptautinius kanalus, trečiąsias šalis ar masinio siuntimo paslaugų teikėjus.
„Kibernetinio sukčiavimo mastai auga visame pasaulyje, o šventiniu laikotarpiu žmonės tampa dar patrauklesniu taikiniu. Dedame pastangas, kad mūsų klientų nepasiektų sukčių žinutės. Tam investuojame į saugumo sistemas, algoritmus, dirbtiniu intelektu (DI) paremtus sprendimus, bendradarbiaujame su institucijomis“, – pabrėžia skaitmeninių paslaugų bendrovės „Bitė“ vadovas.
Jis taip pat primena, kad tokios įmonės, kaip bankai, pašto tarnybos ar elektroninės prekybos platformos, gali registruoti savo siuntėjo vardą visų operatorių tinkluose. Tai apsaugo nuo bandymų siųsti klastotes žinomos organizacijos vardu ir padeda išvengti sukčiavimo atvejų, kai žinutė atrodo lyg gauta iš oficialaus šaltinio. Nors siuntėjo vardo registravimas yra viena veiksmingiausių priemonių apsisaugoti nuo klastočių, šia galimybe kol kas naudojasi labai nedaug – vos 5–6 įmonės.



