Įgyvendinant vieną iš Ekonomikos ir inovacijų ministerijos prioritetų – „nesunaikinamos“ skaitmeninės Lietuvos koncepciją – Registrų centrui iškelti nauji ambicingi lūkesčiai. Valstybė tikisi, kad Registrų centras taps patikimu, atspariu ir inovatyviu skaitmeninių paslaugų branduoliu, užtikrinančiu nenutrūkstamą kritinių duomenų ir paslaugų valdymą bei saugumą.
Patvirtintame lūkesčių rašte Registrų centrui pabrėžiama būtinybė modernizuoti informacines sistemas, atsisakant pasenusių technologinių sprendimų, užtikrinti duomenų prieinamumą, saugumą bei nenutrūkstamą paslaugų veikimą. Taip pat numatyta stiprinti kibernetinį atsparumą, diegiant pažangiausias saugos technologijas, o iki 2026 metų įdiegti abonentinį duomenų paslaugų modelį, kuris leistų efektyviau naudoti valstybės biudžeto lėšas. Registrų centras raginamas aktyviai diegti inovacijas, stiprinti atvirumą duomenų naudotojams ir tapti modernia, skaidria bei vertę kuriančia institucija, kuri ne tik administruoja, bet ir kuria skaitmeninės Lietuvos ateitį.
„Lūkesčiai aiškūs – atsakomybė už valstybės duomenis turi būti aukščiausio lygio. Nuo Registrų centro priklauso tai, ar mūsų piliečiai jausis saugūs, ar verslas galės veikti nepertraukiamai, ar valstybė gebės funkcionuoti net krizės akivaizdoje“, – sako viceministras Andžejus Trachimovič.
Anot jo, siekiama, kad Registrų centras taptų pavyzdžiu, kuriuo galėtų sekti kitos viešojo sektoriaus institucijos.
„Nesunaikinama“ skaitmeninė Lietuva
Praėjusią savaitę įvykęs Registrų centro sistemos sutrikimas, kai beveik visą dieną neveikė pagrindinės šalies e-paslaugos, tarp jų ir e-sveikata, dar kartą atkreipė dėmesį į valstybės informacinių sistemų pažeidžiamumą.
Ekonomikos ir inovacijų viceministras Andžejus Trachimovič teigia, kad incidentas parodė, jog valstybės informaciniai ištekliai negali būti grindžiami vien tik centralizuota technine baze.
„Registrų centras – tai vienas pagrindinių valstybės informacinių stuburų, atsakingas už gyventojų, juridinių asmenų, turto, sveikatos ir kitus kritinius registrus. Pasikartojantys paslaugų sutrikimai tapo pavojaus signalu, kurio negalime ignoruoti. Būtina nedelsiant atnaujinti įrangą ir migruoti į valstybės duomenų centrus bei kurti valstybinės debesijos resursą“, – teigia A. Trachimovič.
Reaguodama į situaciją, Ekonomikos ir inovacijų ministerija kartu su Registrų centru, Valstybės skaitmeninių sprendimų agentūra (VSSA), Kertinio valstybės telekomunikacijų centro bei Valstybės duomenų centro atstovais ėmėsi neatidėliotinų veiksmų.
Viceministras kartu su institucijų komanda lankėsi Valstybės duomenų centre, kur sutarta dėl spartesnio sistemingo valstybės duomenų migravimo – kritinė informacija bus perkelta į modernią, valstybės valdomą infrastruktūrą, užtikrinančią atsparumą techniniams ir saugumo iššūkiams. Pasirašius ilgai atidėliotus susitarimus, jau montuojama papildoma įranga, reikalinga spartesniam kritinių duomenų ir sistemų migravimui.
Šis sprendimas yra platesnės strategijos – „Nesunaikinamos“ skaitmeninės Lietuvos – dalis. Tai nacionalinė iniciatyva, kurios tikslas – sukurti atsparią ir patikimą valstybės valdymo hibridinę skaitmeninę infrastruktūrą, pajėgią veikti net ir ekstremaliomis sąlygomis: kibernetinės atakos, karinės krizės ar stichinės nelaimės atveju.
Koncepcija apima ne tik svarbių duomenų migravimą į valstybės duomenų centrus, bet ir hibridinės debesijos paslaugą – užtikrinančią nepertraukiamą paslaugų tiekimą ir duomenų dubliavimą ne Lietuvos teritorijoje.
„Kuriame sistemą, kur net ir nutrūkus elektros tiekimui ar ryšiams, valstybės duomenys liktų pasiekiami, o paslaugos – tęstinės. Tai ne utopija, o būtinybė XXI amžiaus valstybėje“, – pažymi viceministras.