Iki 200 tūkst. valandų per metus – tiek laiko vidutiniškai klientai praleidžia laukdami amžiaus patvirtinimo prie kasos. Siekiant pagreitinti apsipirkimo procesą, technologijų bendrovė „StrongPoint“ kartu su prekybos tinklu „Iki“ testuoja automatinį amžiaus patvirtinimo sprendimą. Pirmasis tokis Lietuvoje dirbtiniu intelektu (DI) pagrįstas amžiaus atpažinimo sprendimas persikėlė į naują vietą Vilniaus centre. Pasak Rimanto Mažulio, „StrongPoint“ vadovo Baltijos šalims, DI apgauti sunku, kad ir kiek stengtumėtės. Ar išdrįsite pamėginti?
Pirkėjai reaguoja emocingai: ir žaidžia, ir bando ribas

„Kai kurie pirkėjai procesą priima kaip žaidimą. Toks elgesys rodo, kad visuomenė po truputį keičia santykį su DI. Kai žmogus pats viešoje vietoje gali prieiti ir išbandyti naujovę, tai sudaro sąlygas technologijoms įsitvirtinti kasdienybėje natūraliai. Žmonės gali apsiprasti su tuo, kas galbūt laukia ateityje“, – sako R. Mažulis.
Pasak „StrongPoint“ vadovo, skirtingai nei žmogus, DI neabejoja. Technologinis sprendimas arba patvirtina pirkėjo amžių, arba ne. Testinėje savitarnoje veikia algoritmas, kuris remiasi tūkstančiais duomenų taškų, todėl klaidos tikimybė yra minimali. O jauniau atrodantiems asmenims taikomas papildomas „buferis“, pavyzdžiui, jei asmuo yra vyresnis nei 25 metai, jo amžius patvirtinamas automatiškai.
DI analizuoja ir veidą, ir aplinką – stebi, ar ji natūraliai keičiasi, ar, pavyzdžiui, fone matosi statiškas vaizdas, ar ranka su telefonu. Jei sistema nustato, kad prieš kamerą nėra gyvo žmogaus, amžiaus netvirtina, o į vietą kviečia darbuotoją.
„Estijoje šis sprendimas sulaukė susidomėjimo, kai žmonės bandė ir stovėti grupėse, ir greitai apsikeisti su vyresniu asmeniu prieš DI nuskaitant veidą, dėjosi kaukes ir dirbtines barzdas. Tokie bandymai apgauti DI su perukais, ryškiu makiažu ar nuotraukomis ekrane nėra veiksmingi. Tačiau visada geriausiai tuo įsitikinti galite, jei pamėginsite patys“, – testinę DI sistemą išbandyti patiems kviečia R. Mažulis.
Vienas pažangiausių sprendimų visoje ES
Lietuvoje DI amžiaus atpažinimo technologiją pirmasis testuoti pradėjo prekybos tinklas „Iki“. Anksčiau DI pagrįsta savitarna, leidžianti testuoti automatinį pirkėjo amžiaus patvirtinimą, kuris reikalingas perkant amžiaus ribojimo reikalaujančius produktus, veikė Vilniaus Pilaitės rajone. Sprendimas perkeltas į prekybos centrą „Europa“, Konstitucijos pr. 7A, kad jis pasiektų daugiau įvairių pirkėjų ir būtų galima patikrinti, kaip veikia skirtingose parduotuvėse. Kiekviena parduotuvė turi skirtingą plotą, išplanavimą, kasų vietą ir kitus skirtumus, todėl keičiasi ir bandymo sąlygos.
„Nuolat ieškome būdų, kaip paversti apsipirkimą dar greitesniu ir patogesniu. Išbandome įvairias naujoves, kad pirkėjams tektų kuo mažiau laukti ir apsipirkimo procesas būtų dar lengvesnis. Testinę sistemą savitarnoje jau išbandėme Pilaitėje ir šį bandymą tęsiame arčiau centro. Norime įsitikinti, kad sistema patikimai veikia įvairiomis sąlygomis: esant skirtingiems pirkėjų srautams, apšvietimui, kasos pozicijai“, – paaiškina Gintarė Kitovė, „Iki Lietuva“ komunikacijos vadovė.
Pirkėjų susidomėjimas testine savitarna su integruotu DI – akivaizdus. Žmonėms knieti pažiūrėti, ar sistema teisingai įvertins jų amžių. „Kadangi sistema nustato, ar esi vyresnis, ar jaunesnis nei 25-erių, ypač smalsauja virš 20 metų sulaukęs jaunimas. Kiekvienas nori įsitikinti, kokį verdiktą jiems pateiks DI“, – patikslina G. Kitovė.
DI pagrindu sukurta amžiaus patvirtinimo sistema galėtų sumažinti darbuotojų poreikį prieiti prie pirkėjų savitarnos kasose maždaug ketvirtadaliu, todėl apsipirkimas taptų žymiai greitesnis.
„Testinėje savitarnoje integruotas DI yra vienas pirmųjų mažmeninės prekybos sprendimų, kai technologija aktyviai reaguoja į klientą, o ne tik laukia, kol klientas kažką nuskenuos ar paspaus. Tai yra lūžis prekyboje, kuris gali pakeisti, kaip mes visi apsiperkame ir ko tikimės iš prekybos tinklų. DI integracijos kasose yra tarsi perėjimas nuo pasyvaus į aktyvų klientų aptarnavimo modelį“, – teigia sprendimą įgyvendinusios įmonės vadovas R. Mažulis.
Anot R. Mažulio, dabar matome perėjimą prie aktyvaus modelio, kur technologija tampa protingu, kone nematomu partneriu. Naudodama jutiklius ir DI, ji pati stebi ir supranta natūralius ir apgaulingus pirkėjo veiksmus.
Skirtingai nei daugelyje kitų šalių, Lietuvoje testuojamas sprendimas veikia visiškai lokaliai. Duomenys neišeina iš įrenginio. Tai atitinka aukščiausius ES duomenų apsaugos standartus ir juos viršija. Šiuo požiūriu sprendimas yra vienas iš pažangiausių Europoje.