Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/straipsniai/pazintiniai/71275/trecia-praktikos-nasa-diena-paauglys-atrado-nauja-planeta/spausdinti/

Trečią praktikos NASA dieną paauglys atrado naują planetą

Publikuota: 2020-01-15 20:11
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Inf. šaltinis: LRT.lt

Septyniolikmetis Wolfas Cukieras iš Skarsdeilo, Niujorko, mokslo metus gimnazijoje užbaigė vasaros praktika NASA Goddardo skrydžių centre, kur jau pirmosiomis darbo dienomis atrado aplink dvi žvaigždes skriejančią planetą.

Daugelis žmonių pirmosiomis darbo naujoje vietoje dienomis tik susipažįsta su aplinka ir būsimais bendradarbiais, bet vienas paauglys trečią praktikos NASA dieną atrado naują planetą, rašo „The Washington Post“.

Planeta su 2 žvaigždėmis / Asociatyvi NASA iliustracija

NASA teigimu, TOI 1338 b pavadinta planeta yra beveik septynis kartus didesnė už Žemę ir turi dvi žvaigždes – vienos jų masė apie 10 proc. didesnė už mūsų Saulės masę, o kita tesiekia trečdalį Saulės masės ir yra ne tokia ryški.

Tai buvo jau antroji paauglio stažuotė visatos tyrimų laboratorijoje – 2018 m. vasarą vaikinas praleido dirbdamas prie projekto, pavadinimu „Auksaplaukės juosta“, kur jo vadovu buvo NASA aviacijos ir kosmoso technologijų tyrėjas Ravi Kopparapu`as.

W. Cukieras vėl buvo pakviestas stažuotei į kosminių skrydžių kompleksą, tačiau R. Kopparapu`as vadovauti vaikino praktikai negalėjo. W. Cukierui buvo paskirtas naujas vadovas – NASA mokslininkas Veselinas Kostovas, kuris, kaip pats prisipažino leidiniui „The Washington Post“, iki tol nebuvo turėjęs nė vieno stažuotojo.

„Aš jam trumpai papasakojau, kuo mes užsiimame, o visa kita jis sužinojo pats, – sako V. Kostovas. – Jis labai greitai mokosi ir šiuo metu jau tikrai labai neblogai supranta šią sritį.“

W. Cukieras prisipažįsta, kad šią vasarą jis pirmą kartą dirbo su NASA tranzitiniu egzoplanetų tyrimo palydovu (angl. Transiting Exoplanet Survey Satellite) (TESS).

NASA teigimu, TESS naudojamas žvaigždžių ryškumui ir jo pokyčiams, susijusiems su planetų tranzitu, stebėti.

Anot W. Cukiero, remdamasis savo paties stebėjimais, dalyvaujant visuomenei skirtame TESS mokslo projekte „Planetų medžiotojai“ (angl. „Planet Hunters“), leidžiančiame žmonėms TESS duomenis naudoti žvaigždžių sistemų kategorizavimui, jis turėjo tam tikras gaires, ko ieškoti.

Stažuotės metu įsižiūrėjus į vieną atvaizdą kažkas pasirodė „įtartina“, sako vaikinas, pridurdamas, kad atvaizde pastebėtas papildomas elementas paskatino jį apie tai pranešti V. Kostovui. „Pamatę pirminį tranzitą, peržiūrėjome visą šviesos kreivę ir pastebėjome tris tranzitus“, – sako W. Cukieras.

Peržiūrėdami daugybę duomenų rinkinių, W. Cukieras ir V. Kostovas kelias valandas tikrino, ar jų matomi papildomi elementai yra tikri. „Pirmas kelias valandas dirbome dviese su Wolfu ir tik 99 proc. įsitikinę, kad mūsų matomi du elementai yra tikri, pasikvietėme į pagalbą kolegas“, – pasakoja V. Kostovas.

„Tai iš tiesų nulėmė tolesnę mano praktikos eigą, – apie savo atradimą sako W. Cukieras. – Nuo tos akimirkos aš ne tik ieškojau naujų planetų, bet ir sužinojau, koks yra naujos planetos patvirtinimo procesas.“

Šio proceso metu naudojami įvairūs duomenų instrumentai, dalyvauja Čikagos universiteto, Masačiusetso technologijų instituto (MIT) ir Kalifornijos valstijos universiteto padalinio San Diege mokslininkai.

V. Kostovo teigimu, šiuo atveju procesas vyko kur kas greičiau nei įprastai, W. Cukiero atrastos planetos patvirtinimas užtruko vos du ar tris mėnesius.

Šis atradimas, anot V. Kostovo, yra puikus TESS galimybių įrodymas. Mokslininkas įsitikinęs, kad ateityje bus rasta ir daugiau planetų. „TESS yra vienintelis instrumentas, kuriuo galime rasti tokias planetas“, – aiškina V. Kostovas.

Kartu su Godardo skrydžių centro ir kitų institucijų mokslininkais W. Cukieras tapo straipsnio apie stažuotę, kuris buvo atiduotas recenzuoti, bendraautoriumi.

NASA teigimu, apie TOI 1338 b kalbėta Honolulu vykusiame 235-ame Amerikos astronomų bendrijos suvažiavime.

Pats W. Cukieras planetai pavadinimo nesugalvojo, tačiau jo brolis pasiūlė ja pavadinti Wolftopia.

Dabar abituriento žvilgsniai krypsta į tokias aukštąsias mokyklas kaip Prinstono universitetas, Stanfordo universitetas ar MIT, kur jis norėtų studijuoti astrofiziką ar fiziką. O ateinančios vasaros praktikos vaikinas kol kas nėra suplanavęs.

LRT