Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/straipsniai/pazintiniai/2285/reklamos-internete-formos-reklaminiai-skydeliai/spausdinti/

Reklamos internete formos: reklaminiai skydeliai

Publikuota: 2005-11-09 15:20
Tematika: Pažintiniai, įdomybės
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Vaida Pileckaitė
Aut. teisės: el. paštas ©Vaida Pileckaitė

Ryškiausiai matoma, populiariausia ir turbūt efektyviausiai veikianti reklamos internete forma yra reklaminiai skydeliai. Anksčiau į reklaminius skydelius interneto puslapiuose buvo žvelgiama kaip į nevykusį ir daug pardavimų sužlugdžiusį dalyką. Kad ir kaip būtų keista, ekspertų nuomone, reklama internete buvo veiksmingas būdas siūlyti savo prekes ar paslaugas.


Ryškiausiai matoma, populiariausia ir turbūt efektyviausiai veikianti reklamos internete forma yra reklaminiai skydeliai (angl. banner).

2001 metais informaciniame pasaulyje į reklaminius skydelius interneto puslapiuose buvo žvelgiama kaip į nevykusį ir daug pardavimų sužlugdžiusį dalyką.

Reklaminiai skydeliai, pasak A. Zemdliauskaitės (2001), buvo mažiausiai efektyvus būdas siekiant pritraukti pirkėjus internete. Jie buvo daug mažiau veiksmingi nei elektroniniu paštu gaunama ar matoma per televiziją ir laikraščius reklama.

Kad ir kaip būtų keista, ekspertų nuomone, reklama internete buvo veiksmingas būdas siūlyti savo prekes ar paslaugas. Tiesiog, problema slypėjo pačiuose reklaminiuose skydeliuose: jie buvo ne itin įdomūs, be to, interneto vartotojai sugaišdavo labai daug laiko, kuomet, paspaudus pelės klavišą ant tokio skydelio, sulaukdavo, kol atsidarys atskiras reklaminis langas.

Remiantis daugelio autorių nuomone, reklaminiai skydeliai (angl. banner) – tai nedidelės apimties paveikslėliai (dažniausiai gif ar jpg formato), su riboto kiekio informacija, kurie atlieka dėmesio patraukimo ir nukreipimo į informacijos šaltinius funkciją. Siekiant gauti daugiau informacijos, paprastai pakanka jį tik paspausti.

Reklaminio skydelio reklama laikoma greičiausiu metodu, kad reklamuojama svetainė būtų pastebėta. Taip pat tai yra brangiausia reklamos internete forma, tačiau ne visada gali duoti tokį rezultatą, kokio buvo tikėtasi.

Ši reklamos internete forma bus veiksminga, jei:

  • nebus įkyri ir negadins svetainės vaizdo, t. y. nebus labai ryškios, nederančios spalvos ir greita jų kaita, dažnas viso skydelio mirksėjimas, kas sukelia pyktį ir gadina nervus.
  • bus informatyvi ir aiškiai priskirta firmai, kuri reklamuojasi.
  • suteiks galimybę susipažinti su reklamuojama preke ar paslauga plačiau, nepaliekant tinklapio, kuriame reklama yra įdėta.

Kai kuriose svetainėse reklaminiai skydeliai užima didžiausią reklamos plotą visoje svetainėje. Jie yra panašūs į reklaminius skelbimus spaudoje: laikraščiuose ir žurnaluose, tik internete, tuose keliuose kvadratiniuose centimetruose, taip pat gali būti pateikiamas vaizdas bei garsas. Plečiantis rinkai keičiamos senos reklamos formos, atsiranda ir naujų. Prieš keletą metų išpopuliarėjęs 486x60 taškų dydžio reklaminių skydelių (angl. banner) standartas užleidžia vietą naujiems bei didesniems reklaminiams skydeliams.

Toliau bus išskiriami bei trumpai aptariami pagrindiniai reklaminių skydelių tipai bei pateikiami jų pavyzdžiai. Kaip matome, 1 paveiksle yra išskiriami pagrindiniai reklaminių skydelių tipai:

Išsiplečiantys skydeliai (angl. Expand Billboard) – tai yra reklaminis skydelis, su dydžio padidinimo galimybe. Jį paspaudus arba ant jo užvedus pelę, skydelis gali išsiplėsti iki 400 proc., patraukus pelę jis automatiškai sugrįžta į buvusią padėtį. Lankytojas šį veiksmą gali atlikti ir atsitiktinai, vesdamas pelę link viršutinio portalo ar naršyklės meniu. Tokiu būdu tinklapis nepraranda to lankytojo, kurio nesudomino reklaminis pasiūlymas, o reklamos užsakovas gauna galimybę pateikti didelio formato reklaminį pasiūlymą neerzindamas internauto agresyviomis reklamos formomis.

Iššokantys langai (angl. Pop Under) – tai langai, kurie atsidaro po naršykle. interneto vartotojui užėjus į jo mėgstamą tinklapį, jam net nepastebint atskirame lange užsikrauna gana didelio formato reklama. Uždarius naršyklės langą, reklama atsiranda tiesiai prieš akis. Ši reklamos forma gali būti panaudota apklausoms atlikti, akcijų dalyviams registruoti, anketinių duomenų surinkimui ir pan. (Hairong Li, J. D. Leckenby, 2004). Skirtingai nei „Pop Under“, „Pop Up“ yra viena iš labiausiai erzinančių reklamos formų, todėl ją demonstruojant visada naudojamas parodymų dažnio ribojimas. Tačiau tinkamoje vietoje ir kūrybiškai panaudojus – gali duoti puikių rezultatų. Ypač tinka reklamos kampanijoms, kurių tikslas – kuo didesnis lankytojų srautas užsakovo tinklapyje.

Animuotos užsklandos (angl. Floating Ad) – tai reklamos internete forma, kuri laisvai „skraido“ virš peržiūrimo internetinio puslapio pagal iš anksto parengtą scenarijų. Yra galimybė nustatyti, kad reklamuojamas objektas, praėjus tam tikram laiko tarpui, „nusileistų“ ant reklaminio skydelio arba „paliktų“ tinklapį. Animuota užsklanda – lankstus reklamos formatas, leidžiantis sukurti bet kokį efektą kompiuterio ekrane. Tai viena iš efektyviausių reklamos internete priemonių, didinančių prekės ženklo žinomumą ir generuojančių didelį skaičių kreipinių į reklamos užsakovo tinklapį (Hairong Li, J. D. Leckenby, 2004).

Iššokantys langai (angl. Brand Mark) – tokia pati reklamos internete forma, kaip „Pop Up“ arba „Floating Ad“, tik jai suteikiama individuali reklamuojamo daikto ar prekės ženklo forma. Prekės ženklo tipo reklamos dažniausia turi sumažinimo / padidinimo ir išjungimo mygtukus, jie gali būti perkeliami iš vienos tinklapio vietos į kitą. Ši reklamos forma ypatingai efektyvi norint atkreipti vartotojo dėmesį į reklamuojamą produktą (Hairong Li, J. D. Leckenby, 2004).

Reklaminiai puslapiai (angl. Poltergeist) – tai pilnaekranė animuota, iki 10 sekundžių trukmės užsklanda, kurią jau galima lyginti su televizine reklama. Kaip rodo tyrimai, atlikti JAV, tokia reklama mažiau erzina vartotojus negu iššokantys langai (angl. Pop Up) ar kitos agresyvios reklamos internete formos. Taip yra dėl to, kad animuota reklama žymiai patrauklesnė nei statinė ir svarbiausia, kad po nustatyto laiko (5–10 sek.) reklama pati išsijungia. Paprastai tokia reklama demonstruojama ribojant kontaktų su ja dažnį – tai leidžia ne tik planuoti pasiekiamos auditorijos dydį (angl. reach) bei kontaktų dažnį (angl. frequency), bet ir vartotojus erzina mažiau. Šiame puslapyje atsiveria galimybės pateikti ypatingai plačią informaciją ir neabejotinai atkreipti lankytojų dėmesį. Jei įmonė vykdo trumpalaikę akciją internete ir neturi savo svetainės, šis iššokantis puslapis gali ją atstoti.

Reklamos formų pavyzdžius galima peržiūrėti adresu: http://reklama.takas.lt/?tipas=formos.

Žemiau pateiktoje lentelėje (žr. 6 lent.) galima matyti išvardintų reklaminių skydelių tipų pagrindines savybes – išmatavimus, formatą, animaciją, garsą, laiką bei dydį.

D. Talijūno (2004) teigimu, dar prieš keletą metų populiariausi pasaulyje buvo 468x60 dydžio reklaminiai skydeliai, o pastaraisiais metais jų populiarumas labai smunka ir pirmaujančias pozicijas užima gerokai didesni (728x90; 750x100; 120x600; 300x250; 180x150). Kitų formatų reklaminiai skydeliai leidžia reklamos užsakovams sukurti papildomą turinį ir interaktyvumą neperžengiant standartinių reklaminio skydelio rėmų. Pasikeitimą taip pat lėmė didesnės raiškos kompiuterių monitoriai – senuosius 800x600 taškų ekranus keičia 1024x768 taškų. Tokios raiškos monitoriais naudojasi 68 proc. Lietuvos interneto vartotojų, todėl 486x60 dydžio reklamos formatas iš „Ad.net“ siūlomų reklamos formų beveik visiškai išnyko (M. Skarupskas, 2004).

Antroji priežastis, lemianti didelio formato reklaminių skydelių populiarėjimą, - tai tyrimai, kurie vienareikšmiškai įrodė, kad (D. Talijūnas, 2004):

  1. Didelis mažų reklaminių skydelių kiekis tinklalapyje mažina jų efektyvumą.
  2. Kuo reklaminis skydelis didesnis, tuo reklama efektyvesnė, kai vertinama jo įtaka prekės ženklo reklamai (angl. branding).

Svarbiausias reklaminių skydelių reklamos tikslas būtų, kad reklaminius skydelius pamatytų potencialūs vartotojai. Priversti vartotoją paspausti reklaminį skydelį, kad nuvestų jį į reklamuotojo svetainę ir tinkamai parinkus svetaines, kuriose būtų rodomi reklaminiai skydeliai, būtų pasiekta tikslinė rinka (žr. 15 pav.). Todėl reklaminiai skydeliai dažniausiai talpinami specialių pomėgių svetainėse, kurios būtų susijusios su tiksline rinka, populiariose svetainėse arba pagrindinėse paieškos svetainėse.

Reklaminių skydelių patalpinimo vietos parinkimas dažniausiai susiję su patalpinimo kaina. Pagrindinės vietos, kuriose dažniausiai patalpinami reklaminiai skydeliai – tai:

  1. Reklaminiai skydeliai paieškos svetainėse (angl. search engines). Yra daug rūšių paieškos svetainių, bet visos jos panašios tuo, kad visos jos turi dideles auditorijas vartotojų, kurie ieško jose informacijos. Įdėdami reklaminius skydelius į paieškos svetainių pagrindinį puslapį, reklamuotojai gali pasiekti didelę, bet visiškai nediferencijuotą auditoriją. Tai yra panašu į reklamuotojo dedamą įprastą reklamą televizijoje. Reklaminis skydelis bus įdėtas, kad pasiektų didelę, bet ne specifinę auditoriją.
  2. Tikslinės specifinės svetainės. Ši kategorija apima visą eilę interneto svetainių. Specialių pomėgių internetiniai žurnalai yra labai populiarūs, todėl į juos dažnai dedami reklaminiai skydeliai. Šių svetainių sritis gali būti labai įvairi tai: gyvenimo būdo, kompiuteriniai, moksliniai, pramoginiai ir kitokie.
  3. Sponsoriaujamos svetainės. Tai dviejų ar daugiau įmonių, kurių interesai panašūs, apsikeitimas reklaminiais skydeliais. Tai galėtų būti, pavyzdžiui, tarp alkoholinių gėrimų tiekėjų ir tabako gaminių tiekėjų svetainių.

Reklaminis skydelis siūlantis paskatinimą, ką nors nemokamai, kviečiantis veikti, animacinis, „neišsikvepiantis“, susietas su konkrečiu puslapiu, reklamuojantis aiškią prekę, patalpintas vartotojo dėmesį atkreipiančioje interneto svetainės dalyje – tai toks skydelis, kuris turi visus veiksnius, darančius jį efektyviu. Žemiau pateiktoje lentelėje (žr. 7 lent.) pateikiami pagrindiniai veiksniai, bei jų apibūdinimai, kurie ir daro reklaminį skydelį efektyvų.

7 lentelė. Svarbiausi veiksniai siekiant sukurti efektyvų reklaminį skydelį

Veiksniai Veiksnių apibūdinimas
Pasiūlyti paskatinimą Reklaminius skydelius, skelbiančius ypatingus pasiūlymus (prizus ir nuolaidas), gali paspausti daugiau nei 10 procentų lankytojų.
Pasiūlyti ką nors nemokamai Žodis „nemokamai“, reklaminiame skydelyje, gali sugundyti vartotoją jį paspausti. Tai turi būti daroma iš tiesų turint ką nors pasiūlyti nemokamai (prekę, informaciją ar pan.).
Kvietimas veikti Reklaminiai skydeliai su žodžiais „paspausk čia“, „paspausk dabar“ ar pan. sulaukia didesnio pasisekimo. Efektyviausia, jei užrašyta didelėmis, ryškiomis, mirksinčiomis raidėmis.
Animaciniai reklaminiai skydeliai Jie bus pastebimi labiau nei statiški. Reklaminis skydelis neprivalo būti visiškai animacinis, pakanka 3–5 pakartojimų.
Neleisti reklaminiam skydeliui „išsikvėpti“ Reklaminis skydelis turi būti pastoviai atnaujinamas, net jei reklamuojama ta pati prekė. Prieš pradedant reklamos reklaminiais skydeliais kompaniją reikėtų sukurti kelis tokios reklamos variantus ir juos kaitalioti, tuomet reklama ne taip greitai atsibos.
Reklaminį skydelį susieti su atitinkamu puslapiu Susiejus reklaminį skydelį su pagrindiniu puslapiu, vartotojas priverčiamas pats ieškotis reklamuojamos prekės.
Reklamuojamos prekės aiškumas Nepakankama ar klaidinanti informacija apie reklamuojamą prekę reklaminiame skydelyje, gali jį paspaudusį vartotoją nuvilti ir nubaidyti.
Reklaminio skydelio dydis (talpumas) Reklaminio skydelio dydis turėtų būti 3–5 KB, daugiausia – 7 KB. Toks dydis idealiai tinka įgyvendinti kūrybinis tikslus. Didesnis kaip 10 KB reklaminis skydelis ilgiau atsiverčia.
Reklaminio skydelio vieta puslapyje Reklaminis skydelis dažniau paspaudžiamas puslapio viršuje, o ne apačioje.

Kiekvienas reklaminis skydelis yra unikalus ir jo sukūrimui reikia ypatingo dėmesio. Neužtenka vien tik programos ir techninių galimybių reklaminiam skydeliui sukurti. Jis turi pritraukti dėmesį. Norint sukurti efektyvų reklaminį skydelį reikia derinti spalvas, dizainą, judėjimą ir komunikacines strategijas. Dauguma vartotojų yra nekantrūs ir, jei internetinis puslapis ilgai kraunasi, jį išvis išjungia, ypač jei jis kai kuriems asmenims nėra aktualus (P. Marcinkevičiūtė, 2005).

Sekančioje lentelėje (žr. 8 lent.) pateikiami pagrindiniai reklaminių skydelių privalumai ir trūkumai.

8 lentelė. Reklaminių skydelių (angl. Banner) privalumai ir trūkumai
(Verslas ir e-verslas. Integravimas, galimybės, metodai, 2002, p. 133)

Veiksniai Veiksnių apibūdinimas
  • Leidžia veikti globaliai;
  • Leidžia greitai pereiti į reklamuojamo objekto svetainę;
  • Leidžia pasiekti tikslinę auditoriją;
  • Informuoja apie įmonės ar prekės svetainės būvimą;
  • Nedidelės sukūrimo išlaidos;
  • Nedidelės patalpinimo svetainėje išlaidos.
  • Nevienodi techniniai reikalavimai skirtingose svetainėse;
  • Greitai „išsikvepia“, todėl reikia dažnai atnaujinti;
  • Nepakankama ar klaidinanti informacija gali nuvilti vartotojus;
  • Su atitinkama svetaine nesusietas reklaminis skydelis priverčia lankytoją klaidžioti.

Daugumos autorių nuomone, reklaminiai skydeliai yra pagrindinė reklamos internete forma, tačiau yra ir kitos, ne mažiau efektyvios reklamos formos internete (Trisha G. Moyer, 2001), kurios bus aptartos sekančiuose skyreliuose.


*****

I dalis. Marketingo komunikacijų galimybės internete.
II dalis. Reklamos internete tikslai ir atliekamos funkcijos.
III dalis. Reklamos internete ir tradicinėje aplinkoje palyginimas.
IV dalis. Reklamos internete formos: reklama interneto svetainėse.
V dalis. Reklamos internete formos: reklaminiai skydeliai.
VI dalis. Reklamos internete formos: paieškos, nuorodos, diskusijos, elektroninis paštas.

Visą darbą galite atsisiųsti iš mūsų archyvo: http://www.elektronika.lt/downloads/2230/.

‡ 1999–2024 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!