Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/straipsniai/ivykiai/9384/ketvirtasis-matmuo/spausdinti/

Ketvirtasis matmuo

Publikuota: 2007-10-20 07:08
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Autorius: Rimas Abromavičius
Aut. teisės: el. paštas ©Lietuvos Rytas, UAB
Inf. šaltinis: el. paštas Kompiuterija

Patyrę radiotechnikos mėgėjai turbūt prisimena anksčiau entuziastų mėgtą radiopelengacijos sportą. Apsiginklavę kompasais, žemėlapiais ir dažnai savadarbiais imtuvais, jaunuoliai bėgdavo į mišką ieškoti „lapių“. Pagal signalų sklidimo kryptis ir stiprumą „medžiotojai“ pelenguodami nustato „lapių“ buvimo vietas, renka ant jų parašytus kodus.


Patyrę radiotechnikos mėgėjai turbūt prisimena anksčiau entuziastų mėgtą radiopelengacijos sportą. Apsiginklavę kompasais, žemėlapiais ir dažnai savadarbiais imtuvais, jaunuoliai bėgdavo į mišką ieškoti „lapių“. Tai mažo galingumo radijo siųstuvai, Morzės abėcėle paeiliui transliuojantys savo vardus.

Pagal signalų sklidimo kryptis ir stiprumą „medžiotojai“ pelenguodami nustato „lapių“ buvimo vietas, renka ant jų parašytus kodus. Bendrovė „Hewlett-Packard“ (HP) šią „lapių medžioklės" idėją pakylėja į naują lygmenį ir pristato „Mediascape“. „Mediascape“ – tai lyg ketvirtoji dimensija, skaitmeninė mūsų trimačio pasaulio skraistė“, – sako „HP Labs“ komandos vadovė Josephine Reid. Realūs objektai, vietos, vaizdai, garsai ar net širdies plakimas delniniame kompiuteryje sužadina atitinkamą vaizdo ir garso medžiagą. Pavyzdžiui, pasiekus žemėlapyje nurodytą vietą, balsu užsimenama apie kitą punktą, o radus lobį rodomas smagus filmukas. Taip sukuriami įžvalgos, strategijos, operatyvumo reikalaujantys žaidimai, nepastebimai sujungiantys realų pasaulį su virtualiu.

Pasitelkus GPS sistemą, jautrius mikrofonus, infraraudonuosius spindulius ir kitas moderniausias technologijas, galima įgyvendinti įvairiausius žaidimų scenarijus, surengti pažintines ekskursijas ar net pasiūlyti naujas sporto šakas.

Vienas geriausiai žinomų „Mediascape“ žaidimų – HP sukurta virtualių kalinių išlaisvinimo iš Londono Tauerio istorija. Gerai žinomo kalėjimo lankytojams siūloma dalyvauti tiksliais faktais pagrįstame žaidime. Užduotis – rasti virves, papirkti ar nugirdyti kalėjimo sargybinius, slapta perduoti laiškus ir, žinoma, likti nepastebėtiems virtualių prižiūrėtojų. Žaidimo metu virtualioje erdvėje galima sutikti žymias istorines asmenybes.

Tiksli lankytojų buvimo vieta nustatoma GPS signalais ir trumposiomis radijo bangomis. Delninio kompiuterio ekrane žaidėjai mato virtualių asmenybių nuotraukas, klausosi jų pasakojimų, daro lemtingus sprendimus. Patekus į prižiūrėtojų pinkles, žaidimas baigiamas ir atsiduriama Taueryje kartu su kaliniais. „Mums įdomu stebėti, kaip naujos technologijos paverčia lankytojus aktyviais įdomiausių Tauerio istorijų dalyviais, – sako Tauerio parodų koordinatorė. – Tikimės, kad žmonėms patiks šis išmoningas žaidimas, vykstantis tarp tų pačių sienų kaip ir tikri istoriniai įvykiai“. „Mediascape“ tipo žaidimai veikia daugelyje delninių kompiuterių su GPS imtuvu. Žaidimai gali būti pritaikyti vienai vietai (Londono Taueriui, Bristolio parkui) arba įvairioms erdvėms. „Mediascape“ kūrimo priemonės ir kita programinė įranga yra nemokamos, todėl reikia tik šiek tiek pasistengti ir mėgstama erdvė (parkas, rajonas ar net visas miestas) taps virtualia lobių sala. Tinklalapyje mscapers.com entuziastai nemokamai dalijasi savo kūriniais, patikusį „Mediascape“ galima atsisiųsti, pritaikyti pagal savo poreikius ir žaisti su draugais ar kolegomis. Tas pačias priemones galima naudoti ir pažintinėse ekskursijose, lauko muziejuose.

Tinklalapyje createascape.org.uk mokytojai raginami kurti „Mediascape“ mokymo priemones, renkami geriausi scenarijai. Jei delniniame kompiuteryje yra fotoaparatas, galima atpažinti realius objektus, specialius ženklus ant jų. Ženklai gali būti pažymėti infraraudonaisiais dažais, todėl bus matomi tik fotoobjektyvu.

Jei delninis kompiuteris nuolat prijungtas prie interneto, informacijos apie regimus objektus ir žaidimų failų neprivalu rašyti į atmintinės kortelę. Įspūdingą tokių ateities žaidimų viziją HP pateikia trumpame klipe „Roku's Reward“. „Šiuo metu galima įgyvendinti apie 75 proc. to, ką matote vaizdo įraše", – sako HP IT direktorius (CTO).

Vadinamąsias „Augmented reality“ (papildytos tikrovės) technologijas kuria ir kitos bendrovės. Virtualūs objektai, matomi tik pro specialius akinius, atsiranda pažymėtose vietose ir net paklūsta realiems fizikos dėsniams. Tai suteikia visiškai naujas galimybes stalo žaidimams, vaikų knygoms ir enciklopedijoms, kuriuose trimačiai vaizdai pakyla tiesiog nuo popierinių puslapių.

Ateityje orientaciniai ir „quest“ tipo žaidimai vyks ne kompiuterio ekrane, o miškuose, parkuose, miestuose... Kaip radiotechnikos mėgėjai, keletą dienų litavę prietaisus, bėgdavo medžioti „lapių“, taip programuotojai, keletą dienų kūrę „Mediascape“ žaidimo scenarijų, bėgs susitikti su draugais ir žais keturmatėje erdvėje...

Prisijungsi?


Kompiuterija
‡ 1999–2024 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!