Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/straipsniai/ivykiai/70414/kompiuteriniai-zaidimai-skatinti-ar-drausti/spausdinti/

Kompiuteriniai žaidimai: skatinti ar drausti?

Publikuota: 2019-11-07 08:14
Tematika: Įvykiai, visuomenė
Skirta: Pradedantiems
Inf. šaltinis: Pranešimas spaudai

Penktus metus iš eilės vaizdo žaidimų kultūros konventas „GameOn“ ne tik džiugins, pažindins su naujovėmis, bet ir laužys stereotipus. Šiemet renginio metu itin didelis dėmesys bus skiriamas atskleisti vaizdo žaidimų naudą vaikų ugdyme. Kaip geriau suprasti vaiką? Kaip sumažinti atotrūkį tarp vaiko ir tėvų? Kaip elgtis su gyvenimą užvaldančiomis technologijomis ir kaip gauti naudos iš žaidimų?


Penktus metus iš eilės vaizdo žaidimų kultūros konventas „GameOn“ ne tik džiugins, pažindins su naujovėmis, bet ir laužys stereotipus. Šiemet renginio metu itin didelis dėmesys bus skiriamas atskleisti vaizdo žaidimų naudą vaikų ugdyme. Kaip geriau suprasti vaiką? Kaip sumažinti atotrūkį tarp vaiko ir tėvų? Kaip elgtis su gyvenimą užvaldančiomis technologijomis ir kaip gauti naudos iš žaidimų? Atsakymų paieškojome kartu su Šeimos erdvėje įsikursiančios „Robotikos akademijos“ plėtros vadovu Luku Kanapieniu.

Kompiuteriniai žaidimai: skatinti ar drausti?

Vis dar gajus mitas, kad žaidimai skirti tik vaikams. Ar tai tiesa?

Naujausi duomenys rodo, kad vidutinis „žaidėjas“ yra 34 metų vyras, turintis namus bei šeimą. Vaikai iki 18 metų sudaro didžiausią procentinę dalį žaidėjų, t. y. 17 % visų kompiuterinius žaidimus žaidžiančių žmonių, tačiau likę 83 % – suaugę žmonės. Taip, dalis žaidimų yra skirti vaikams, tačiau kita dalis – tik suaugusiems. Beje, nemažai žaidimų kūrėjų žaidimus kuria taip, jog jie būtų patrauklūs kuo platesnei auditorijai. Puikus to pavyzdys – „Fortnite“ žaidimas, kurio spalvoti vizualai ir smagios mechanikos yra patrauklios ir vaikams, ir suaugusiems.

Kas dabar „ant bangos“? Kokiais žaidimais domisi vaikai ir suaugę?

Smarkiai patobulėjus mobiliesiems telefonams atsirado iki tol nematyta galimybė – žaisti žaidimus per mobiliuosius telefonus ar planšetes, todėl labai daug vaikų žaidžia tokius žaidimus kaip „Brawl Stars“, „Clash Royale“, „RoBlox“. Taip pat toliau neblėsta tokių žaidimų kaip „Fortnite“ bei „Minecraft“ populiarumas. Jie žaidžiami įvairiose platformose. Tarp suaugusiųjų dominuoja PC, „Xbox“ ir „Playstation 4“ platformų žaidimai, pavyzdžiui, „Grand theft auto 5 (GTA V)“, „PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG)“, „Counter strike: Global Offensive (CS:GO)“, „Overwatch“.

Plintant ir tobulėjant technologijoms tėvams vis sunkiau suprasti vaikus ir atvirkščiai. Atotrūkis tarp tėvų ir vaikų didėja. Kaip jį sumažinti?

Sprendžiant iš to, ką matome „Robotikos akademijoje“, atotrūkis tikrai labai sparčiai didėja ir, deja, tik labai maža dalis tėvų (ir vaikų) siekia tą atotrūkį mažinti. Kalbant apie kompiuterinius žaidimus, paprastai tėvai žino vaikų žaidžiamų žaidimų pavadinimus, tačiau kita informacija jiems tamsus miškas. Tai sukuria problemą, nes vaikas, net ir norėdamas pasidalinti savo įspūdžiais, gali tai daryti tik su savo bendraamžiais. Tėvai nėra susipažinę su tuo, ką jis veikia.

Paprasčiausias sprendimas būtų keletą kartų pažaisti su vaiku, kad jis parodytų žaidimą, net išmokytų jį žaisti. Tai vaikui suteiks daug laimės, o tėvams – suvokimą apie kompiuterinius žaidimus. Tokiu būdu vaikas tėvus moko virtualaus pasaulio paslapčių, o tėvai gali sugalvoti veiklų, kur vaikas išmoktų ką nors sukurti, atlikti realiame pasaulyje. Gautųsi labai efektyvūs informacijos mainai, kurių rezultatas – suartėjimas ir vienas kito supratimas.

Kartais atrodo, kad paprasčiausia iš vaiko atimti technologijas. Ar galime pasipriešinti technologijoms ir žaidimams, kurie neatsiejami nuo technologijų?

Žinoma galime, tačiau tikriausiai nėra prasmės to daryti. Kaip ir su kiekviena technologija, visuomenė iš pradžių į ją žiūri skeptiškai. Laikui bėgant technologija priimama, išmokstama prie jos prisitaikyti ir ja naudotis. Iki šiol Lietuvoje turime žmonių, nesinaudojančių išmaniaisiais telefonais, nors dalis jų jau yra juos įsigiję. Taip pat bus ir su kompiuteriniais žaidimais. Ilgainiui jie taps įprasta mūsų gyvenimo dalimi, nesvarbu kokio amžiaus būtume.

Žaisti negalima drausti. Kur ir kada dėti kablelį?

Draudimai retai kada išeina į naudą, tad ir žaidimų drausti neverta. Uždrausti žaisti – pats paprasčiausias sprendimas, tačiau jis neefektyvus – daugiau durų užveria nei atveria. Tėvai nori, kad jų vaikas domėtųsi tuo, kas jiems patinka, tačiau reikia nepamiršti, kad ir vaikai trokšta, kad tėvai įsigilintų į jų pomėgius ir dalyvautų jų laisvalaikyje. Aklai drausdami nustumsite vaiką „į šešėlį“, tuomet rasti priėjimą prie vaiko gali būti labai sunku: nežinosite nei ką iš tikrųjų jūsų vaikas veikia, nei ko išmoksta. Tik įsitraukdami į vaiko mėgstamas veiklas galėsite jį pastūmėti teisinga linkme.

Ko moko žaidimai?

Čia kaip su knygomis, kur dalį naudos gauname iš pačio skaitymo (kalbos raiška, žodynas, verbaliniai gebėjimai), tačiau likusi nauda priklauso nuo knygos turinio. Na, o dauguma žaidimų savaime moko užsienio kalbų (dažniausiai anglų), loginio, kritinio mąstymo, greitų sprendimų priėmimo, planavimo, lavina gebėjimą reikšti mintis bei reakciją, tačiau likusi ugdymo proceso dalis priklauso nuo paties žaidimo ir net jį žaidžiančiojo.

„GamOn“ konvente „Robotikos akademija“ užims didelę dalį Šeimos erdvės, kuo nustebinsite lankytojus?

Šiemet sieksime pristatyti kompiuterinių žaidimų naudą vaikų ugdymui, todėl keisime vieną labiausiai įsisenėjusių stereotipų, susijusių su vaikų ugdymu ir pramogomis. Atskleisime, kaip teisingai naudojami kompiuteriniai žaidimai tampa vienu geriausių įrankių vaikų tobulėjimui. Šeimos erdvėje vyks žaidimų dirbtuvės, kur beveik 1 000 šeimų turės galimybę patys įsitikinti kompiuterinių žaidimų nauda, o šalia esančiose virtualios realybės zonose pristatysime, kaip pamokos, išmoktos virtualioje realybėje, konvertuojasi į naudą realiame pasaulyje. Taip pat pristatysime papildomus dalykus, tokius kaip meditacija, sveika mityba, taisyklinga laikysena, kurie padėtų žaidimą paversti naudinga, o ne žalinga veikla.

Ko palinkėtumėte dabartiniams tėvams ir vaikams?

Palinkėčiau pagalvoti apie tai, kad viskas, ką išgyvena šiuolaikiniai vaikai, jau yra išgyventa jų tėvų, tik kitomis aplinkybėmis. Knygas bei televiziją pakeitė kompiuteriai ir planšetės, tačiau esminiai dalykai nepasikeitė. Vaikai vis dar trokšta tėvų supratimo, o tėvai vis dar vengia tam skirti laiko. Skirkite laiko vieni kitiems, kartu spręskite problemas ir mokykitės vieni iš kitų. Tai padarę užtikrinsite laimę ir gerovę visai šeimai.

Žaidimų kultūros konventas „GameOn“ lapkričio 16-17 d. vyks parodų ir kongresų rūmuose „Litexpo“. Renginio metu „Robotikos akademijos“ kartu su „ESET Lietuva“ rengia paskaitų ciklą tėvams apie saugų vaikų elgesį internete.

‡ 1999–2024 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!