Lietuvos internetui būdingas ne tik nuolatinis jo vartotojų skaičiaus augimas ar jų elgsenos internete pokyčiai, bet ir laipsniškas internautų sociodemografinės struktūros kitimas. Kaip rodo „gemiusAudience“ tyrimas, labiausiai keičiasi interneto auditorijos sudėtis pagal amžių. Nuolat stebimas didėjantis vyresnių žmonių skaičius internete skatina vis labiau domėtis šia sociodemografine grupe, jos įpročiais ir pomėgiais.
Analizuojant kelių mėnesių „gemiusAudience“ tyrimo duomenis pastebima, kad interneto vartotojai ne tik vis dažniau naršo internetą, bet ir praleidžia internete vis daugiau laiko. Pavyzdžiui, spalio mėnesį vienas lankytojas internete vidutiniškai praleido 13 val. 52 min., ir tai yra 2 valandomis ir 37 minutėmis ilgiau nei prieš pusmetį, balandžio mėnesį. Išaugo ir vidutinis vieno lankytojo apsilankymų skaičius – spalio mėnesį vienas lankytojas internete lankėsi 47 kartus (arba 3 apsilankymais daugiau nei balandžio mėnesį) ir peržiūrėjo vidutiniškai 1030 tinklalapių (arba 59,2 % daugiau nei balandį). Įdomu tai, kad skirdamas vis daugiau laiko internetui ir peržiūrėdamas vis daugiau puslapių, vidutinis internautas vieno puslapio peržiūrai skiria vis mažiau laiko – vidutinė puslapio peržiūros trukmė spalio mėnesį siekė 48 s ir, lyginant su balandžiu, šis laikas sutrumpėjo 14 s.
Populiariausių interneto svetainių dešimtukas per praėjusį pusmetį keitėsi nežymiai. Tvirtas pirmąsias pozicijas išlaikė „Delfi.lt“, „One.lt“, „Zebra.lt“ ir „Autoplius.lt“ portalai. Svetainės „Lrytas.lt“ ir „draugas.lt“, kuriose interneto lankytojų skaičius per pusmetį išaugo (atitinkamai 36,2 % ir 19,3 %), pakilo į viršų ir dabar yra atitinkamai 5-toje ir 6-toje vietose. Svetainės „Klase.lt“ (lankytojų skaičius per pusmetį padidėjo 6,7 %) ir „Omni.lt“ (lankytojų skaičius per pusmetį sumažėjo 22,4 %), nusileido žemiau ir dabar yra atitinkamai 7-toje ir 8-toje vietose. Pakilusios per porą pozicijų, į spalio mėnesio dešimtuką pateko „Supermama.lt“ (lankytojų skaičius per pusmetį išaugo 28,8 %) ir „Kompiuterija.lt“ (lankytojų skaičius per pusmetį išaugo 50,1 %).
10 populiariausių svetainių pagal lankytojų (realiųjų vartotojų) skaičių
Nr | Svetainės | Lankytojai (realūs vartotojai) | Pasiekiamumas |
---|---|---|---|
1 | delfi.lt | 761 580 | 72,43 % |
2 | one.lt | 652 690 | 62,07 % |
3 | zebra.lt | 444 988 | 42,32 % |
4 | autoplius.lt | 421 108 | 40,05 % |
5 | lrytas.lt | 304 229 | 28,93 % |
6 | draugas.lt | 256 785 | 24,42 % |
7 | klase.lt | 245 134 | 23,31 % |
8 | omni.lt | 170 437 | 16,21 % |
9 | supermama.lt | 169 551 | 16,12 % |
10 | kompiuterija.lt | 152 998 | 14,55 % |
Šaltinis: „Gemius Baltic“, „gemiusAudience“, 2006 m. spalis
Nagrinėjant, kaip per pastarąjį pusmetį kito interneto lankytojų sociodemografinė struktūra, galima būtų išskirti šias pagrindines tendencijas: moterų ir vyrų dalis interneto auditorijoje buvo ir yra maždaug vienoda – apie 50 %, o bene labiausiai kito interneto auditorijos sudėtis pagal amžių. Mažėjo 15–24 metų amžiaus internautų dalis (nuo 43,1 % balandį iki 39,7 % spalį) ir didėjo 45 metų ir vyresnių lankytojų dalis internete (nuo 18,0 % balandį iki 20,6 % spalį). Ir nors šie, vyresni nei 45 metų, internautai sudaro kol kas penktadalį visos auditorijos, tačiau jų skaičius laipsniškai auga: prieš dvejus metus jų buvo dvigubai mažiau (12,4 % 2004 metų spalio mėnesį). Dėl tokio vyresnių internautų dalies nuolatinio augimo reklamuotojai vis daugiau dėmesio skiria šios auditorijos elgsenos ir poreikių analizei.
Šiai sociodemografinei grupei būdingas savybes galime atskleisti lygindami jos spalio mėnesio lankomumo duomenis su vidutinio Lietuvos interneto vartotojo lankomumu. Galima pastebėti, kad vyresnio amžiaus žmonių lankomumo rodikliai vis dar yra šiek tiek žemesni, nei vidutinio Lietuvos internauto. Vyresnio amžiaus interneto lankytojų atidarytų puslapių vidurkis (439 puslapių) spalio mėnesį yra daugiau nei dvigubai mažesnis už vidutinio interneto vartotojo (1030 puslapių). Be to, vyresni nei 45 metų amžiaus interneto vartotojai, internete lankosi 27 kartus per mėnesį (t. y. 20 apsilankymų mažiau nei vidutinis interneto vartotojas) ir praleidžia jame 8 val. 11 min. per mėnesį (t. y. 5 val. 40 min. trumpiau nei vidutinis interneto vartotojas). Iš kitos pusės, vyresni žmonės vieno puslapio peržiūrai skiria daugiau laiko – 1 min. 7 sek. ( t. y. 19 sek. daugiau nei vidutinis interneto lankytojas). To priežastis galėtų būti ne tik vyresnių žmonių skaitymo įpročiai, bet ir svetainių, kuriose jie lankosi, pobūdis, kuris kartais gali reikalauti didesnio įsigilinimo į pateiktą informaciją.
Kokiose gi svetainėse yra didžiausia dalis vyresnio amžiaus internautų? Reitingas, sudarytas pagal auditorijos dalies rodiklį (kuris parodo kokią svetainės lankytojų dalį sudaro tam tikra tikslinė grupė) atskleidžia, kad vyresni nei 45 metų amžiaus interneto lankytojai kai kuriose svetainėse sudaro ketvirtadalį visų tos svetainės lankytojų. Kaip rodo „gemiusAudience“ tyrimas, vyresnio amžiaus žmonės mieliau renkasi dalykinio pobūdžio svetaines – vyresnių internautų dalis yra didžiausia svetainėse, kurių turinys susijęs su verslu, finansais, teise; gan didelę lankytojų dalį vyresni žmonės sudaro ir naujienų portaluose.
10 svetainių, kuriose 45 metų amžiaus ir vyresnių lankytojų auditorijos dalis yra didžiausia
Nr | Svetainės | Auditorijos dalis | Lankytojai (realūs vartotojai) | Puslapių atidarymai |
---|---|---|---|---|
1 | tax.lt | 25,75 % | 17 163 | 558 697 |
2 | valstybes-zinios.lt | 25,41 % | 5 056 | 58 212 |
3 | infolex.lt | 24,17 % | 17 712 | 176 994 |
4 | lrytas.lt | 24,16 % | 73 501 | 4 222 342 |
5 | jt.lt | 23,67 % | 2 637 | 66 281 |
6 | omni.lt | 22,47 % | 38 305 | 980 872 |
7 | elta.lt | 22,24 % | 4 030 | 95 409 |
8 | delfi.lt | 21,99 % | 167 491 | 24 243 605 |
9 | vz.lt | 21,05 % | 4 375 | 71 677 |
10 | moteris.lt | 21,02 % | 5 438 | 50 536 |
Šaltinis: „Gemius Baltic“, „gemiusAudience“, 2006 m. spalis
Nors vyresnių žmonių lankomų svetainių tematika labiau susijusi su darbu, nei su pramogomis, besijungiančių iš darbo ar iš namų skaičius tarp vyresnių žmonių yra beveik vienodas (iš darbo – 68,2 %, iš namų – 65,0 %). Analizuojant internete besilankančių vyresnių vartotojų sociodemografiją galima pastebėti, kad tarp vyresnio amžiaus internautų yra daugiau (nei vidutiniškai internete) žmonių su aukštuoju / aukštesniuoju išsilavinimu, užimančių vadovo ar specialisto / tarnautojo pareigas. Palyginimui, vyresnio amžiaus internautų su aukštesniuoju išsilavinimu yra 32,7 % (vidutiniškai internete 18,5 %), su aukštuoju – 45,3 % (vidutiniškai internete 25,7 %); specialistų / tarnautojų yra 52,6 % (vidutiniškai internete 33,3 %), o aukščiausio / vidutinio lygio vadovų yra 16,2 % (vidutiniškai internete 9,8 %).