Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/produktai/programos/98971/kibernetinio-saugumo-ir-skaitmenizacijos-issukiai-transporto-sektoriuje-rizika-ar-neisnaudotos-galimybes/spausdinti/

Kibernetinio saugumo ir skaitmenizacijos iššūkiai transporto sektoriuje: rizika ar neišnaudotos galimybės?

Publikuota: 2025-11-18 11:38
Tematika: IT sprendimai, programinė įranga
Inf. šaltinis: Pranešimas žiniasklaidai

Apie ką pagalvojate išgirdę žodžius „kibernetinis saugumas“? Informacinės technologijos, grėsmės internete, nespausti neaiškių nuorodų? Tikėtina, kad tarp pirmųjų pavyzdžių tikrai nebus švystelėjusių minčių apie... transportą. Vis dėlto šiuolaikinės transporto priemonės ir jų valdymo sistemos pasiekė tokį technologinį lygmenį, kad efektyvus jų veikimas neatsiejamas nuo interneto ryšio ir juo perduodamų duomenų, atveriančių duris į visiškai naujas galimybes.


Apie ką pagalvojate išgirdę žodžius „kibernetinis saugumas“? Informacinės technologijos, grėsmės internete, nespausti neaiškių nuorodų? Tikėtina, kad tarp pirmųjų pavyzdžių tikrai nebus švystelėjusių minčių apie... transportą. Vis dėlto šiuolaikinės transporto priemonės ir jų valdymo sistemos pasiekė tokį technologinį lygmenį, kad efektyvus jų veikimas neatsiejamas nuo interneto ryšio ir juo perduodamų duomenų, atveriančių duris į visiškai naujas galimybes. Ir – naujas rizikas.

Gamintojo nuotr.
Gamintojo nuotr.

Naujosios technologijų eros iššūkiai

Tad kokie naujosios eros pavojai transporto srityje? Kokie iššūkiai kyla įmonėms, naudojančioms prie interneto ryšio prijungtus automobilius ir sunkvežimius?

„Dauguma logistikos bendrovių stipriai investuoja į skaitmenines technologijas – pavyzdžiui, daiktų interneto (IoT) jutiklius ir stebėseną realiuoju laiku. 78 proc. krovinių vežėjų yra įsidiegę skaitmeninius sprendimus efektyvumui didinti, ir šie sprendimai duoda apčiuopiamos naudos. Kai kurios ataskaitos rodo, kad per maršrutų optimizavimą, stebėseną realiuoju laiku ir prognozuojamąją priežiūrą sąnaudas galima sumažinti 15–20 proc.“, – Vilniuje vykusiame kasmetiniame Transporto inovacijų forume atskleidė „Scania“ paslaugų sprendimų ir klientų patirties vadovė Andrea Wetterberg.

Jos teigimu, transporto gamintojai privalo siūlyti verslo procesus pagerinančius ar palengvinančius (geriausia – abu) sprendimus, kurie pagrįsti duomenų analize ir globaliais veiksniais. Savo ruožtu skaitmeninių priemonių diegimas reikalauja tvirtos duomenų vadybos, integracijos, investicijų, mokymų, įgūdžių ir bendradarbiavimo su partneriais. Ir čia kyla tiek didelių galimybių, tiek ir rizikų, kurias būtina suvaldyti.

„Prijungta transporto priemonė – rizika ar galimybė? Žinoma, ir viena, ir kita. Kai tik transporto priemonė prijungiama, atsiranda daug potencialių pažeidžiamumų, kuriais gali pasinaudoti nusikaltėliai – tiek siekdami reikalauti išpirkų, tiek trikdydami logistikos sistemas. Bet koks prie interneto prijungtas įrenginys – bendraujantis per telekomunikacijų tinklus ar palydovus – gali būti pažeidžiamas.

Telefonuose ar planšetėse, prie kurių vairuotojai jungiasi per „Wi-Fi“, „Bluetooth“ ar laidą, gali būti kenkėjiškų programų. Į degalų bakus montuojami ar padangų slėgiui matuoti naudojami jutikliai taip pat gali tapti prisijungimo taškais. Belaidis ryšys, naudojamas pilant degalus ar jungiantis prie įkrovimo stotelės, yra dar vienas „prievadas“, kuriuo gali pasinaudoti piktavaliai“, – vardijo A. Wetterberg.

Rūpinasi gamintojai

Suprantama, kad šios rizikos neturėtų nutraukti veiklos, o turėtų būti sistemingai valdomos. Laimei, didelę dalį darbo atlieka patys transporto priemonių gamintojai.

Pavyzdžiui, „Scania“ kibernetinio saugumo priemones diegia nuo ankstyvos produkto kūrimo stadijos ir per visą jo gyvavimo ciklą. Bendrovės sunkvežimiuose nuotoliniu būdu gali būti atsisiunčiami programinės įrangos atnaujinimai – taip operatyviai užlopomos saugumo spragos, kurios ateityje galėtų atsirasti.

Sunkiojo transporto gamintojai ne tik akylai laikosi teisinio reguliavimo, bet ir yra sertifikuojami. Naudojama elektroninė architektūra suskirstoma į atskirus blokus, kad sukompromitavus vieną sistemą nebūtų galimybės įsibrauti į kitas.

Įvairios bendrovės ieško skirtingų saugumo užtikrinimo sprendimų. Kita „TRATON“ grupės sunkiojo transporto bendrovė „MAN“ yra įkūrusi specialią svetainę pranešimams apie galimas kibernetines grėsmes. Yra gamintojų, kurie tam įkūrė specialų 24/7 režimu veikiantį kibernetinio saugumo padalinį, kuris stebi incidentus, priima pranešimus apie spragas ir organizuoja skubias priemones visam parkui.

„Būtina kruopščiai peržiūrėti procesus, produktus ir dažnai netyčinius netinkamo elgesio įpročius organizacijoje, nustatyti galimo įsibrovimo kelius, numatyti rizikų mažinimo priemones ir užlopyti spragas. Su kibernetinio saugumo rizika būtina elgtis taip pat profesionaliai, kaip ir su bet kuria kita verslo rizika“, – perspėjo ekspertė.

Vertę kuriančios galimybės

Suvaldytos rizikos – tiesus kelias tiesiogine prasme vertingoms galimybėms, kurias atveria prijungtos transporto priemonės ir jų generuojamais duomenimis paremti skaitmeniniai sprendimai.

„Pavyzdžiui, sukūrėme skaitmeninę paslaugą „Pro Driver“ su žaidybiniais elementais, kuri padeda vairuotojams ugdyti tvarius vairavimo įpročius, leidžiančius mažinti degalų sąnaudas ir kaštus bei didinti teigiamą aplinkosauginį poveikį. Paslauga kurta kartu su vairuotojais ir skirta vairuotojams, pasitelkiant daugiau kaip 700 000 globaliai prijungtų transporto priemonių duomenis. Mes buvome vieni pirmųjų jau gamybos eigoje pradėjusių montuoti jungiamumo įrangą, todėl šiandien turime didelį parką ir daug duomenų“, – atskleidė A. Wetterberg.

Jos teigimu, ilgametės Švedijos gamintojos specialistai iš praktikos žinojo, kad mokymai, skirti vairavimo elgsenai gerinti, veikia – tai rodė tiek duomenys, tiek klientų atsiliepimai. Remiantis statistika, „Pro Driver“ naudotojai šešis kartus dažniau tampa vadinamaisiais A lygio vairuotojais – t. y. patenka į geriausiųjų 10 proc. vairuotojų pasaulyje, dirbančių toje pačioje srityje panašiomis sąlygomis. Todėl kilo noras perkelti šį sprendimą į skaitmeninę erdvę ir padaryti jį prieinamą visiems.

A. Wetterberg atkreipė dėmesį ir į pamažu augantį elektrinių transporto priemonių vaidmenį – šio tipo transportas suteikia įvairių pranašumų, tačiau dar labiau išplečia kasdienių operacijų kompleksiškumą. Vis dėlto skaitmeniniai telemetrijos ir planavimo įrankiai bei visos transporto ekosistemos duomenys, panaudoti dirbtinio intelekto algoritmuose, gali padėti efektyviausiais būdais išspręsti bet kokius iššūkius.

Pavyzdžiui, skaitmeninis įrankis gali suplanuoti visoms transporto vadybininko užduotims įvykdyti reikalingą dienos maršrutą, įtraukti į jį įkrovimo sustojimus ir rezervuoti įkrovimo prieigas. Vairuotojai gauna savo maršrutus į telefonus, kuriuose gali juos peržvelgti ir žinoti, kas lauks kitą dieną. Vos vairuotojui įlipus į savo transporto priemonę, šie duomenys susinchronizuojami su jo informacine sistema, o kelio planas toliau matomas išmaniajame prietaisų skydelyje.

Vėliau transporto parko vadovas gali siųsti rekomendacijas, kaip išvengti nukrypimų nuo maršruto, atnaujinti jo duomenis, suplanuoti papildomą sustojimą, jei jo prireikia, o visas informacijos apsikeitimas vyksta nenutrūkstamai ir saugiai. Dienos pabaigoje parko vadovas mato duomenis apie tai, ką būtų galima pagerinti parko valdyme, o vairuotojas žino, kur patobulėti savo profesinėje srityje.

‡ 1999–2025 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!