Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/patarimai/ivairus/85138/juodasis-penktadienis-patarimai-kaip-isvengti-pardaveju-triuku-ir-apgaules/spausdinti/

„Juodasis penktadienis“ – patarimai kaip išvengti pardavėjų triukų ir apgaulės

Publikuota: 2022-11-24 20:22
Tematika: Kitos protingos mintys
Inf. šaltinis: Pranešimas spaudai

Viena ryškiausių dienų komercijos pasaulyje – „Juodasis penktadienis“. Ši kasmetinės išpardavimų dienos tradicija užgimė JAV 1960-aisiais, siekiant padidinti prekeivių pelnus likus maždaug mėnesiui iki fiskalinių metų pabaigos. „Juodasis penktadienis“ vyksta kitą dieną po Padėkos dienos, paskutinį lapkričio penktadienį. Šiemet tai – lapkričio 25-oji.    

„Juodasis penktadienis“ – patarimai kaip išvengti pardavėjų triukų ir apgaulės
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Ši amerikietiška komercijos tradicija netruko pasklisti po pasaulį, ypač dėl eksponentiškai augančios prekybos internetu. Šiais metais, nestabilių energijos kainų, sutrikusios prekių gamybos ir rekordinės infliacijos kontekste, „Juodasis penktadienis” įgaus ypatingą reikšmę.

Europos vartotojų centro Lietuvoje (toliau – EVC) teisininkai dalijasi patarimais, kaip išvengti pardavėjų triukų, emocinio spaudimo ir apgaulės, kad „Juodojo penktadienio“ apsipirkimas atneštų naudą vartotojui.

1. Patikrinkite internetinės parduotuvės tikrumą.a

Prieš pirkdami internetinėje parduotuvėje patikrinkite, ar ji yra tikra ir vadovaujasi saugumo protokolais:

Įsitikinkite, kad internetinėje parduotuvėje nurodyti visi pardavėjo įmonės rekvizitai, bendrosios, pirkimo bei prekių pristatymo sąlygos. Ši informacija turi būti išsami ir atitikti internetinės parduotuvės turinį.

Patikrinkite nurodytą įmonės adresą. Nedvejokite įvesti nurodytą adresą į internetines žemėlapių paslaugas ir įsitikinkite, kad jis egzistuoja.

Paskambinkite internetinėje parduotuvėje nurodytais telefonų numeriais ir įsitikinkite, kad jie tikri bei atsiliepia nurodytos įmonės atstovas.

Pasidomėkite atsiliepimais apie internetinę parduotuvę, jos puslapį, pardavėjo įmonę. Šiam žingsniui remkitės trečiųjų šalių (nepriklausomais) šaltiniais – vartotojų atsiliepimų platformomis, forumais, informaciniais puslapiais ir pan.

2. Įsitikinkite pasiūlymo tikrumu.

Išpardavimo metu pardavėjas privalo pateikti dvi kainas – pasiūlymo kainą su nuolaida ir kainą prieš pasiūlymą. Pastaroji, pagal 2022 metų gegužės 28 d. Europos „Omnibus“ direktyvą, privalo būti mažiausia per pastarąsias 30 dienų.

„Visuomet vertėtų iš anksto pradėti stebėti kainas. Ypač brangesnių prekių, kurias planuojate įsigyti. Jei pastebėjote, kad prekės kaina padidėjo apytiksliai 30 dienų prieš „Juodąjį penktadienį“ ar kitą numatytą išpardavimą – galimai susiduriate su nesąžiningu pardavėju. Todėl pasvarstykite, ar tikrai verta įsigyti norimą prekę išpardavimo metu, ar geriau palaukti neplaninės nuolaidos“, – patarimu dalijasi EVC Lietuvoje vedėja dr. R. Balnienė.

Konkrečios prekės kainų kitimą taip pat galima pasitikrinti internetinėse kainų palyginimo platformose. Jei prekės kainos kreivė šoktelėjo labiau nei įprasta likus 30 dienų iki išpardavimo dienos – tai signalas apie pardavėjo gudrybes.

Kritiškai vertinkite itin didelės nuolaidos pasiūlymus. Jei prekė ar jos vertė jums žinoma, patikrinkite prekės pasiūlymus patikimose, ilgą laiką prekybine veikla užsiimančiose parduotuvėse. Jei prekės pasiūlymo kaina perpus mažesnė nei kitur, o internetinė parduotuvė jums nežinoma – didelė tikimybė, kad tai internetiniai sukčiai, norintys nugvelbti jūsų asmeninius duomenis (angl. „phishing“).

3. Nepasiduokite emociniam spaudimui.

Pirkdami internetu, veikiausiai, ne kartą pastebėjote pasirodančius įrašus „liko vos 3 prekės“ arba „šiuo metu šia preke domisi dar 20 pirkėjų“, arba „kažkas ką tik įsigijo šią prekę“. Tai yra vadinamieji „tamsieji moduliai“, kuriuos itin dažnai internete naudoja pardavėjai, siekdami emociškai paspausti potencialius pirkėjus. Išpardavimų metu jų naudojimas suintensyvėja, siekiant sukurti konkurencinę aplinką ir stygiaus jausmą.

Apsišarvuokite kantrybe, pasitelkite kritinį mąstymą ir nepasiduokite pardavėjo spaudimui „neatsisakyti šio kartą gyvenime pasitaikančio pasiūlymo“. Nepasiduoti emocijai ir spaudimui nėra lengva, tačiau atsiminkite – tai tik prekė. Pasijusite daug geriau supratę, kad nepakibote ant pardavėjo kabliuko.

4. Rinkitės tik saugų apmokėjimo būdą.

Jei atsiskaitote internetu, įsitikinkite, kad naudojatės saugiu interneto ryšiu. Saugus interneto ryšys yra apsaugotas slaptažodžiais, duomenų kodavimu ir / arba virtualiu privačiuoju tinklu (VPN). Venkite vykdyti atsiskaitymus internetu, jei naudojatės viešuoju interneto ryšiu (pvz., kavinėje, oro uoste, viešbutyje ir pan.)

Įsitikinkite, kad internetinė parduotuvė, kurioje nusprendėte pirkti turi duomenų saugumo sertifikatus. Internetinės parduotuvės interneto adresas turi prasidėti „https“, o ne „http“. Interneto adreso eilutėje turi būti uždarytos spynos piktograma. Jei šių elementų nėra – geriau atsiskaitymų nevykdyti.

Pasirinkite neišsaugoti savo banko kortelės ir kitų atsiskaitymo duomenų internetinės parduotuvės paskyroje. Patogumas nevertas rizikos.

Jei turite galimybę, visada atsiskaitymams rinkitės kreditinę, o ne debetinę banko kortelę. Tokie mokėjimai yra apdrausti, lengviau užginčijami ir suteikia daugiau galimybių atgauti pinigus.

Jei jūsų turima banko kortelė palaiko vienkartinio numerio sugeneravimo paslaugą apsipirkimui internete – naudokite ją kiekvienam pirkimui.

Nustatykite sumos limitą vienkartiniam atsiskaitymui banko kortele.

Jei pardavėjas suteikia tokią galimybę, visuomet rinkitės atsiskaitymą po prekės pristatymo, pristatymo metu, išperkamąja siunta arba pasinaudokite atsikaitymo tarpininkų paslaugomis.

Venkite atsiskaitymo įprastu bankiniu pavedimu. 

5. Žinokite savo teises ir garantijas.

Išpardavimo metu su nuolaida įsigytai prekei taikomi įprasti reikalavimai dėl garantijos ir vartotojų teisių. Nuolaidos taikymas yra pardavėjo pasirinkimas ir vartotojai išsaugo visas savo teises, nepriklausomai nuo siūlomos prekės kainos.

Nuo 2022 metų teisinė prekės atitikties garantija taikoma ne tik fizinėms prekėms (buitinei technikai, elektronikai, drabužiams ir t. t.), bet ir skaitmeninėms prekėms bei paslaugoms (el. knygoms, programinei įrangai ir programėlėms, internetiniams mokymams, pramoginiam turiniui internete ir pan.), kurias perkate iš Lietuvoje ar kitoje ES valstybėje narėje registruoto pardavėjo (taip pat Norvegijoje ir Islandijoje).

Ši garantija galioja mažiausiai 2 metus nuo pirkimo dienos. Jei gavote nekokybišką, aprašymo ar užsakymo neatitinkančią prekę, ji sugedo ar nebūdingai nusidėvėjo per dvejų metų laikotarpį – galite pareikalauti pardavėjo pataisyti ar pakeisti prekę nauja arba, jei šie du sprendimai neįmanomi, grąžinti jums sumokėtus pinigus.

Prisiminkite: net pirkdami prekę per išpardavimą su nuolaida, turite teisę apsigalvoti ir ją grąžinti per 14 dienų. Prekė turi būti nenaudota, nepažeista ir išlaikiusi prekinę išvaizdą.

6. Patikrinkite, iš kur gaunate pirkinį ir ar verta jį pirkti.

„Juodasis penktadienis“ ir „Kibernetinis pirmadienis“ (technikos ir elektronikos išpardavimų diena išskirtinai internetu) – prekybinė tradicija paplitusi po visą pasaulį. Todėl pirkdami internetu galite susigundyti geresniais pasiūlymais iš trečiųjų šalių (pvz., JAV, Australijos, Jungtinės Karalystės, Azijos šalių). Bet ar tikrai pasiūlymas geresnis? Štai į ką turėtumėte atkreipti dėmesį:

Iš kurios pasaulio šalies prekė siunčiama. Jei prekę siunčia ne ES šalyje registruotas pardavėjas, įsitikinkite, kad pardavėjas prekę jums išsiųs iš ES esančio sandėlio. Priešingu atveju gali tekti susimokėti muito, akcizo, PVM, tarpininkavimo paslaugų ir kitus mokesčius.

Prieš pirkdami susipažinkite su pristatymo įkainiais ir grąžinimo bei garantinio aptarnavimo taisyklėmis. Pardavėjui, registruotam ne ES šalyse (taip pat Norvegijoje ar Islandijoje), net turint sandėlius ES šalyse, galioja jo registracijos šalies įstatymai.

Kiekvienos šalies mokesčių sistema skiriasi. Įsitikinkite, kad kaina su nuolaida nurodyta su visais mokesčiais. Pavyzdžiui, atskirose JAV valstijose mokesčiai gali skirtis ir gali būti neprivaloma juos nurodyti pasiūlymo kainoje.

Pasidomėkite garantinio aptarnavimo galimybėmis. Jei pardavėjas iš trečiųjų šalių taiko jums priimtiną garantijos laikotarpį ir sąlygas, įsitinkite, ar jūsų šalyje yra šio pardavėjo garantinio aptarnavimo centrai. Garantinis aptarnavimas gali ilgai užtrukti ir papildomai kainuoti, jei prekę teks savo lėšomis siųsti į trečiąją šalį.

Perkant iš trečiųjų šalių, vartotojui galioja tos šalies įstatymuose nustatytos vartotojų teisės. Jas apginti gali būti itin sunku.

‡ 1999–2024 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!