Elektronika.lt

Elektronika.lt - elektronikos, informacinių ir
ryšių technologijų portalas

Adresas: http://www.elektronika.lt
El. paštas: info@elektronika.lt
 Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/patarimai/ivairus/77675/vartotoju-issukiai-perkant-socialiniuose-tinkluose-ir-skelbimu-portaluose/spausdinti/

Vartotojų iššūkiai perkant socialiniuose tinkluose ir skelbimų portaluose

Publikuota: 2021-04-13 10:36
Tematika: Kitos protingos mintys
Inf. šaltinis: Pranešimas spaudai

Pastaruoju metu prekyba socialiniuose tinkluose ir skelbimų portaluose aktyviai auga. Tokias platformas renkasi ne tik asmenys, pageidaujantys parduoti nebenaudojamus daiktus, tačiau ir prekybą vykdantys verslininkai. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) primena, kokios rizikos gali kilti vartotojams perkant tokiu būdu ir kaip jų išvengti.

Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Žinokite iš ko perkate

Kiekvienas verslininkas privalo viešai skelbti savo pavadinimą, veiklos formą, adresą, telefono numerį bei el. pašto adresą. Įsitikinkite, kad pardavėjas turi kitą bendravimo priemonę (ne tik tiesiogiai per platformą ar socialinio tinklo paskyrą), nes dažnu atveju, kilus ginčui, pardavėjas vartotoją tiesiog blokuoja ir bendravimas nutrūksta. Taip pat pardavėjas privalo pateikti prekių aprašymus, informaciją apie prekių naudojimą, grąžinimo sąlygas ir kitas sutarties sąlygas. Jei šių duomenų pasigedote, geriau iš šio pardavėjo nepirkti. Nagrinėjant vartotojų ginčus dėl socialiniuose tinkluose ir platformose įsigytų prekių, VVTAT pastebi, kad daugėja atvejų, kai vartotojų pinigai pervedami į už ES ribų esančius bankus, dėl ko identifikuoti pardavėją ir apginti vartotojų interesus sudėtinga.

Pardavėjo patikimumui įvertinti, patikrinkite atsiliepimus internete bei specialiose atsiliepimų svetainėse, forumuose. Venkite tikrinti atsiliepimus pardavėjo paskyroje, kadangi neigiamus komentarus nesąžiningas pardavėjas gali pašalinti. Jei yra galimybė, nemokėkite pinigų iš anksto – sutarkite dėl atsiskaitymo gavus prekę ar atlikite bankinį pavedimą, prašykite mokėjimo dokumento, kuris, ginčo atveju, leistų identifikuoti pardavėją.

Taikomi tie patys reikalavimai nuotolinei prekybai

Pasitaiko atvejų, kai prekybą socialiniuose tinkluose ar portaluose vykdantys verslininkai atsisako vykdyti vartotojų reikalavimus (grąžinti prekę per 14 d., atlyginti prekės pristatymo išlaidas ir kt.), tačiau svarbu atminti, kad toks prekybos būdas laikomas nuotoline prekyba, kuriai taikomi Civiliniame kodekse ir Vartotojų teisių apsaugos įstatyme nustatyti reikalavimai. Jei asmuo vykdo komercinę veiklą, tokia veikla privalo būti įteisinta, o pardavėjas privalo užtikrinti pagrindines pareigas:

  • suteikti vartotojui išsamią informaciją apie save, kaip pardavėją, parduodamas prekes, kainą, apmokėjimo, grąžinimo, sutarties vykdymo sąlygas jam suprantama kalba, aiškiai ir nedviprasmiškai;
  • pristatyti prekes ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos, jeigu nesusitarta kitaip;
  • per 14 dienų grąžinti visą vartotojo sumokėtą sumą, jei vartotojas nusprendžia atsisakyti nuotolinės sutarties (negrąžinamų prekių sąrašą numato Civilinio kodekso 6.228(10) str.);
  • atsakyti į vartotojo pretenziją per 14 dienų ir kt.

Kada vartotojų teisės netaikomos

Jei perkate iš prekybos nevykdančio asmens (pavyzdžiui, asmuo siūlo įsigyti savo nebenaudojamą automobilį, baldus, drabužius ir pan.), tokie sandoriai nėra laikomi vartojimo sandoriais, todėl teisė į prekės garantiją, 14 d. prekės grąžinimas, keitimas ar kitos vartotojų teisės šiuo atveju netaikomos. Kai kurie skelbimų portalai naudojimo taisyklėse akcentuoja, kad komercinė veikla svetainėje draudžiama. Kilus ginčui, toks ginčas turėtų būti sprendžiamas asmenų sutarimu, o nesutarus – bendrosios kompetencijos teisme, todėl prieš pirkdami brangius pirkinius iš fizinių asmenų, gerai tai apgalvokite, prašykite pateikti nuotraukų ir įvertinkite galimybes prekę apžiūrėti.

Kaip elgtis kilus ginčui?

Pirmiausia kreipkitės į pardavėją raštu ir nurodykite savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite, arba gautas atsakymas jūsų netenkins, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į VVTAT (jei pardavėjas registruotas Lietuvoje), arba nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje). Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje http://www.econsumer.gov/, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos. Kilus įtarimų dėl nusikalstamos veikos, rekomenduojame kreiptis į policiją.

Daugiau informacijos ir patarimų apie apgaules internete rasite VVTAT tinklalapyje bei Europos vartotojų centro Lietuvoje tinklalapyje.

‡ 1999–2024 © Elektronika.lt LTV.LT - lietuviškų tinklalapių vitrina Valid XHTML 1.0!