Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/91102/estijos-tyrejai-atrado-milziniska-galaktiku-telkini-jo-mase-prilygsta-26-milijonams-milijardu-sauliu-masei/spausdinti/

Estijos tyrėjai atrado milžinišką galaktikų telkinį: jo masė prilygsta 26 milijonams milijardų saulių masei

Publikuota: 2024-04-03 07:02
Inf. šaltinis: LRT.lt

Tartu universiteto observatorijos astronomų vadovaujama tarptautinė mokslininkų grupė visatoje atrado visą virtinę superspiečių, o žymiausias iš jų pavadintas „Einasto superspiečiumi“ – vasario 23 d. 95-ąjį gimtadienį atšventusio šios srities pradininko profesoriaus Jaano Einasto garbei, skelbia universitetas.

Persėjo galaktikų spiečius, asociatyvi nuotr. / EKA / Euclid / Euclid Consortium / NASA, J.-C. Cuillandre ir G. Anselmi nuotr.

Kosmoso didmiesčius primenantys superspiečiai yra didžiausios ir masyviausios galaktikų santalkos visatoje.

Mokslininkų atradimai ne tik praplės mūsų supratimą apie šias didžiules struktūras, bet ir sudarys sąlygas įminti sunkiai įveikiamą jų formavimosi mįslę.

Tyrimo metu mokslininkai nustatė, kad tipinė superspiečių masė yra 6 milijonus milijardų kartų didesnė už Saulės masę, o jų vidutinis dydis siekia 200 milijonų šviesmečių. Kad būtų aiškiau, galima pasakyti, jog šie superspiečiai yra maždaug 2 000 kartų didesni už mūsų galaktiką – Paukščių taką.

Įsivaizduokite, kad viena 2 eurų moneta futbolo aikštėje simbolizuoja Paukščių tako dydį, o aikštės plotas – didžiulę superspiečiaus erdvę. Lyginant masę, golfo kamuoliukas prilygsta Saulei, o superspiečiaus masė atitinka Everesto kalną, – tai liudija apie jų milžiniškus matmenis.

Einasto superspiečius, pats masyviausias iš atrastųjų, yra už maždaug 3 milijardų šviesmečių nuo Žemės. Šios milžiniškos struktūros masė prilygsta maždaug 26 milijonams milijardų saulių masei. Jos milžinišką dydį padeda suvokti faktas, kad šviesos spinduliui prireiktų 360 mln. metų nukeliauti nuo vieno Einasto superspiečiaus galo iki kito.

Remdamiesi ilgametėmis Estijos astronomų, garsėjančių savo patirtimi superspiečių tyrimų srityje, tradicijomis, mokslininkai iš viso nustatė 662 superspiečius ir ištyrė jų savybes.

Stebėjimai rodo, kad mūsų visata plečiasi sparčiau, nei galvota. Tai reiškia, kad erdvė tarp galaktikų didėja, todėl laikui bėgant jos tolsta viena nuo kitos. Tartu observatorijos astronomai įrodė, kad superspiečius sudarančių galaktikų plėtimosi greitis yra mažesnis už bendrą visatos plėtimosi greitį.

Tyrimas: https://arxiv.org/abs/2309.06251