Atspausdinta iš: http://www.elektronika.lt/naujienos/mokslas/85070/itin-galingu-teleskopu-aptikta-paslaptinga-struktura-uz-pauksciu-tako-centro/spausdinti/

Itin galingu teleskopu aptikta paslaptinga struktūra už Paukščių Tako centro

Publikuota: 2022-11-19 07:37
Autorius: Kastytis Zubovas
Inf. šaltinis: „Konstanta 42“

Nors galaktikas ir jų telkinius atrandame kone iki regimosios Visatos pakraščių, egzistuoja viena dangaus dalis, kurioje jų beveik nežinome. Ji vadinama „Vengimo zona“ (angl. Zone of Avoidance) ir yra už Paukščių Tako centrinės dalies nuo mūsų.

Itin galingu teleskopu aptikta paslaptinga struktūra už Paukščių Tako centro
Asociatyvi „Pixabay“ nuotr.

Gausybė dulkių mūsų galaktikos diske ir centriniame telkinyje užstoja visus toliau esančius objektus, tad pamatyti juos – tikras iššūkis. Nelaimingo sutapimo dėka, kaip tik Vengimo zonos kryptimi egzistuoja kažkokia milžiniška galaktikų struktūra, kurios gravitacija verčia Paukščių Taką ir visas aplinkines galaktikas judėti jos link. Vadinama „Didžiuoju traukiku“ (angl. Great Attractor), ši struktūra kol kas išlieka mįslinga aplinkinės Visatos detalė.

Dabar paslaptis šiek tiek prasklaidyta – Vengimo zonos kryptimi aptiktas galaktikų spiečius. Atradimui mokslininkai pasitelkė infraraudonųjų spindulių stebėjimus. Šios ilgesnės bangos geriau prasiskverbia pro dulkes, tad leidžia pažvelgti ir už Paukščių Tako.

Iš kitos pusės, norint pasiekti gerą erdvinę skyrą, reikalingi didesni teleskopai, nei regimiesiems spinduliams. Dabar, naudodami Čilėje esantį „Gemini South“ teleskopą, pavyko gauti geras nedidelio Vengimo zonos regiono nuotraukas bei ten esančių šešių galaktikų spektrą. Galaktikos žinomos jau seniau, iš ankstesnių infraraudonųjų apžvalgų, ir buvo pastebėta, kad jų koncentracija dangaus skliaute didesnė, nei aplinkiniuose regionuose. Spektrai leido nustatyti atstumą iki galaktikų.

Pasirodė, kad visos galaktikos nutolusios labai panašiai: jų šviesa iki mūsų keliauja apie 2,7 milijardo metų.

Tai reiškia, kad jos sudaro struktūra ir beveik neabejotinai yra vieno spiečiaus dalis. Regiono, kuriame aptiktos galaktikos, dydis siekia apie pusantro megaparseko – tokie ir būna galaktikų spiečių dydžiai. Sprendžiant pagal galaktikų tarpusavio judėjimo greičius, spiečiaus masė gali būti apie 44 trilijonus Saulės masių, t.y. Apie 40 kartų daugiau, nei Paukščių Tako masė. Toks spiečius negali būti visas Didysis traukikas – pastarojo masė turi būti gerokai didesnė – tačiau gali būti jo dalis.

Tyrimo rezultatai „arXiv“.